Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

P R O T O K Ó Ł Nr XXXIII/05

z XXXIII Sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 25 maja 2005 roku w sali nr1 Urzędu Miejskiego od godzi. 10 do godz.14-tej.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok, Starosta Powiatu Piskiego Zbigniew Włodkowski, przedstawiciel PUP w Piszu Dorota Kosakowska, Komendant Powiatowy Policji Andrzej Borkowski, Z-ca Komendanta Komisariatu Policji w Orzyszu, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi, mieszkańcy.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski otworzył obrady XXXIII sesji i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 11 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.

Po powitaniu Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski nawiązał do 15 rocznicy samorządu terytorialnego i Dnia Samorządowca, i z tej okazji złożył wszystkim pracownikom samorządowym oraz pozostałym samorządowcom najlepsze życzenia.

Ad. 2

Przewodniczący poinformował, że do protokołu z XXXII sesji poprawek nie zgłoszono.

Zapytał czy w dniu dzisiejszym ktoś chciałby jeszcze wypowiedzieć się w sprawie w/w protokołu.

Zgłoszeń nie było..

Protokół z XXXII sesji został przyjęty przez aklamację.

Ad. 3

W głosowaniu jawnym jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrano Radnego Mieczysława Kopańczyka.

Ad. 4
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne

1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXXII Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXIII sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXIII sesji.

B. Część sprawozdawcza obrad.

5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
7. Wystąpienie Starosty Powiatu Piskiego.
8. Wystąpienie Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Piszu.

C. Zasadnicza część obrad.

9. Informacje o działalności jednostek organizacyjnych gminy, spółek gminy i zakładów budżetowych za 2004 rok w tym:

- Zakład Energetyki Cieplnej,
- Zakład Usług Komunalnych,
- Administracja Budynków Komunalnych,
- SP MG Ośrodek Zdrowia,
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Dom Kultury + Biblioteka.


D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:

10.Zmieniająca uchwałę w sprawie pomocy materialnej dla uczniów.
11. Program rewitalizacji terenów po-wojskowych.
12. Przystąpienie Gminy do związku międzygminnego.
13. Udzielenie bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości gruntowej na rzecz Caritas Diecezji Ełckiej.
14. Nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej w Orzyszu na poszerzenie drogi gminnej - dz. nr 89/344.
15. Nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej w Orzyszu na poszerzenie drogi gminnej – dz. nr 89/343.
16. Nieodpłatne nabycie nieruchomości gruntowej w Orzyszu na poszerzenie drogi gminnej – dz. nr 89/341.
17. Wyrażenie zgody na zawarcie porozumienia z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim na prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem grobów i cmentarzy wojennych.
18. Wyrażenie zgody na zawarcie porozumienia z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olsztynie na zakup urządzenia do pomiaru alkoholu dla Komisariatu w Orzyszu.
19. Wprowadzenie zmiany w uchwale Nr XXXII/533/05 RM w Orzyszu w sprawie porozumienia z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olsztynie.
20. Utworzenie jednostki budżetowej.
21. Ustalenie wynagrodzenia dla Burmistrza Orzysza.
22 . Zmiany budżetu gminy na rok 2005.

E. Statutowe elementy obrad.

23. Interpelacje radnych.
24. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
25. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
26. Zamknięcie obrad.

Ad. 5

Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk przedstawił informację o pracach między sesjami.

Krzysztof Marusiński
Zapytał czy to prawda, że Burmistrz Aleszczyk oraz inni przedstawiciele samorządu brali udział w przyjęciu na stacji benzynowej „Okoń” w Orzyszu.

Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że jako Burmistrz Orzysza nie brał udziału w/w przyjęciu.

Ad. 6

Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski. Informacja w załączeniu.

Ad. 7

Starosta Powiatu Piskiego Pan Zbigniew Włodkowski na wstępie przeprosił radnych za to,
że dość rzadko uczestniczy w sesjach, a jest to spowodowane ogromem prac zawodowych.
Przybliżył najważniejsze problemy powiatu, którymi są: bezrobocie, szpital powiatowy
i drogi.
Przedstawił harmonogram remontu dróg powiatowych na 2005r. w gminie Orzysz.
W harmonogramie ujęto następujące drogi:
- droga Orzysz-Góra-Cierzpięty,
- Dąbrówka (chodnik),
Natomiast remont drogi przez Dziubiele zostanie ujęty w latach 2007- 2011.
Największą inwestycją drogową jest inwestycja wspólna powiatu Pisz, powiatu Giżycko, gminy Miłki i Gminy Orzysz - modernizacja drogi Orzysz - Góra- Cierzpięty- Marcinowa Wola. Uzależniona jednak od pozyskania środków z Unii Europejskiej.
Następnie zaprezentował informator Centrum Kształcenia Ustawicznego, który dotyczy kształcenia osób dorosłych. W Orzyszu w budynku LO powstanie klasa Zasadniczej Szkoły Zawodowej -„klasa wielozawodowa”.
Po czym nawiązał do zadań Powiatowego Urzędu Pracy, który jak podkreślił nie jest zakładem, który zatrudnia ludzi, lecz pomaga w zatrudnieniu. Obecnie PUP realizuje następujące programy:
- czyste miasto,
- konsultant „R”,
- inicjatywa dla Orzysza.
W dalszej części swojego wystąpienia zaprezentował folder pod tytułem „Powiatowy Szlak Turystyczny – Śniardwy – Mazurskie Morze”. Opisał szlaki turystyczne, ich przebieg, przedstawił ich nazwy. Wręczył wszystkim radnym w/w folder.

Ad. 8

Pani Dorota Kosakowska pracownik PUP w Piszu przybliżyła realizację programu ”Inicjatywa dla Orzysza”. Jest to program dla osób bezrobotnych. Zakłada się zatrudnienie 100 osób rocznie w nowym zakładzie pracy. Potrzebne są środki z budżetu gminy
w wysokości 750 tys.zł.

d y s k u s j a:

Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę Staroście, że Szlak Kiejstuta od dawna nosi nazwę Szlaku Kajki. Następnie poruszył sprawę złego stanu drogi przez wieś Dziubiele a jest to droga powiatowa i nie znalazła się ona w harmonogramie remontu dróg na 2005r. W tej sprawie radni ze Wspólnoty dla Orzysza wystosowali pismo do Starosty i mimo, że od tego czasu upływa już miesiąc nie otrzymali odpowiedzi.

Starosta Włodkowski
Wyjaśnił, że radni otrzymają odpowiedź, ale jako starosta patrzy szerzej na potrzeby terenu
i droga przez Dziubiele nie jest jeszcze najgorsza. We wsi Zalesie mieszkańcy toną
w błocie. Takich przykładów można by przytoczyć wiele. Remont drogi przez Dziubiele jest bardzo kosztowny i Starostwo samo nie jest w stanie tego udźwignąć. Musi to być inwestycja wspólna z gminą Orzysz.

Grzegorz Kraszewski
Przypomniał o spotkaniu, które odbyło się w 2004r. z udziałem Starosty. Na spotkaniu tym była omawiana modernizacja dróg powiatowych w Orzyszu na osiedlu przy działkach tj. ulica Śniardwy, Słowackiego, Kajki, Krótka, 22 Lipca itd. Minął już rok a ze złożonych deklaracji nie zrealizowano niczego. Nie ma też w harmonogramie na rok 2005.

O godz. 1055 na obrady przybył radny Zbigniew Jasiński. Stan radnych – 12.

Starosta Włodkowski
Wyjaśnił, że budżet powiatu na 2005r. jest skromny i nie starczy środków na realizację wszystkich wnioskowanych inwestycji, tym bardziej, że w/w modernizacja to ogromne zadanie logistyczne, które może być zrealizowane tylko przy pomocy kredytu. Podczas spotkania, o którym mówi radny padły deklaracje, ale w tym czasie nie było jeszcze planów na drogę Góra -Cierzpięty- Marcinowa Wola. W międzyczasie pojawiły się propozycje
z gmin, z powiatu Giżyckiego i ustalono, że to ta inwestycja będzie rozpoczęta w roku 2005.
W roku bieżącym zostanie opracowana dokumentacja techniczna na w/w osiedle.

Sołtys z Dąbrówki
Poskarżyła się na złą pracę w PUP ponieważ pracownicy nie chcą pomagać bezrobotnym, nie chcą udzielać informacji, nie mają żadnych propozycji pracy osobom, które są od 7 lat bez zatrudnienia.

Sołtys z Tuchlina
Poinformowała, że osoby bezrobotne, które zostały zakwalifikowane na szkolenia mają ogromne trudności z dojazdem do Pisza ze względu na złą komunikację autobusową.
PUP nie bierze tego pod uwagę i skreśla ich z listy bezrobotnych.

Sołtys z Chmielowa
Zwrócił się o zorganizowanie kursu dla pilarzy.

Starosta Włodkowski
Stwierdził, że w/w wnioski i uwagi przekaże do PUP.

Komendant Policji w Piszu podziękował Radzie za przekazanie pieniędzy na samochód, wyżywienie dodatkowych policjantów i zakup alkomatu.
Do w/w podziękowań dołączył się z-ca Komendanta Komisariatu Policji w Orzyszu.


Ad. 9

Informacja z działalności w 2004 roku zakładów budżetowych , jednostek organizacyjnych gminy oraz spółek gminy.

Radni otrzymali na piśmie w/w informacje.

Były one omawiane i opiniowane na posiedzeniach stałych Komisji Rady.
Opinie były pozytywne.

- Zakład Energetyki Cieplnej
Pytań nie zgłoszono. Dodatkowych informacji udzielił dyrektor Zbigniew Jankowski.

- Zakład Usług Komunalnych
Pytań nie zgłoszono. Dodatkowych informacji udzielił dyrektor Zenon Świeczka.

- Administracja Budynków Komunalnych
Dodatkowych informacji udzielił dyrektor Stanisław Kuliś.

Sołtys z Drozdowa
Zgłosił, że ma w swoim sołectwie rodzinę bezdomną.

Dyrektor ABK
Wyjaśnił, że rodzina ta musi zgłosić się do Burmistrza o udzielenie im pomocy.

- Samodzielny Publiczny M-G Ośrodek Zdrowia
Udzielając dodatkowych informacji dyrektor Daniluk podkreślił, że mieszkańcy gminy nie wykorzystują w pełni lekarza rehabilitacji i zachęcił do korzystania z tego rodzaju pomocy.

Krzysztof Marusiński
Zauważył, że obecnie czas oczekiwania na wizytę u lekarza rehabilitanta wynosi 14 dni a jeśli mieszkańcy, zachęceni przez pana dyrektora, będą z tego korzystali jeszcze więcej , to czas oczekiwania się wydłuży.

Dyrektor Daniluk
Odpowiedział, że średni czas oczekiwania na wizytę u specjalisty w Polsce wynosi od 3 do
6 miesięcy, a zatem oczekiwanie , które wynosi 14 dni to bardzo krótki okres.

- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

Pytań nie zgłoszono.




- Dom Kultury wspólnie z Biblioteką

Pytań nie zgłoszono. Dodatkowych informacji udzieliła dyrektor Beata Szymankiewicz.

Ad. 10

Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie pomocy materialnej dla uczniów.

Pani Krystyna Harłożyńska - pełnomocnik ds. oświaty w gminie wyjaśniła, iż Wojewoda Warmińsko-Mazurski, w drodze nadzoru prawnego, nie zgodził się z zapisem paragrafu 3 załącznika do uchwały czyli Regulaminu udzielania pomocy materialnej dla uczniów. Rada Miejska zapisała, że pomoc będzie udzielana uczniom stale zameldowanym na terenie gminy Orzysz. Wojewoda zakwestionował to stwierdzenie jako sprzeczne z art.90f ustawy o systemie oświaty. Polecił zapis zmienić na „ dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Orzysz”

Dyskusji nie zgłoszono

Monika Zielińska
Zgłosiła wniosek formalny o treści:
w związku z tym, że panuje upał, a na sali posiedzeń jest duszno wnioskuje by nie odczytywać treści uchwał w całości , a jedynie temat uchwały. Radni otrzymali projekty uchwał wcześniej i dyskutowali na ich temat podczas obrad komisji.

Przewodniczący poddał wniosek pod głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.

Przewodniczący obrad przedstawił projekt uchwały i zaproponował głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIII/537/05 zmieniającą uchwałę w sprawie pomocy materialnej dla uczniów.


Ad. 11

Program Rewitalizacji Obszarów Powojskowych i Poprzemysłowych w Gminie Orzysz.

Adam Myka
Zgłosił swoje uwagi:
- w projekcie 2 źle wpisano nazwę Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, wykreślić słowo: ”gmin”,
- czy projekt 5 dotyczy tych samych terenów, poprawić nazwę Studium.

Burmistrz Bosiński
Przychylił się do wskazanego błędu w nazwie Studium oraz wyjaśnił, że opis może być taki sam przy kilku terenach.



Zbigniew Jasiński
Zapytał czy gmina będzie ubiegała się o środki unijne na realizację programu.

Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że gmina będzie ubiegała się o środki finansowe z Funduszu ZPORR nie tylko na program rewitalizacji, ale na inne zadania.

Zbigniew Jasiński
Wyraził swoje wątpliwości co do pozyskania środków ponieważ publikatory podają, że są one ograniczone.

Burmistrz Bosiński
Potwierdził, że nie znana jest kwota jaką gmina otrzyma, ale przy każdym wniosku sytuacja jest podobna, zawsze są obawy, gdyż chętnych jest wielu.

Wobec wyczerpania się dyskusji Przewodniczący zarządził głosowanie.

W glosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIII/538/05 w sprawie uchwalenia Programu Rewitalizacji Obszarów Powojskowych i Poprzemysłowych w Gminie Orzysz.

Ad. 12

Projekt uchwały w sprawie wniosku o przystąpienie do związku międzygminnego.

Dyskusji nie zgłoszono

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIII/539/05
w sprawie wniosku o przystąpieniu do związku międzygminnego.

Ad. 13

Projekt uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości gruntowej dla Caritas Diecezji Ełckiej.

d y s k u s j a

Grzegorz Kraszewski
Zapytał:
- jaka jest procedura prawna zbywania nieruchomości,
- jakie jest przeznaczenie omawianych działek w planie przestrzennego zagospodarowania,
- czy poza Caritasem zgłaszały się inne osoby z propozycją kupna w/w działek,

Burmistrz Aleszczyk
Wyjaśnił, że podstawą prawną jest ustawa o gospodarce nieruchomościami,
Planu zagospodarowania przestrzennego dla Gminy Orzysz jeszcze nie ma,
Caritas Diecezji Ełckiej złożył na piśmie prośbę o kupno działki w celu rozszerzenia swojej działalności na terenie Orzysza. W związku z tym wystąpiono do Rady o sprzedaż z zastosowaniem bonifikaty.
Z propozycją kupna działki zgłosił się także pan Żuber ,obecny na dzisiejszej sesji.
Decyzja należy do Rady.

Krzysztof Marusiński
Zgłosił swoje wątpliwości natury prawnej to znaczy ma wątpliwość czy można zastosować sprzedaż z bonifikatą jeśli jest już dwóch chętnych do kupna tego samego terenu. W związku z tym zgłosił wniosek:
Przekazać sprawę do radcy prawnego celem rozpatrzenia nowej sytuacji i zaopiniowania.


Ks. Dariusz Kruczyński Dyrektor Caritas
Podkreślił, że od kilku lat jest związany z Orzyszem. Tu Caritas pod jego kierownictwem rozpoczęła kolejne działania poprzez zakupienie terenów po jednostce karnej. Wybudowano Ośrodek szkoleniowy, przy budowie zatrudniano miejscową ludność. Caritas kupił także nieruchomości na terenie powojskowym czyli po żandarmerii gdzie będzie zlokalizowany Dom Starców. Obecnie chcąc rozszerzyć ofertę na lato i zimę dla dzieci Caritas chciałby mieć teren nad wodą, nad jeziorem, w związku z czym wystąpił do Burmistrza Orzysza o sprzedaż działki nr 412/2. Na działce tej planuje się zbudować domki letnie dla dzieci po to by zmniejszyć koszty utrzymania dzieci podczas wakacji. Podstawą prawną jest nią nie tylko ustawa o gospodarce nieruchomościami, ale także ustawa o stosunkach między państwem a kościołem w Polsce.
Caritas już obecnie zatrudnia 5 osób z terenu Orzysza i po rozbudowie planuje zatrudnić ich więcej. Jak na razie Caritas jest jedynym inwestorem w Orzyszu. Jego działanie będzie długofalowe.

Krzysztof Marusiński
Podkreślił, że docenia działalności Caritasu na terenie Orzysza i radni nawet wypowiadali się za całkowicie nieodpłatnym przekazaniem terenu, ale nie w formie sprzedaży lecz długoletniej dzierżawy. Radnym szczególnie zależy na tym by tereny nad jeziorami były dostępne dla wszystkich i bezpłatne.

Wiesław Wasilewski
Rada Miejska w Orzyszu już wcześniej zadecydowała, że będzie chroniła tereny nad brzegami jezior i nie będzie ich sprzedawać osobom prywatnym po to by nie zostały one zagrodzone. Caritas nie jest osobą prywatną lecz osobą prawną i deklaruje, że teren nad jeziorem Orzysz nie będzie zagrodzony, że będzie ogólnie dostępny.

Pan Żuber
W swoim wystąpieniu podkreślił, że jest mieszkańcem Orzysza od kilku lat, że chce na stałe związać się z tym terenem, że ma pieniądze i chciałby je zainwestować poprzez zakup działki, o której jest dyskusja. W tym celu wystąpił z pismem do Burmistrza Orzysza, który odpowiadając mu wyjaśnił, że nie jest ona do kupienia, gdyż nie ma opracowanego Planu zagospodarowania przestrzennego. Po kilku dniach od tej odpowiedzi dowiedział się , że
o kupno ubiega się Caritas , który ma zgodę Burmistrza.

Edward Majewski
Zapytał czy nad brzegiem jeziora Orzysz są inne działki do sprzedaży.




Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że są działki, ale bez dostępu do jeziora. Gmina czeka na opracowanie Planu przestrzennego zagospodarowania, który umożliwi ich sprzedaż. Gmina nie przewiduje sprzedaży tzw.”dzikiej plaży”.

Bogdan Kraszewski
Poparł wniosek radnego Marusińskiego o wycofanie projektu uchwały z dzisiejszych obrad
i przekazanie go do zaopiniowania przez radcę prawnego w związku z tym, że jest dwóch oferentów.

Pani Żuber
Poinformowała, że nikt ich nie pytał jakie mają plany zagospodarowania działki. Są oni w stanie przygotować taki projekt, chcą zainwestować w tą ziemię tak by przyniosła korzyści dla gminy.

Zbigniew Jasiński
Zapytał dyrektora Caritas czy planuje wybudować domki, czy tylko plażę.

Ks. Kruczyński
Odpowiedział, że Caritas ma ośrodki wypoczynkowe dla dzieci w różnych miastach, a to ponosi sobą duże koszty logistyczne. W związku z tym chce przenieść dzieci do Orzysza, ale potrzebuje do tego miejsc noclegowych, a więc planuje wybudować domki letniskowe. Ponieważ są to dzieci, to chcą one mieć dostęp do kąpieliska, do jeziora. 2 tygodniowy pobyt jest bezpłatny.

Burmistrz Aleszczyk
Wyjaśnił, że obaj oferenci i Caritas i państwo Żuber mają prawo ubiegać się o kuno działki nad jeziorem Orzysz. Jednak to Rada musi zdecydować czy chce wspomóc w działaniach Caritas, który jak już była wcześniej mowa, jest jak dotąd jedynym inwestorem w Orzyszu.

Wobec wyczerpania się głosów Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Marusińskiego o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały i skierowanie go do radcy prawnego.

„za” wnioskiem głosowało – 4, przeciw – 4, wstrzymało się od głosu – 4.

Wniosek nie uzyskał większości głosów „za” i w związku z tym został odrzucony.

Przewodniczący Komisji Gsp.Fin. Marek Wysocki
Przedstawił wniosek Komisji:
Działki nie sprzedawać lecz wydzierżawić ją dla Caritas na 10 lat.

Przewodniczący obrad stwierdził, że oferenci takiego wniosku nie składali, a zatem jest on wbrew ich woli.

Adam Myka
Zapytał dyrektora Caritas czy jest zainteresowany dzierżawą terenu.



Ks. Kruczyński
Odpowiedział negatywnie wyjaśniając, że żaden poważny inwestor nie będzie inwestował poważnych pieniędzy w coś co nie jest jego własnością.

Państwo Żuber
Również nie są zainteresowani dzierżawą.

Przewodniczący stwierdził, że wobec tego wniosek Komisji Gospodarczo-Finansowej nie może być głosowany.

Następnie zarządził głosowanie nad uchwałą..

„Za” głosowało – 5, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
4 radnych nie brało udziału w głosowaniu.

Rada w głosowaniu jawnym podjęła uchwałę Nr XXXIII/540/05 w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Ad. 14

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej w Orzyszu przy ulicy Osiedle Robotnicze 4 ( nr geod.89/344)

Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.

Dyskusji nie zgłoszono

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę nr XXXIII/541/05 w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości.

Ad. 15

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej w Orzyszu przy ulicy Osiedle Robotnicze 6 ( nr geod.89/343)


Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.

Dyskusji nie zgłoszono

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę nr XXXIII/542/05 w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości.








Ad. 16

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej w Orzyszu przy ulicy Osiedle Robotnicze 8 ( nr geod.89/341)


Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.

Dyskusji nie zgłoszono

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę nr XXXIII/543/05 w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości.

Ad. 17

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim na prowadzenie spraw dotyczących utrzymania grobów i cmentarzy wojennych.

Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIII/544/05 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia.

Ad. 18

Projekt uchwały w sprawie porozumienia z Wojewódzkim Komendantem Policji w Olsztynie na zakup urządzenia do pomiaru alkoholu.


Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIII/545/05 w sprawie porozumienia.

O godzinie 1245 obrady opuścił Radny Adam Myka. Stan radnych – 11.










Ad. 19

Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXXII/533/05 w sprawie zawarcia porozumienia
z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olsztynie na wyżywienie dodatkowych funkcjonariusz policji w sezonie letnim.

Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Aleszczyk.

Krzysztof Marusiński
Zapytał czy koszty są związane tylko z wyżywieniem czy łącznie z noclegiem.

Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że koszty dotyczą wyżywienia i zakwaterowania. Wniósł autopoprawkę do projektu uchwały poprzez dopisanie w paragrafie 1 słowa: „ i zakwaterowania”.

W glosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIII/546/05 zmieniającą uchwałę w sprawie porozumienia.

Ad. 20

Projekt uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą „Zakład Robót Publicznych”.

Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Aleszczyk, a wcześniej mówiła o tym pani Kossakowska z Powiatowego Urzędu Pracy.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXIII/547/05 w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą „Zakład Robót Publicznych”.

Ad. 21

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Orzysza.

Bogdan Kraszewski
Poprosił o uzasadnienie podwyżki płacy burmistrza.

Sekretarz Gminy Antoni Duda przedstawił uzasadnienie.
Przypomniał, że burmistrz miał ustaloną płacę przez Radę w 2002 roku i od tej pory nie miał jej podwyższanej. Ponadto od roku 2004 zmniejszono mu wypłatę 13 – tej pensji o 50%, a od roku 2005 zniesiono ją całkowicie.
W tym czasie zadania Gminy wzrosły wielokrotnie, inwestycji jest coraz więcej a zatem
i pracy Burmistrz ma o wiele więcej.

Krzysztof Marusiński
Podkreślił, że radni nie otrzymali uzasadnienia wraz z projektem uchwały. W imieniu radnych ze Wspólnoty dla Orzysza stwierdził, że będą głosowali przeciw. Ich zdaniem aktywność burmistrza względem potrzeb Gminy jest zbyt niska. Uposażenie jest wyjątkowo wysokie
i stanowi dużą dysproporcję do poziomu materialnego mieszkańców.

Sekretarz Duda
Wyjaśnił, że zgodnie z prawem burmistrz może otrzymać wynagrodzenie w wysokości 11 tys.zł. a tej możliwości nie wykorzystano. Biorąc pod uwagę inflację przez 3 lata i utratę tzw. trzynastki to płaca realnie spadła, a nie wzrosła.

Zbigniew Jasiński
Podkreślił, że radni także od 3 lat nie mają podwyższanej diety.

Sekretarz Duda
Sprostował wypowiedź radnego Jasińskiego gdyż radni co roku mają podwyższaną dietę zgodnie z podwyższaną średnią krajową na podstawie, której ustalana jest dieta radnych.

Przewodniczący Wasilewski zaproponował by dyskusję na temat podwyższenia diet dla radnych i prowizji dla sołtysów przenieść na następną sesję.

Następnie zarządził głosowanie nad projektem uchwały.

„Za” przyjęciem uchwały głosowało – 7, przeciw – 4, wstrzymujących się – nie było.

Rada podjęła uchwałę nr XXXIII/548/05 w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Orzysza.

Ad. 22

Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2005.

Wyjaśnienia przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Zofia Prorok.

Przewodniczący Komisji Gosp.Fin. Marek Wysocki
Przedstawił wniosek komisji
- w załączniku nr 2 – wydatki inwestycyjne gminy w roku budżetowym 2005– zadanie: włączenie odcinka kanalizacji grawitacyjnej przy ulicy Woj.Pol. do kolektora tłocznego (wykonanie trzech przepompowni ścieków) dopisać poprawkę : „wraz z monitoringiem”.

Zbigniew Krawczyk
Zapytał ile będzie kosztował wnioskowany monitoring.

Marek Wysocki
Odpowiedział, że przybliżone koszty wyniosą 25 tys.zl. Jednakże jego zdaniem jest to konieczna inwestycja, gdyż żadna przepompownia nie jest monitorowana i dlatego bardzo trudno jest szybko usunąć awarię. W tej sprawie wpływa wiele skarg od sołtysów
i nie tylko.

Skarbnik Gminy
Przypomniała, że członkowie w/w komisji wnioskowali tylko o wpisanie wniosku do treści zadania. Wkrótce odbędzie się przetarg na wykonanie robót i zostanie ono wpisane do przetargu.

Przewodniczący zaproponował głosowanie nad projektem uchwały.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie rada podjęła uchwałę nr XXXIII/549/05 w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2005.


O godz. 1315 obrady opuściła Radna Monika Zielińska. Stan radnych – 10.

Ad. 23

Radny Bogdan Kraszewski
Zgłosił interpelację, której treść na piśmie (zgodnie z paragrafem 40 ust.4 Statutu Gminy ) przekaże wkrótce.

Na ulicy Wojska Polskiego 16 do budynku mieszkalnego przeciekła woda i zalała piwnice. Mimo kilku interwencji lokatorów do ABK nikt z pracowników nie przyszedł. W związku
z tym kiedy temat zostanie załatwiony.

Ad. 24

Przewodniczący Rady
Realizując plan pracy Rady na 2005r. w miesiącu czerwcu radni mają zaplanowane posiedzenie wyjazdowe na tereny powojskowe. W związku z tym, że nie ma tam jeszcze żadnych inwestycji proponuje odbyć posiedzenie w Ośrodku Caritas.

Następnie poinformował i zaprosił wszystkich radnych na sesję Rady Dziecięco-Młodzieżowej, która odbędzie się w tym roku po raz pierwszy w Dniu Dziecka 1 czerwca, w Szkole Podstawowej w Orzyszu.

Krzysztof Marusiński
1. Na XXXII sesji poruszył sprawę złej jakości wody w Suchym Rogu ponieważ przy studni składowany jest obornik, który zatruwa wodę pitną. Do tej pory nikt z władz się tym nie zainteresował i nie potraktował sprawy poważnie.

2. Na środku miasta została zbudowana fontanna, która od roku jest nieczynna, a przy tym
i brudna. Nikt nie sprząta tego terenu.

Zbigniew Krawczyk
Problemy z wodą występują nie tylko w Suchym Rogu, ale i w Dąbrówce, Nowej Wsi, Dziubielach. Jest to bardzo poważna sprawa dla rolników, gdyż wymagania SANEPI-u wzrosły drastycznie po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Rolnicy muszą badać wodę, gdyż inaczej nie przyjmą im mleka do mleczarni. Ponadto we wsi jest szkoła, są sklepy, które także muszą mieć wodę zdatną do picia. Problem jest palący.

Sołtysi z Dąbrówki,Pianek
Potwierdziły wypowiedź radnego.
Ponadto pani sołtys z Dąbrówki podkreśliła, że mieszkańcy buntują się, krzyczą, że płacą podatki do gminy, a ta nic dla Dąbrówki nie zrobiła.
Zgłosiła kolejne problemy:
- brak kosza na odpady przy remizie strażackiej,
- kosz na śmieci, który stoi przy przystanku PKS nie jest opróżniany i ciągle jest przepełniony,
- trawa w Ogródku Jordanowskim jest nie koszona. Do tej pory kosiła sama, ale teraz nie chce podjąć się tej pracy.

Przewodniczący Wasilewski
Nie zgodził się z wypowiedzią pani sołtys i przypomniał jej, że wykonano bardzo poważny remont Szkoły w Dąbrówce, wybudowano remizę strażacką, w której mieści się świetlica dla mieszkańców, a tematy drogowe są obecnie uzgadniane z administratorami dróg.

Sołtys z Dziubiel
Poinformował, że przywieziono do wsi kontener na śmieci, który jest połamany, a do tego przywieziono go do połowy wypełnionego śmieciami. Jeśli ma być taki to lepiej go zabrać.

Edward Majewski
Wnioskował o oświetlenie ulicy przy kościele w Okartowie.

Zbigniew Jasiński
Wnioskował o naprawę drogi przed wsią Klusy.

Sołtys z Okartowa
Zapytał czy może rozebrać stary przystanek PKS i oddać go na złom, a uzyskane pieniądze przeznaczyć na ogrodzenie remizy strażackiej.

Sołtys z Gaudynka
W Gaudynku robiono wycinkę krzaków i drzew. Wszystkie gałęzie leżą na poboczu, nikt tego nie sprzątnął.

Sołtys z Grąd
Złożył wniosek o poszerzenie wjazdów na drogach do gospodarstw na Grądach.

Sołtys z Chmielowa
Jak najszybciej zasypać dziury w drodze obok gospodarstwa pana Rozberga.

Sołtys z Grzegorz
Prosił by nie wymieniać przystanku PKS, gdyż obecny jest masywny, w dobrym stanie.

Zbigniew Krawczyk
Zapytał czy jest już znana lokalizacja przystanku w Dąbrówce.

Ad. 25

Odpowiedzi udzielił Burmistrz Bosiński.
- w sprawie obornika przy studni w Suchym Rogu wyjaśnił, że nie zna sprawy, a więc najpierw musi ją sprawdzić,
- w sprawie fontanny stwierdził, że będzie ona zdemontowana, zasypana ziemią i na to miejsce posadzone kwiaty,
- woda dla wsi – zostały złożone wnioski do Fundacji Spójności o dofinansowanie zadań inwestycyjnych. W przypadku gdyby gmina otrzymała środki to można by rozpocząć budowę sieci wodociągowej już w 2007 roku.
- kosze na śmieci i utrzymanie zieleni w Dąbrówce – za wykaszanie trawy gmina płaci pieniądze i najlepiej gdyby to w dalszym ciągu robił ktoś z mieszkańców, nad koszami na śmieci trzeba się zastanowić jak ten problem rozwiązać,
- połamany kontener w Dziubielach – zostanie to sprawdzone, należało sprawę zgłosić natychmiast a nie czekać do sesji,
- oświetlenie w Okartowie – w dokumentacji technicznej nie była ujęta wnioskowana ulica, sprawa jest do załatwienia, gmina może reagować tam gdzie istnieją oprawy na słupach natomiast nowe lampy trzeba uzgadniać z Zakładem Energetycznym. Do tego potrzebny jest czas. W pierwszej kolejności przeprowadzana jest wymiana starego oświetlenia.
- droga przed Klusami- jest to droga krajowa. Wniosek zostanie przesłany do Zarządu w Ełku.
- stary przystanek w Okartowie – sołtys może go zdemontować i sprzedać na złom, a następnie tak jak proponował za uzyskane pieniądze ogrodzić remizę,
- w Gaudynku krzaki zostaną sprzątnięte,
- droga do Nowej Wsi- wniosek zostanie przekazany na stanowisko i w trakcie remontu dróg gminnych droga zostanie naprawiona,
- nowy przystanek w Dąbrówce – jeszcze nie ma wskazanej lokalizacji, pismo przesłano do GDDKiA w Olsztynie gmina czeka na odpowiedź.
Edward Majewski
Zapytał kiedy zostaną ustawione na wsiach pojemniki do segregacji odpadów.

Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że kosze zostały zamówione, ale jeszcze ich nie ma w gminie.

Ad. 26

Wobec wyczerpania się porządku dziennego obrad Przewodniczący Wasilewski podziękował wszystkim za udział i godzinie 14-tej zamknął XXXIII sesję Rady Miejskiej w Orzyszu.


Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski








Data powstania: środa, 6 lip 2005 10:16
Data opublikowania: wtorek, 7 lut 2006 08:56
Opublikował(a): Elżbieta Adamska
Zaakceptował(a): Elżbieta Adamska
Artykuł był czytany: 3576 razy