Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

INFORMACJA O WYKONANIU BUDŻETU I PÓŁROCZE 2006

INFORMACJA O PRZEBIEGU WYKONANIA BUDŻETU GMINYZA I PÓŁROCZE 2006r.
Budżet gminy na 2006r. został ustalony Uchwałą Rady Miejskiej w Orzyszu
Nr XXXIX/598/05 w dniu 29 grudnia 2005r., w następujących kwotach:
- dochody 35.273.532 zł,
- wydatki 41.033.266 zł,
- deficyt budżetu 5.759.734 zł, który zostanie pokryty nadwyżką budżetu z lat ubiegłych.
W okresie sprawozdawczym dokonywane były zmiany budżetu na podstawie uchwał Rady Miejskiej w Orzyszu lub zarządzeń Burmistrza Orzysza. Na dzień 30 czerwca 2006r. budżet po dokonanych zmianach wynosi:
- dochody 36.102.006 zł,
- wydatki 45.888.373 zł,
- deficyt budżetu -9.786.367 zł, który zostanie pokryty zaplanowaną pożyczką w kwocie 4.000.000 zł ( na budowę trzech budynków komunalnych z 83 mieszkaniami socjalnymi ) oraz nadwyżką budżetu z lat ubiegłych kwocie 5.786.367 zł. W miesiącu maju podpisano umowę o dofinansowanie budowy 3 budynków komunalnych ze środków Funduszu Dopłat finansowego wsparcia, a więc inwestycja planowana do wykonania w okresie trzech lat zostanie wykonana w roku 2006 i z tego powodu zwiększyły się wydatki o planowany kredyt na w/w budowę, wynikiem czego wystąpił wzrost deficytu.

Zmiany budżetu dotyczyły:

1. Zwiększono dochody z tytułu:
a) - o kwotę 5.895.942 zł zwiększono planowane dochody, w tym dofinansowanie 1.895.942
zł i kredyt 4.000.000 zł w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – na budowę 3 budynków mieszkalnych z 83 lokalami socjalnymi,

b) o kwotę 20.837 zł w dziale 756 – Dochody osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem - zwiększyły się udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych na rok 2006 oraz o kwotę 141.000 zł zwiększone wpływy z podatku od osób prawnych oraz podatku rolnego i od nieruchomości,

c) o kwotę 43.013 w dziale 758 – Różne rozliczenia zwiększyła się kwota subwencji oświatowej,

d) o kwotę 4.835 zł w dziale 801 – Oświata i wychowanie – dotacja celowa na wyprawki szkolne dla pierwszoklasistów,

e) o kwotę 207.764 zł w dziale 852 – Pomoc społeczna – zwiększono dotację związaną z dofinansowaniem programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na mocy podpisanego porozumienia z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim,
- o kwotę 12.000 zł zwiększono dotację celową w dziale 852 – Pomoc społeczna – na dofinansowanie wypłat dodatku do wynagrodzeń pracowników socjalnych,

f) o kwotę 11.376 zł w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza – dotacja celowa na prowadzenie Schronisk Młodzieżowych, zadanie realizowane na podstawie porozumienia ze Starostwem Powiatowym,
- o kwotę 60.269 zł w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza – dotacja celowa przyznana decyzją Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na dofinansowanie pomocy materialnej dla uczniów,

g) o kwotę 1.008.274 zł w dziale 921- Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – zwiększono planowane środki do pozyskania ze środków ZPORR na zadanie inwestycyjne pn. „Adaptacja i remont kina REMO w Orzyszu”.


2. Zmniejszono dochody z tytułu:

W związku z przedłużającym się terminem rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie w ramach złożonego projektu do ZPORR na rewitalizację obszarów po-wojskowych i poprzemysłowych w mieście Orzysz, zmieniono zakres pozyskania planowanych środków w poszczególnych latach. Zmniejszono planowane dochody w dziale 700- Gospodarka mieszkaniowa o kwotę 2.663.871 zł ( środki do pozyskania ze ZPORR) oraz nakłady własne o kwotę 1.064.624 zł.

I. Dochody

Na ogólny plan 36.102.006 zł dochody wykonano w kwocie 10.305.485 zł, dochody wykonano w 28,5 %, z tego:
- plan dochodów własnych 16.495.242 zł – wykonano 5.146.055 zł, tj. w 31,2 %
- plan subwencji ogólnej 5.016.781 zł – wykonano 3.041.492 zł, tj. 60,7 %
- plan dotacji na zadania własne 10.719.517 zł - wykonano 270.637 zł, tj. 2,5 %
- plan dotacji na zadania realizowane na podstawie porozumień 361.376 zł – wykonano 0
- plan dotacji na zadania zlecone 3.509.090 zł - wykonano 1.847.301 zł, tj. 52,6 %
Z powyższego zestawienia wynika , że subwencja ogólna dla gminy i dotacje celowe na zadania zlecone wpłynęły w dostatecznym stopniu i nie budzą wątpliwości co do dalszej realizacji.
Dotacje celowe na dofinansowanie bieżących zadań własnych gminy ( dział 801, 852, 854 ) otrzymano również w zadawalającym stopniu. Natomiast brak dotacji celowych na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych spowodowane jest:
- w dziale 400 – budowa i modernizacja sieci ciepłowniczej w Orzyszu kwota 1.220.300 zł – zadanie realizowane będzie w II półroczu i w tym okresie będzie dofinansowanie,
- w dziale 600 – wymiana nawierzchni chodnikowych i drogowych na terenie miasta i gminy Orzysz ( drogi powiatowe) rozliczenie prac nastąpi w II półroczu i w tym okresie będzie dofinansowanie,
- w dziale 700 – rewitalizacja obszarów po-wojskowych i poprzemysłowych kwota 1.370.000 zł otrzymano informację z Departamentu Wdrażania Funduszy Strukturalnych Urzędu Marszałkowskiego o nie zakwalifikowaniu zadania do dofinansowania. Od decyzji powyższej Burmistrz złożył odwołanie do Ministra Rozwoju Regionalnego, ostateczna decyzja dotycząca dofinansowania wpłynie w II półroczu, natomiast dofinansowanie do budowy 3 budynków mieszkalnych w kwocie 1.895.942 zł nastąpi w II półroczu,
- w dziale 801 – termomodernizacja budynków Szkoły Podstawowej w Orzyszu kwota 1.088.044 zł oczekujemy na rozstrzygnięcie konkursu projektów w ramach Funduszu Norweskiego , planowane rozstrzygnięcie konkursu koniec lipca 2006r, ewentualna realizacja zadania w II półroczu.
- w dziale 921 – adaptacja i remont budynku po kinie REMO w Orzyszu kwota 3.100.217 zł informacja dotycząca dofinansowania powinna wpłynąć w II półroczu, oczekujemy również na informację o dofinansowaniu zadania na kwotę 404.000 zł – modernizacja i wyposażenie świetlicy wiejskiej oraz boiska sportowego w Ogródku,
- w dziale 926 – opracowanie dokumentacji i budowa kompleksu obiektów sportowo-rekreacyjnych w Orzyszu, trwają prace nad projektami budowlanymi.

Realizacja dochodów własnych gminy:
- dział 700 wpływy ze sprzedaży składników majątkowych :
a) wpływy ze sprzedaży nieruchomości gminnych na plan 200.000 zł wykonano – 168.018 zł, sprzedano 3 działki budowlane, 2 lokale mieszkalne. Do sprzedaży w II półroczu przygotowano 14 lokali oraz 6 działek budowlanych.
b) dzierżawa, najem na plan 77.000 zł - wykonano 40.308 zł, plan dochodów zostanie wykonany w II półroczu, terminy wpłaty czynszu upływają z dniem 1 października.
c) wpływy za użytkowanie wieczyste na plan 8.000 zł wykonano – 11.193 zł, wynikła nadpłata zaistniała w związku z tym, że uregulowano należności zaległe z tytułu opłat rocznych przez użytkowników wieczystych.
d) wpływy ze przekształcenie użytkowania wieczystego na plan 9.500 zł wykonano – 17.120 zł w związku z tym, że została dokonana jednorazowo wpłata za przekształcenie przez osobę która posiadała rozłożoną należność na raty.
- w dziale 756 – wpływy z podatku od nieruchomości od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych – wyrokiem Najwyższego Sądu Administracyjnego dotyczącego naliczeń podatku za lata 1999 – 2003, uchylono wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i cofnięto sprawę do ponownego rozpatrzenia.
- w dziale 756 – udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych, do planowania budżetu przyjmuje się dochody na podstawie informacji z ministerstwa Finansów, które przyjmuje się w wysokościach szacunkowych, przewiduje się , ze dochody z tego tytułu będą niewykonane w kwocie około 200.000 zł,
Wobec powyższego w II półroczu może wystąpić konieczność dokonania korekty planowanych dochodów i wydatków.
Szczegółowe wykonanie dochodów przedstawia załącznik Nr 1 do niniejszej informacji.

W okresie sprawozdawczym dochody gminy z tytułu obniżenia przez Radę Miejską w Orzyszu maksymalnych stawek podatków i opłat zmniejszyły się ogółem o kwotę 162.302 zł
z tego:
- podatek rolny – 10.485 zł,
- podatek od nieruchomości – 151.817 zł.
Z tytułu udzielonych ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień dochody gminy zmniejszyły się ogółem o 340.840 zł, z tego:
- podatek rolny o 1.049 zł, w tym zwolnienie na podstawie uchwały RM - 1.049 zł,
- podatek od nieruchomości o 338.159 zł, w tym na podstawie uchwały RM – 154.925 zł,
- podatek leśny 982 zł, w tym zwolnienie na podstawie uchwały RM – 982 zł,
- podatek od środków transportowych o 650 zł.
W w/w okresie wpłynęło 139 wniosków o umorzenie podatków, z czego pozytywnie załatwiono 133 na łączną kwotę 91.353 zł.
O odroczenie podatków i opłat wpłynęło 2 wnioski, wszystkie załatwiono pozytywnie.
Wystawiono 195 upomnień na zaległości podatkowe na łączną kwotę 923.773 zł, oraz 16 tytułów wykonawczych do urzędów skarbowych celem przymusowego ściągnięcia zaległości na łączną kwotę 241.834 zł. Ogółem w I półroczu zabezpieczono hipoteką zaległości w kwocie 313.068 zł.


II. Wydatki

Na ustalony w budżecie plan wydatków w kwocie 45.888.373 zł wykonano wydatki w kwocie 12.313.179 zł, tj. wydatki wykonano w 26,9 % . wydatki bieżące na plan 23.561.734 zł wykonano w kwocie 11.178.782 zł, tj. 47,5 % , a wydatki majątkowe na plan 22.326.639 zł wykonano w kwocie 1.134.397 zł, tj. 5,1 %. Niskie wykonanie wydatków majątkowych spowodowane jest późniejszą realizacją zadań inwestycyjnych. Ze względów proceduralnych stosowania prawa Zamówień Publicznych przy wyborze wykonawców oraz uzyskania środków z innych źródeł na dofinansowanie niektórych zadań, realizacja ich w większym zakresie będzie w II półroczu. Szczegółowe wykonanie wszystkich wydatków przedstawia załącznik nr 2 do niniejszej informacji, z którego wynika, że w poszczególnych działach procentowe wykonanie wydatków jest zróżnicowane. Przewiduje się , że przy dostatecznych wpływach dochodów własnych oraz pozyskaniu środków z innych źródeł o jakie wystąpiła gmina, wydatki będą wykonane w zaplanowanych zakresach.
Na dzień 30 czerwca 2006r. stan zadłużenia gminy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi 394.480 zł, a z tytułu dostaw towarów i usług 27.727 zł. W okresie sprawozdawczym nie zaciągnięto nowych kredytów i pożyczek długoterminowych ani krótkoterminowych, natomiast występowały wolne środki, które lokowano w banku na lokatach terminowych. Z tego tytułu uzyskano dochody w kwocie 93.573 zł. Na dzień 30 czerwca lokaty w banku wynosiły 3.000.000 zł. Spłacono należne raty kredytów i pożyczek w kwocie 30.000 zł i należne odsetki od kredytów i pożyczek w kwocie 3.682 zł. Z tytułu udzielonego poręczenia dla Zakładu Energetyki Cieplnej Spółka z o. o w Orzyszu gmina nie poniosła żadnych wydatków.

III. Zakład budżetowy – Administracja Budynków komunalnych w Orzyszu

1. Przychody:
- wpływy z usług: plan 1.146.950 zł, wykonanie 563.391 zł,
- odsetki pozostałe: plan 2.500 zł, wykonanie 2.220 zł,
- dotacja z budżetu gminy: 100.000 zł, wykonanie 30.000 zł.
2. Rozchody :
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń:
plan 465.600 zł, wykonanie 207.562 zł,
- zakup materiałów, wyposażenia, usług i energii: plan 740.000 zł, wykonanie 308.037 zł,
- podatek VAT: plan: 5.550 zł, wykonanie 2.835 zł,
- pozostałe koszty: plan 38.300 zł, wykonanie 24.597 zł.
3. Stan należności - 123.606 zł.
4. Stan zobowiązań – 68.114 zł.

IV. Fundusze celowe – Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

1. Przychody:
- wpływy z różnych opłat ( udział w opłatach za zanieczyszczenie środowiska): plan 20.000 zł, wykonanie 17.804 zł.
2. Koszty:
- dotacje przekazane z funduszy na realizację zadań bieżących jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych: plan 8.780 zł, wykonanie 0,
- wydatki bieżące ( materiały, wyposażenie, usługi, opłaty i składki) : plan 50.220 zł, wykonanie 2.074 zł.
3. Stan środków obrotowych na początku roku – 57.426,59 zł.
4. Stan środków obrotowych na 30.06.2006r. - 73.156,72 zł.
V. Dochody własne

Ośrodek informacji turystycznej:
- stan środków na początek okresu 1.751,89 zł,- wpływy (usługi) 3.904,32 zł,
- wydatki(podatek VAT, materiały ) 709,50 zł,
- stan środków na 30.06.2006r. 4.946,71 zł.
Szkoły podstawowe:
- stan środków na początek okresu 12.688,90 zł,
- wpływy z usług 1.630,00 zł,
- wydatki (materiały i wyposażenie, usługi pozostałe) 11.134,36 zł
- stan środków na 30.06.2006r. 3.184,54 zł.
Przedszkole Miejskie:
- stan środków na początku okresu 0
- wpływy z usług 0 zł,
- wpływy z różnych dochodów 350,00 zł,
- wydatki (materiały) 350,00 zł,
- stan środków na 30.06.2006r. 0 zł.
Gimnazja
- stan środków na początku okresu 314,39 zł,
- wpływy z usług 500,02 zł,
- wpływy z różnych dochodów 2,60 zł,
- wydatki (materiały) 817,01 zł,
- stan środków na 30.06.2006r. 0 zł.
Dożywianie w szkołach
- stan środków na początku okresu 63.024,19 zł,
- wpływy z usług 217.125,42 zł,
- wpływy z różnych dochodów 0 zł,
- wydatki (produkty żywnościowe) 223.798,56 zł
- stan środków na 30.06.2006r. 56.351,05 zł.
Schroniska Młodzieżowe
- stan środków na początku okresu 87,04 zł,
- wpływy z usług 0 zł,
- wpływy z różnych dochodów 0 zł,
- wydatki 0 zł,
- stan środków na 30.06.2006r. 87,04 zł.

Sporządził: K. Harłożyńska Burmistrz
Jan Aleszczyk
Data powstania: środa, 9 sie 2006 15:37
Data opublikowania: środa, 9 sie 2006 15:54
Data przejścia do archiwum: wtorek, 7 lip 2015 13:00
Opublikował(a): Krystyna Harłożyńska
Zaakceptował(a): Krystyna Harłożyńska
Artykuł był czytany: 3916 razy