P R O T O K Ó Ł Nr XLIV/06
z obrad XLIV sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 31 m a j a 2006r. w sali nr 1 Urzędu Miejskiego w Orzyszu od godz. 1000 do godziny 1430.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska, Poseł RP Zbigniew Włodkowski, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1000 otworzył obrady XLIV sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 10 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów
i gości stanowią załączniki do protokołu.
O godz. 1010 przybyła Radna Aldona Mataj. Stan radnych– 11.
Na wstępie Przewodniczący Wasilewski przekazał trzy następujące wiadomości:
1. Po zakończeniu dzisiejszej sesji zostanie wmurowany kamień węgielny pod budowę trzech budynków komunalnych. W związku z tym wszyscy uczestnicy sesji udadzą się na plac budowy.
2. W m-cu czerwcu sesja ma charakter wyjazdowy.
3. Poinformował, iż Radny Zbigniew Jasiński złożył na jego ręce oświadczenie o wystąpieniu z Klubu Radnych „Wspólnota dla Orzysza”. Przewodniczący przypomniał, iż w/w klub radnych nie funkcjonuje, gdyż nie spełnia on wymagań statutowych.
Ad. 2
Przewodniczący poinformował, że wpłynęły 2 poprawki do protokołu z XLIII sesji:
pisemna Radnego Grzegorza Kraszewskiego i ustna Radnej Wioletty Kiewlak.
Po analizie zgłoszeń, protokołu oraz po przesłuchaniu nagrania poprawka Radnej Kiewlak
i jedna z propozycji zmian Radnego Kraszewskiego zostały uwzględnione, i już są wprowadzone do protokołu, pozostałe nie są przyjęte, gdyż nie wnoszą one nic nowego, a są tylko rozszerzeniem niektórych wypowiedzi zapisanych w protokole. Końcowe propozycje zmian Radnego Grzegorza Kraszewskiego dotyczą wprowadzenia zapisów z rozmów między radnymi, które nie były oficjalnymi wystąpieniami.
W związku z tym wnosi o odrzucenie poprawek Radnego Grzegorza Kraszewskiego.
Po czym udzielił głosu radnemu Grzegorzowi Kraszewskiemu, który uzasadnił wnoszone przez siebie poprawki.
Następnie Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem poprawek i zapytał kto
z radnych jest „za” przyjęciem poprawek radnego Grzegorz Kraszewskiego.
„za” głosowało – 2, przeciw – 8, wstrzymał się od głosu – 1.
Poprawki zostały odrzucone.
Ad. 3
W głosowaniu jawnym na Sekretarza obrad wybrano Radną Monikę Zielińską.
Ad. 4
Zmiany do porządku obrad.
Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński
Zgłosił dwa uzupełnienia wraz z uzasadnieniem:
1. w pkt. 14 a rozpatrzyć i podjąć uchwałę w sprawie zmiany w uchwale XXXIX/606/05
w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata.
2. w pkt. 14 b podjąć Apel w sprawie poparcia wariantu I podziału środków finansowych funduszy strukturalnych przeznaczonych do skierowania do regionów w latach 2007 – 2013 przez Radę Ministrów.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie poprawki zostały przyjęte.
O godz. 10 20 na obrady przybył Radny Adam Myka. Stan radnych 12.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XLIII sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XLIV sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XLIV sesji.
B. Część sprawozdawcza
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Zasadnicza część obrad.
7. Sprawozdanie z działalności gospodarczo-finansowej spółek gminy oraz zakładów
budżetowych za rok 2005 w tym:
- Zakład Energetyki Cieplnej w Orzyszu,
- Zakład Usług Komunalnych w Orzyszu,
- Administracja Budynków Komunalnych w Orzyszu,
- Zakład Robót Publicznych w Orzyszu,
- Dom Kultury w Orzyszu wraz z Biblioteką,
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Orzyszu,
- Samodzielny Publiczny M-G Ośrodek Zdrowia w Orzyszu.
D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
8. Zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu,
9. Nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych (boisko w Mikoszach),
10. Podział Gminy Orzysz na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic, nadania im numerów oraz ustalenia liczby radnych w nich wybieranych,
11. Podział Gminy Orzysz na obwody głosowania,
12. Zawarcie porozumienia z GDDKiA w Olsztynie,
13. Zmiany budżetu gminy na 2006 rok,
14. Określenie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
14 a Zmiany uchwały w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż lata.
14 b Podjęcie Apelu w sprawie poparcia wariantu I podziału środków finansowych
funduszy strukturalnych przeznaczonych do skierowania do regionów w latach 2007
– 2013 przez Radę Ministrów.
E. Statutowe elementy obrad.
15. Interpelacje radnych.
16. Odpowiedzi na interpelacje.
17. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
18. Odpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
19. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Informację Burmistrza z prac między sesjami – przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk.
Informacja w załączeniu.
Ad. 6
Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski.
Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Sprawozdanie z działalności gospodarczo-finansowej spółek gminy oraz zakładów
budżetowych za rok 2005.
Zakład Energetyki Cieplnej w Orzyszu
Dyrektor S-ki Zbigniew Jankowski omówił działalność swojego zakładu. Przedstawił m.in. plany inwestycyjne na rok 2006.
O godz. 1045 na obrady przybyła Radna Wioletta Kiewlak. Stan radnych – 13.
Krzysztof Marusiński
Zapytał czy jest to prawda, że linie cieplne biegną pod parkingami i czy to prawda, że zostały one sprzedane dla firm spoza Orzysza.
Dyr. Jankowski
Wyjaśnił, iż tylko pod jednym małym odcinkiem utwardzonego parkingu biegnie linia przesyłowa. Linie przesyłowe niskiego parametru nie są własnością ZEC-u. W związku z tym nie posiada wiadomości na temat ich sprzedaży.
Mieczysław Kopańczyk
Zapytał czy rury o średnicy 100 mm będą wystarczające do rozprowadzenia ciepła.
Dyr. Jankowski
Odpowiedział, że z Ciepłowni wychodzi rura o średnicy 120 mm. Na trasie zostaną ułożone rury dwusetki. W zupełności to wszystko wystarczy i jest jeszcze zzapas.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Zakład Usług Komunalnych w Orzyszu
Dyrektor S-ki Zenon Świeczka omówił działalność swojego zakładu. Przedstawił m.in. plany inwestycyjne na rok 2006.
Sołtys z Dąbrówki
Zgłosiła wniosek by ustawić więcej koszy na odpady plastikowe.
Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński
Wyjaśnił, że zadanie to nie leży w gestii ZUK, lecz Urzędu. Zwiększenie koszy jest związane z opłacalnością odbioru plastyków. Na terenach wiejskich jest ich niezbyt dużo i nie opłaca się wysyłać samochodu tak daleko jak do Dąbrówki po jeden kosz.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Administracja Budynków Komunalnych w Orzyszu
Dyrektor Stanisław Kuliś omówił działalność swojego zakładu.
Piotr Chorąży
Poruszył sprawę administrowania mieszkaniami w budynkach po pegerowskich
w Cierzpiętach. Zwrócił się z propozycją ich przejęcia w zarząd przez ABK w Orzyszu.
Stanisław Kuliś
Wyjaśnił, iż budynki te obecnie znajdują się w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych.
Jeśli Agencja przekazałaby je dla Gminy to wówczas ABK mogłaby objąć administrowanie.
Burmistrz Bosiński
Uzupełnił wyjaśnienia dodając, że w chwili obecnej nie ma podstaw prawnych do przekazania w/w budynków. Dopiero trwają prace w tym temacie.
Zbigniew Włodkowski
Zaapelował do władz gminy, do dyrektora ABK o pomoc mieszkańcom Cierzpiąt przygotowując na piśmie informację co powinni uczynić, jakie podjąć kroki, jakie napisać pisma by przejść pod administrację gminną.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Zakład Robót Publicznych w Orzyszu
Kierownik Waldemar Sokołowski omówił działalność swojego zakładu.
Wiesław Wasilewski
Zapytał o obecny stan zatrudnienia.
Kier. Sokołowski
Poinformował, że obecnie pracuje 115 pracowników fizycznych 6 pracowników umysłowych.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Dom Kultury w Orzyszu wraz z Biblioteką
Dyrektor Beata Szymankiewicz omówiła działalność swojego zakładu.
Piotr Chorąży
Zapytał w jaki sposób planowane jest dalsze zatrudnienie opiekunów świetlic wiejskich.
Dyr. Domu Kultury
Odpowiedziała, że w przypadku Cierzpiąt opiekun jest zatrudniony do grudnia. Jak będzie w nowym roku kalendarzowym jeszcze nie jest wiadomo. Wiele zależy od Rady Miejskiej czy w budżecie gminy na rok 2007 przeznaczy pieniądze na zatrudnienie opiekunów. Wnioskowała aby Rada zaplanowała takie wydatki.
Piotr Chorąży
Przedstawił potrzeby remontowe w świetlicy w Cierzpiętach i wnioskował o przyśpieszenie remontu.
Kierownik Sokołowski
Poprosił o cierpliwość ponieważ ZRP ma ogrom roboty, ale gdy rozpocznie się budowa garażu dla samochodu strażackiego to ta sama grupa budowlana będzie remontowała i świetlicę.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Orzyszu
Dyrektor Jolanta Rakowska omówiła działalność swojego zakładu.
Edward Maciejewski
Zapytał jakim środkiem lokomocji poruszają się pracownicy MOPS po terenie gminy.
Dyr. Rakowska
Odpowiedziała, że korzysta z samochodu z Urzędu lub też używany jest jej prywatny. Podkreśliła, że w związku ze zwiększeniem się zadań w MOPS samochód służbowy jest im bardzo potrzebny.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Samodzielny Publiczny M-G Ośrodek Zdrowia w Orzyszu.
W związku z chorobą dyrektora Ośrodek Zdrowia reprezentowała Główna Księgowa Bożena Firlit.
Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński
Przybliżył działalność Ośrodka. Poinformował o specjalistach jacy są tam zatrudnieni.
Przedstawił najważniejsze zadanie na rok 2006 tj. opracowanie dokumentacji technicznej na rozbudowę Ośrodka.
Marek Wysocki
Zwrócił uwagę na pogarszający się stan techniczny budynku Ośrodka tzn. zniszczone schody, klamki, brak kanalizacji.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że właśnie od dziś rozpoczyna się remont budynku Ośrodka.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Wobec wyczerpania się punktu zasadniczego o głos poprosił Poseł RP Zbigniew Włodkowski, który poinformował radnych, ale przede wszystkim sołtysów o inicjatywie posłów PSL w sprawie uchwalenia przez Sejm ustawy o dodatku emerytalnym dla sołtysów.
Następnie zaprosił wszystkich do udziału w ogólnokrajowych obchodach Święta Ludowego, które tego roku odbędą się w dniu 4 czerwca w Giżycku.
Ad. 8
Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/636/06 zmieniający uchwałę w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych (boisko w Mikoszach)
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/637/06 w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych (boisko w Mikoszach).
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Orzysz na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic, nadania im numerów oraz ustalenia liczby radnych w nich wybieranych,
Uzasadnienie przedstawił Sekretarz Gminy Antoni Duda.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/638/06 w sprawie
podziału Gminy Orzysz na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic, nadania im numerów oraz ustalenia liczby radnych w nich wybieranych,
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie podział Gminy Orzysz na obwody głosowania,
Uzasadnienie przedstawił Sekretarz Gminy Antoni Duda.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/639/06 w sprawie
podziału Gminy Orzysz na obwody głosowania.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z GDDKiA w Olsztynie ( ciąg pieszo-rowerowy Grądy- ul. Mickiewicza)
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
Krzysztof Marusiński
Poinformował, że rozmawiał z mieszkańcami budynku, który znajduje się przy skrzyżowaniu. Pytał ich o to czy orientują się w planach co do wyburzenia ich domu. Wszyscy chętnie zdeklarowali się, że przejdą na inne mieszkania, ale nie o gorszym standardzie niż mają obecnie. Radnego jednak niepokoi budynek z warsztatem wulkanizacyjnym, po prawej stronie, gdyż zapewne i on będzie musiał być rozebrany, a mieszkańcy mówią, że został on sprzedany i to całkiem niedawno, czyli wówczas gdy już wiedziano o remoncie skrzyżowania. Zapytał burmistrza czy to prawda.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że budynek, o którym mówi radny jest użytkowany przez pana Lipińskiego, podobnie jak warsztat samochodowy pana Dudy. Budynki te nie zostały sprzedane. Pan Duda złożył już rezygnację z użytkowania budynku i przeszedł na emeryturę.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/640/06 w sprawie zawarcia porozumienia z GDDKiA w Olsztynie ( ciąg pieszo-rowerowy Grądy -
ul. Mickiewicza).
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2006.
Uzasadnienie przedstawiła Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska..
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/641/06 w sprawie
zmian budżetu gminy na rok 2006.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
Uzasadnienie przedstawiła Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska.
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że jest zaskoczony tym, że projekt uchwały znalazł się w porządku obrad, gdyż na posiedzeniu komisji zapadła decyzja o jego odłożeniu ze względu na to, że był niedopracowany. Komisje w/w projektu budżetu nie opiniowały i skierowały go do dalszych prac. W dalszym ciągu ma wątpliwości co do zapisu § 1 ust.1, który daje możliwości wprowadzenia zmian do projektu budżetu tylko dla burmistrza. Jego zdaniem nie jest to właściwy zapis ponieważ uniemożliwia on mieszkańcom podejmowania inicjatyw.
Przewodniczący Wasilewski
Podkreślił, iż radny nie powinien być niczym zaskoczony, gdyż juz w m-cu grudniu przy uchwalaniu budżetu na rok 2006 cytowana była ustawa o finansach publicznych, która wyraźnie wskazuje, iż inicjatywa zmian w projekcie budżetu należy do organu wykonawczego. W związku z tym radni wiedzą o tym co najmniej od grudnia 2005 roku.
Skarbnik Gminy
Ponownie odczytała art. 179 ustawy o finansach publiczny dotyczący upoważnienia organu wykonawczego do wprowadzania zmian w projekcie budżetu.
Następnie wyjaśniła, iż wszystkie uwagi, wnioski i propozycje zgłoszone na komisjach zostały w projekcie uchwały uwzględnione w związku z czym nie ma potrzeby odkładać głosowania na czas przyszły.
Marek Wysocki
Zauważył, że porządek dzienny był radnym znany co najmniej od kilku dni. Radni poprawek do niego nie wnieśli w związku z tym nie ma podstawy do tego by nie głosować nad uchwałą.
Adam Myka
Zgłosił poprawkę do projektu uchwały:
W § 7 ust. 2 wykreślić wyraz „ na wspólnym” dając możliwość decydowania samym komisjom czy będzie to posiedzenie jedno wspólne, czy też może każda z komisji odbędzie je oddzielnie.
Powyższy wniosek został przyjęty jako autopoprawka.
Autopoprawki naniesiono również do tego samego paragrafu w ust. 2 pkt. 1 oraz w § 8 ust. 1 pkt.2.
Monika Zielińska
Zgłosiła wniosek formalny by nie odczytywać tak długiej uchwały, a jedynie ponownie przypomnieć zapisy po naniesionych poprawkach.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad w/w wnioskiem.
W głosowaniu jawnym został on przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący odczytał naniesione poprawki i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/642/06 w sprawie
określenia procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
Ad. 14 a
Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż lata.
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę na błędny zapis w § 1, w końcowym zdaniu po słowach „ których właścicielem” zamiast wyrazu „jej” powinno być „jest”.
Powyższa uwaga została przyjęta jako autopoprawka.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/643/06 zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż lata.
Ad. 14 b
Podjęcie Apelu w sprawie poparcia wariantu I podziału środków finansowych funduszy strukturalnych przeznaczonych do skierowania do regionów w latach 2007 – 2013 przez Radę Ministrów.
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła w/w Apel.
Ad. 15
I N T E R P E L A C J E
Krzysztof Marusiński
Zgłosił interpelację na piśmie w sprawie spowodowania by przejścia nad brzegami jezior były swobodne dla wszystkich. (Interpelacja w załączeniu).
Adam Myka
Zgłosił ustną interpelację w sprawie przeprowadzenia pilnie remontu drogi Strzelniki – Rostki po której mógłby jeździć autobus dowożący uczniów do szkół w Orzyszu, co z kolei pozwoliło by dzieciom później wstawać rano.
Ad. 16
Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone między sesjami wszyscy radni otrzymali na piśmie.
Ad. 17.
Wnioski, zapytania , informacje.
Sołtys z Dziubiel
Zapytał czy została załatwiona sprawa z drogą do jeziora we wsi Dziubiele.
Sołtys z Grąd
Zwrócił się o wycięcie zakrzaczeń przy drodze Czarne-Pańska Wola oraz do wsi Kamieńskie.
Edward Majewski
Zapytał o wyniki prac w sprawie świetlicy w Wężewie.
Sołtys z Wierzbin
Poprosił o udostępnienie koparki do wyrównania placu przy świetlicy wiejskiej.
Zapytał o termin rozpoczęcia modernizacji drogi nr 16 przez Wierzbiny.
Sołtys z Chmielewa
Wnioskował o pilny remont drogi Tuchlin-Chmielewo, gdyż są w niej same dziury.
Sołtys z Cierzpiąt
Wnioskował o poprawę drogi do Cierzpiąt.
Krzysztof Marusiński
Zasłyszał informację, że na nowej budowie przy ul. Ełckiej są zatrudniani robotnicy bez umowy o pracę, pracują bardzo ciężko i długo po 3zł. za godzinę.
Zbigniew Krawczyk
Pytał o termin zakończenia budowy chodnika w Dąbrówce, gdyż materiały są składowane
w pasie drogowym, a roboty idą powoli. Wkrótce będzie bardzo duży ruch na drogach
w związku ze zwózką plonów z pól i może dojść do dużych zniszczeń materiałów drogowych.
Mieczysław Kopańczyk
Czy została zakończona procedura z zakupem działki pod budowę świetlicy w Odojach.
Sołtys z Dąbrówki
Zwróciła się o wykoszenie boiska w Dąbrówce.
Sołtys z Tuchlina
Ponownie poruszyła problem bezpańskiego psa wałęsającego się po wsi. Zgłosiła ten fakt w schronisku w Bystrym, ale otrzymała odpowiedź negatywną. Temat ten poruszała już w m-cu marcu b.r.
Zbigniew Jasiński
Poinformował, że droga Tuchlin-Suchy Róg nadal jest zagrodzona szlabanem.
Ad. 18
Odpowiedzi i wyjaśnień udzielili: Wiesław Wasilewski w sprawach drogowych, Burmistrz Aleszczyk, Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński w pozostałych.
Wiesław Wasilewski
- wycinka zbędnych krzaków na zgłoszonych drogach zostanie zrobiona,
- modernizacja drogi przez Wierzbiny powinna zacząć się w okresie letnim, gdyż w czerwcu odbędzie się przetarg na roboty, potem potrzebny jest pewien okres na odwołania od tego przetargu i po tym czasie roboty powinny ruszyć, konkretnej daty nie ma,
- dziury w drogach Tuchlin-Chmielewo i w Cierzpiętach powinny być łatane od przyszłego tygodnia, gdy powróci z remontu skrapiarka,
- o terminie zakończenia budowy chodnika w Dąbrówce nie ma takich informacji.
Burmistrz Aleszczyk
- na pisemną interpelację odpowiedź zostanie udzielona na piśmie,
- remont drogi Strzelniki – Rostki jest bardzo kosztowny, a jest to droga powiatowa i trzeba będzie przeprowadzić rozmowy z Powiatowym Zarządem Dróg i zawrzeć porozumienie ze Starostwem,
- droga do jeziora w Dziubielach nadal nie ma rozwiązania, gdyż obecny właściciel uchyla się od podpisania dokumentów, ciągle gdzieś wyjeżdża i szuka kupców,
- świetlica w Wężewie – podobnie ciągle trwają negocjacje , mieszkańcy nie chcą sprzedać drogi, nie można dokonać zamiany działek, powstał impas,
- koparka do Wierzbin zostanie skierowana,
- o pracownikach pracujących bez umowy na budowie nic nie wiadomo, bo nikt takiej sytuacji do urzędu nie zgłosił, radny mając takie informacje może powiadomić Państwową Inspekcję Pracy,
- termin zakończenia budowy chodnika w Dąbrówce nie jest znany, prace opóźniają się ponieważ Zakład Robót Publicznych, który go wykonuje ma ogrom prac, ale zostanie przyśpieszony,
- działka pod budowę świetlicy w Odojach została zakupiona,
- koszenie boiska sportowego w Dąbrówce , zdaniem burmistrza powinna o to dbać społeczność wiejska a w jej imieniu Rada Sołecka, sołtys itd. Jeśli jednak brak jest takiej inicjatywy to zostanie wysłany tam ciągnik z kosiarką z Orzysza,
- zagrodzona droga w Tuchlinie – obecnie poprowadzona droga ma przebieg prawidłowy tylko jest w złym stanie, zostanie naprawiona.
Marek Wysocki
Zaprosił wszystkich radnych, sołtysów i gości na obchody święta ludowców, które odbędzie się w dniu 4 czerwca b.r. W dniu tym strażacy tradycyjnie przeprowadzą gminne zawody sportowo-pożarnicze.
Po zakończeniu odpowiedzi Burmistrz przedstawił trzy propozycje hymnu Orzysza.
Wybrany wariant będzie odegrany na rozpoczęcie corocznych obchodów Dni Orzysza
w m-cu lipcu.
Ad. 19
Po zakończeniu uroczystości Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za uczestnictwo i o godz. 1330 zakończył XLIV sesję rady Miejskiej.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami wszyscy obecni zostali zaproszeni na uroczyste otwarcie placu budowy budynków mieszkalnych przy ulicy Ełckiej i uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego, dokąd udali się autokarem.
Po przybyciu na plac budowy uroczystości rozpoczął Burmistrz Aleszczyk, który przedstawił przybyłych gości, wykonawcę oraz wszystkich biorących udział w spotkaniu.
W spotkaniu uczestniczyli:
Poseł na Sejm RP Zbigniew Włodkowski, Burmistrz Jan Aleszczyk, Przewodniczący RM w Orzyszu Wiesław Wasilewski, Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Ksiądz Lech Gardocki, Ksiądz Warych, Kierownicy Referatów UM w Orzyszu, Radni, Sołtysi.
Ksiądz Warych odprawił stosowne modlitwy, poświęcił plac budowy i go pobłogosławił.
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski odczytał Akt Erekcyjny, który następnie został podpisany przez wszystkich biorących udział w uroczystości. Następnie w/w Akt został wmurowany w ścianę budynku.
Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska, Poseł RP Zbigniew Włodkowski, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1000 otworzył obrady XLIV sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 10 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów
i gości stanowią załączniki do protokołu.
O godz. 1010 przybyła Radna Aldona Mataj. Stan radnych– 11.
Na wstępie Przewodniczący Wasilewski przekazał trzy następujące wiadomości:
1. Po zakończeniu dzisiejszej sesji zostanie wmurowany kamień węgielny pod budowę trzech budynków komunalnych. W związku z tym wszyscy uczestnicy sesji udadzą się na plac budowy.
2. W m-cu czerwcu sesja ma charakter wyjazdowy.
3. Poinformował, iż Radny Zbigniew Jasiński złożył na jego ręce oświadczenie o wystąpieniu z Klubu Radnych „Wspólnota dla Orzysza”. Przewodniczący przypomniał, iż w/w klub radnych nie funkcjonuje, gdyż nie spełnia on wymagań statutowych.
Ad. 2
Przewodniczący poinformował, że wpłynęły 2 poprawki do protokołu z XLIII sesji:
pisemna Radnego Grzegorza Kraszewskiego i ustna Radnej Wioletty Kiewlak.
Po analizie zgłoszeń, protokołu oraz po przesłuchaniu nagrania poprawka Radnej Kiewlak
i jedna z propozycji zmian Radnego Kraszewskiego zostały uwzględnione, i już są wprowadzone do protokołu, pozostałe nie są przyjęte, gdyż nie wnoszą one nic nowego, a są tylko rozszerzeniem niektórych wypowiedzi zapisanych w protokole. Końcowe propozycje zmian Radnego Grzegorza Kraszewskiego dotyczą wprowadzenia zapisów z rozmów między radnymi, które nie były oficjalnymi wystąpieniami.
W związku z tym wnosi o odrzucenie poprawek Radnego Grzegorza Kraszewskiego.
Po czym udzielił głosu radnemu Grzegorzowi Kraszewskiemu, który uzasadnił wnoszone przez siebie poprawki.
Następnie Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem poprawek i zapytał kto
z radnych jest „za” przyjęciem poprawek radnego Grzegorz Kraszewskiego.
„za” głosowało – 2, przeciw – 8, wstrzymał się od głosu – 1.
Poprawki zostały odrzucone.
Ad. 3
W głosowaniu jawnym na Sekretarza obrad wybrano Radną Monikę Zielińską.
Ad. 4
Zmiany do porządku obrad.
Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński
Zgłosił dwa uzupełnienia wraz z uzasadnieniem:
1. w pkt. 14 a rozpatrzyć i podjąć uchwałę w sprawie zmiany w uchwale XXXIX/606/05
w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata.
2. w pkt. 14 b podjąć Apel w sprawie poparcia wariantu I podziału środków finansowych funduszy strukturalnych przeznaczonych do skierowania do regionów w latach 2007 – 2013 przez Radę Ministrów.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie poprawki zostały przyjęte.
O godz. 10 20 na obrady przybył Radny Adam Myka. Stan radnych 12.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XLIII sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XLIV sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XLIV sesji.
B. Część sprawozdawcza
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Zasadnicza część obrad.
7. Sprawozdanie z działalności gospodarczo-finansowej spółek gminy oraz zakładów
budżetowych za rok 2005 w tym:
- Zakład Energetyki Cieplnej w Orzyszu,
- Zakład Usług Komunalnych w Orzyszu,
- Administracja Budynków Komunalnych w Orzyszu,
- Zakład Robót Publicznych w Orzyszu,
- Dom Kultury w Orzyszu wraz z Biblioteką,
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Orzyszu,
- Samodzielny Publiczny M-G Ośrodek Zdrowia w Orzyszu.
D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
8. Zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu,
9. Nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych (boisko w Mikoszach),
10. Podział Gminy Orzysz na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic, nadania im numerów oraz ustalenia liczby radnych w nich wybieranych,
11. Podział Gminy Orzysz na obwody głosowania,
12. Zawarcie porozumienia z GDDKiA w Olsztynie,
13. Zmiany budżetu gminy na 2006 rok,
14. Określenie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
14 a Zmiany uchwały w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż lata.
14 b Podjęcie Apelu w sprawie poparcia wariantu I podziału środków finansowych
funduszy strukturalnych przeznaczonych do skierowania do regionów w latach 2007
– 2013 przez Radę Ministrów.
E. Statutowe elementy obrad.
15. Interpelacje radnych.
16. Odpowiedzi na interpelacje.
17. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
18. Odpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
19. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Informację Burmistrza z prac między sesjami – przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk.
Informacja w załączeniu.
Ad. 6
Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski.
Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Sprawozdanie z działalności gospodarczo-finansowej spółek gminy oraz zakładów
budżetowych za rok 2005.
Zakład Energetyki Cieplnej w Orzyszu
Dyrektor S-ki Zbigniew Jankowski omówił działalność swojego zakładu. Przedstawił m.in. plany inwestycyjne na rok 2006.
O godz. 1045 na obrady przybyła Radna Wioletta Kiewlak. Stan radnych – 13.
Krzysztof Marusiński
Zapytał czy jest to prawda, że linie cieplne biegną pod parkingami i czy to prawda, że zostały one sprzedane dla firm spoza Orzysza.
Dyr. Jankowski
Wyjaśnił, iż tylko pod jednym małym odcinkiem utwardzonego parkingu biegnie linia przesyłowa. Linie przesyłowe niskiego parametru nie są własnością ZEC-u. W związku z tym nie posiada wiadomości na temat ich sprzedaży.
Mieczysław Kopańczyk
Zapytał czy rury o średnicy 100 mm będą wystarczające do rozprowadzenia ciepła.
Dyr. Jankowski
Odpowiedział, że z Ciepłowni wychodzi rura o średnicy 120 mm. Na trasie zostaną ułożone rury dwusetki. W zupełności to wszystko wystarczy i jest jeszcze zzapas.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Zakład Usług Komunalnych w Orzyszu
Dyrektor S-ki Zenon Świeczka omówił działalność swojego zakładu. Przedstawił m.in. plany inwestycyjne na rok 2006.
Sołtys z Dąbrówki
Zgłosiła wniosek by ustawić więcej koszy na odpady plastikowe.
Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński
Wyjaśnił, że zadanie to nie leży w gestii ZUK, lecz Urzędu. Zwiększenie koszy jest związane z opłacalnością odbioru plastyków. Na terenach wiejskich jest ich niezbyt dużo i nie opłaca się wysyłać samochodu tak daleko jak do Dąbrówki po jeden kosz.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Administracja Budynków Komunalnych w Orzyszu
Dyrektor Stanisław Kuliś omówił działalność swojego zakładu.
Piotr Chorąży
Poruszył sprawę administrowania mieszkaniami w budynkach po pegerowskich
w Cierzpiętach. Zwrócił się z propozycją ich przejęcia w zarząd przez ABK w Orzyszu.
Stanisław Kuliś
Wyjaśnił, iż budynki te obecnie znajdują się w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych.
Jeśli Agencja przekazałaby je dla Gminy to wówczas ABK mogłaby objąć administrowanie.
Burmistrz Bosiński
Uzupełnił wyjaśnienia dodając, że w chwili obecnej nie ma podstaw prawnych do przekazania w/w budynków. Dopiero trwają prace w tym temacie.
Zbigniew Włodkowski
Zaapelował do władz gminy, do dyrektora ABK o pomoc mieszkańcom Cierzpiąt przygotowując na piśmie informację co powinni uczynić, jakie podjąć kroki, jakie napisać pisma by przejść pod administrację gminną.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Zakład Robót Publicznych w Orzyszu
Kierownik Waldemar Sokołowski omówił działalność swojego zakładu.
Wiesław Wasilewski
Zapytał o obecny stan zatrudnienia.
Kier. Sokołowski
Poinformował, że obecnie pracuje 115 pracowników fizycznych 6 pracowników umysłowych.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Dom Kultury w Orzyszu wraz z Biblioteką
Dyrektor Beata Szymankiewicz omówiła działalność swojego zakładu.
Piotr Chorąży
Zapytał w jaki sposób planowane jest dalsze zatrudnienie opiekunów świetlic wiejskich.
Dyr. Domu Kultury
Odpowiedziała, że w przypadku Cierzpiąt opiekun jest zatrudniony do grudnia. Jak będzie w nowym roku kalendarzowym jeszcze nie jest wiadomo. Wiele zależy od Rady Miejskiej czy w budżecie gminy na rok 2007 przeznaczy pieniądze na zatrudnienie opiekunów. Wnioskowała aby Rada zaplanowała takie wydatki.
Piotr Chorąży
Przedstawił potrzeby remontowe w świetlicy w Cierzpiętach i wnioskował o przyśpieszenie remontu.
Kierownik Sokołowski
Poprosił o cierpliwość ponieważ ZRP ma ogrom roboty, ale gdy rozpocznie się budowa garażu dla samochodu strażackiego to ta sama grupa budowlana będzie remontowała i świetlicę.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Orzyszu
Dyrektor Jolanta Rakowska omówiła działalność swojego zakładu.
Edward Maciejewski
Zapytał jakim środkiem lokomocji poruszają się pracownicy MOPS po terenie gminy.
Dyr. Rakowska
Odpowiedziała, że korzysta z samochodu z Urzędu lub też używany jest jej prywatny. Podkreśliła, że w związku ze zwiększeniem się zadań w MOPS samochód służbowy jest im bardzo potrzebny.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Samodzielny Publiczny M-G Ośrodek Zdrowia w Orzyszu.
W związku z chorobą dyrektora Ośrodek Zdrowia reprezentowała Główna Księgowa Bożena Firlit.
Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński
Przybliżył działalność Ośrodka. Poinformował o specjalistach jacy są tam zatrudnieni.
Przedstawił najważniejsze zadanie na rok 2006 tj. opracowanie dokumentacji technicznej na rozbudowę Ośrodka.
Marek Wysocki
Zwrócił uwagę na pogarszający się stan techniczny budynku Ośrodka tzn. zniszczone schody, klamki, brak kanalizacji.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że właśnie od dziś rozpoczyna się remont budynku Ośrodka.
Więcej zgłoszeń nie było wobec czego sprawozdanie zostało przyjęte.
Wobec wyczerpania się punktu zasadniczego o głos poprosił Poseł RP Zbigniew Włodkowski, który poinformował radnych, ale przede wszystkim sołtysów o inicjatywie posłów PSL w sprawie uchwalenia przez Sejm ustawy o dodatku emerytalnym dla sołtysów.
Następnie zaprosił wszystkich do udziału w ogólnokrajowych obchodach Święta Ludowego, które tego roku odbędą się w dniu 4 czerwca w Giżycku.
Ad. 8
Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/636/06 zmieniający uchwałę w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych (boisko w Mikoszach)
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/637/06 w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych (boisko w Mikoszach).
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie podziału Gminy Orzysz na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic, nadania im numerów oraz ustalenia liczby radnych w nich wybieranych,
Uzasadnienie przedstawił Sekretarz Gminy Antoni Duda.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/638/06 w sprawie
podziału Gminy Orzysz na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic, nadania im numerów oraz ustalenia liczby radnych w nich wybieranych,
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie podział Gminy Orzysz na obwody głosowania,
Uzasadnienie przedstawił Sekretarz Gminy Antoni Duda.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/639/06 w sprawie
podziału Gminy Orzysz na obwody głosowania.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z GDDKiA w Olsztynie ( ciąg pieszo-rowerowy Grądy- ul. Mickiewicza)
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
Krzysztof Marusiński
Poinformował, że rozmawiał z mieszkańcami budynku, który znajduje się przy skrzyżowaniu. Pytał ich o to czy orientują się w planach co do wyburzenia ich domu. Wszyscy chętnie zdeklarowali się, że przejdą na inne mieszkania, ale nie o gorszym standardzie niż mają obecnie. Radnego jednak niepokoi budynek z warsztatem wulkanizacyjnym, po prawej stronie, gdyż zapewne i on będzie musiał być rozebrany, a mieszkańcy mówią, że został on sprzedany i to całkiem niedawno, czyli wówczas gdy już wiedziano o remoncie skrzyżowania. Zapytał burmistrza czy to prawda.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że budynek, o którym mówi radny jest użytkowany przez pana Lipińskiego, podobnie jak warsztat samochodowy pana Dudy. Budynki te nie zostały sprzedane. Pan Duda złożył już rezygnację z użytkowania budynku i przeszedł na emeryturę.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/640/06 w sprawie zawarcia porozumienia z GDDKiA w Olsztynie ( ciąg pieszo-rowerowy Grądy -
ul. Mickiewicza).
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2006.
Uzasadnienie przedstawiła Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska..
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/641/06 w sprawie
zmian budżetu gminy na rok 2006.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
Uzasadnienie przedstawiła Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska.
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że jest zaskoczony tym, że projekt uchwały znalazł się w porządku obrad, gdyż na posiedzeniu komisji zapadła decyzja o jego odłożeniu ze względu na to, że był niedopracowany. Komisje w/w projektu budżetu nie opiniowały i skierowały go do dalszych prac. W dalszym ciągu ma wątpliwości co do zapisu § 1 ust.1, który daje możliwości wprowadzenia zmian do projektu budżetu tylko dla burmistrza. Jego zdaniem nie jest to właściwy zapis ponieważ uniemożliwia on mieszkańcom podejmowania inicjatyw.
Przewodniczący Wasilewski
Podkreślił, iż radny nie powinien być niczym zaskoczony, gdyż juz w m-cu grudniu przy uchwalaniu budżetu na rok 2006 cytowana była ustawa o finansach publicznych, która wyraźnie wskazuje, iż inicjatywa zmian w projekcie budżetu należy do organu wykonawczego. W związku z tym radni wiedzą o tym co najmniej od grudnia 2005 roku.
Skarbnik Gminy
Ponownie odczytała art. 179 ustawy o finansach publiczny dotyczący upoważnienia organu wykonawczego do wprowadzania zmian w projekcie budżetu.
Następnie wyjaśniła, iż wszystkie uwagi, wnioski i propozycje zgłoszone na komisjach zostały w projekcie uchwały uwzględnione w związku z czym nie ma potrzeby odkładać głosowania na czas przyszły.
Marek Wysocki
Zauważył, że porządek dzienny był radnym znany co najmniej od kilku dni. Radni poprawek do niego nie wnieśli w związku z tym nie ma podstawy do tego by nie głosować nad uchwałą.
Adam Myka
Zgłosił poprawkę do projektu uchwały:
W § 7 ust. 2 wykreślić wyraz „ na wspólnym” dając możliwość decydowania samym komisjom czy będzie to posiedzenie jedno wspólne, czy też może każda z komisji odbędzie je oddzielnie.
Powyższy wniosek został przyjęty jako autopoprawka.
Autopoprawki naniesiono również do tego samego paragrafu w ust. 2 pkt. 1 oraz w § 8 ust. 1 pkt.2.
Monika Zielińska
Zgłosiła wniosek formalny by nie odczytywać tak długiej uchwały, a jedynie ponownie przypomnieć zapisy po naniesionych poprawkach.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad w/w wnioskiem.
W głosowaniu jawnym został on przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący odczytał naniesione poprawki i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/642/06 w sprawie
określenia procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej.
Ad. 14 a
Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż lata.
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę na błędny zapis w § 1, w końcowym zdaniu po słowach „ których właścicielem” zamiast wyrazu „jej” powinno być „jest”.
Powyższa uwaga została przyjęta jako autopoprawka.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLIV/643/06 zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasad zbycia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż lata.
Ad. 14 b
Podjęcie Apelu w sprawie poparcia wariantu I podziału środków finansowych funduszy strukturalnych przeznaczonych do skierowania do regionów w latach 2007 – 2013 przez Radę Ministrów.
Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła w/w Apel.
Ad. 15
I N T E R P E L A C J E
Krzysztof Marusiński
Zgłosił interpelację na piśmie w sprawie spowodowania by przejścia nad brzegami jezior były swobodne dla wszystkich. (Interpelacja w załączeniu).
Adam Myka
Zgłosił ustną interpelację w sprawie przeprowadzenia pilnie remontu drogi Strzelniki – Rostki po której mógłby jeździć autobus dowożący uczniów do szkół w Orzyszu, co z kolei pozwoliło by dzieciom później wstawać rano.
Ad. 16
Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone między sesjami wszyscy radni otrzymali na piśmie.
Ad. 17.
Wnioski, zapytania , informacje.
Sołtys z Dziubiel
Zapytał czy została załatwiona sprawa z drogą do jeziora we wsi Dziubiele.
Sołtys z Grąd
Zwrócił się o wycięcie zakrzaczeń przy drodze Czarne-Pańska Wola oraz do wsi Kamieńskie.
Edward Majewski
Zapytał o wyniki prac w sprawie świetlicy w Wężewie.
Sołtys z Wierzbin
Poprosił o udostępnienie koparki do wyrównania placu przy świetlicy wiejskiej.
Zapytał o termin rozpoczęcia modernizacji drogi nr 16 przez Wierzbiny.
Sołtys z Chmielewa
Wnioskował o pilny remont drogi Tuchlin-Chmielewo, gdyż są w niej same dziury.
Sołtys z Cierzpiąt
Wnioskował o poprawę drogi do Cierzpiąt.
Krzysztof Marusiński
Zasłyszał informację, że na nowej budowie przy ul. Ełckiej są zatrudniani robotnicy bez umowy o pracę, pracują bardzo ciężko i długo po 3zł. za godzinę.
Zbigniew Krawczyk
Pytał o termin zakończenia budowy chodnika w Dąbrówce, gdyż materiały są składowane
w pasie drogowym, a roboty idą powoli. Wkrótce będzie bardzo duży ruch na drogach
w związku ze zwózką plonów z pól i może dojść do dużych zniszczeń materiałów drogowych.
Mieczysław Kopańczyk
Czy została zakończona procedura z zakupem działki pod budowę świetlicy w Odojach.
Sołtys z Dąbrówki
Zwróciła się o wykoszenie boiska w Dąbrówce.
Sołtys z Tuchlina
Ponownie poruszyła problem bezpańskiego psa wałęsającego się po wsi. Zgłosiła ten fakt w schronisku w Bystrym, ale otrzymała odpowiedź negatywną. Temat ten poruszała już w m-cu marcu b.r.
Zbigniew Jasiński
Poinformował, że droga Tuchlin-Suchy Róg nadal jest zagrodzona szlabanem.
Ad. 18
Odpowiedzi i wyjaśnień udzielili: Wiesław Wasilewski w sprawach drogowych, Burmistrz Aleszczyk, Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński w pozostałych.
Wiesław Wasilewski
- wycinka zbędnych krzaków na zgłoszonych drogach zostanie zrobiona,
- modernizacja drogi przez Wierzbiny powinna zacząć się w okresie letnim, gdyż w czerwcu odbędzie się przetarg na roboty, potem potrzebny jest pewien okres na odwołania od tego przetargu i po tym czasie roboty powinny ruszyć, konkretnej daty nie ma,
- dziury w drogach Tuchlin-Chmielewo i w Cierzpiętach powinny być łatane od przyszłego tygodnia, gdy powróci z remontu skrapiarka,
- o terminie zakończenia budowy chodnika w Dąbrówce nie ma takich informacji.
Burmistrz Aleszczyk
- na pisemną interpelację odpowiedź zostanie udzielona na piśmie,
- remont drogi Strzelniki – Rostki jest bardzo kosztowny, a jest to droga powiatowa i trzeba będzie przeprowadzić rozmowy z Powiatowym Zarządem Dróg i zawrzeć porozumienie ze Starostwem,
- droga do jeziora w Dziubielach nadal nie ma rozwiązania, gdyż obecny właściciel uchyla się od podpisania dokumentów, ciągle gdzieś wyjeżdża i szuka kupców,
- świetlica w Wężewie – podobnie ciągle trwają negocjacje , mieszkańcy nie chcą sprzedać drogi, nie można dokonać zamiany działek, powstał impas,
- koparka do Wierzbin zostanie skierowana,
- o pracownikach pracujących bez umowy na budowie nic nie wiadomo, bo nikt takiej sytuacji do urzędu nie zgłosił, radny mając takie informacje może powiadomić Państwową Inspekcję Pracy,
- termin zakończenia budowy chodnika w Dąbrówce nie jest znany, prace opóźniają się ponieważ Zakład Robót Publicznych, który go wykonuje ma ogrom prac, ale zostanie przyśpieszony,
- działka pod budowę świetlicy w Odojach została zakupiona,
- koszenie boiska sportowego w Dąbrówce , zdaniem burmistrza powinna o to dbać społeczność wiejska a w jej imieniu Rada Sołecka, sołtys itd. Jeśli jednak brak jest takiej inicjatywy to zostanie wysłany tam ciągnik z kosiarką z Orzysza,
- zagrodzona droga w Tuchlinie – obecnie poprowadzona droga ma przebieg prawidłowy tylko jest w złym stanie, zostanie naprawiona.
Marek Wysocki
Zaprosił wszystkich radnych, sołtysów i gości na obchody święta ludowców, które odbędzie się w dniu 4 czerwca b.r. W dniu tym strażacy tradycyjnie przeprowadzą gminne zawody sportowo-pożarnicze.
Po zakończeniu odpowiedzi Burmistrz przedstawił trzy propozycje hymnu Orzysza.
Wybrany wariant będzie odegrany na rozpoczęcie corocznych obchodów Dni Orzysza
w m-cu lipcu.
Ad. 19
Po zakończeniu uroczystości Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za uczestnictwo i o godz. 1330 zakończył XLIV sesję rady Miejskiej.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami wszyscy obecni zostali zaproszeni na uroczyste otwarcie placu budowy budynków mieszkalnych przy ulicy Ełckiej i uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego, dokąd udali się autokarem.
Po przybyciu na plac budowy uroczystości rozpoczął Burmistrz Aleszczyk, który przedstawił przybyłych gości, wykonawcę oraz wszystkich biorących udział w spotkaniu.
W spotkaniu uczestniczyli:
Poseł na Sejm RP Zbigniew Włodkowski, Burmistrz Jan Aleszczyk, Przewodniczący RM w Orzyszu Wiesław Wasilewski, Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Ksiądz Lech Gardocki, Ksiądz Warych, Kierownicy Referatów UM w Orzyszu, Radni, Sołtysi.
Ksiądz Warych odprawił stosowne modlitwy, poświęcił plac budowy i go pobłogosławił.
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski odczytał Akt Erekcyjny, który następnie został podpisany przez wszystkich biorących udział w uroczystości. Następnie w/w Akt został wmurowany w ścianę budynku.
Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski