Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ Nr XXXVIII/05

z XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 30 listopada 2005r.od godz. 1010 do godz. 1420 w sali nr 1 Urzędu Miejskiego w Orzyszu.

W sesji udział wzięli:
Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi, mieszkańcy.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1010 otworzył obrady XXXVIII sesji i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności w chwili obecnej jest 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.
Następnie powitał przybyłego na obrady nowego radnego powiatu – przedstawiciela Gminy Orzysz- Pana Jerzego Lubieckiego, który objął mandat po odejściu Pana Zbigniewa Włodkowskiego.

Ad. 2

Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że do protokołu z XXXVII sesji nie wpłynęły poprawki wobec czego zostaje on przyjęty poprzez aklamację.

Ad. 3

W głosowaniu jawnym jednomyślnie na Sekretarza obrad XXXVIII sesji wybrano
V-ce Przewodniczącą Rady Monikę Zielińską.


Ad. 4

Burmistrz Bosiński zgłosił poprawkę do porządku dziennego obrad :

- W części D dopisać projekt uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Orzysz.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada poprawkę przyjęła.

Następnie o głos poprosił Radny Marek Wysocki, który zwrócił się z apelem do wszystkich obecnych na sali o dobrowolne wpłaty pieniężne dla chorego Sołtysa wsi Wierzbiny na jego leczenie. Rodzina sołtysa jest w trudnej sytuacji finansowej, a leczenie jest bardzo kosztowne. Wpłaty należy wkładać do przygotowanej na ten cel puszki.




Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne

1.Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2.Przyjęcie protokołu z XXXVII Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXVIII sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXVIII sesji.

B. Część sprawozdawcza obrad.
5 . Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.

C. Zasadnicza część obrad.
7. Założenia do budżetu gminy na rok 2006.

D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
8. podatku rolnego,
9. podatku od nieruchomości,
10. podatku od środków transportowych,
11. podatku za posiadanie psa,
12 . opłaty administracyjnej,
13. opłaty miejscowej,
14. opłaty targowej,
15. zmiany budżetu gminy na rok 2005,
16. zmiany w Statucie Gminy Orzysz ( hymn i logo gminy),
17. zmiany uchwały Nr XXXIV/556/05 w spr. przystąpienia do międzygminnego
związku i przyjęcia jego statutu,
18. wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości gruntowych ( Ki M Wysoccy na budowę
przepompowni ścieków ),
19. wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości gruntowych ( A i M Krajewscy na budowę
świetlicy wiejskiej),
20. odpłatnego nabycia nieruchomości zabudowanej w Nowych Gutach (E i T Lewandowscy
na budowę przepompowni ścieków),
21. nabycia nieruchomości w Odojach od M i S. Sokołowskich ( na świetlicę wiejską ),
22. nieodpłatnego nabycia nieruchomości z Agencji Nieruchomości Rolnych ( na boisko
w Chmielewie),
23. najmu nieruchomości od Nadleśnictwa Giżycko z przeznaczeniem na boisko w Czarnej,
24. wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności,
25. odpłatnego nabycia nieruchomości z Agencji Mienia Wojskowego ( w celu powiększenia
zasobów Gminy),
26. ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Burmistrza.
27. zmiany w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Orzysz.

E. Statutowe elementy obrad.
28. Interpelacje radnych.
29. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
30. Odpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
31. Zamknięcie obrad.
Ad. 5.

W związku z usprawiedliwioną nieobecnością Burmistrza Orzysza Jana Aleszczyka informację z prac burmistrza między sesjami przedstawił Jego Zastępca Zdzisław Bosiński. Informacja w załączeniu.

Ad. 6

Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski przedstawił informację ze swoich prac między sesjami. Informacja w załączeniu.

Ad. 7

Założenia do budżetu gminy na rok 2006 przedstawiła i omówiła Skarbnik Gminy Zofia Prorok.

Ad. 8

Projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta - przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Orzysz.

Marek Wysocki
Złożył wniosek formalny:
W związku z dużą ilością uchwał nie odczytywać każdorazowo podstawy prawnej , a tylko tytuł uchwały.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/577/05
w sprawie podatku rolnego na 2006r.

Ad. 9

Projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/578/05
w sprawie podatku od nieruchomości na 2006r.



Ad. 10

Projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/579/05
w sprawie podatku od środków transportowych na 2006r.

Ad. 11

Projekt uchwały w sprawie podatku za posiadanie psa.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/580/05
w sprawie podatku za posiadanie psa na 2006r.

Ad. 12

Projekt uchwały w sprawie opłaty administracyjnej.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.


W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/581/05
w sprawie opłaty administracyjnej na 2006r.


Ad. 13

Projekt uchwały w sprawie opłaty miejscowej.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.


W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/582/05
w sprawie opłaty miejscowej na 2006r.
Ad. 14

Projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty targowej.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Burmistrz Bosiński zgłosił poprawkę o treści:

Dopisać paragraf 2 w brzmieniu:
W innych miejscach na terenie miasta poza wyznaczonym targowiskiem wysokość dziennej opłaty ustala się wg stawek określonych w § 1.

Pozostałe paragrafy otrzymują kolejną numerację.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem poprawki głosowało – 10, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 4.

Poprawka została przyjęta.

O godz. 11 na obrady przybył Radny Bogdan Kraszewski. Stan radnych wynosi: 15.

Głosowanie nad całością uchwały.

W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 10, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 5.

Rada podjęła uchwałę nr XXXVIII/583/05 w sprawie wysokości opłaty targowej na 2006r.


Ad. 15

Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005r.

Projekt omówiła i objaśniła Skarbnik Gminy Zofia Prorok.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/584/05
w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005r.







Ad. 16

Projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Orzysz.

Burmistrz Bosiński omówił i objaśnił projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

D y s k u s j a

Zbigniew Jasiński
Wnioskował aby zapoznać radnych z nadesłanymi propozycjami hymnu i logo gminy.

Adam Myka
Podkreślił, że jeszcze nie wszyscy mieszkańcy Gminy posiadają komputer i Internet.
W związku z tym by jak najszerzej rozpowszechnić propozycje hymnu i logo należy przeprowadzić społeczne konsultacje.

Burmistrz Bosiński
Wyjaśnił, że Burmistrz Orzysza powołał specjalną komisję w skład, której weszli muzycy, plastycy i poloniści. Zespół zapoznał się z nadesłanymi pracami i każdy z członków oceniał je indywidualnie. W dniu dzisiejszym jednak nie omawiamy ani treści hymnu, ani wizerunku logo. Projekt uchwały dotyczy tylko wprowadzenia zmiany do tekstu Statutu Gminy, co pozwoli na dalsze działania. Natomiast nadesłane prace zostaną przedstawione na komisjach Rady. Najlepszą konsultacją zdaniem Burmistrza Bosińskiego było zaproszenie wszystkich mieszkańców Gminy do wzięcia udziału w konkursie. Niestety nie było żadnego zainteresowania, nikt się do konkursu nie zgłosił.

Wobec wyczerpania się głosów w dyskusji Przewodniczący zaproponował głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/585/05
w sprawie zmiany w Statucie Gminy Orzysz.

Ad. 17

Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIV/556/05 RM w Orzyszu w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu.

Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/586/05
w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIV/556/05 w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu.

Ad. 18

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości gruntowych (dotyczy Państwa Wysockich).

Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński, informując, że jest to teren pod przepompownią ścieków.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Krzysztof Marusiński
Zapytał czy zamiana będzie co do powierzchni, czy co do wartości działek.

Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że zamiana dotycz powierzchni.

Na podstawie ar.25a ustawy o samorządzie gminnym
- Radny Wysocki wycofał się z głosowania.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/587/05
w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości gruntowych.



Ad. 19

Projekt uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości gruntowych ( dotyczy Państwa Krajewskich).

Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że zgłoszona na posiedzeniu Komisji Gospodarczo-Finansowej wątpliwość w sprawie dostępności mieszkańców do drogi została wyjaśniona i tzw. służebność drogi koniecznej zostanie zapisana w akcie notarialnym.

Marek Wysocki
Zażądał wyjaśnień od radcy prawnego.

Radca Górski
Potwierdził, że zamieniana droga zgodnie z prawem będzie spełniała rolę służebności koniecznej. Zapis o tym będzie w akcie notarialnym i w księdze wieczystej. Opierając się na tych zapisach p. Krajewski nie może zamknąć drogi pod rygorem sądowym.

Bogdan Kraszewski
Zapytał czy droga będzie ogólnie dostępna.

Radca Górski
Wyjaśnił, że służebność konieczna ma służyć tylko mieszkańcom tych dwóch domów, które są przy niej położone.

Burmistrz Bosiński
Dodał, że jest to droga „ślepa”, która kończy się przy domach. Konfliktu nie będzie.

Krzysztof Marusiński
Nie zgodził się z takim stwierdzeniem, gdyż może dojść do konfliktu jeżeli p. Krajewski drogę odsprzeda a nowy właściciel zażąda zapłaty za jej używanie.

Radca Górski
Potwierdził, że jest w prawie takie pojęcie jak wynagrodzenie za używanie nieruchomości. Jednak by tego uniknąć potrzebne są właściwe zapisy w akcie notarialnym. Trzeba użyć zapisu „bez wynagrodzenia”.

Sołtys z Wężewa
Poinformowała, że były prowadzone uzgodnienia z mieszkańcami i z p. Krajewskim. Wszyscy wyrazili zgodę i nie powinno być żadnych spięć. Ponadto jest druga droga przy cmentarzu, z której mogą korzystać inni użytkownicy.

Krzysztof Marusiński
Zażądał przedstawienia opinii Rad Sołeckich wsi Tuchlin i Okartowo oraz zainteresowanych dojazdem mieszkańców.

Sołtys wsi Wężewo
Jeszcze raz przypomniała, że przez wieś biegnie droga, która już jest własnością prywatną
p. Krajewskiego. Przy niej leży cała wieś i Pan Krajewski nie stwarza żadnych przeszkód dla mieszkańców.

Zbigniew Jasiński
Złożył wniosek aby w dniu dzisiejszym nie podejmować uchwały. Przełożyć głosowanie na kolejną sesję po otrzymaniu opinii rad sołeckich i mieszkańców z dwóch domów, które są położone przy zamienianej drodze.

Inspektor Sabina Brzozowska
Okazała mapy omawianych terenów i wyjaśniła sytuację. Opinii mieszkańców nie zasięgała.

Wobec powyższego Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Jasińskiego o odłożenie projektu uchwały

W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.

Adam Myka
Złożył wniosek aby wynegocjować z p. Krajewski zamianę innych terenów, a nie drogi.

W głosowaniu jawnym „za” wnioskiem głosowali wszyscy.









Ad. 20

Projekt uchwały w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości zabudowanej ( Lewandowscy Nowe Guty).

Objaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że jest to teren pod budowę przepompowni ścieków.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/589/05
w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości zabudowanej.

Ad. 21

Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości ( Sokołowscy Odoje).

Objaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że jest to teren pod budowę świetlicy wiejskiej w Odojach oraz placu zabaw.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/590/05
w sprawie nabycia nieruchomości.

Ad. 22

Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości z Agencji Nieruchomości Rolnych.

Objaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że jest to teren pod budowę boiska do gry w piłkę w Chmielewie.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/591/05
w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości z zasobów Agencji Nieruchomości Rolnych.



Ad. 23

Projekt uchwały w sprawie najmu nieruchomości ( wieś Czarne)

Objaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że jest to teren pod budowę boiska do gry w piłkę we wsi Czarne. Jest to forma najmu od Nadleśnictwa Giżycko za niewielką odpłatnością. Gmina zobowiązuje się do utrzymania porządku na w/w terenie.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/592/05
w sprawie najmu nieruchomości gruntowej.

Ad. 24

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.


Objaśnienia przedstawiła insp. Sabina Brzozowska.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.

Przewodniczący Wasilewski
Zapytał czy 5% wystarczy na pokrycie kosztów związanych z przekształceniem.

Sabina Brzozowska
Odpowiedziała, że jest to wystarczająca kwota.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/593/05
w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Ad. 25

Projekt uchwały w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości z zasobów Agencji Mienia Wojskowego.


Objaśnienia przedstawiła insp. Sabina Brzozowska.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych Komisji.


Zbigniew Krawczyk
Zauważył, że cena gruntu jest zbyt wysoka.

Burmistrz Bosiński
Wyjaśnił, że nie można tego gruntu porównywać do gruntów rolnych. Gmina zapłaci tylko 50% wartości wyliczonej przez rzeczoznawcę.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/594/05
w sprawie odpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej z zasobów Agencji Mienia Wojskowego.

Ad. 26

Projekt uchwały w sprawie ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Burmistrza.


Objaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński, który na wstępie zgłosił autopoprawki:
- W § 1 skreślić słowo: „Miasta” pozostawić „Burmistrz Orzysza”,
- w miejsce kropek wpisać wysokość pożyczki „10. 000 zł”,
- w § 1 po wyrazach: budynków wspólnot mieszkaniowych dopisać: „ powstałych w wyniku
nabycia mienia gminy Orzysz”.

Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę by na przyszłość materiały dla radnych były kompletne i nie zawierały pustych miejsc z wielokropkami.

Przewodniczący Wasilewski
Wyjaśnił, że kwota „10.000zł” została uzgodniona z radnymi dopiero w dniu 23 listopada br. na posiedzeniu Komisji Gospodarczo-Finansowej, a materiały były wysłane nieco wcześniej.

Projekt uchwały zawierał miejsce wykropkowane po to by decyzja co do wysokości kwoty pożyczki była decyzją radnych, po to by radni mieli głos decydujący.
W dalszym ciągu i tak radni mają głos ostateczny i mogą wysokość pożyczki zmienić nawet w dniu dzisiejszym.


Wobec wyczerpania się głosów Przewodniczący zarządził głosowanie.


W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/595/05
w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek udzielanych przez Burmistrza.











Ad. 27

Projekt uchwały w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Orzysz.

Objaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że Powiat Pisz składa wniosek
o dofinansowanie projektu pn. Porozumienie Piskie. Przebudowa drogi – I Etap Projektu Tyrkło-Buwełno.
Gmina Orzysz uczestniczy w w/w projekcie i w związku z tym zadanie polegające na poprawie sytuacji na danym obszarze w zakresie dróg, ulic, chodników i mostów należy uzupełnić o zapis: ”partycypacja w przebudowie, remoncie i modernizacji dróg powiatowych”.

D y s k u s j a

Krzysztof Marusiński
Zgłosił swoje uwagi i tak: Jego zdaniem Rada wkracza w zapisy Zespołu, który opracowywał Plan Rozwoju Lokalnego. Obecnie tego zespołu już nie ma i nie można twierdzić, że on dokonuje poprawek. Poprawki są potrzebne, ale winny być zapisane w innym miejscu, a nie pod decyzjami Zespołu. Nie zgadza się z zapisem punktu 1 projektu uchwały.

Wiesław Wasilewski
Stwierdził, że w hierarchii prawa opinia zespołu staje się nie ważna wobec podjętych uchwał przez Radę.

Burmistrz Bosiński
Przypomniał radnym, że nie tak dawno uchwalali Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Orzysz i w owym czasie była mowa o tym, że może on się zmieniać jeżeli będzie taka konieczność. Dziś jest taka konieczność i Rada w drodze nowej uchwały wprowadza jednozdaniową poprawkę.

Bogdan Kraszewski
Zapytał dlaczego nie zaplanowano miejsca na dopiski. Teraz chce się poprawiać przeszłość, która już była.

Burmistrz Bosiński
Uchwalając PRL nikt nie wiedział co może być jeszcze w tym roku, że w 2004 roku Gmina będzie posiadała tak duże dochody. Jest to podobna sytuacja jak ze zmianami w Statucie Gminy. Statut także opracowywała specjalna komisja, a zmian do niego Rada wprowadziła już kilka, ponieważ nie wszystko uda się przewidzieć. Dzisiejsza uchwała będzie częścią składową PRL.

Wiesław Wasilewski
Podkreślił, że wszystkie wieloletnie programy, plany czy strategie są dokumentami otwartymi i można je poprawiać, uzupełniać w zależności od potrzeb chwili.



Adam Myka
Zaproponował kompromis i żeby uniknąć powoływania się na Zespół przytoczyć tylko pkt. 4, bez nagłówka oraz dopisać po słowach: „w zakresie dróg, ulic i mostów” tiret trzeci w brzmieniu: „partycypacja w przebudowie, remoncie i modernizacji dróg powiatowych”.

Po uzyskaniu kompromisu Przewodniczący zaproponował głosowanie nad projektem uchwały.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXVIII/596/05
w sprawie zmiany Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Orzysz.


Ad. 28

Interpelacji nie zgłoszono.

Ad. 29
Wnioski i zapytania

Zbigniew Jasiński
Poinformował wszystkich, że mieszkaniec Orzysza, radny powiatu Piskiego Pan Tomasz Sulima został wybrany na Wicestarostę powiatu Pisz. Zarzucił władzom miasta, Przewodniczącemu RM, że nie poinformowali zebranych o tym w sposób uroczysty tak jak to zrobili w przypadku wyboru Pana Zbigniewa Włodkowskiego najpierw na Starostę, a potem na Posła.

Wioletta Kiewlak
Przedstawiła prośbę młodzieży i osób dorosłych ze wsi Okartowo o ustawienie na terenie ich wsi pojemników na surowce wtórne.

Krzysztof Marusiński
1. Zapytał czy radca prawny udziela porad mieszkańcom miasta i gminy, na jakiej zasadzie i w jakim czasie.
2. Odczytał pismo Pani Teresy Dudzińskiej w sprawie niesprawiedliwego naliczania należności za centralne ogrzewanie w bloku nr 7b przy ulicy Osiedle Robotnicze
w Orzyszu. Pismo przekazał na ręce Vice Przewodniczącego RM Pana Mieczysława
Kopańczyka.
3. Zwrócił uwagę na niebezpieczny dół, z którego pan Okuniewski pobiera żwir na swoją budowę. Dół ten znajduje się za torami kolejowymi w kierunku wsi Góra. Wnioskuje o uporządkowanie w/w terenu w ciągu 2 tygodni.
4. Zapytał jakie podjęto ustalenie przedprojektowe dotyczące hali widowiskowo-sportowej. Poprosił o kopię tego dokumentu.

Sołtys ze wsi Pianki
Przedstawiła następujące potrzeby mieszkańców wsi Pianki:
- brak świetlicy wiejskiej,
- brak boiska do gry w piłkę,
- brak wodociągu i wody pitnej,
- brak kolektora sanitarnego,
- bardzo zły stan drogi przez całą wieś.

Sołtys wsi Nowe Guty
Zarzucił władzom samorządowym, że nie ubiegają się w Agencji Nieruchomości Rolnych
o przekazanie na rzecz gminy działki nr 241 w Nowych Gutach.

Edward Majewski
Wnioskował o podłączenie wody i kanalizacji w Okartowie- Tartak.

Sołtys wsi Okartowo
Przypomniał, że wielokrotnie wnioskował o założenie oświetlenia drogowego na drodze nr 16 w Okartowie. Nie otrzymał na to żadnej odpowiedzi na piśmie.

Ad. 30

O d p o w i e d z i:

Wiesław Wasilewski
1. Poinformował panią sołtys z Pianek, że problem naprawy drogi w Piankach przedstawi dla Starosty. Jest to droga powiatowa, a więc są to kompetencje starostwa.
2. Przypomniał radnym, że zbliża się koniec roku kiedy to należy przygotować plany pracy Rady, Komisji na nowy rok. Prosił o ułożenie planów na cały 2006 rok i zgłaszanie tematów do planu pracy Rady.

Burmistrz Bosiński
1. W sprawie koszy dla Okartowa i skargi p. Dudzińskiej odpowiedź zostanie udzielona na piśmie po otrzymaniu w/w pism.
2. W sprawie likwidacji żwirowni pismo zostanie skierowane do pana Okuniewskiego.
3. Odczytał ustalenia projektowe w sprawie budowy hali widowiskowo-sportowej. Są to ustalenia Zespołu roboczego, który powołał Burmistrz. Ustalenia zostały przekazane architektom pod rozwagę i ujęcie w planie.
4. Odnośnie potrzeb wsi Pianki:
- Gmina odkupiła od OSM w Piszu Zlewnię Mleka z przeznaczeniem jej na świetlicę
wiejską, czyli świetlica jest, lecz mieszkańcy muszą się zdecydować czy chcą zlewnię mleka, czy świetlicę ,
- w sprawie boiska prowadzone są rozmowy z Nadleśnictwem Giżycko o sprzedaż lub dzierżawę terenu. Teren we wsi jest, ale dzierżawi go p. Bagiński, który nie chce z niego zrezygnować. Może rozmowę podejmie pani sołtys i przyśpieszy bieg sprawy.
- wodociąg i kanalizacja podobnie jak w innych wsiach będzie prowadzony zgodnie z programem wodociągowania i kanalizowania całej gminy. W tej sprawie w imieniu Gminy działa Związek Międzygminny – Gospodarka Odpadami. Do roku 2007 trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji. Trzeba uzbroić się w cierpliwość.
5. W sprawie działki nr 241 w Nowych Gutach – wyjaśnił, że wielokrotnie burmistrz
i pracownicy UM prowadzili rozmowy z ANR, ale bez rezultatu. Agencja nie chce jej
przekazać dla Gminy.
6. Podłączenie budynku w Okartowie Tartak do wodociągu i kanalizacji odpowiedź taka
sama jak w przypadku Pianek.
7. Oświetlenie drogi nr 16 w Okartowie wymaga pełnej dokumentacji technicznej, gdyż
jest to inwestycja, a nie remont.


Sekretarz Gminy Antoni Duda
Odpowiedział na zapytania w sprawie radcy prawnego i wyjaśnił, że radca Waldemar Górski , który pracuje na rzecz UM nie jest w stanie obsługiwać mieszkańców miasta, gdyż jest tylko 2 razy w tygodniu po 2 godziny. Ponadto byłby to konflikt interesów. Inny prawnik jest zatrudniony przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do rozwiązywania spraw z rodzin zagrożonych. Osoba ta jeśli ma mniej interesantów udziela porad i innym, którzy się do niej zgłoszą. Przyjmuje w czwartki, w świetlicy opiekuńczo-wychowawczej przy ul. WP 9C. Pełne usługi prawne świadczą kancelarie adwokackie.

Sołtys z Pianek
Zaproponowała, aby nie likwidować zlewni mleka, gdyż jest ona niezbędna dla rolników. Natomiast dobudować do tego budynku drugi z przeznaczeniem na świetlicę.

Przewodniczący Wasilewski
W odpowiedzi na zarzuty Radnego Jasińskiego stwierdził, że przywiązuje bardzo dużą wagę do zaproszeń jakie wysyłane są do radnych, sołtysów oraz gości zaproszonych. Radni powiatu, w tym i Pan Tomasz Sulima otrzymują je każdorazowo, podobnie jak Starosta. Nie zawsze mogą w nich uczestniczyć, ale jest to zrozumiałe. Jednak zabranie głosu w ich imieniu wymagałoby ich upoważnienia – podobnego jakiego udzielił poseł Zbigniew Włodkowski. Niestety tego z ich strony nie było. Ponadto Biuro Rady nie otrzymało oficjalnej informacji o wyborze nowych Starostów, ani z Kancelarii Starostów, ani od nich samych.
Rada Miejska w Orzyszu oraz mieszkańcy bardzo liczą na pomoc i poparcie Pana Sulimy chociażby w przypadku modernizacji dróg na ulicach Śniardwy, Słowackiego, 22 Lipca, Zacisze, Krótkiej itd.


Wobec wyczerpania się porządku dziennego obrad Przewodniczący podziękował wszystkim za uczestnictwo i o godzinie 1420 zamknął obrady.


Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski





Data powstania: czwartek, 5 sty 2006 09:39
Data opublikowania: wtorek, 7 lut 2006 08:55
Opublikował(a): Elżbieta Adamska
Zaakceptował(a): Elżbieta Adamska
Artykuł był czytany: 3337 razy