P R O T O K Ó Ł Nr XLI/06
z obrad XLI sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 28 lutego 2006 roku w sali nr 1 Urzędu Miejskiego w Orzyszu od godz. 1210 do godziny 1505.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska, Poseł na Sejm RP Zbigniew Włodkowski, V-ce Starosta Tomasz Sulima, Kierownik PUP w Piszu Pani Śląska , kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1210 otworzył obrady XLI sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 10 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów
i gości stanowią załączniki do protokołu.
O godz. 1212 przybyli Radni Dorota Zadroga i Edward Majewski. Stan radnych wynosi – 12.
Po powitaniu Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski nawiązał do niedawnych wydarzeń i katastrof, które miały miejsce w Polsce i na świecie. Podczas tych wydarzeń zginęło wielu ludzi. Aby uczcić ich śmierć poprosił wszystkich o powstanie i w chwilą ciszy oddano hołd tym, którzy odeszli.
Następnie przekazał głos Prezesowi Miejsko-Ludowego Klubu Sportowego w Orzyszu Panu Krzysztofowi Sochaczewskiemu.
Pan Krzysztof Sochaczewski poinformował zebranych, iż w roku bieżącym trwają obchody 60 rocznicy Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej. Z tej okazji działacze sportowi oraz osoby wspierające zostały wyróżnione i odznaczone za swoją pracę. Z Gminy Orzysz odznaczeni zostali Pan Zbigniew Włodkowski – Poseł na Sejm RP oraz Burmistrz Orzysza Pan Jan Aleszczyk. Za współpracę z MLKS „Śniardwy” Orzysz wyróżniony również został Przewodniczący Rady Miejskiej w Orzyszu Pan Wiesław Wasilewski, któremu jednocześnie nadano tytuł honorowego członka.
Ad. 2
Przewodniczący poinformował, że nie wpłynęły poprawki do protokołu z XL sesji.
Zapytał czy w dniu dzisiejszym ktoś chciałby jeszcze się wypowiedzieć w sprawie w/w protokołu.
W związku z tym , że nikt się nie zgłosił stwierdził, iż protokół z XL sesji został przyjęty przez aklamację.
Ad. 3
W głosowaniu jawnym jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrano Radną Monikę Zielińską.
Ad. 4
Zmiany do porządku obrad zgłosił Burmistrz Jan Aleszczyk.
1. Skreślić pkt. 8 – projekt uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy w odniesieniu do dożywiania,
2. Skreślić pkt. 10 – projekt uchwały w sprawie określenia zasad używania insygnia władzy Gminy Orzysz.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone poprawki.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie poprawki zostały przyjęte.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XL Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XLI sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XLI sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5 . Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Część zasadnicza obrad.
7. Informacja o stanie czystości i porządku na terenie miasta i gminy Orzysz.
D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
8. Zamiany nieruchomości gruntowych.
9. Zmiany budżetu gminy na 2006 rok.
10. Odpłatne nabycie nieruchomości gruntowych.
11. Powołanie Komisji Doraźnej do wypracowania stanowiska Rady w sprawie skargi
na działalność Burmistrza Orzysza.
E. Statutowe elementy obrad.
12. Interpelacje radnych.
13. Odpowiedzi na interpelacje.
14. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
15. Odpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
16. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Informację Burmistrza z prac między sesjami – przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk
Ad. 6
Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski
Ad. 7
Informacja o stanie czystości i porządku na terenie miasta i gminy Orzysz.
W imieniu Burmistrza informację przedstawiła Pani Joanna Koronkiewicz – insp. UM.
D y s k u s j a
Adam Myka
Zwrócił uwagę na drobną nieścisłość w informacji mianowicie koszty wywozu śmieci
z pojemników w miejscowościach Rostki, Strzelniki, Ogródek ponosi nie Gmina, ale Nadleśnictwo Drygały.
O godz. 1245 na obrady przybyła Radna Wioletta Kiewlak. Stan radnych – 13.
Pomimo ustalonego porządku obrad, ze względu na obecność zacnych gości Przewodniczący dopuścił do dyskusji, zapoczątkowanej przez Vice Starostę Pana Tomasza Sulimę.
V-ce Starosta Tomasz Sulima
Wyjaśnił kwestie wiążące się z podpisanym porozumieniem pomiędzy Burmistrzem Orzysza a Starostą Piskim w sprawie programu „Inicjatywa dla Orzysza”. Na mocy w/w porozumienia został utworzony Zakład Robót Publicznych w Orzyszu, w którym miało być zatrudnionych około 100 osób bezrobotnych. Umowa została podpisana do grudnia 2005r. i do tego czasu powiat był zobligowany do jej refundacji. Pojawiły się w Orzyszu informacje, iż to vice starosta zwolnił ludzi z ZRP. Tymczasem to Burmistrz Orzysza powinien wystąpić,
z odpowiednim wyprzedzeniem, z wnioskiem do Starosty o kontynuowanie umowy
i o podpisanie porozumienia na 2006 rok. Zrobił to , ale dopiero 31 stycznia 2006r.
W związku z tym pracownicy ZRP do czasu podpisania nowej umowy musieli zostać zwolnieni Nowe porozumienie obowiązuje dopiero od 15 lutego b.r. .
Drugie porozumienie pomiędzy Starostwem a Gminą Orzysz dotyczy remontu dróg powiatowych na terenie Gminy Orzysz. Na ten cel Starostwo zobowiązało się wydatkować środki w kwocie 400 tys.zł. Przekazano już 230 tys. zl.
Zbigniew Włodkowski
Podkreślił, iż to On będąc jeszcze Starostą podpisał program „Inicjatywa dla Orzysza”, który jest bardzo nowatorski, pilotażowy i chyba jedyny w województwie. Kolejny podpisany program dotyczył remontu i modernizacji drogi Orzysz-Góra-Cierzpięty-Marcinowa Wola- Miłki. Jego zdaniem jest to jedno z najważniejszych zadań powiatu Piskiego ponieważ droga ta ma ogromne znaczenie turystyczne. W celu realizacji tego programu został złożony wniosek o środki unijne, który otrzymał dobrą ocenę. W związku z tym zwrócił się do pana Sulimy by dopilnował aby został on przyjęty do realizacji przez starostwo.
Dyrektor PUP
Przytoczyła terminy podpisanego porozumienia na utworzenie Zakładu Robót Publicznych
w Orzyszu po czym stwierdziła, że musi ono być poprzedzone odpowiednim wnioskiem złożonym we właściwym terminie do Starostwa.
Burmistrz Aleszczyk
Ustosunkowując się do w/w wypowiedzi zarzucił Panu Sulimie, że „przyjechał mącić ludziom w głowach”, choć nie zna istoty zagadnienia, ponieważ rozmowy prowadzone były wyłącznie tylko ze Starostą Zarzeckim. . Uzgodnienia były ustne i sprawy układały się dobrze. Wcześniej utworzono ZRP i zawarto umowy z pracownikami na dłuższy okres. Obowiązek złożenia kolejnego wniosku o zatrudnienie ludzi nie był znany dyrekcji ZRP. Czuwać nad tym i w czas informować powinna dyrekcja PUP w Piszu. Obecnie wszystko zostało już wyjaśnione i uregulowane, ludzie pracują i zakład funkcjonuje normalnie.
V-ce Starosta Sulima
Podziękował posłowi Włodkowskiemu za cenne sugestie, a w związku z tym, że Starostwo złożyło dwa wnioski o środki unijne tzn. na drogę Orzysz-Góra-Cierzpięty itd. oraz na przebudowę ulic w samym Piszu to eksperci ocenią, które potrzeby są pilniejsze i który wniosek zostanie przyjęty do realizacji.
Wiesław Wasilewski
Zaapelował do Starosty Sulimy o identyfikowanie się z Gminą Orzysz ponieważ tu mieszka
i mieszkańcy tej gminy wybrali go do Rady Powiatu. Z tego powodu powinien być rzecznikiem spraw Gminy Orzysz, a nie Burmistrza Pisza. Jego elektorat oczekuje na wypełnienie zapowiedzi przedwyborczych.
Wobec wyczerpania się dyskusji podziękował wszystkim za przedstawione wyjaśnienia
i informacje po czym zakończył część zasadniczą sesji.
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych. (Mroczkowski)
W imieniu Burmistrza wyjaśnienia przedstawiła Pani Sabina Brzozowska - insp. UM, stwierdzając, iż w/w uchwała ma na celu sprostowanie błędu popełnionego w latach 80-tych przy przekazywaniu nieruchomości dla Gminnej Spółdzielni. W owym czasie geodeta dokonał złego podziału nieruchomości.
Przewodniczący Komisji Gosp.Fin. przedstawił pozytywna opinię komisji.
Radny Jasiński
Zapytał gdzie leżą grunty proponowane do zamiany.
Sabina Brzozowska
Wskazała grunty na mapie.
Wobec wyczerpania się głosów Przewodniczący obrad zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 12, przeciw – nie było, wstrzymujących się – nie było. Radny Jasiński nie brał udziału w głosowaniu.
Rada podjęła uchwałę Nr XLI/614/06 w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych.
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2006 rok.
Wyjaśnienia przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Krystyna Harłożyńska.
Zmiany dotyczą:
- niedoszacowania w projekcie budżetu podatku VAT,
- zakupu 2 samochodów dla ochotniczych straży pożarnych oraz karosacji samochodu
również dla OSP,
- przeniesienia środków finansowych na modernizację oświetlenia ulicznego na ulicy
Mazurskiej.
Przewodniczący Komisji Gosp. Fin. Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLI/615/06 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2006 rok.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości gruntowych.
Wyjaśnienia przedstawiła Pani Sabina Brzozowska informując, że celem nabycia wymienionych nieruchomości jest ich przekazanie na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie na modernizację i przebudowę drogi w Wierzbinach.
Dyskusji nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji Gosp. Fin. Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLI/616/06 w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości gruntowych.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości zabudowanej.
Wyjaśnienia przedstawiła Pani Sabina Brzozowska informując, że celem nabycia jest budowa mieszkań socjalnych.
Dyskusji nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji Gosp. Fin. Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię komisji.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLI/617/06 w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości zabudowanej.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie powołania komisji doraźnej.
Wyjaśnienia przedstawił Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski informując, iż do Rady wpłynęły dwie skargi na działalność Burmistrza Orzysza. W ciągu kadencji są to pierwsze skargi. W celu ich rozpatrzenia proponuje powołać komisję doraźną, która wypracuje stanowisko i przedstawi je Radzie.
Wnioskuje aby komisja była 3-osobowa.
Grzegorz Kraszewski
Wniosek:
Powołać dwie odrębne komisje do każdej skargi oddzielnie.
Przewodniczący Wasilewski
Sprzeciwił się w/w wnioskowi.
Marek Wysocki
Wnioskował aby powołać jedną komisję do obu skarg w składzie 3 osobowym.
Innych wniosków nie zgłoszono wobec czego Przewodniczący zaproponował głosowanie nad wnioskami.
Jako pierwszy poddał pod głosowanie wniosek o powołanie jednej komisji do obu skarg w składzie 3-osobowym.
„Za” głosowało – 10, przeciw – 3, wstrzymujących się – nie było.
Wniosek został przyjęty.
Zgłaszanie członków komisji doraźnej.
Radny Marek Wysocki w skład komisji zgłosił :
1. Radną Aldonę Mataj, która wyraziła zgodę,
2. Radnego Piotra Chorążego, który wyraził zgodę,
3. Radnego Edwarda Majewskiego, który wyraził zgodę.
Radny Zbigniew Jasiński zgłosił:
Radnego Grzegorza Kraszewskiego.
Adam Myka
Zapytał kto jest autorem skarg.
Przewodniczący Wasilewski
Odpowiedział, że Pan Leszek Front mieszkaniec Orzysza z ulicy 22 Lipca, a drugiej Radni „Wspólnota dla Orzysza.
Grzegorz Kraszewski
Wycofał zgłoszenie jego osoby do składu komisji , gdyż jest on stroną w sprawie.
Głosowanie jawne nad wyborem komisji.
1. Aldona Mataj otrzymała 9 głosów „za”, przeciw – 0, wstrzymujących się – 0,
2. Edward Majewski otrzymał 9 głosów „za”, przeciw – 0, wstrzymujących się – 0,
3. Piotr Chorąży otrzymał 9 głosów „za”, przeciw – 0, wstrzymujących się – 0,
Radni Grzegorz Kraszewski, Krzysztof Marusiński i Zbigniew Jasiński nie wzięli udziału
w głosowaniu.
W czasie krótkiej przerwy członkowie komisji doraźnej ukonstytuowali się i wybrali jej przewodniczącego Radnego Piotra Chorążego.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie
„za” głosowało – 10, przeciw- nie było, wstrzymujących się – nie było.
Radni Grzegorz Kraszewski, Krzysztof Marusiński i Zbigniew Jasiński nie wzięli udziału
w głosowaniu.
W głosowaniu jawnym Rada podjęła uchwałę Nr XLI/618/06 w sprawie powołania komisji doraźnej.
Ad. 13
O godz. 1415 obrady opuścił Radny Grzegorz Kraszewski. Stan radnych – 12.
I n t e r p e l a c j i – nie zgłoszono.
Ad. 14
Odpowiedzi na interpelacje zostały przekazane wszystkim radnym na piśmie w formie kserokopii pism.
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, iż radni nie otrzymują odpowiedzi na zgłoszone przez siebie interpelacje zgodnie ze Statutem Gminy Orzysz § 40 ust.7, który zacytował.
Wnioskował, aby Burmistrz Orzysza przekazywał odpowiedzi na ręce radnego, który zgłosił interpelację, a nie „do wiadomości”.
Ad. 15.
Poseł Zbigniew Włodkowski
Podziękował dla MLKS za to, że zauważono zaangażowanie działaczy samorządowych na rzecz Klubu i oświadczył, że mogą w dalszym ciągu liczyć na współpracę z nim.
Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę na to, że pracownicy z Zakładu Robót Publicznych pracują na mrozie i nie otrzymują ani ciepłych napojów, ani ciepłych posiłków.
Sołtys z Ublika
Złożył skargę na firmę, która odśnieża drogę powiatową w Ubliku.
Sołtys z Nowych Gut
Poprosił o wyjaśnienie sprawy związanej z odebraniem sołtysom możliwości roznoszenia nakazów podatkowych w swoich wsiach.
Sołtys z Dąbrówki
Przedstawiła pisma i odpowiedzi na nie w sprawie remontu i modernizacji drogi we wsi Dąbrówka. Zaapelowała do władz powiatu o kontynuowanie rozpoczętych prac.
Zbigniew Włodkowski
Nawiązał do w/w wypowiedzi i stwierdził, iż poczynania nowych władz w Starostwie są inne niż za jego kadencji. Zawieszane są już rozpoczęte zadania , a wprowadza się nowe i do tego ważne tylko dla miasta Pisz. W związku z tym samorząd gminy Orzysz powinien nie dopuścić do tego.
Wiesław Wasilewski
Potwierdził, iż obecne Starostwo odstępuje od poprzedniej polityki drogowej. Są pewne przesunięcia, a nawet załamania. Uspokoił sołtysów, że bez względu na to są przewidziane środki z budżetu gminy i chodnik w Dąbrówce zostanie dokończony.
Krzysztof Marusiński
Przypomniał, iż poprzednie władze powiatu podjęły pewne zobowiązania dotyczące budowy dróg, chodników, przebudowy kanalizacji na ulicach 22 Lipca, Słowackiego, Śniardwy, Zacisze itd. Mieszkańcy tych ulic zostali zawiedzeni, gdyż nic się tym temacie nie zrobiło.
W między czasie władze w powiecie się zmieniły i teraz trzeba podjąć pertraktację z nowymi. Wnioskował aby o tym nie zapomnieć i na nowo podjąć rozmowy.
Zbigniew Jasiński
Wnioskował aby ograniczyć prędkość pojazdów na łuku drogi przy wsi Gaudynki. Droga ta jest bardzo niebezpieczna. Dochodzi tam do wielu wypadków i to ze skutkiem śmiertelnym.
Sołtys wsi Gaudynki
Potwierdziła wypowiedź radnego i dodała, że chodzi nie tylko o sam łuk, ale o całość drogi wzdłuż wsi.
Bogdan Kraszewski
Pomimo, że realizowany jest punkt „wolne wnioski” chciałby jeszcze złożyć interpelację, bowiem przybył na obrady przed chwilą.
Interpelacja dotyczy doposażenia szkół w sprzęt sportowy do uprawiania sportów zimowych. Pismo w załączeniu.
Sołtys wsi Pianki
Poruszyła fakt, że mimo obietnic Burmistrza Bosińskiego w dalszym ciągu nic się nie robi
w sprawie adaptacji pomieszczenia na świetlicę wiejską.
Sołtys ze wsi Wężewo
Zapytała czy w budżecie gminy na 2006 rok ujęto ułożenie kostki i ustawienie krzyża na cmentarzu komunalnym w Okartowie.
Bogdan Kraszewski
Poinformował, iż bezrobotni mieszkańcy Orzysza skarżą się do niego na to, że przychodzą do Urzędu w sprawie pracy i są przez wszystkich odsyłani. Z-ca Burmistrza odsyła do
p. Gajdulewicz, p. Gajdulewicz odsyła do Kierownika ZRP i tak dalej.
Zapytał czy w UM prowadzony jest rejestr zgłoszeń do pracy, czy w ZRP prowadzone są sprawy kadrowe. Zaapelował aby udzielać ludziom odpowiedzi dających im nadzieję.
Ad. 16
Odpowiedzi.
Zbigniew Włodkowski
Ustosunkował się do problemu mieszkańców z ulic 22 Lipca, Kajki, Śniardwy, Słowackiego itd. stwierdzając, że jest on bardzo, bardzo trudny, a przede wszystkim kosztowny. Szacuje się, że na jedną ulicę potrzeba około 1 mln.zł. Powiat takich pieniędzy nie ma. Samorząd gminny także. W związku z tym należy to rozłożyć na etapy i tak w roku 2006 zaplanowano opracowanie dokumentacji technicznej, od której całe przedsięwzięcie trzeba rozpocząć.
Następnie poinformował sołtysów, że sprawa roznoszenia nakazów płatniczych została już
w sejmie rozstrzygnięta i sołtysi ponownie będą je roznosić.
Wiesław Wasilewski
Ustosunkował się do skarg na zimowe odśnieżanie dróg i wyjaśnił, że zarówno słaby sprzęt jak i pogoda złożyły się na to, że powstają problemy na drogach. Przypomniał też o kolejności odśnieżania i np. Ublik- Cierzpięty jest niestety na jednym z ostatnich miejsc.
Odnośnie łuku drogowego w Gaudynku stwierdził, że ma on właściwe parametry, a jednak dochodzi tam do nieszczęśliwych wypadków. Zaproponował aby Burmistrz wystąpił do GDDKiA oraz do Policji o ustawienie tzw. „czarnego punktu”.
Burmistrz Orzysza
Ustosunkował się pozostałych spraw i tak:
- gorące posiłki dla pracowników z ZRP – stwierdził, że zostanie to sprawdzone czy jest taki obowiązek i jeśli tak, to pracownicy je otrzymają,
- w sprawie bezpieczeństwa na drodze przy wsi Gaudynki – zgodnie z sugestią pisma zostaną przesłane z wnioskiem o ustawienie „Czarnego punktu”,
- adaptacja pomieszczenia na świetlicę w Piankach – brak działania w tej sprawie został spowodowany wakatem na stanowisku inspektora nadzoru w Urzędzie. Od 1 marca b.r. taki inspektor zostanie już zatrudniony i na pewno przyjedzie do Pianek,
- kostka brukowa i krzyż na cmentarzu w Okartowie – są w budżecie zabezpieczone środki na utrzymanie cmentarzy i to z tego działu będzie można zrealizować wniosek, po zorientowaniu się w sytuacji odpowiedź zostanie udzielona,
- w sprawie osób bezrobotnych – poinformował, że w Gminie jest 1300 osób pozostających bez pracy, a tylko jeden zakład robót publicznych w związku z tym nie ma żadnych możliwości aby ludziom każdorazowo dawać nadzieję. Mówi się im wprost , ze pracy nie ma po to by nie było zarzutów o kłamstwie. W Urzędzie prowadzony jest rejestr osób, które zgłaszają się po pracę, a w ZRP prowadzone są sprawy kadrowe.
Na tym odpowiedzi wyczerpano.
Ad. 17
Wobec wyczerpania się porządku dziennego o godzinie 1505 Przewodniczący zakończył obrady XLI sesji Rady Miejskiej w Orzyszu.
Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski