P R O T O K Ó Ł Nr XXXIV /05
Z XXXIV w y j a z d o w e j sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 29 czerwca 2005r. w sali nr 1 Urzędu Miejskiego od godz. 9oo do godziny 1530.
O godzinie 9oo odbyło się szkolenie radnych.
Szkolenie przeprowadził Pan Krzysztof Gulbinowicz – pracownik Urzędu Wojewódzkiego
w Olsztynie specjalizujący się w obsłudze prawnej gmin.
Tematyka szkolenia dotyczyła:
1. Nadzór nad samorządem gminy:
- kompetencje nadzorcze Wojewody,
- kompetencje nadzorze Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- nadzór innych organów kontrolnych Państwa,
- uprawnienia kontrolne Prezesa Rady Ministrów.
2. Nadzór samorządu
- uprawnienia kontrolne Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.
O godzinie 1115 rozpoczęła się sesja.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski otworzył obrady XXXIV sesji i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.
Ad. 2
Przewodniczący poinformował, że do protokołu z XXXIII sesji poprawek nie zgłoszono.
Zapytał czy w dniu dzisiejszym ktoś chciałby jeszcze wypowiedzieć się w sprawie w/w protokołu.
Zgłoszeń nie było.
Protokół z XXXIII sesji został przyjęty przez aklamację.
Ad. 3
W głosowaniu jawnym jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrano Radnego Mieczysława Kopańczyka.
Ad. 4
Godzina 9oo - Szkolenie radnych.
Godzina 11oo S E S J A
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXXIII Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXIV sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXIV sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C . Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
7. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Ogródek.
8. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Okartowo.
9. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Góra.
10. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Dziubiele wieś Suchy Róg.
11. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu: miasto Orzysz.
12. Zmiany budżetu gminy na rok 2005.
13. Przystąpienie do związku międzygminnego i przyjęcie jego statutu.
14. Wybór przedstawiciela do Mazurskiego Związku Międzygminnego –
Gospodarka Odpadami z siedzibą w Giżycku.
15. Określenie trybu postępowania zlecenia zadania i udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych.
16. Określenie zasad postępowania o udzielenie dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zadania.
17. Zmiana w uchwale RM w sprawie współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych.
D. Statutowe elementy obrad.
18. Interpelacje radnych.
19. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
20. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
E. Zasadnicza część obrad.
21. Przegląd realizowanych inwestycji gminnych z uwzględnieniem terenów przeznaczonych do rewitalizacji - w y j a z d.
22. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk przedstawił informację o pracach między sesjami.
Ad. 6
Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski. Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Ogródek.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/550/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Ogródek gm. Orzysz.
Ad. 8
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Okartowo.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/551/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Okartowo gm. Orzysz.
Ad. 9
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Góra.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/552/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Góra gm. Orzysz.
Ad. 10
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Dziubiele wieś Suchy Róg.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/553/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Dziubiele wieś Suchy Róg
gm. Orzysz.
Ad. 11.
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu miasto Orzysz.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/554/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu miasto Orzysz.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2005 rok.
Objaśnienia przedstawiła Skarbnik Gminy Zofia Prorok.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 4.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/555/05 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
O godz. 12oo obrady opuściła Radna Monika Zielinska. Stan radnych – 12.
Ad. 13
Przystąpienie do związku międzygminnego i przyjęcie jego statutu.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
d y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
Zapytał:
- czy Burmistrz zna treść statutu,
- jak należy rozumieć § 1 tzn. dlaczego statutem ma rządzić związek skoro uchwala go Rada.
Radca Prawny
Wyjaśnił, że statutem będzie rządził podmiot, którego on dotyczy czyli związek międzygminny. Jest to zapis formalny po to by wszystkie gminy, które wchodzą w skład związku przyjęły jednakowy tekst statutu.
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że jeśli radni nie mają wpływu na treść statutu to nie mogą go przyjąć. Inaczej jest to forma przymusu.
Mieczysław Kopańczyk
Zaproponował aby przedstawiciel, którego ma dziś wybrać Rada przedstawił związkowi poprawki lub uwagi zgłoszone przez radnych.
Krzysztof Marusiński
Nie zgodził się aby przyjąć dziś statut, ponieważ nie odpowiada on Radzie.
Kolejnym punktem, z którym się nie zgadza jest punkt 14 w paragrafie 7. Zdaniem radnego burmistrzowie, wójtowie, którzy z mocy ustawy są przedstawicielami gminy w związku, nie powinni otrzymywać za posiedzenia diety ponieważ otrzymują wysokie pensje w swoich urzędach.
Burmistrz Orzysza
Przypomniał, że statut dotyczy zadań związku a nie gminy. Musi on być jednolity dla wszystkich 11 gmin. Nie może każda gmina nanosić swoich poprawek, gdyż nigdy by nie doszło do jednolitego tekstu. W dniu dzisiejszym Rada może przyjąć taki statut jaki zaproponował związek lub też go nie przyjmować, co będzie jednoznaczne z nie wstąpieniem do związku.
Przewodniczący Rady
Postawił wniosek:
Przyjąć statut związku w przedstawionej wersji. Przedstawiciel gminy, który wejdzie w skład
Związku przedstawi Zarządowi propozycje zmian lub poprawek do statutu jeśli takie Rada uzna za konieczne.
Krzysztof Marusiński
Złożył wniosek:
W paragrafie 7 punkcie 14 dodać po przecinku: „ którzy nie są zatrudnieni w administracji samorządowej i spółkach z jej udziałem”.
Radca Prawny
Ponownie zaapelował do radnych by nie czynili żadnych zmian w statucie ponieważ jest to jednoznaczne z nie przystąpieniem Gminy Orzysz do związku międzygminnego. Do zmian
w statucie są władne tylko władze związku.
Przewodniczący Rady
Wobec powyższego uznał wniosek radnego Marusińskiego za bezzasadny.
Odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem statutu i przystąpieniem Gminy Orzysz do związku międzygminnego głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/556/05 w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie wyboru przedstawiciela do Mazurskiego Związku Międzygminnego-Gospodarka Odpadami.
Marek Wysocki zgłosił radnego Adama Mykę, który wyraził zgodę na kandydowanie.
Zbigniew Jasiński zgłosił radnego Grzegorza Kraszewskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.
Rada wybrała Komisję Skrutacyjną w składzie:
1.Aldona Mataj
2. Wioletta Kiewlak
3. Piotr Chorąży
Komisja Skrutacyjna przygotowała karty do głosowania i przeprowadziła tajne głosowanie.
Protokół z głosowania przedstawił przewodniczący komisji Piotr Chorąży.
Przedstawicielem gminy został wybrany radny Adam Myka.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/557/05 w sprawie wyboru przedstawiciela do Mazurskiego Związku Międzygminnego – Gospodarka Odpadami.
Ad. 15
Określenie trybu postępowania zlecenia zadania i udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, dla których nie ma zastosowania ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
Wyjaśnienia przedstawił Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński, który przedstawił jakich organizacji uchwała dotyczy, jakie są zadania podmiotów, burmistrza itd.
D y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
Zapytał o co chodzi w § 5 ustępie 5.
Burmistrz Bosiński
Wyjaśnił, że paragraf piąty należy rozpatrywać łącznie paragrafem 1. W ofercie podmiot musi wykazać wszystkie poniesione koszty czyli kosztorys i kalkulacje.
Krzysztof Marusiński
Nie jest zrozumiałe co ma być dowodem. Zapis nie ma sensu.
Burmistrz Bosiński
Zgłosił autopoprawkę.
W § 5 ust.5 skreślić wyrazy:” ustalonych w budżecie”.
Ustęp 5 otrzymuje brzmienie:
„ Dowody dotyczące poniesionych kosztów związanych z realizacją dotowanego zadania pozostają w aktach podmiotu otrzymującego dotację”.
Przewodniczący obrad zakończył dyskusję, przedstawił projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/ 558/05 w sprawie określenia trybu postępowania zlecenia zadania i udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, dla których nie ma zastosowania ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
Ad. 16
Określenie zasad postępowania o udzielenie dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński, podkreślając, że w/w uchwała jest bardzo potrzebna do rozdzielenia środków na remonty kościołów.
D y s k u s j a:
Zbigniew Jasiński
Złożył poprawkę:
W § 1 ust.2 wykreślić słowa :”w szczególności” i „organizacje kościelne”.
Radca Prawny
Wyjaśnił, że „w szczególności” jest to tylko wyliczenie, a „organizacje kościelne” zostały tu wymienione , gdyż nie mają one osobowości prawnej i są przykładowym wyliczeniem podmiotów.
Zbigniew Jasiński
Zaproponował aby wyrazy „organizacje kościelne” dopisać do ust. 1.
Adam Myka
Wniosek:
Wykreślić cały ustęp 2.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem uszczegóławianie podmiotów nie zawsze jest zasadne. Wszystkie podmioty powinny mieć równe szanse ubiegania się o dotacje.
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Adama Myki jako najdalej idący.
W głosowaniu jawnym „za” wykreśleniem ustępu 2 głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Wniosek został przyjęty.
Ustęp 1 otrzymuje brzmienie:
„ Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej będąca właścicielem lub posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i podlegające ochronie konserwatorskiej, położonego na terenie Gminy Orzysz, może ubiegać się o dotację z budżetu Gminy Orzysz na dofinansowanie robót budowlanych przy tym zabytku.
Przewodniczący obrad przedstawił projekt uchwały wraz z naniesioną poprawką i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę nr XXXIV/559/05 w sprawie
określenie zasad postępowania o udzielenie dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania.
Ad. 17
Zmiana w uchwale RM w sprawie współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że w uchwale RM Nr XXX/515/05 w sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, w § 10 ust. 2 załącznika do uchwały , wkradł się błąd, który obecnie trzeba naprawić.
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że zwracał uwagę na ten błąd przy uchwalaniu w/w uchwały, ale nikt go nie posłuchał.
Przewodniczący obrad przedstawił projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednomyślnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/560/05
zmieniającą uchwałę RM w sprawie współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Ad. 18
Interpelacji nie zgłoszono.
Ad. 19
Wnioski, zapytania, informacje.
Grzegorz Kraszewski
Wypowiedział się w sprawie niewłaściwej organizacji pracy Komisji Rewizyjnej. Wystąpienie na piśmie w załączeniu.
Krzysztof Marusiński
1. Przedstawił wystąpienie na piśmie w sprawie uchylania się Burmistrza Jana Aleszczyka od uczestnictwa w sesjach.
2. Zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku sesji debaty nad potrzebą i możliwościami gazyfikacji gminy Orzysz.
Aldona Mataj
Zaprosiła na wyjazdowe posiedzenie Komisji Oświaty i Kultury w dniu 8 lipca br .na I Rajd Rowerowy.
Sołtys z Cierzpiąt
Zgłosił lipy do wycinki.
Sołtys z Okartowa
Zgłosił problem wyrastających korzeni w nowym chodniku.
Marek Wysocki – Przewodn. Komisji Gosp. Fin.
Przedstawił informację, że dnia 15 czerwca b.r. Komisja Gosp.Fin. rozpatrywała pismo Radnego Grzegorza Kraszewskiego, który zapytuje w nim czy władze gminy Orzysz są zainteresowane kupnem wyspy Kuba ( działka nr 152/2 ).
Podczas obrad Komisja uzyskała informację, że jak dotąd nie został ogłoszony przetarg na w/w tereny, które są własnością Agencji Mienia Wojskowego. Na wyspie stoją prywatne domki letniskowe, których nie jest znany status prawny. Nie ma także koncepcji co do dalszego zagospodarowania wyspy. W związku z tym Komisja większością głosów wypowiedziała się przeciw kupnu wspomnianych terenów.
Zbigniew Jasiński
Poprosił o wyjaśnienie czy jeśli AMW ogłosi chęć sprzedaży wyspy to gmina chciałaby ją kupić.
Krzysztof Marusiński
Wypowiedział się przeciwko głosowaniu wniosku Komisji ponieważ nie ma jednoznacznej odpowiedzi ze strony gminy czy jest zainteresowana kupnem terenu.
Przewodniczący Wasilewski
Nie zgodził się ze stwierdzeniem Radnego Marusińskiego ponieważ Komisja jako organ Rady poza opiniowaniem uchwał może i powinna zabierać głos w sprawach publicznych w formie wniosków i opinii. Komisja rozpatrywała pismo w w/w sprawie i wypracowała swoją opinię oraz wniosek, który postawiła dziś na sesji pod głosowanie.
Adam Myka
Podkreślił, że gmina nie może podejmować jakichkolwiek decyzji skoro teren nie został zgłoszony do sprzedaży.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem to burmistrz powinien przedstawić Radzie jakie ma zamiary, jakie są kalkulację , koszty terenu. Po to ma swoich pracowników, by przygotowali powyższe dane.
Po zakończeniu dyskusji Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad wnioskiem Komisji Gospodarczo-Finansowej aby w chwili obecnej nie zgłaszać chęci kupna działki nr 152/2 (wyspy Kuba), ponieważ nie ma ogłoszonego przetargu w tej sprawie jak również nie są uregulowane własności prawne domków letniskowych istniejących na tym terenie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 6, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 1. Pozostali nie brali udziału w głosowaniu.
Rada przyjęła wniosek Komisji Gospodarczo-Finansowej by na dzień dzisiejszy odstąpić od kupna działki nr 152/2.
Następnie Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki poinformował, że w dniu 22 czerwca b.r. Komisja rozpatrywała kolejne pismo, które dotyczy Pani Zofii Wykowskiej-Pasieka Gaudynki w sprawie sprzedaży działki nr 24/78 położonej w Orzyszu. Ono również zostało skierowane przez Przewodniczącego Rady do Komisji w celu jego rozpatrzenia i zaopiniowania.
W wyniku dyskusji Komisja większością głosów wypowiedziała się przeciwko sprzedaży działki nr 24/87 dla Pani Zofii Wykowskiej ponieważ w/w teren, na dzień dzisiejszy, nie był przeznaczony do sprzedaży i nie posiadał planu zagospodarowania miejscowego. Jednocześnie wskazuje tereny przeznaczone pod usługi z możliwością ich nabycia.
Przewodniczący obrad poddał w/w stanowisko Komisji pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 8 , przeciw – nie było, wstrzymujących się od głosu nie było.
Rada poparła stanowisko Komisji Gospodarczo-Finansowej by nie sprzedawać działki
nr 24/87 położonej w Orzyszu.
Następnie Radny Marek Wysocki zgłosił wniosek aby Rada Miejska w Orzyszu wystąpiła do Rady Powiatu w Piszu o współfinansowanie remontu chodników przy ulicach powiatowych
w Orzyszu.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 8, przeciw – nie było, wstrzymujących się – nie było. Wniosek został przyjęty.
Ad. 20
Odpowiedzi nie było.
Ad. 21
Następnie Radni udali się autokarem do jedynej zakończonej inwestycji na rewitalizowanych terenach, przejętych po wojsku, jakim jest Ośrodek Caritas przy ul. Wierzbińskiej. Po drodze zatrzymano się w miejscu budowanego mostu drewnianego, łączącego brzegi ulic Kanałowej i Cierniaka. Most będzie przeznaczony do ruchu pieszego i rowerowego. Zwrócono również uwagę na inne tereny zakupione od wojska przy ulicy Wierzbińskiej.
W gmachu Ośrodka Caritas, Radnych i gości powitał Dyrektor Caritas w Ełku
ks. Dariusz Kruczyński. Zapoznał z historią budynku, jego stanem w momencie przejęcia i zaprosił wszystkich do zwiedzania obiektu, który jest po remoncie. Nakreślił również plany następnych inwestycji jakie zamierza przeprowadzić Caritas w Orzyszu.
O godzinie 1530 Przewodniczący zakończył XXXIV sesję Rady Miejskiej w Orzyszu zaprosił wszystkich na obiad, który przygotowano w Ośrodku szkoleniowo-rekolekcyjnym Caritas Diecezji Ełckiej w Orzyszu.
Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski
Szkolenie przeprowadził Pan Krzysztof Gulbinowicz – pracownik Urzędu Wojewódzkiego
w Olsztynie specjalizujący się w obsłudze prawnej gmin.
Tematyka szkolenia dotyczyła:
1. Nadzór nad samorządem gminy:
- kompetencje nadzorcze Wojewody,
- kompetencje nadzorze Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- nadzór innych organów kontrolnych Państwa,
- uprawnienia kontrolne Prezesa Rady Ministrów.
2. Nadzór samorządu
- uprawnienia kontrolne Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.
O godzinie 1115 rozpoczęła się sesja.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski otworzył obrady XXXIV sesji i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.
Ad. 2
Przewodniczący poinformował, że do protokołu z XXXIII sesji poprawek nie zgłoszono.
Zapytał czy w dniu dzisiejszym ktoś chciałby jeszcze wypowiedzieć się w sprawie w/w protokołu.
Zgłoszeń nie było.
Protokół z XXXIII sesji został przyjęty przez aklamację.
Ad. 3
W głosowaniu jawnym jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrano Radnego Mieczysława Kopańczyka.
Ad. 4
Godzina 9oo - Szkolenie radnych.
Godzina 11oo S E S J A
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXXIII Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXIV sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXIV sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C . Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
7. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Ogródek.
8. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Okartowo.
9. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Góra.
10. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Dziubiele wieś Suchy Róg.
11. Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu: miasto Orzysz.
12. Zmiany budżetu gminy na rok 2005.
13. Przystąpienie do związku międzygminnego i przyjęcie jego statutu.
14. Wybór przedstawiciela do Mazurskiego Związku Międzygminnego –
Gospodarka Odpadami z siedzibą w Giżycku.
15. Określenie trybu postępowania zlecenia zadania i udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych.
16. Określenie zasad postępowania o udzielenie dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zadania.
17. Zmiana w uchwale RM w sprawie współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych.
D. Statutowe elementy obrad.
18. Interpelacje radnych.
19. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
20. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
E. Zasadnicza część obrad.
21. Przegląd realizowanych inwestycji gminnych z uwzględnieniem terenów przeznaczonych do rewitalizacji - w y j a z d.
22. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk przedstawił informację o pracach między sesjami.
Ad. 6
Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski. Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Ogródek.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/550/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Ogródek gm. Orzysz.
Ad. 8
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Okartowo.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/551/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Okartowo gm. Orzysz.
Ad. 9
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Góra.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/552/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Góra gm. Orzysz.
Ad. 10
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu Dziubiele wieś Suchy Róg.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/553/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Dziubiele wieś Suchy Róg
gm. Orzysz.
Ad. 11.
Plan przestrzennego zagospodarowania obrębu miasto Orzysz.
Architekt Chojnacki przybliżył projekt planu, poinformował, że przeprowadzono wszystkie uzgodnienia. Plan jest gotowy do uchwalenia.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/554/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu miasto Orzysz.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2005 rok.
Objaśnienia przedstawiła Skarbnik Gminy Zofia Prorok.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 4.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/555/05 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
O godz. 12oo obrady opuściła Radna Monika Zielinska. Stan radnych – 12.
Ad. 13
Przystąpienie do związku międzygminnego i przyjęcie jego statutu.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Marek Wysocki
Przedstawił pozytywną opinię komisji.
d y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
Zapytał:
- czy Burmistrz zna treść statutu,
- jak należy rozumieć § 1 tzn. dlaczego statutem ma rządzić związek skoro uchwala go Rada.
Radca Prawny
Wyjaśnił, że statutem będzie rządził podmiot, którego on dotyczy czyli związek międzygminny. Jest to zapis formalny po to by wszystkie gminy, które wchodzą w skład związku przyjęły jednakowy tekst statutu.
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że jeśli radni nie mają wpływu na treść statutu to nie mogą go przyjąć. Inaczej jest to forma przymusu.
Mieczysław Kopańczyk
Zaproponował aby przedstawiciel, którego ma dziś wybrać Rada przedstawił związkowi poprawki lub uwagi zgłoszone przez radnych.
Krzysztof Marusiński
Nie zgodził się aby przyjąć dziś statut, ponieważ nie odpowiada on Radzie.
Kolejnym punktem, z którym się nie zgadza jest punkt 14 w paragrafie 7. Zdaniem radnego burmistrzowie, wójtowie, którzy z mocy ustawy są przedstawicielami gminy w związku, nie powinni otrzymywać za posiedzenia diety ponieważ otrzymują wysokie pensje w swoich urzędach.
Burmistrz Orzysza
Przypomniał, że statut dotyczy zadań związku a nie gminy. Musi on być jednolity dla wszystkich 11 gmin. Nie może każda gmina nanosić swoich poprawek, gdyż nigdy by nie doszło do jednolitego tekstu. W dniu dzisiejszym Rada może przyjąć taki statut jaki zaproponował związek lub też go nie przyjmować, co będzie jednoznaczne z nie wstąpieniem do związku.
Przewodniczący Rady
Postawił wniosek:
Przyjąć statut związku w przedstawionej wersji. Przedstawiciel gminy, który wejdzie w skład
Związku przedstawi Zarządowi propozycje zmian lub poprawek do statutu jeśli takie Rada uzna za konieczne.
Krzysztof Marusiński
Złożył wniosek:
W paragrafie 7 punkcie 14 dodać po przecinku: „ którzy nie są zatrudnieni w administracji samorządowej i spółkach z jej udziałem”.
Radca Prawny
Ponownie zaapelował do radnych by nie czynili żadnych zmian w statucie ponieważ jest to jednoznaczne z nie przystąpieniem Gminy Orzysz do związku międzygminnego. Do zmian
w statucie są władne tylko władze związku.
Przewodniczący Rady
Wobec powyższego uznał wniosek radnego Marusińskiego za bezzasadny.
Odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem statutu i przystąpieniem Gminy Orzysz do związku międzygminnego głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/556/05 w sprawie przystąpienia do związku międzygminnego i przyjęcia jego statutu.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie wyboru przedstawiciela do Mazurskiego Związku Międzygminnego-Gospodarka Odpadami.
Marek Wysocki zgłosił radnego Adama Mykę, który wyraził zgodę na kandydowanie.
Zbigniew Jasiński zgłosił radnego Grzegorza Kraszewskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.
Rada wybrała Komisję Skrutacyjną w składzie:
1.Aldona Mataj
2. Wioletta Kiewlak
3. Piotr Chorąży
Komisja Skrutacyjna przygotowała karty do głosowania i przeprowadziła tajne głosowanie.
Protokół z głosowania przedstawił przewodniczący komisji Piotr Chorąży.
Przedstawicielem gminy został wybrany radny Adam Myka.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/557/05 w sprawie wyboru przedstawiciela do Mazurskiego Związku Międzygminnego – Gospodarka Odpadami.
Ad. 15
Określenie trybu postępowania zlecenia zadania i udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, dla których nie ma zastosowania ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
Wyjaśnienia przedstawił Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński, który przedstawił jakich organizacji uchwała dotyczy, jakie są zadania podmiotów, burmistrza itd.
D y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
Zapytał o co chodzi w § 5 ustępie 5.
Burmistrz Bosiński
Wyjaśnił, że paragraf piąty należy rozpatrywać łącznie paragrafem 1. W ofercie podmiot musi wykazać wszystkie poniesione koszty czyli kosztorys i kalkulacje.
Krzysztof Marusiński
Nie jest zrozumiałe co ma być dowodem. Zapis nie ma sensu.
Burmistrz Bosiński
Zgłosił autopoprawkę.
W § 5 ust.5 skreślić wyrazy:” ustalonych w budżecie”.
Ustęp 5 otrzymuje brzmienie:
„ Dowody dotyczące poniesionych kosztów związanych z realizacją dotowanego zadania pozostają w aktach podmiotu otrzymującego dotację”.
Przewodniczący obrad zakończył dyskusję, przedstawił projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/ 558/05 w sprawie określenia trybu postępowania zlecenia zadania i udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych, dla których nie ma zastosowania ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
Ad. 16
Określenie zasad postępowania o udzielenie dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński, podkreślając, że w/w uchwała jest bardzo potrzebna do rozdzielenia środków na remonty kościołów.
D y s k u s j a:
Zbigniew Jasiński
Złożył poprawkę:
W § 1 ust.2 wykreślić słowa :”w szczególności” i „organizacje kościelne”.
Radca Prawny
Wyjaśnił, że „w szczególności” jest to tylko wyliczenie, a „organizacje kościelne” zostały tu wymienione , gdyż nie mają one osobowości prawnej i są przykładowym wyliczeniem podmiotów.
Zbigniew Jasiński
Zaproponował aby wyrazy „organizacje kościelne” dopisać do ust. 1.
Adam Myka
Wniosek:
Wykreślić cały ustęp 2.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem uszczegóławianie podmiotów nie zawsze jest zasadne. Wszystkie podmioty powinny mieć równe szanse ubiegania się o dotacje.
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Adama Myki jako najdalej idący.
W głosowaniu jawnym „za” wykreśleniem ustępu 2 głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Wniosek został przyjęty.
Ustęp 1 otrzymuje brzmienie:
„ Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej będąca właścicielem lub posiadaczem zabytku wpisanego do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i podlegające ochronie konserwatorskiej, położonego na terenie Gminy Orzysz, może ubiegać się o dotację z budżetu Gminy Orzysz na dofinansowanie robót budowlanych przy tym zabytku.
Przewodniczący obrad przedstawił projekt uchwały wraz z naniesioną poprawką i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę nr XXXIV/559/05 w sprawie
określenie zasad postępowania o udzielenie dotacji na roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania.
Ad. 17
Zmiana w uchwale RM w sprawie współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński informując, że w uchwale RM Nr XXX/515/05 w sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, w § 10 ust. 2 załącznika do uchwały , wkradł się błąd, który obecnie trzeba naprawić.
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że zwracał uwagę na ten błąd przy uchwalaniu w/w uchwały, ale nikt go nie posłuchał.
Przewodniczący obrad przedstawił projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednomyślnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIV/560/05
zmieniającą uchwałę RM w sprawie współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Ad. 18
Interpelacji nie zgłoszono.
Ad. 19
Wnioski, zapytania, informacje.
Grzegorz Kraszewski
Wypowiedział się w sprawie niewłaściwej organizacji pracy Komisji Rewizyjnej. Wystąpienie na piśmie w załączeniu.
Krzysztof Marusiński
1. Przedstawił wystąpienie na piśmie w sprawie uchylania się Burmistrza Jana Aleszczyka od uczestnictwa w sesjach.
2. Zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku sesji debaty nad potrzebą i możliwościami gazyfikacji gminy Orzysz.
Aldona Mataj
Zaprosiła na wyjazdowe posiedzenie Komisji Oświaty i Kultury w dniu 8 lipca br .na I Rajd Rowerowy.
Sołtys z Cierzpiąt
Zgłosił lipy do wycinki.
Sołtys z Okartowa
Zgłosił problem wyrastających korzeni w nowym chodniku.
Marek Wysocki – Przewodn. Komisji Gosp. Fin.
Przedstawił informację, że dnia 15 czerwca b.r. Komisja Gosp.Fin. rozpatrywała pismo Radnego Grzegorza Kraszewskiego, który zapytuje w nim czy władze gminy Orzysz są zainteresowane kupnem wyspy Kuba ( działka nr 152/2 ).
Podczas obrad Komisja uzyskała informację, że jak dotąd nie został ogłoszony przetarg na w/w tereny, które są własnością Agencji Mienia Wojskowego. Na wyspie stoją prywatne domki letniskowe, których nie jest znany status prawny. Nie ma także koncepcji co do dalszego zagospodarowania wyspy. W związku z tym Komisja większością głosów wypowiedziała się przeciw kupnu wspomnianych terenów.
Zbigniew Jasiński
Poprosił o wyjaśnienie czy jeśli AMW ogłosi chęć sprzedaży wyspy to gmina chciałaby ją kupić.
Krzysztof Marusiński
Wypowiedział się przeciwko głosowaniu wniosku Komisji ponieważ nie ma jednoznacznej odpowiedzi ze strony gminy czy jest zainteresowana kupnem terenu.
Przewodniczący Wasilewski
Nie zgodził się ze stwierdzeniem Radnego Marusińskiego ponieważ Komisja jako organ Rady poza opiniowaniem uchwał może i powinna zabierać głos w sprawach publicznych w formie wniosków i opinii. Komisja rozpatrywała pismo w w/w sprawie i wypracowała swoją opinię oraz wniosek, który postawiła dziś na sesji pod głosowanie.
Adam Myka
Podkreślił, że gmina nie może podejmować jakichkolwiek decyzji skoro teren nie został zgłoszony do sprzedaży.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem to burmistrz powinien przedstawić Radzie jakie ma zamiary, jakie są kalkulację , koszty terenu. Po to ma swoich pracowników, by przygotowali powyższe dane.
Po zakończeniu dyskusji Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad wnioskiem Komisji Gospodarczo-Finansowej aby w chwili obecnej nie zgłaszać chęci kupna działki nr 152/2 (wyspy Kuba), ponieważ nie ma ogłoszonego przetargu w tej sprawie jak również nie są uregulowane własności prawne domków letniskowych istniejących na tym terenie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 6, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 1. Pozostali nie brali udziału w głosowaniu.
Rada przyjęła wniosek Komisji Gospodarczo-Finansowej by na dzień dzisiejszy odstąpić od kupna działki nr 152/2.
Następnie Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki poinformował, że w dniu 22 czerwca b.r. Komisja rozpatrywała kolejne pismo, które dotyczy Pani Zofii Wykowskiej-Pasieka Gaudynki w sprawie sprzedaży działki nr 24/78 położonej w Orzyszu. Ono również zostało skierowane przez Przewodniczącego Rady do Komisji w celu jego rozpatrzenia i zaopiniowania.
W wyniku dyskusji Komisja większością głosów wypowiedziała się przeciwko sprzedaży działki nr 24/87 dla Pani Zofii Wykowskiej ponieważ w/w teren, na dzień dzisiejszy, nie był przeznaczony do sprzedaży i nie posiadał planu zagospodarowania miejscowego. Jednocześnie wskazuje tereny przeznaczone pod usługi z możliwością ich nabycia.
Przewodniczący obrad poddał w/w stanowisko Komisji pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 8 , przeciw – nie było, wstrzymujących się od głosu nie było.
Rada poparła stanowisko Komisji Gospodarczo-Finansowej by nie sprzedawać działki
nr 24/87 położonej w Orzyszu.
Następnie Radny Marek Wysocki zgłosił wniosek aby Rada Miejska w Orzyszu wystąpiła do Rady Powiatu w Piszu o współfinansowanie remontu chodników przy ulicach powiatowych
w Orzyszu.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 8, przeciw – nie było, wstrzymujących się – nie było. Wniosek został przyjęty.
Ad. 20
Odpowiedzi nie było.
Ad. 21
Następnie Radni udali się autokarem do jedynej zakończonej inwestycji na rewitalizowanych terenach, przejętych po wojsku, jakim jest Ośrodek Caritas przy ul. Wierzbińskiej. Po drodze zatrzymano się w miejscu budowanego mostu drewnianego, łączącego brzegi ulic Kanałowej i Cierniaka. Most będzie przeznaczony do ruchu pieszego i rowerowego. Zwrócono również uwagę na inne tereny zakupione od wojska przy ulicy Wierzbińskiej.
W gmachu Ośrodka Caritas, Radnych i gości powitał Dyrektor Caritas w Ełku
ks. Dariusz Kruczyński. Zapoznał z historią budynku, jego stanem w momencie przejęcia i zaprosił wszystkich do zwiedzania obiektu, który jest po remoncie. Nakreślił również plany następnych inwestycji jakie zamierza przeprowadzić Caritas w Orzyszu.
O godzinie 1530 Przewodniczący zakończył XXXIV sesję Rady Miejskiej w Orzyszu zaprosił wszystkich na obiad, który przygotowano w Ośrodku szkoleniowo-rekolekcyjnym Caritas Diecezji Ełckiej w Orzyszu.
Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski