`P R O T O K Ó Ł Nr XXXII/05
Wiadomość przeniesiona do archiwum
z XXXII sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 27 kwietnia 2005r. w sali nr 1 Urzędu Miejskiego w Orzyszu od godz. 1205 do godziny 1520.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok, Z-ca Komendanta Komisariatu Policji
w Orzyszu, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1205 otworzył obrady XXXII sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.
O godz. 1207 przybył Radny Zbigniew Jasiński stan radnych wynosi – 13.
O godz. 1209 przybył Radny Adam Myka stan radnych wynosi – 14.
Po powitaniu Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski nawiązał do niedawnej śmierci Papieża Jana Pawła II, odczytał niektóre fragmenty przemówień Papieża np. w Parlamencie RP, do polityków, do burmistrzów, do przedstawicieli samorządów itd. Następnie poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie śmierci Papieża minutą ciszy.
Ad. 2
Przewodniczący poinformował, że nie wpłynęły poprawki do protokołu z XXXI sesji.
Zapytał czy w dniu dzisiejszym ktoś chciałby jeszcze się wypowiedzieć w sprawie w/w protokołu.
W związku z tym , że nikt się nie zgłosił stwierdził, iż protokół z XXXI sesji został przyjęty przez aklamację.
Ad. 3
W głosowaniu jawnym jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrano
Radną Monikę Zielińską.
Ad. 4
Zmiany do porządku obrad zgłosił Burmistrz Jan Aleszczyk.
1. Skreślić pkt. 10 – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Województwem Warmińsko-Mazurskim w sprawie współdziałania w zakresie narzędzi informatycznych,
2. Skreślić pkt. 13 – projekt uchwały w sprawie Programu rewitalizacji terenów po-wojskowych.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie poprawki zostały przyjęte.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXXI Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXII sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXII sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Zasadnicza część obrad.
7. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2004 wraz z uchwaleniem statutowego absolutorium dla Burmistrza Orzysza:
a/ wystąpienie informacyjne Burmistrza Orzysza i Skarbnika Gminy,
b/ przedłożenie opinii Komisji Rewizyjnej wraz z wnioskiem w sprawie absolutorium,
c/ przedłożenie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie,
d/ dyskusja, pytania, odpowiedzi,
c/ zatwierdzenie przez głosowanie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004r.
d/ podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Orzysza.
D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
8. Zawarcie porozumienia z Powiatem Pisz,.
9. Zawarcie porozumienia z Wojewódzkim Komendantem Policji.
10. Najem nieruchomości gruntowej w Dziubielach,
11. Zmiany budżetu gminy na rok 2005,
12. Powołanie Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego do przeprowadzania postępowań
w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego.
E. Statutowe elementy obrad.
13. Interpelacje radnych.
14. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
15. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
16. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Informację Burmistrza z prac między sesjami – przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk
Krzysztof Marusiński
Zapytał Burmistrza czy prowadził rozmowy z IKE-ą w sprawie otwarcia ich zakładu
w Orzyszu i jakie są tego wyniki.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że rozmowy z IKE-ą były prowadzone intensywnie. IKEA planuje otwarcie
4 zakładów na terenie Warmii i Mazur tylko jeszcze nie wiadomo gdzie. Lokalizacja pierwszego zakładu – tartaku do przerobu cienkiego drewna może być zlokalizowana tylko tam gdzie są młode lasy 30- 40 letnie. Takie miejsce znaleziono pod Szczytnem
i prawdopodobnie to tam powstanie tartak. IKEA bierze pod uwagę i Orzysz, ale co i jak będzie wiadomo najwcześniej około sierpnia.
Ad. 6
Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski.
Ad. 7
Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2004.
a.)
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk oraz Skarbnik Gminy Zofia Prorok podsumowali realizację budżetu w 2004 roku. Ich zdaniem budżet był nietypowy ponieważ pod koniec roku spłynęły bardzo wysokie dochody z tytułu podatku od nieruchomości za dzierżawę poligonu w kwocie 5.900 tys.zł, które niestety nie mogły być wydatkowane i weszły w nadwyżkę budżetową.
W związku z tym, że nie było w ciągu roku płynności w spływie dochodów, wiele zaplanowanych inwestycji musiało być wstrzymanych i przełożonych na rok 2005.
Skarbnik Gminy poinformowała, że zostały spłacone wszystkie kredyty komercyjne pozostały tylko kredyty preferencyjne. Władze wojskowe cały czas szukają sposobów aby nie płacić podatku za poligon lub też płacić go w niższych stawkach, dlatego też trudno jest przewidzieć czy nadal gmina będzie miała dochody z tego tytułu w zaplanowanych wysokościach.
Ponadto gmina przy wysokich dochodach traci na subwencji wyrównawczej, a nawet trzeba będzie część dochodów odprowadzić do budżetu państwa.
b).
Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Piotr Chorąży przedłożył Radzie pozytywną opinię Komisji o wykonaniu budżetu gminy za rok 2004 oraz przedstawił wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Orzysza z tego tytułu. Dokumenty w załączeniu.
c)
Przewodniczący Rady przedstawił pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o wykonaniu budżetu za 2004 rok oraz pozytywną opinię RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej w Orzyszu. Dokumenty w załączeniu.
d).
d y s k u s j a:
Adam Myka
Zapytał czy sprawozdanie z wykonania budżetu dotyczy również i wsi, gdyż RIO w swoich uchwałach posługuje się nazwą „budżet miasta Orzysz”.
Grzegorz Kraszewski
Przedstawił negatywne stanowisko radnych „Wspólnoty dla Orzysza”, którzy wnoszą o nie udzielenie absolutorium dla Burmistrza. Wystąpienie pisemne w załączeniu.
Burmistrz Aleszczyk
Zapytany przez Przewodniczącego czy zechce się ustosunkować do postawionych zarzutów stwierdził, że jest to czysta demagogia i stąd nie będzie prowadził polemiki na ten temat.
Sekretarz Duda
Wyjaśnił, że w uchwałach RIO nazwy gminy, burmistrza są nieprecyzyjne i źle używane. Oczywiście finanse dotyczą zarówno miasta jak i wsi.
Krzysztof Marusiński
Wyjaśnił, że radnym ze „Wspólnoty dla Orzysza” chodzi o to by osoby wybrane czyli radni nie liczyli na zasługi w samorządzie. Nie chodzi o konkretną osobę, ale o zasadę by nie kierować się koligacjami.
Edward Majewski
Stwierdził, że najłatwiej krytykuje się innych. Ponadto każdy kto pracuje może się mylić, a szczególnie wiedzą o tym osoby, które prowadzą działalność gospodarczą. Wiedzą jak trudno pozyskać pieniądze.
Adam Myka
Zapytał kto wypłaca pensje nauczycielom. Chyba radni Wioletta Kiewlak i Bogdan Kraszewski mimo tego, że są radnym nie boją się o swoje pensje.
Wobec wyczerpania się dyskusji Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu za 2004r.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie sprawozdanie zostało przyjęte.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 10, przeciw – 4, wstrzymujący się – nie było.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/531/05 w sprawie udzielenia absolutorium za 2004 rok.
Przewodniczący Wasilewski pogratulował Burmistrzowi.
Burmistrz Aleszczyk podziękował radnym za zaufanie i udzielenie absolutorium.
O godzinie 1320 obrady opuścił Radny Marek Wysocki w związku z pogrzebem w rodzinie.
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie porozumienia z Powiatem Pisz.
Burmistrz Aleszczyk wyjaśnił, że jest to jedna z uchwał, która dotyczy podziału nadwyżki budżetowej z 2004.
W projekcie uchwały proponuje się :
- 400 tys. zł na przebudowę chodników w ciągu dróg powiatowych,
- 15 tys. na wyposażenie pracowni językowej w LO,
- 10 tys. na zakup sprzętu do Szpitala w Piszu.
Poinformował, że odbył rozmowę ze Starostą Włodkowskim i radnym powiatowym Panem Kizlingiem w sprawie współfinansowania przez powiat naprawę ulic i chodników w Orzyszu.
Szczegóły zostaną zawarte w porozumieniu.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/532/05
w sprawie zawarcia porozumienia.
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie porozumienia z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olsztynie.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Aleszczyk przypominając, że projekt uchwały dotyczy zakupu samochodu do Komisariatu Policji w Orzyszu. Gmina sfinansuje koszt zakupu w 50%, drugie 50% uiści Komenda Wojewódzka Policji.
Z-ca Komendanta Policji w Orzyszu
Zaapelował do radnych o podjęcie uchwały gdyż samochody, które są na stanie Komisariatu są to wysłużone polonezy. Gmina Orzysz jest rozległa i nie wszędzie policja może dotrzeć na czas.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/533/05
w sprawie porozumienia.
Ad.10
Projekt uchwały w sprawie najmu nieruchomości gruntowej we wsi Dziubiele.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Aleszczyk.
Sołtys wsi Dziubiele
Prosił o podjęcie uchwały gdyż potrzebna jest droga do jeziora.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/535/05
w sprawie najmu nieruchomości.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2005.
Wyjaśnienia przedstawili Skarbnik Gminy Zofia Prorok oraz Burmistrz Jan Aleszczyk
Burmistrz wyjaśnił, że przedstawiony projekt uchwały jest propozycją podziału nadwyżki budżetowej. Materiały były omawiane na posiedzeniach komisji i zgłoszone na nich wnioski zostały uwzględnione.
d y s k u s j a
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że ciesz się z tego, że Burmistrz widzi potrzebę rozwiązania problemu ogrzewania mieszkań na Osiedlu Słonecznym i nie tylko tam, ale i w całym mieście. Następnie poruszył sprawę remontu kina. Jego zdaniem zaproponowany tok czynności nie jest zrobiony po gospodarsku i nie trzeba było wyłączać kina z działalności już w tej chwili. Poprosił o deklarację kiedy obiekt będzie uruchomiony i oddany do użytku
Zbigniew Jasiński
Zapytał:
- czy jest uwzględniony zakup dresów dla MLKS,
- czy można by zwiększyć budżet dla sołectw na organizację imprez z 2 zł na 5 zł.
Bogdan Kraszewski
Zaproponował by w dziale 921 – ochrona zabytków- dodać „ kościoły wszystkich wyznań”.
Podkreślił, że jego zdaniem MLKS jest dyskryminowany ponieważ nie przewidziano dla niego zakupu dresów. Wnioskował by zamiast dresów zakupić krótkie spodenki i koszulki, gdyż jest to mniej kosztowne i w ten sposób więcej osoób będzie mogło je otrzymać.
Zbigniew Krawczyk
Przypomniał o chodnikach w Dąbrówce.
Sołtys z Drozdowa
Wnioskował o wymianę lamp oświetleniowych na słupach w Zastrużnym i o zakup stolików oraz krzeseł do świetlicy w Drozdowie.
Sołtys z Nowych Gut
Wnioskował o zakup sprzętu grającego do świetlicy w Nowych Gutach.
Zbigniew Jasiński
Podkreślił, że bardzo pilny jest remont świetlicy w Szwejkówku.
Przewodniczący obrad zwrócił radnym i gościom uwagę, że zgłaszanie wniosków jest przewidziane w punkcie 16 porządku obrad.
Burmistrz Bosiński
Ustosunkował się do głosów w dyskusji i odpowiedział, że remont kina zostanie rozpoczęty możliwie najwcześniej, ale konkretnej daty nie ma. Podobnie jest z oddaniem kina do użytku.
Dresy dla MlKS zostaną zakupione ale tylko dla juniorów zgodnie z sugestią radnych. Sam MLKS nie jest klubem gminnym lecz stowarzyszeniem.
Jeśli chodzi o zakup zamiast dresów spodenek i koszulek wyjaśnił, że wystarczy środków na kupno jednych i drugich.
Przyjął uwagę o dopisanie w dz. 921 „kościoły wszystkich wyznań”.
Odnośnie chodników we wsi Dąbrówka poinformował, że wystąpiono z propozycją do GDDKiA w Olsztynie o podobny system prac jak w przypadku Wierzbin. Gmina oczekuje na odpowiedź.
Lampy oświetleniowe dla wsi Suchy Róg, Drozdowo-Zastrużne, Chmielewo i inne została podpisana umowa na ich instalację.
Stoliki oraz krzesła do świetlic będą zakupione oraz sprzęt do Nowych Gut.
Podwyższenie stawki dla sołectw na organizację imprez najpierw zostanie przedstawione na posiedzenie komisji. Trzeba zapytać dyrektora DK czy wystarczy środków.
Król Stanisław
Poprosił o przydzielenie sołectwu 25 żerdzi na ogrodzenie plaży wiejskiej.
Sołtys ze wsi Góra
Przypomniała o remoncie drogi przez wieś.
Sołtys z Gaudynka
Zgłosiła remont drogi na skrzyżowaniu we wsi.
Burmistrz Aleszczyk
Ustosunkował się do w/w zgłoszeń i poinformował, że są środki finansowe na remont drogi w Górze, wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót. W sprawie Gaudynka odpowiedział, że droga będzie naprawiana w ramach remontów bieżących dróg gminnych.
Wobec wyczerpania się dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/536/05 w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2005.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego do przeprowadzenia postępowań w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego.
Wprowadzenie przedstawił Burmistrz Bosiński, który m.in. poinformował, że Burmistrz wydelegował 2 swoich przedstawicieli w osobach Jadwigi Gryncewicz i Lucyny Gajdulewicz
Organizacje pozarządowe wytypowały swoich 2 przedstawicieli w osobach: Justuna Wróblewska i Krzysztof Marusiński. Pozostało do wytypowania 2 radnych.
Krzysztof Marusiński
Przedstawił swoje zastrzeżenia do projektu uchwały. Zwrócił uwagę, że nie wszystkie zapisy dobrze przysłużą się organizacjom pozarządowym. Regulamin pracy Zespołu nie przewiduje innych działań jak tylko opiniowanie przez co zubaża i utrudnia pracę Zespołu. Jego zdaniem projekt uchwały nie jest dobrym dokumentem.
Przewodniczący obrad zaproponował by zgłaszać chętnych do w/w Zespołu i zarządził głosowanie tajne.
Radni zgłosili następujących kandydatów:
1. Zbigniew Jasiński,
2. Bogdan Kraszewski,
3. Aldona Mataj,
4. Edward Majewski
Przewodniczący Wasilewski zgłosił wniosek o zamknięcie listy kandydatów.
Za wnioskiem opowiedziało się – 11, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 2.
Lista została zamknięta.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Radni powołali Komisję Skrutacyjną w składzie:
1. Wioletta Kiewlak,
2. Mieczysław Kopańczyk,
3. Piotr Chorąży
Komisja Skrutacyjna przeprowadziła akt głosowania tajnego.
Przewodnicząca Komisji Wioletta Kiewlak odczytała protokół z tajnego głosowania.
W skład Zespołu zostali wybrani: Aldona Mataj i Edward Majewski.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 8, przeciw – nie było, wstrzymało się – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/537/05 w sprawie powołania Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego.
Ad.13
Interpelacji nie zgłoszono.
Ad. 14
Wnioski, zapytania, informacje.
Grzegorz Kraszewski
Zgłosił remont budynku przy ulicy Cierniaka 8.
Krzysztof Marusiński
Poruszył problem skażonej wody pitnej we wsi Suchy Róg. Wypowiedź na piśmie
w załączeniu.
Sołtys wsi Ogródek
1. Wywieść zniszczony śmietnik, który stoi w środku wsi.
2. Usunąć połamane słupy telefoniczne.
Sołtys z Cierzpiąt
1. Zlikwidować śmietnik, który stoi na końcu wsi w kierunku Ublika ponieważ jest zapełniany nie przez turystów, ale przez mieszkańców Ublika.
2. Dowieźć 2 wywrotki żwiru na drogę w miejscu gdzie zawraca autobus i dla OSP.
Ad. 15
Odpowiedzi udzielił Burmistrz Bosiński.
- śmietnik w Ogródku jest własnością Agencji Rolnej i to ona musi wyrazić zgodę na jego likwidację,
- zniszczone słupy – zostaną sprawdzone czyją są własnością,
- żerdzie dla Nowych Gut – trwa wycinka Parku Miejskiego w Orzyszu i po jej zakończeniu
żerdzie zostaną przekazane do sołectwa,
- żwir do Cierzpiąt zostanie dowieziony,
- przepełniony śmietnik w Cierzpiętach - zostanie on sprawdzony podczas trwania akcji „Posesja”,
Dyrektor ABK
Odpowiedział, że remont budynku mieszkalnego przy ul. Cierniaka 8 został przerwany ze względu na problem z linią energetyczną i zostanie dokończony w roku bieżącym.
Przewodniczący Wasilewski
Zaapelował o ostrożność przy usuwaniu kontenerów na śmieci, które obecnie stoją przy drogach , gdyż mogą się one znaleźć w lasach lub przydrożnych rowach.
Sołtys z Nowych Gut
Zgłosił, że we wsi nie świecą 2 latarnie uliczne.
Sekretarz Duda
Odczytał pismo ze Starostwa w sprawie szacowania i zgłaszania strat poniesionych przez obywateli w czasie II wojny światowej.
Przewodniczący Wasilewski
Przypomniał radnym o zbliżającym się ostatecznym terminie składania oświadczeń majątkowych.
Ad. 16
Na tym obrady zostały wyczerpane i o godz. 1520 Przewodniczący Wasilewski zakończył XXXII sesję.
Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok, Z-ca Komendanta Komisariatu Policji
w Orzyszu, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1205 otworzył obrady XXXII sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.
O godz. 1207 przybył Radny Zbigniew Jasiński stan radnych wynosi – 13.
O godz. 1209 przybył Radny Adam Myka stan radnych wynosi – 14.
Po powitaniu Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski nawiązał do niedawnej śmierci Papieża Jana Pawła II, odczytał niektóre fragmenty przemówień Papieża np. w Parlamencie RP, do polityków, do burmistrzów, do przedstawicieli samorządów itd. Następnie poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie śmierci Papieża minutą ciszy.
Ad. 2
Przewodniczący poinformował, że nie wpłynęły poprawki do protokołu z XXXI sesji.
Zapytał czy w dniu dzisiejszym ktoś chciałby jeszcze się wypowiedzieć w sprawie w/w protokołu.
W związku z tym , że nikt się nie zgłosił stwierdził, iż protokół z XXXI sesji został przyjęty przez aklamację.
Ad. 3
W głosowaniu jawnym jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrano
Radną Monikę Zielińską.
Ad. 4
Zmiany do porządku obrad zgłosił Burmistrz Jan Aleszczyk.
1. Skreślić pkt. 10 – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Województwem Warmińsko-Mazurskim w sprawie współdziałania w zakresie narzędzi informatycznych,
2. Skreślić pkt. 13 – projekt uchwały w sprawie Programu rewitalizacji terenów po-wojskowych.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie poprawki zostały przyjęte.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXXI Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXII sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXII sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Zasadnicza część obrad.
7. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2004 wraz z uchwaleniem statutowego absolutorium dla Burmistrza Orzysza:
a/ wystąpienie informacyjne Burmistrza Orzysza i Skarbnika Gminy,
b/ przedłożenie opinii Komisji Rewizyjnej wraz z wnioskiem w sprawie absolutorium,
c/ przedłożenie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie,
d/ dyskusja, pytania, odpowiedzi,
c/ zatwierdzenie przez głosowanie sprawozdania z wykonania budżetu za 2004r.
d/ podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Orzysza.
D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
8. Zawarcie porozumienia z Powiatem Pisz,.
9. Zawarcie porozumienia z Wojewódzkim Komendantem Policji.
10. Najem nieruchomości gruntowej w Dziubielach,
11. Zmiany budżetu gminy na rok 2005,
12. Powołanie Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego do przeprowadzania postępowań
w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego.
E. Statutowe elementy obrad.
13. Interpelacje radnych.
14. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
15. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
16. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Informację Burmistrza z prac między sesjami – przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk
Krzysztof Marusiński
Zapytał Burmistrza czy prowadził rozmowy z IKE-ą w sprawie otwarcia ich zakładu
w Orzyszu i jakie są tego wyniki.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że rozmowy z IKE-ą były prowadzone intensywnie. IKEA planuje otwarcie
4 zakładów na terenie Warmii i Mazur tylko jeszcze nie wiadomo gdzie. Lokalizacja pierwszego zakładu – tartaku do przerobu cienkiego drewna może być zlokalizowana tylko tam gdzie są młode lasy 30- 40 letnie. Takie miejsce znaleziono pod Szczytnem
i prawdopodobnie to tam powstanie tartak. IKEA bierze pod uwagę i Orzysz, ale co i jak będzie wiadomo najwcześniej około sierpnia.
Ad. 6
Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski.
Ad. 7
Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2004.
a.)
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk oraz Skarbnik Gminy Zofia Prorok podsumowali realizację budżetu w 2004 roku. Ich zdaniem budżet był nietypowy ponieważ pod koniec roku spłynęły bardzo wysokie dochody z tytułu podatku od nieruchomości za dzierżawę poligonu w kwocie 5.900 tys.zł, które niestety nie mogły być wydatkowane i weszły w nadwyżkę budżetową.
W związku z tym, że nie było w ciągu roku płynności w spływie dochodów, wiele zaplanowanych inwestycji musiało być wstrzymanych i przełożonych na rok 2005.
Skarbnik Gminy poinformowała, że zostały spłacone wszystkie kredyty komercyjne pozostały tylko kredyty preferencyjne. Władze wojskowe cały czas szukają sposobów aby nie płacić podatku za poligon lub też płacić go w niższych stawkach, dlatego też trudno jest przewidzieć czy nadal gmina będzie miała dochody z tego tytułu w zaplanowanych wysokościach.
Ponadto gmina przy wysokich dochodach traci na subwencji wyrównawczej, a nawet trzeba będzie część dochodów odprowadzić do budżetu państwa.
b).
Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Piotr Chorąży przedłożył Radzie pozytywną opinię Komisji o wykonaniu budżetu gminy za rok 2004 oraz przedstawił wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Orzysza z tego tytułu. Dokumenty w załączeniu.
c)
Przewodniczący Rady przedstawił pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o wykonaniu budżetu za 2004 rok oraz pozytywną opinię RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej w Orzyszu. Dokumenty w załączeniu.
d).
d y s k u s j a:
Adam Myka
Zapytał czy sprawozdanie z wykonania budżetu dotyczy również i wsi, gdyż RIO w swoich uchwałach posługuje się nazwą „budżet miasta Orzysz”.
Grzegorz Kraszewski
Przedstawił negatywne stanowisko radnych „Wspólnoty dla Orzysza”, którzy wnoszą o nie udzielenie absolutorium dla Burmistrza. Wystąpienie pisemne w załączeniu.
Burmistrz Aleszczyk
Zapytany przez Przewodniczącego czy zechce się ustosunkować do postawionych zarzutów stwierdził, że jest to czysta demagogia i stąd nie będzie prowadził polemiki na ten temat.
Sekretarz Duda
Wyjaśnił, że w uchwałach RIO nazwy gminy, burmistrza są nieprecyzyjne i źle używane. Oczywiście finanse dotyczą zarówno miasta jak i wsi.
Krzysztof Marusiński
Wyjaśnił, że radnym ze „Wspólnoty dla Orzysza” chodzi o to by osoby wybrane czyli radni nie liczyli na zasługi w samorządzie. Nie chodzi o konkretną osobę, ale o zasadę by nie kierować się koligacjami.
Edward Majewski
Stwierdził, że najłatwiej krytykuje się innych. Ponadto każdy kto pracuje może się mylić, a szczególnie wiedzą o tym osoby, które prowadzą działalność gospodarczą. Wiedzą jak trudno pozyskać pieniądze.
Adam Myka
Zapytał kto wypłaca pensje nauczycielom. Chyba radni Wioletta Kiewlak i Bogdan Kraszewski mimo tego, że są radnym nie boją się o swoje pensje.
Wobec wyczerpania się dyskusji Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu za 2004r.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie sprawozdanie zostało przyjęte.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 10, przeciw – 4, wstrzymujący się – nie było.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/531/05 w sprawie udzielenia absolutorium za 2004 rok.
Przewodniczący Wasilewski pogratulował Burmistrzowi.
Burmistrz Aleszczyk podziękował radnym za zaufanie i udzielenie absolutorium.
O godzinie 1320 obrady opuścił Radny Marek Wysocki w związku z pogrzebem w rodzinie.
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie porozumienia z Powiatem Pisz.
Burmistrz Aleszczyk wyjaśnił, że jest to jedna z uchwał, która dotyczy podziału nadwyżki budżetowej z 2004.
W projekcie uchwały proponuje się :
- 400 tys. zł na przebudowę chodników w ciągu dróg powiatowych,
- 15 tys. na wyposażenie pracowni językowej w LO,
- 10 tys. na zakup sprzętu do Szpitala w Piszu.
Poinformował, że odbył rozmowę ze Starostą Włodkowskim i radnym powiatowym Panem Kizlingiem w sprawie współfinansowania przez powiat naprawę ulic i chodników w Orzyszu.
Szczegóły zostaną zawarte w porozumieniu.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/532/05
w sprawie zawarcia porozumienia.
Ad. 9
Projekt uchwały w sprawie porozumienia z Komendantem Wojewódzkim Policji w Olsztynie.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Aleszczyk przypominając, że projekt uchwały dotyczy zakupu samochodu do Komisariatu Policji w Orzyszu. Gmina sfinansuje koszt zakupu w 50%, drugie 50% uiści Komenda Wojewódzka Policji.
Z-ca Komendanta Policji w Orzyszu
Zaapelował do radnych o podjęcie uchwały gdyż samochody, które są na stanie Komisariatu są to wysłużone polonezy. Gmina Orzysz jest rozległa i nie wszędzie policja może dotrzeć na czas.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/533/05
w sprawie porozumienia.
Ad.10
Projekt uchwały w sprawie najmu nieruchomości gruntowej we wsi Dziubiele.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Aleszczyk.
Sołtys wsi Dziubiele
Prosił o podjęcie uchwały gdyż potrzebna jest droga do jeziora.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/535/05
w sprawie najmu nieruchomości.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2005.
Wyjaśnienia przedstawili Skarbnik Gminy Zofia Prorok oraz Burmistrz Jan Aleszczyk
Burmistrz wyjaśnił, że przedstawiony projekt uchwały jest propozycją podziału nadwyżki budżetowej. Materiały były omawiane na posiedzeniach komisji i zgłoszone na nich wnioski zostały uwzględnione.
d y s k u s j a
Krzysztof Marusiński
Stwierdził, że ciesz się z tego, że Burmistrz widzi potrzebę rozwiązania problemu ogrzewania mieszkań na Osiedlu Słonecznym i nie tylko tam, ale i w całym mieście. Następnie poruszył sprawę remontu kina. Jego zdaniem zaproponowany tok czynności nie jest zrobiony po gospodarsku i nie trzeba było wyłączać kina z działalności już w tej chwili. Poprosił o deklarację kiedy obiekt będzie uruchomiony i oddany do użytku
Zbigniew Jasiński
Zapytał:
- czy jest uwzględniony zakup dresów dla MLKS,
- czy można by zwiększyć budżet dla sołectw na organizację imprez z 2 zł na 5 zł.
Bogdan Kraszewski
Zaproponował by w dziale 921 – ochrona zabytków- dodać „ kościoły wszystkich wyznań”.
Podkreślił, że jego zdaniem MLKS jest dyskryminowany ponieważ nie przewidziano dla niego zakupu dresów. Wnioskował by zamiast dresów zakupić krótkie spodenki i koszulki, gdyż jest to mniej kosztowne i w ten sposób więcej osoób będzie mogło je otrzymać.
Zbigniew Krawczyk
Przypomniał o chodnikach w Dąbrówce.
Sołtys z Drozdowa
Wnioskował o wymianę lamp oświetleniowych na słupach w Zastrużnym i o zakup stolików oraz krzeseł do świetlicy w Drozdowie.
Sołtys z Nowych Gut
Wnioskował o zakup sprzętu grającego do świetlicy w Nowych Gutach.
Zbigniew Jasiński
Podkreślił, że bardzo pilny jest remont świetlicy w Szwejkówku.
Przewodniczący obrad zwrócił radnym i gościom uwagę, że zgłaszanie wniosków jest przewidziane w punkcie 16 porządku obrad.
Burmistrz Bosiński
Ustosunkował się do głosów w dyskusji i odpowiedział, że remont kina zostanie rozpoczęty możliwie najwcześniej, ale konkretnej daty nie ma. Podobnie jest z oddaniem kina do użytku.
Dresy dla MlKS zostaną zakupione ale tylko dla juniorów zgodnie z sugestią radnych. Sam MLKS nie jest klubem gminnym lecz stowarzyszeniem.
Jeśli chodzi o zakup zamiast dresów spodenek i koszulek wyjaśnił, że wystarczy środków na kupno jednych i drugich.
Przyjął uwagę o dopisanie w dz. 921 „kościoły wszystkich wyznań”.
Odnośnie chodników we wsi Dąbrówka poinformował, że wystąpiono z propozycją do GDDKiA w Olsztynie o podobny system prac jak w przypadku Wierzbin. Gmina oczekuje na odpowiedź.
Lampy oświetleniowe dla wsi Suchy Róg, Drozdowo-Zastrużne, Chmielewo i inne została podpisana umowa na ich instalację.
Stoliki oraz krzesła do świetlic będą zakupione oraz sprzęt do Nowych Gut.
Podwyższenie stawki dla sołectw na organizację imprez najpierw zostanie przedstawione na posiedzenie komisji. Trzeba zapytać dyrektora DK czy wystarczy środków.
Król Stanisław
Poprosił o przydzielenie sołectwu 25 żerdzi na ogrodzenie plaży wiejskiej.
Sołtys ze wsi Góra
Przypomniała o remoncie drogi przez wieś.
Sołtys z Gaudynka
Zgłosiła remont drogi na skrzyżowaniu we wsi.
Burmistrz Aleszczyk
Ustosunkował się do w/w zgłoszeń i poinformował, że są środki finansowe na remont drogi w Górze, wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót. W sprawie Gaudynka odpowiedział, że droga będzie naprawiana w ramach remontów bieżących dróg gminnych.
Wobec wyczerpania się dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/536/05 w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2005.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego do przeprowadzenia postępowań w otwartym konkursie ofert na realizację zadania publicznego.
Wprowadzenie przedstawił Burmistrz Bosiński, który m.in. poinformował, że Burmistrz wydelegował 2 swoich przedstawicieli w osobach Jadwigi Gryncewicz i Lucyny Gajdulewicz
Organizacje pozarządowe wytypowały swoich 2 przedstawicieli w osobach: Justuna Wróblewska i Krzysztof Marusiński. Pozostało do wytypowania 2 radnych.
Krzysztof Marusiński
Przedstawił swoje zastrzeżenia do projektu uchwały. Zwrócił uwagę, że nie wszystkie zapisy dobrze przysłużą się organizacjom pozarządowym. Regulamin pracy Zespołu nie przewiduje innych działań jak tylko opiniowanie przez co zubaża i utrudnia pracę Zespołu. Jego zdaniem projekt uchwały nie jest dobrym dokumentem.
Przewodniczący obrad zaproponował by zgłaszać chętnych do w/w Zespołu i zarządził głosowanie tajne.
Radni zgłosili następujących kandydatów:
1. Zbigniew Jasiński,
2. Bogdan Kraszewski,
3. Aldona Mataj,
4. Edward Majewski
Przewodniczący Wasilewski zgłosił wniosek o zamknięcie listy kandydatów.
Za wnioskiem opowiedziało się – 11, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 2.
Lista została zamknięta.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Radni powołali Komisję Skrutacyjną w składzie:
1. Wioletta Kiewlak,
2. Mieczysław Kopańczyk,
3. Piotr Chorąży
Komisja Skrutacyjna przeprowadziła akt głosowania tajnego.
Przewodnicząca Komisji Wioletta Kiewlak odczytała protokół z tajnego głosowania.
W skład Zespołu zostali wybrani: Aldona Mataj i Edward Majewski.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 8, przeciw – nie było, wstrzymało się – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXII/537/05 w sprawie powołania Zespołu Konsultacyjno-Opiniującego.
Ad.13
Interpelacji nie zgłoszono.
Ad. 14
Wnioski, zapytania, informacje.
Grzegorz Kraszewski
Zgłosił remont budynku przy ulicy Cierniaka 8.
Krzysztof Marusiński
Poruszył problem skażonej wody pitnej we wsi Suchy Róg. Wypowiedź na piśmie
w załączeniu.
Sołtys wsi Ogródek
1. Wywieść zniszczony śmietnik, który stoi w środku wsi.
2. Usunąć połamane słupy telefoniczne.
Sołtys z Cierzpiąt
1. Zlikwidować śmietnik, który stoi na końcu wsi w kierunku Ublika ponieważ jest zapełniany nie przez turystów, ale przez mieszkańców Ublika.
2. Dowieźć 2 wywrotki żwiru na drogę w miejscu gdzie zawraca autobus i dla OSP.
Ad. 15
Odpowiedzi udzielił Burmistrz Bosiński.
- śmietnik w Ogródku jest własnością Agencji Rolnej i to ona musi wyrazić zgodę na jego likwidację,
- zniszczone słupy – zostaną sprawdzone czyją są własnością,
- żerdzie dla Nowych Gut – trwa wycinka Parku Miejskiego w Orzyszu i po jej zakończeniu
żerdzie zostaną przekazane do sołectwa,
- żwir do Cierzpiąt zostanie dowieziony,
- przepełniony śmietnik w Cierzpiętach - zostanie on sprawdzony podczas trwania akcji „Posesja”,
Dyrektor ABK
Odpowiedział, że remont budynku mieszkalnego przy ul. Cierniaka 8 został przerwany ze względu na problem z linią energetyczną i zostanie dokończony w roku bieżącym.
Przewodniczący Wasilewski
Zaapelował o ostrożność przy usuwaniu kontenerów na śmieci, które obecnie stoją przy drogach , gdyż mogą się one znaleźć w lasach lub przydrożnych rowach.
Sołtys z Nowych Gut
Zgłosił, że we wsi nie świecą 2 latarnie uliczne.
Sekretarz Duda
Odczytał pismo ze Starostwa w sprawie szacowania i zgłaszania strat poniesionych przez obywateli w czasie II wojny światowej.
Przewodniczący Wasilewski
Przypomniał radnym o zbliżającym się ostatecznym terminie składania oświadczeń majątkowych.
Ad. 16
Na tym obrady zostały wyczerpane i o godz. 1520 Przewodniczący Wasilewski zakończył XXXII sesję.
Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski