Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

D E C Y Z J A o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

dla przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie i rozbudowie drogi gminnej w m. Nowe Guty”.

  
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

Działając na podstawie art. 71 ust 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 i  art. 84 i 85 ust 2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm. dalej ooś) art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm. dalej kpa) oraz § 3 ust. 1 pkt. 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) w związku z wnioskiem Gminy Orzysz, ul. Rynek 3, 12-250 Orzysz reprezentowanej przez Pełnomocnika Pana Wojciecha Wielgat z dnia 24.01.2024 r. (data wpływu 24.01.2024 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie i rozbudowie drogi gminnej w m. Nowe Guty”, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Giżycku;

orzekam
1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie i rozbudowie drogi gminnej w m. Nowe Guty”.
2. Konieczność podjęcia następujących działań na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
• wycinkę drzew należy przeprowadzić poza sezonem lęgowym ptaków tj. od 1 września do końca lutego;
• wykonać nasadzenia zastępcze w liczbie min. 30 drzew gatunku lipa drobnolistna, klon zwyczajny lub dąb szypułkowy o obwodach pni (mierzonych na wysokości 1 m) - min. 14 cm; nasadzenia zastępcze dokonać w więźbie 6-7 m w pasie drogi gminnej bądź w jej najbliższym sąsiedztwie;
• nie dopuszcza się stosowania do nasadzeń zastępczych kultywarów i odmian ozdobnych oraz form mieszańcowych ww. gatunków drzew, zwłaszcza okazów szczepionych, sterylnych, modyfikowanych genetycznie, żyjących krócej niż formy typowe, 
o zniekształconym pokroju pnia i korony (np. okrągła, przerzedzona, zbyt silnie podkrzesana korona, powyginany pień lub konary), o niskim wzroście, o wielu pniach, 
o zniekształconych lub wybarwionych na inny niż zielony kolor liściach, o korze oraz owocach innych niż typowe;
• młodych drzewek nie należy sadzić w bezpośrednim sąsiedztwie gruntów leśnych, w tzw. „w ścianie lasu”;
• nasadzenia zastępcze opalikować oraz poddawać regularnej pielęgnacji przez okres minimum 3 lat;
• materiał sadzeniowy regularnie podlewać;
• w przypadku obumarcia lub uszkodzenia dokonanych nasadzeń zastępczych z winy Wnioskodawcy (np. w wyniku braku podlewania lub nieprawidłowej pielęgnacji) - drzewka wymienić na zdrowe, w podobnym wieku i tego samego gatunku, w terminie do 3 lat od ich nasadzenia;
• korony drzew prawidłowo wyprowadzać oraz unikać ich nadmiernego przycinania (podkrzesywania).
3. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

W dniu 24.01.2024 r. do tut. organu wpłynął wniosek Gminy Orzysz, ul. Rynek 3, 12-250 Orzysz reprezentowanej przez Pełnomocnika Pana Wojciecha Wielgat w sprawie wydania decyzji 
o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie i rozbudowie drogi gminnej w m. Nowe Guty” wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz poświadczoną przez właściwy organ kopią mapy ewidencyjnej obejmującej przewidziany teren, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia wraz ze wskazanym terenem, na który będzie ono oddziaływać. 
Przedsięwzięcie polegające na przebudowie i rozbudowie drogi gminnej w m. Nowe Guty na łącznym odcinku 2190 m należy do kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 r. poz. 1839, z późn. zm.) - drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w§ 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi 
o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody). Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się również przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone. W przedmiotowej sprawie przebudowa dotyczy odcinka dróg o długości osiągającej próg 1 km określony w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia.
Burmistrz Orzysza zawiadomieniem/obwieszczeniem znak: WIG.6220.1.1.2024.KOW w dniu 08.02.2024 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania informując jednocześnie, iż zgodnie art. 
10 Kpa strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania, w tym o prawie do przeglądania akt sprawy, uzyskania wyjaśnień oraz składania wniosków w przedmiotowym postępowaniu. Ponieważ w powyższej sprawie liczba stron postępowania przekracza 10, zgodnie z art. 74 ust. 3 pkt 1 ustawy ooś oraz art. 49 k.p.a – zawiadomienie zostało zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Orzyszu bip.orzysz.pl oraz na Tablicy Ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Orzyszu oraz Tablicy Ogłoszeń Sołectwa Nowe Guty.
Tut. organ, działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie oraz 
o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.), zwrócił się w dniu 08.02.2024 r. pismem znak: WIG.6220.1.2.2024.KOW do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu, ul. Warszawska 5, 12 - 200 Pisz, pismem znak: WIG.6220.1.3.2024.KOW do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Giżycku oraz pismem znak: WIG.6220.1.4.2024.KOW do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, ul. Dworcowa 60, 10 – 437 Olsztyn o opinię, czy dla ww. przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu opinią sanitarną znak: ZNS.9022.2.11.2024 z dnia 14.02.2024 r. stwierdził, że dla ww. przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.  
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 26.02.2024 r. znak: WOOŚ.4220.71.2024.JC.2 wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określił konieczność podjęcia określonych działań.
W dniu 26.02.2024 r. (data wpływu 28.02.2024 r.) Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Giżycku opinią znak: BI.ZZŚ.4901.42.2024.MK nie stwierdziło potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiska dla ww. przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś, w uzasadnieniu decyzji o stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, należy zawrzeć informacje 
o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 tej ustawy, uwzględnionych przy stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 
W myśl powyższych przepisów przy stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, uwzględniono następujące uwarunkowania:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie.
Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie i rozbudowie drogi gminnej w m. Nowe Guty, gm. Orzysz. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na działkach oznaczonych numerami ewidencyjnymi: 199/3, 130, 131, obręb 0014 Nowe Guty, gm. Orzysz, powiat piski.
Podstawowe dane istniejącego pasa drogowego:
- aktualna szerokość jezdni drogi: 3,0 - 4,0 m,
- aktualna szerokość poboczy: 0,5 - 1,0 m,
- szerokość pasa drogowego: 8,0 - 20,0 m.
Podstawowe dane dotyczące planowanego przedsięwzięcia:
- kategoria ruchu: KR1,
- długość drogi: odcinek I około 1980 mb, odcinek II około 210 mb, łącznie około 2190 mb,
- podstawowa szerokość jezdni: odcinek I od 5,00 m do 6,00 m, odcinek II od 3,50 m do 5,00 m,
- klasa drogi: odcinek I: droga gminna wewnętrzna (docelowo droga gminna publiczna klasy L),  odcinek II: droga gminna wewnętrzna,
- podstawowa szerokość poboczy: 0,75 m,
Zakres prac przewiduje:
• wykonanie robót ziemnych (wykopy i nasypy),
• wykonanie podbudów pod nawierzchnie utwardzone,
• wykonanie nawierzchni jezdni drogi i zjazdów z betonu asfaltowego,
• wykonanie nawierzchni ciągów pieszych z kostki brukowej betonowej,
• wykonanie poboczy gruntowych,
• budowę systemu odwodnienia drogi poprzez kanalizację deszczową,
• budowę kanału technologicznego,
• przebudowę skrzyżowań z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi,
• budowę oświetlenia drogowego,
• budowę przepustów pod koroną drogi,
• wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
• zabezpieczenie infrastruktury technicznej kolidującej z przebudową drogi i przebudowę
ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną.
Przedsięwzięcie usytuowane jest wzdłuż istniejących terenów zabudowy rekreacyjnej oraz terenów rolniczych, zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego pasa drogowego. Obecnie natężenie ruchu na przebudowywanym odcinku drogi jest niewielki. Jest to droga użytkowana lokalnie przez mieszkańców oraz sezonowo przez właścicieli działek rekreacyjnych, obecna zabudowa przy drodze to domy mieszkalne jednorodzinne, działki rekreacyjne i pola uprawne. Jest to droga używana w szczególności przez mieszkańców miejscowości. Droga stanowi istotne połączenie komunikacyjne w układzie drogowym okolicznych miejscowości na terenie gminy Orzysz. Po wykonaniu przebudowy drogi natężenie i ruch nie ulegnie zmianie. Wzrost natężenia ruchu może być jedynie spowodowany poprzez naturalny przyrost ludności a co za tym idzie wzrost liczby pojazdów. Droga jest wykorzystywana jako szlak umożliwiający połączenie komunikacyjne działek rekreacyjnych. W stanie istniejącym teren objęty przedsięwzięciem posiada drogę z jezdnią o nawierzchni gruntowej lub lokalnie żwirowej. Odwodnienie powierzchniowe na teren przyległy do korpusu drogi.
Powierzchnia planowanego zajęcia terenu to:
- jezdnia o nawierzchni utwardzonej - około 13.000 m2,
- zjazdy o nawierzchni utwardzonej - około 300 m2,
- ciąg pieszy o nawierzchni z kostki brukowej - około 4.400 m2,
- pobocza gruntowe - około 3.400 m2.
Teren położony w pasie drogowym porośnięty jest głównie trawami. Występują zakrzaczenia i pojedyncze drzewa wzdłuż całego odcinka drogi. Na istniejącą szatę roślinną składają się tereny zielone w postaci traw oraz nieliczne drzewa i krzaki zlokalizowane w pasie drogowym. Na okolicznych polach uprawnych można zauważyć pojedyncze zwierzęta (np. sarny polne, dziki, zające) w zdecydowanej większości wykazują zdolności adaptacyjne do zmieniających się warunków presji zachodzących w wyniku działalności i obecności człowieka. Realizacja inwestycji przyczyni się do odciążenia drogi powiatowej od ruchu kołowego zwiększy bezpieczeństwo pieszych i użytkowników korzystających z rekreacji w sezonie letnim, oraz zmniejszy hałas i zapylenie.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja 
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
Planowana do realizacji inwestycja nie będzie powiązana z innymi przedsięwzięciami.
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,
Planowane przedsięwzięcie polega wyłącznie na przebudowie i rozbudowie drogi polegającej na wykonaniu nawierzchni bitumicznej jezdni i zjazdów oraz dostosowaniu jej parametrów do obowiązujących przepisów. W związku z powyższym nie przewiduje się, by planowane przedsięwzięcie mogło negatywnie oddziaływać na różnorodność biologiczną tego obszaru. W wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia nie będzie dochodziło do zabijania i niszczenia gatunków chronionych, dzięki czemu nie będzie ona wpływać na ich liczebność i kondycję populacji. Przebudowa drogi po istniejącym od wielu lat ciągu posiadającym utrwalony i utrzymywany szlak, jak również niewielki odcinek planowanej do budowy drogi -około 2187 m, nie przyczyni się do braku dodatkowej utraty siedlisk, ich fragmentacji oraz zaburzeniu pełnionych przez siedlisko funkcji. Dzięki zastosowaniu proponowanych rozwiązań chroniących środowisko planowane przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na ekosystemy kluczowe dla cennych gatunków.
  Przewidywane ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii 
w fazie realizacji przedsięwzięcia:
- woda w trakcie przebudowy do celów technologicznych:15m3,
- surowce - nie wystąpią, 
- materiały do przebudowy drogi:
        -  beton asfaltowy: około 3.200 Mg,
- kruszywa mineralne: około 5.000 Mg,
-  emulsja asfaltowa: około 7 Mg, 
 - paliwa w trakcie przebudowy:
- olej napędowy: 2 Mg,
- etylina: 0,5 Mg.
szacunkowe zapotrzebowanie na energię wynosi:
- elektryczną - nie wystąpi,
- cieplną - nie wystąpi,
-  gazową - nie wystąpi.
Powstałe masy ziemne w trakcie wykonywania przedsięwzięcia będą sukcesywnie wykorzystywane przy przebudowie drogi. W przypadku gdy niemożliwe będzie w danym momencie zagospodarowanie większej ilości mas ziemnych zostaną one składowane na terenie przedsięwzięcia. Nadmiar gruntu powstały z usunięcia warstwy ziemi urodzajnej wykorzystany zostanie do humusowania skarp rowów.
W czasie eksploatacji nie zachodzi potrzeba wykorzystania surowców, energii i wody.
d) emisji i występowania innych uciążliwości,
Emisja odpadów z grupy 17 – tj. odpadów z budowy i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej, a w tym:
- 17 05 04 - gleba i ziemia - o ile w toku budowy powstanie nadmiar tych materiałów, a materiały takie będą traktowane jako odpady,
- 20 03 01 niesegregowane odpady komunalne - kilkadziesiąt kg, w czasie całej przebudowy drogi w miejscu przebywania ekip roboczych.
Nie są to odpady niebezpieczne, powstania takich odpadów, w trakcie prac budowlanych się nie przewiduje. Emisja odpadów wystąpi tylko w fazie przebudowy drogi, nie wystąpi w fazie jej eksploatacji. Fakt generowania odpadów podczas przebudowy musi zostać, stosownie do wymogów ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701)- zostać zgłoszony właściwemu Organowi.
Emisja hałasu związana z pracą maszyn drogowych jak koparki, równiarki, układarki, walce itp. Obecnie i docelowo tereny przylegające do drogi są obciążone w sposób stały hałasem, generowanym przez pojazdy korzystające z drogi. Dlatego prowadzenie na drodze prac budowlanych, nie ograniczy, zwolni i utrudni ruch pojazdów, na pewno nie przyniesie wzrostu emisji hałasu 
w miejscu prowadzenia prac - a zasadniczo, w dłuższym, normatywnym okresie czasu jakimi są 16 godzin dnia i 8 godzin nocy hałas wokół drogi, w miejscu prowadzenia robót - spadnie.
Emisja zanieczyszczeń do powietrza związana z praca maszyn wykorzystywanych w obrębie pasa drogi będzie zaniedbywalnie mała. Praca kilku maszyn napędzanych silnikami diesla wobec ruchu pojazdów korzystających z drogi będzie niezauważalna. Można oszacować, że emisja podstawowych zanieczyszczeń komunikacyjnych wynosi na dobę, z 1 km:
- tlenków azotu - kilka kg/dobę,
- niespalonych węglowodorów - poniżej 1 kg/dobę,
- benzen - poniżej 1 kg/dobę.
Emisja z maszyn roboczych pracujących na potrzeby przebudowy drogi, w czasie 8 godzin na dobę może być oszacowana na:
- tlenki azotu - około 1 kg na 8 godzin pracy,
- niespalone w silniku węglowodory - około 0,1 kg na 8 godzin pracy,
- benzen z niespalonego paliwa - około kilkanaście gramów na dobę.
Oznacza to, że emisja z maszyn roboczych i samochodów obsługujących budowę, których ilość oszacowano na średnio 5 szt. stanowić będzie mało znaczący ułamek ogólnej emisji zanieczyszczeń do powietrza ze strumienia pojazdów. Emisja ze strumienia pojazdów dodatkowo się zmniejszy 
z uwagi, na częściowe i czasowe ograniczenie ruchu w obrębie przebudowywanej drogi. Ponadto, ciągły postęp w technice silników, w tym silników diesla, w które wyposażone są pojazdy ciężkie, wprowadzanie nowych regulaminów dla pojazdów - owocują stałym i konsekwentnym, zauważalnym przez „sąsiadów” drogi - spadkiem emisji z silników do powietrza.
Emisje związane z pracami drogowymi również będą niewielkie i ściśle lokalne. Prace budowlane będą generowały co najwyżej chwilowe zapylenie, w obrębie kilkunastu metrów od miejsca prowadzenia prac, a w czasie kładzenia nowej nawierzchni asfaltowej, przez łącznie kilkadziesiąt co najwyżej godzin - niewielką emisję lotnych składników par z masy asfaltowej. Nie powstaną z tytułu prowadzenia prac budowlanych w obrębie drogi żadne nadmierne skażenia powietrza.
Nie przewiduje się emisji zanieczyszczeń do gleby ani emisji ścieków.
Wody opadowe. Z eksploatacją drogi związane jest odprowadzanie wód opadowych spływających z powierzchni jezdni i powierzchni utwardzonych. Wody opadowe będą odprowadzane powierzchniowo do rowów przydrożnych oraz na teren przyległy do korpusu drogi.
Odpady stałe. W trakcie przebudowy drogi mogą powstawać odpady pochodzące z rozbiórek istniejącej nawierzchni drogi. Zgodnie z obowiązującą klasyfikacją odpady z remontów i przebudów dróg (17 01 81) nie są zaliczane do odpadów niebezpiecznych. Nie przewiduje się powstania odpadów z grupy 17 03 03 „Smoła i produkty smołowe”, które są zaliczane do niebezpiecznych (istniejąca nawierzchnia drogi gruntowej nie zawiera warstw smołowych). Powstałe odpady pochodzące z rozbiórek będą podlegały segregacji pod względem możliwości wykorzystania jako materiałów z odzysku. Odpady nienadające się do ponownego wykorzystania będą unieszkodliwiane.
Ścieki socjalno-bytowe. Zaplecze budowy wyposażone zostanie w sanitariaty, a ścieki socjalno-bytowe odprowadzone zostaną do szczelnych zbiorników bezodpływowych, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty.
Podczas eksploatacji drogi nie przewiduje się negatywnego wpływu na środowisko. Realizacja zadania będzie miała wpływ na natężenie ruchu samochodów odbywający się na drodze, co z kolei będzie skutkowało większą płynnością ruchu pojazdów samochodowych, mniejszym zapyleniem. Przewiduje się, że planowane przedsięwzięcie wpłynie na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu,
Obszar przewidziany pod realizację przedsięwzięcia jest w niskim zakresie narażony na wystąpienie któregokolwiek ze zdarzeń związanym z działaniem sił natury, w szczególności wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, długotrwałe występowanie ekstremalnych temperatur, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu. Przebudowa i użytkowanie przedmiotowej drogi nie będzie się wiązała z ryzykiem poważnej awarii lub katastrofy naturalnej (np. osuwiska). Zastosowane w procesie budowy materiały i sprzęt nie będą zawierały substancji niebezpiecznych mogących być przyczyną awaryjnego zanieczyszczenia środowiska. Także projektowany zakres robót budowlanych nie stwarza ryzyka katastrofy budowlanej w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane.
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie,
Przewiduje się, że powstałe na etapie przebudowy oddziaływania będą miały charakter jednorazowy i będą związane głównie z pracą sprzętu budowlanego i przyjętą technologią pracy. Odpady zgodnie z przyjętymi założeniami będą segregowane i gromadzone w szczelnych pojemnikach, ich wywozem na składowisko odpadów zajmować się będą specjalistyczne służby, nie przewiduje się powstawania odpadów niebezpiecznych. Odpadami będą tu przede wszystkim opakowania po materiałach budowlanych. Materiały powstające w formie odpadów budowlanych 
w trakcie budowy można podzielić na cztery grupy:
1) ziemia z wykopów (grunt macierzysty, piasek, żwir, ił, glina, kamienie) - powstaje podczas prawie wszystkich prac budowlanych i może stanowić nawet 76 % udziału masowego, a jej skład zależy od lokalnych uwarunkowań geologicznych. Ziemię zanieczyszczoną substancjami szkodliwymi należy traktować jako odpad wymagający szczególnego nadzoru.
2) odpady z budowy drogi (odpad nawierzchni asfaltowej, substancje zawierające smołę lub zanieczyszczone smołą, piasek, żwir, tłuczeń).
W zależności od materiału zastosowanego na poszczególne warstwy przy budowie jezdni drogi (warstwa ścieralna, wiążąca, podbudowa) niezanieczyszczone pozostałości po przebudowie składają się z substancji niezwiązanych, bitumicznie związanych (asfalt niezawierający smoły). 
O ile nie zawierają one substancji niebezpiecznych np. po wypadkach drogowych można je uznać za materiał wysokogatunkowy, który nadaje się do dalszego wykorzystania. Wyjątek stanowią, uznawane za odpady niebezpieczne, zawierające smołę warstwy wierzchnie i wiążące, w których zawarte są rozpuszczalne w wodzie fenole.
3) odpady z placów budowy (drewno, tworzywa sztuczne - papier, tektura, metal, kable, farby - odpady związane z zapleczem sanitarnym).
Powstają w trakcie prac, mogą zawierać odpady niebezpieczne. W skład tej grupy wchodzą również odpady komunalne związane z socjalnym zapleczem budowy (kuchnie, stołówki, sanitariaty itp.).
4) odpady z ewentualnej wycinki krzewów (gałęzie, kora).
Powstają podczas ewentualnego oczyszczenia pasa drogowego pod przebudowę nawierzchni drogi. Mogą być surowcem drzewnym albo surowcem opałowym (zrębki).
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji;
Z przedstawionych dokumentów znajdujących się w aktach sprawy wynika, że realizacja i eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu zastosowanych technologii i użytych materiałów, nie będzie powodować zagrożeń dla zdrowia ludzi. Eksploatacja planowanej inwestycji nie wiąże się z emisjami, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi. Ponadto PPIS w Piszu nie wniósł zastrzeżeń dla przedmiotowej inwestycji pod względem wymagań higienicznych i sanitarnych dla zdrowia ludzi.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek,
W obrębie planowanego przedsięwzięcia zwierciadło pierwszego poziomu wód podziemnych zalega między 2,50 a 4,50 metrem p.p.t. Na poziom zalegania wód podziemnych wpływ ma rzeźba terenu oraz odległość od zgłębień śródpolnych i zbiorników wodnych. Zasilanie poziomów wód podziemnych występuje głównie przez filtracje opadów atmosferycznych. Siedliska łęgowe występują w całym kraju jako zbiorowiska azonalne we wszystkich płaskodennych dolinach rzek i potoków posiadających koryto wód powodziowych oraz na terenach zalewowych dużych i średnich rzek. 
W pobliżu planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się rzeki, które mogłyby spełniać te warunki. Przedsięwzięcie jakim jest przebudowa drogi nie znajduje się na terenie zalewowym. Planowane przedsięwzięcie usytuowane jest w odległości około 350 m od granicy jeziora Śniardwy - (najmniejsza odległość na jaką zbliża się droga do jeziora ).
b) obszary wybrzeży i środowisko morskie,
Obszar przedsięwzięcia leży poza obszarami wybrzeży oraz poza pasem nadmorskim.
c) obszary górskie lub leśne,
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami górskimi i leśnymi. 
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,
W obrębie przedsięwzięcia nie występują obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników śródlądowych. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się zagrożenia dla obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć i obszarów ochronnych zbiorników śródlądowych.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody,
Przedmiotowy odcinek drogi na długości ok. 750 m stanowi wschodnią granicę Mazurskiego Parku Krajobrazowego, natomiast ok. 100-metrowy odcinek gminnej drogi wewnętrznej (II odcinek) znajduje się w granicach Parku. Ponadto, inwestycja stanowi również granicę Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego. Na terenie ww. obszarów obowiązują zakazy m.in. realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, jednak nie dotyczą one realizacji inwestycji celu publicznego, jakim jest budowa przedmiotowej drogi.
Inwestycja nie jest zlokalizowana w obszarze Natura 2000, jednak końcowy fragment II odcinka przebudowywanej drogi łączy się z drogą zlokalizowaną wzdłuż brzegu jeziora Śniardwy, która stanowi granicę obszaru Puszcza Piska PLB280008. Biorąc pod uwagę zakres, wielkość i skalę przedsięwzięcia oraz lokalizację w terenach zurbanizowanych, miejscowości Nowe Guty, nie przewiduje się negatywnego wpływu na gatunki, dla których obszar ten wyznaczono i ich siedliska oraz na integralność obszarów Natura 2000. Planowana inwestycja w części zlokalizowana jest 
w granicach korytarza ekologicznego Puszcza Piska (2005 r.). 
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia,
Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje obszarów o przekroczonych normach jakości środowiska takich jak obszary z rozwijającym się przemysłem ciężkim, powodujących wzrost emisji gazów, pyłów itp. oraz obszary o przekroczonych standardach jakości wód podziemnych i powierzchniowych.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami o krajobrazie mającymi znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W pobliżu projektowanego odcinka drogi znajduje się Wiatrak „Holender” wpisany w rejestr zabytków pod nr PL.1.9.ZIPOZ.NIIDN28BL.38913. Planowana inwestycja z uwagi na odległość od zabytku nie będzie ingerowała i nie będzie miała wpływu na zabytek. Planowana inwestycja w większości przebiega istniejącym śladem drogi. Wykonanie nawierzchni bitu¬micznej na istniejącej nawierzchni żwirowej nie będzie zagrożeniem dla środowiska, poprawi się komfort jazdy, zmniejszy zapylenie, poprawi bezpieczeństwo użytkowników drogi. Walory przyrodnicze i krajobra¬zowe nie zostaną zakłócone. W związku z powyższym planowana inwestycja nie będzie stanowiła zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, krajobrazowego, kulturowego i archeologicznego. 
h) gęstość zaludnienia,
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze o średniej urbanizacji. Miejscowość Nowe Guty jest miejscowością turystyczną o zwiększonym napływie ludności w sezonie letnim. Wzdłuż planowanego do przebudowy odcinka drogi znajdują się nieliczne budynki mieszkalne. Mając na uwadze powyższe także natężenie ruchu nie przewiduje się zagrożenia dla środowiska ludzkiego.
i) obszary przylegające do jezior,
Analizowany obszar nie przylega do żadnego jeziora. Najbliżej położone jezioro to jezioro Śniardwy. Jezioro znajduje się w odległości około 350 m od planowanego przedsięwzięcia. Przebudowa drogi zgodnie ze standardami projektowymi nie wpłynie negatywnie na wody jeziora Śniardwy.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej,
Inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami uzdrowisk oraz poza strefą obszarów ochrony uzdrowiskowej.
k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe;
Planowane przedsięwzięcie pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest w dorzeczu Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 04 listopada 2022 r. (Dz.U. 2023 r. poz. 300). Inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200031. Stan ilościowy i stan chemiczny ww. jednolitej części wód podziemnych został określony jako dobry; JCWPd jest niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Analizowana JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.
Ponadto inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych (JCWP RW) o nazwie „Pisa do jez. Roś", kod: PLRW200018264759 oraz w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych jeziornych (JCWP LW) o nazwie „Śniardwy", kod: PLLW30234. Analizowane JCWP to monitorowane, naturalne części wód, zagrożone ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego. Ogólny stan wód ww. JCWP określono jako zły.
Zgodnie z zaktualizowanym Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły JCWP o nazwie „Pisa do jez. Roś" posiada umiarkowany stan ekologiczny, determinowany wskaźnikiem: ichtiofauna oraz stan chemiczny poniżej dobrego, determinowany wskaźnikami: benzo(a)piren, heptachlor. Celem środowiskowym dla danej JCWP jest osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego, zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego Pisa w obrębie JCWP (dla węgorza europejskiego) oraz osiągnięcie dobrego stanu chemicznego. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Odstępstwo polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych do 2027 r. (lub roku 2039 - dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE) jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: EFI+PL/ IBI_PL; benzo(a)piren(b), heptachlor(b). Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
JCWP o nazwie „Śniardwy" posiada dobry stan ekologiczny oraz stan chemiczny poniżej dobrego, determinowany wskaźnikami: bromowane difenyloetery, rtęć. Celem środowiskowym dla danej JCWP jest utrzymanie dobrego stanu ekologicznego, zapewnienie drożności cieku dla migracji zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym (troć wędrowna) oraz osiągnięcie dobrego stanu chemicznego. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Odstępstwo polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych do 2027 r. (lub roku 2039 - dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE) jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: bromowane difenyloetery (b), rtęć (b). Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać,
Z uwagi na niewielką emisję zanieczyszczeń, ograniczoną głównie do prac związanych z etapem budowy, należy uznać, że realizacja inwestycji nie wpłynie negatywnie na mieszkańców oraz na tereny zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie. Oddziaływanie będzie krótkotrwałe. 
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze,
Nie stwierdza się możliwości wystąpienia oddziaływań o charakterze transgranicznym (bezpośrednich ani pośrednich).  Przedsięwzięcie ma charakter lokalny.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania,
Projektowana inwestycja nie będzie pogarszała środowiska przyrodniczego i oddziaływała negatywnie na środowisko oraz zdrowie człowieka. Budowa jezdni o nawierzchni bitumicznej zmniejszy emisję spalin i zapylenie oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort jazdy jak również bezpieczeństwo najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego. Obszar oddziaływania obiektu nie wykracza poza granice nieruchomości, na których będzie realizowana inwestycja. W obrębie projektowanych robót, w pasie drogowym występują naziemne i podziemne linie energetyczne, oraz sieć telekomunikacyjna, wodociągowa, kanalizacyjna. W ramach przebudowy drogi planuje się budowę przepustów pod koroną drogi oraz budowę kanalizacji deszczowej w celu odwodnienia pasa drogowego. Przepusty od strony wlotu i wyloty zostaną umocnione brukiem kamiennym. Nadmiar gruntu powstały z usunięcia warstwy ziemi urodzajnej wykorzystany zostanie do humusowania skarp rowów. 
d) prawdopodobieństwa oddziaływania,
Biorąc pod uwagę zakres prac przewidzianych w ramach przebudowy i rozbudowy ww. drogi gminnej oraz skalę wycinki nie przewiduje się negatywnego oddziaływania inwestycji na formy ochrony przyrody oraz korytarz ekologiczny.
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania,
Projektowane przedsięwzięcie nie będzie powodować dodatkowych emisji spalin, natomiast planowane przedsięwzięcie w zasadniczy sposób poprawi bezpieczeństwo ruchu. Nie wystąpią żadne uciążliwości z realizacji przedsięwzięcia. Planowane przedsięwzięcie polegające na przebudowie i rozbudowie drogi może potencjalnie wpływać na klimat przede wszystkim podczas etapu jej realizacji w związku z emisją zanieczyszczeń do powietrza. Do budowy analizowanej drogi wykorzystywać się będzie jednocześnie kilka maszyn budowlanych. Oznacza to, że emisja zanieczyszczeń do powietrza z maszyn roboczych i samochodów obsługujących budowę stanowić będzie mało znaczący ułamek ogólnej emisji zanieczyszczeń do powietrza z pojazdów poruszających się po omawianej drodze. Nie przewiduje się, by w wyniku prowadzenia prac budowlanych w obrębie planowanej do przebudowy drogi mogły powstać nadmierne skażenia powietrza. Dzięki planowanej przebudowie i rozbudowie omawianej drogi prawdopodobnie zmniejszy się ilość emisji zanieczyszczeń do powietrza dzięki usprawnieniu ruchu pojazdów oraz czasu przejazdu na wybudowanym odcinku drogi. Tym samym eksploatacja ww. drogi po wybudowaniu przyczynić się może do poprawy warunków klimatycznych rozpatrywanego obszaru. Oddziaływania na etapie likwidacji planowanego przedsięwzięcia będą zbliżone do oddziaływań w trakcie jej budowy. Likwidacja planowanego przedsięwzięcia - hipotetyczna - spowodowałaby głównie powstanie odpadów z prac rozbiórkowych, co skutkowałoby dodatkowo lokalnym wzrostem emisji pyłów i gazów oraz hałasu. Przy likwidacji planowanego przedsięwzięcia powstawać będą niewielkie zanieczyszczenia powietrza powstałe na skutek spalania paliw przez maszyny i środki transportu. Oddziaływanie to będzie jednak krótkotrwałe oraz wybitnie lokalne. W przypadku prawidłowego funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia, zakładając utrzymanie analizowanej drogi we właściwym stanie technicznym, przewiduje się możliwość jej wieloletniego wykorzystania. Tym samym rozpatrywanie likwidacji planowanego przedsięwzięcia nie jest uzasadnione. 
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja 
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
  Planowane przedsięwzięcie nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami na obszarze, na który będzie oddziaływać i nie przewiduje się skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
g) możliwości ograniczenia oddziaływania.
W ramach przebudowy i rozbudowy drogi przewiduje się zastosowanie rozwiązań przyczyniających się do ochrony środowiska jak niżej.
Zaplecze budowy i bazy materiałowo-sprzętowe będą lokalizowane poza bezpośrednim sąsiedztwem zabudowy mieszkaniowej, rzek, dolin rzecznych, cieków wodnych i jezior oraz poza obszarami podmokłymi. Teren zaplecza budowy, w tym składu materiałów i bazy transportowej zostanie uszczelniony. Drogi dojazdowe do obsługi placu budowy wytyczone zostaną w oparciu 
o istniejącą sieć szlaków komunikacyjnych. Zaplecze budowy wyposażone zostanie w sanitariaty, a ścieki socjalno-bytowe odprowadzone zostaną do szczelnych zbiorników bezodpływowych, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. W trakcie realizacji robót nie przewiduje się potrzeby tymczasowego składowania materiałów. Wierzchnia warstwa gleby, zdjęta z pasa robót, zostanie odpowiednio zdeponowana i po zakończeniu prac wykorzystana do rekultywacji terenu, umacniania skarp i urządzenia terenów zieleni przydrożnej. Powstałe masy ziemne w trakcie wykonywania inwestycji będą sukcesywnie wykorzystywane przy przebudowie drogi. Nadmiar gruntu powstały z usunięcia warstwy ziemi urodzajnej wykorzystany zostanie do humusowania skarp rowów.
W celu ograniczenia uciążliwości hałasowych prace budowlane w sąsiedztwie terenów objętych ochroną przed hałasem będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 - 22.00 oraz, w miarę możliwości, urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie będą pracować jednocześnie. Ponadto dla zminimalizowania emisji hałasu powodowanego pracą maszyn, stosowane będą sprawne, dobrze konserwowane i posiadające aktualne atesty urządzenia.
W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, tankowanie pojazdów i maszyn budowlanych odbywać się będzie na bazie transportowej lub stacjach paliw. Na wypadek wycieku substancji ropopochodnych z silników pojazdów podjęte zostaną działania polegające na: usunięciu źródła wycieku, zebraniu substancji ropopochodnej przy użyciu sorbentów oraz oddaniu odpadu do unieszkodliwienia.
Na etapie realizacji prac powstawać będą typowe dla tego rodzaju inwestycji odpady budowlane. W wyznaczonych miejscach na terenie budowy zorganizowane zostaną miejsca, na których ustawione zostaną szczelne pojemniki, w których odbywać się będzie selektywne czasowe składowanie wytwarzanych w trakcie budowy odpadów komunalnych i budowlanych. Powstające na etapie realizacji prac odpady będą następnie systematycznie przekazywane do odzysku lub unieszkodliwienia zgodnie z wymogami ochrony środowiska, odbiorcy posiadającemu zezwolenie na prowadzenie działalność w zakresie gospodarki odpadami.
Emisje związane z pracami drogowymi również będą niewielkie i ściśle lokalne. Prace budowlane będą generowały co najwyżej chwilowe zapylenie, w obrębie kilkunastu metrów od miejsca prowadzenia prac, a w czasie kładzenia nowej nawierzchni asfaltowej, przez łącznie kilkadziesiąt co najwyżej godzin - niewielką emisję lotnych składników par z masy asfaltowej. W celu zminimalizowania wpływu przedsięwzięcia na etapie realizacji na zanieczyszczenie powietrza podjęte będą następujące działania: ograniczenie czasu pracy silników pojazdów i maszyn polegające na ich wyłączaniu podczas przerw, zabezpieczenie materiałów sypkich przewożonych pojazdami przez przykrywanie ich plandekami, zabezpieczenie materiałów sypkich zlokalizowanych lub wbudowanych na terenie przedsięwzięcia przez przykrywanie ich plandekami lub zraszanie wodą.
W trakcie eksploatacji przebudowanej drogi przewiduje się:
- zmniejszenie zapylenia poprzez ulepszenie nawierzchni drogi,
- zmniejszenie poziomu hałasu poprzez poprawę stanu nawierzchni jezdni drogi (poprawa równości oraz jakości nawierzchni jezdni),
- zmniejszenie ilości emisji zanieczyszczeń do powietrza - usprawnienie ruchu pojazdów i czasu przejazdu na przebudowanym odcinku drogi przyczyni się do spadku emisji zanieczyszczeń do powietrza wprowadzanych przez silniki spalinowe.
Z eksploatacją drogi związane jest odprowadzanie wód opadowych spływających 
z powierzchni jezdni i powierzchni utwardzonych. W ramach przebudowy drogi planuje się budowę kanalizacji deszczowej w celu odwodnienia pasa drogowego. Ponadto pod koroną drogi wybudowane zostaną przepusty, które od strony wlotu i wyloty zostaną umocnione brukiem kamiennym.
Nie przewiduje się również by zanieczyszczenia powstające podczas realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia mogły istotnie wpłynąć na ogólny poziom zanieczyszczenia powietrza, a tym samym na zmiany klimatu oraz zwiększenie wrażliwości elementów środowiska na zmiany klimatu. Przebudowa drogi zostanie wykonana z wysokiej jakości materiałów odpornych na wpływ warunków atmosferycznych. Wpływ zmian klimatu na trwałość przedsięwzięcia (odporność inwestycji na klęski żywiołowe, warunki ekstremalne) jest nieistotny, co wynika zarówno z położenia inwestycji, jej wielkości oraz prognozowanych zmian klimatu.
Konstrukcja drogi została zaprojektowana tak, aby zapewnić trwałość i wytrzymałości inwestycji przez długie lata. Likwidacja planowanego przedsięwzięcia - hipotetyczna - spowodowałaby głównie powstanie odpadów z prac rozbiórkowych, co skutkowałoby dodatkowo lokalnym wzrostem emisji pyłów i gazów oraz hałasu. Przy likwidacji inwestycji powstawać będą niewielkie zanieczyszczenia powietrza powstałe na skutek spalania paliw przez maszyny i środki transportu. Oddziaływanie to będzie jednak krótkotrwałe oraz lokalne.
Ze względu na charakter przedsięwzięcia roboty związane z jego realizacją, jak i późniejsze użytkowanie drogi powoduje, że wystąpienie ryzyka poważnej awarii jest znikome.
Ze względu na teren inwestycji, zakres robót budowlanych, planowany do wykorzystania sprzęt budowlany oraz materiały budowlane nie przewiduje się wystąpienia katastrofy naturalnej czy budowlanej. Obszar przewidziany pod realizację przedsięwzięcia jest w niskim zakresie narażony na wystąpienie któregokolwiek ze zdarzeń związanych z działaniem sił natury, w szczególności wyładowań atmosferycznych, wstrząsów sejsmicznych, silnych wiatrów, intensywnych opadów atmosferycznych, długotrwałego występowania ekstremalnych temperatur, osuwisk ziemi, pożarów, susz, powodzi, zjawisk lodowych na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych.
Przedmiotowy odcinek drogi na długości ok. 750 m stanowi wschodnią granicę Mazurskiego Parku Krajobrazowego, natomiast ok. 100-metrowy odcinek gminnej drogi wewnętrznej (II odcinek) znajduje się w granicach Parku. Ponadto, inwestycja stanowi również granicę Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego. Na terenie ww. obszarów obowiązują zakazy m.in. realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, jednak nie dotyczą one realizacji inwestycji celu publicznego, jakim jest budowa przedmiotowej drogi.
Inwestycja nie jest zlokalizowana w obszarze Natura 2000, jednak końcowy fragment II odcinka przebudowywanej drogi łączy się z drogą zlokalizowaną wzdłuż brzegu jeziora Śniardwy, która stanowi granicę obszaru Puszcza Piska PLB280008. Biorąc pod uwagę zakres, wielkość i skalę przedsięwzięcia oraz lokalizację w terenach zurbanizowanych, miejscowości Nowe Guty, nie przewiduje się negatywnego wpływu na gatunki, dla których obszar ten wyznaczono i ich siedliska oraz na integralność obszarów Natura 2000.
Planowana inwestycja w części zlokalizowana jest w granicach korytarza ekologicznego Puszcza Piska (2005 r.). W ramach inwestycji zostanie wykonana nawierzchnia bitumiczna na istniejącej nawierzchni żwirowej. Przy drodze nie powstaną bariery w postaci ekranów, ogrodzeń, lub innych elementów, które utrudniałyby migrację zwierząt. Przy niewielkim natężeniu ruchu na drodze (ruch lokalny) przebudowa drogi nie będzie miała wpływu na migrację i śmiertelność zwierząt.
Biorąc pod uwagę zakres prac przewidzianych w ramach przebudowy i rozbudowy ww. drogi gminnej oraz skalę wycinki nie przewiduje się negatywnego oddziaływania inwestycji na ww. formy ochrony przyrody oraz korytarz ekologiczny.
Drzewa nieprzeznaczone do wycinki znajdujące się w pasie drogowym zostaną odpowiednio zabezpieczone na czas budowy poprzez owinięcie ich pni matami słomianymi i deskami. 
W przypadku wykonywania robót w strefie korzeni drzew, prace te prowadzone będą poza okresem wegetacji roślin, tj. w okresie od późnej jesieni do wczesnej wiosny. W celu wykluczenia możliwości przypadkowego uszkodzenia korzeni drzew roboty prowadzone będą ręcznie.
W ramach realizacji ww. inwestycji planowana jest wycinka łącznie 24 drzew z rodzaju: olsza, brzoza, klon, jesion, wierzba, wiąz, dąb, wiśnia o obwodach pni (mierzonych na wysokości 1,3 m) od 30 cm do 130 cm. Przedmiotowe drzewa znajdują się w młodej klasie wieku i nie przedstawiają wybitnych walorów przyrodniczo-krajobrazowych. Stanowią samosiewy wyrosłe na skutek sukcesji 
o nieregularnej budowie koron. Nie tworzą one również zwartych skupisk czy ciągów alejowych. W ich bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się inne liczne zadrzewienia (samosiewy drzew) oraz grunty leśne. Pomimo powyższego ich wycinka z uwagi na ujmę w strukturze lokalnego krajobrazu, zostanie zrekompensowana nasadzeniami drzew gatunków rodzimych, zgodnie z sentencją niniejszej decyzji.
Wycinka prowadzona będzie poza sezonem lęgowym ptaków, tj. od 1 września do końca lutego. W celu zwiększenia szans na przeżycie materiału sadzeniowego należy pamiętać o ich regularnym podlewaniu. Młodych drzewek nie należy sadzić w bezpośrednim sąsiedztwie gruntów leśnych, w tzw „w ścianie lasu". Nie dopuszcza się stosowania do nasadzeń zastępczych kultywarów odmian ozdobnych oraz form mieszańcowych ww. gatunków drzew, zwłaszcza okazów szczepionych, sterylnych, modyfikowanych genetycznie, żyjących krócej niż formy typowe, o zniekształconym pokroju pnia i korony (np. okrągła, przerzedzona, zbyt silnie podkrzesana korona, powyginany pień lub konary), o niskim wzroście, o wielu pniach, o zniekształconych lub wybarwionych na inny niż zielony kolor liściach, o korze oraz owocach innych niż typowe. Dobór gatunków nie jest przypadkiem, lecz działaniem zamierzonym mającym również na celu wprowadzenie do środowiska gatunku miododajnego (lipy), który oprócz walorów przyrodniczych ma również odzwierciedlenie w kształtowaniu krajobrazu województwa warmińsko-mazurskiego oraz przywracaniu walorów historycznych. 
 Burmistrz Orzysza po przeanalizowaniu dokumentacji załączonej do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz szczegółowych uwarunkowań zawartych  w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, w szczególności rodzaju, skali i usytuowania przedsięwzięcia oraz uwzględniając opinie organów: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Giżycku postanowił o odstąpieniu od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wymienionego w sentencji przedsięwzięcia.
  Przed wydaniem decyzji, zgodnie z zapisem art. 10 Kpa, powiadomiono strony postępowania zawiadomieniem/obwieszczeniem znak WIG.6220.1.6.2024.KOW z dnia 05.03.2024 roku o zebraniu całego materiału dowodowego oraz możliwości wypowiedzenia się w sprawie jej wydania. 
W wyznaczonym terminie żadna ze stron nie wniosła do tut. organu żadnych uwag i wniosków. 
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji decyzji.

Pouczenie

Stronie służy prawo wniesienia odwołania od niniejszej decyzji w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie ul. Kajki 10/12 – za pośrednictwem Burmistrza Orzysza.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.  Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacjio środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2023r. poz. 1094 z późn. zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje 
w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b. Organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on warunki zawarte w tej decyzji.

 

(-) Burmistrz
Zbigniew Włodkowski

 

 

 

Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik do Decyzji Burmistrza Orzysza z dnia 10.04.2024 r. (znak:WIG.6220.1.2024.DGA)

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.).
Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie i rozbudowie drogi gminnej w m. Nowe Guty w gminie Orzysz (powiat piski, województwo warmińsko-mazurskie) na odcinku o łącznej długości ok. 2190 m (odcinek I - ok. 1980 m, odcinek II - ok. 210 m). Przedsięwzięcie usytuowane jest wzdłuż istniejących terenów zabudowy rekreacyjnej oraz terenów rolniczych, zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego pasa drogowego. Obecnie natężenie ruchu na przebudowywanym odcinku drogi jest niewielki. Jest to droga użytkowana lokalnie przez mieszkańców oraz sezonowo przez właścicieli działek rekreacyjnych, obecna zabudowa przy drodze to domy mieszkalne jednorodzinne, działki rekreacyjne i pola uprawne. Jest to droga używana w szczególności przez mieszkańców miejscowości. Droga stanowi istotne połączenie komunikacyjne w układzie drogowym okolicznych miejscowości na terenie gminy Orzysz. Po wykonaniu przebudowy drogi natężenie ruch nie ulegnie zmianie. Wzrost natężenia ruchu może być jedynie spowodowany poprzez naturalny przyrost ludności a co za tym idzie wzrost liczby pojazdów.
Zakres prac przewiduje: wykonanie robót ziemnych (wykopy i nasypy), wykonanie podbudów pod nawierzchnie utwardzone, wykonanie nawierzchni jezdni drogi i zjazdów z betonu asfaltowego, wykonanie nawierzchni ciągów pieszych z kostki brukowej betonowej, wykonanie poboczy gruntowych, budowę systemu odwodnienia drogi poprzez kanalizację deszczową, budowę kanału technologicznego, przebudowę skrzyżowań z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi, budowę oświetlenia drogowego, budowę przepustów pod koroną drogi, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, zabezpieczenie infrastruktury technicznej kolidującej z przebudową drogi i przebudowę ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną.
Przedmiotowy odcinek drogi na długości ok. 750 m stanowi wschodnią granicę Mazurskiego Parku Krajobrazowego, natomiast ok. 100-metrowy odcinek gminnej drogi wewnętrznej (II odcinek) znajduje się w granicach Parku. Ponadto, inwestycja stanowi również granicę Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego. Inwestycja nie jest zlokalizowana w obszarze Natura 2000, jednak końcowy fragment II odcinka przebudowywanej drogi łączy się z drogą zlokalizowaną wzdłuż brzegu jeziora Śniardwy, która stanowi granicę obszaru Puszcza Piska PLB280008.  Planowana inwestycja w części zlokalizowana jest w granicach korytarza ekologicznego Puszcza Piska (2005 r.). 
Planowane przedsięwzięcie pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest w dorzeczu Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 04 listopada 2022 r. (Dz.U. 2023 r. poz. 300). Inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200031. Stan ilościowy i stan chemiczny ww. jednolitej części wód podziemnych został określony jako dobry; JCWPd jest niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Analizowana JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Ponadto inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych (JCWP RW) o nazwie „Pisa do jez. Roś", kod: PLRW200018264759 oraz w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych jeziornych (JCWP LW) o nazwie „Śniardwy", kod: PLLW30234. Analizowane JCWP to monitorowane, naturalne części wód, zagrożone ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego. Ogólny stan wód ww. JCWP określono jako zły.
Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, obszarach górskich, leśnych, wodno-błotnych, innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także obszarach stref ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Inwestycja nie jest zlokalizowana na obszarach przylegających do jezior.
 
(-) Burmistrz
Zbigniew Włodkowski

 

Data powstania: piątek, 12 kwi 2024 11:35
Data opublikowania: piątek, 12 kwi 2024 11:44
Opublikował(a): Daniel Gawrych
Zaakceptował(a): Daniel Gawrych
Artykuł był czytany: 30 razy