P R O T O K Ó Ł Nr XXXI/05
Wiadomość przeniesiona do archiwum
z XXXI sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 30 marca 2005r. w sali nr 1 Urzędu Miejskiego w Orzyszu od godz. 10 do godz. 1345.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Komendant Powiatowej Policji w Piszu Andrzej Borkowski, Komendant Komisariatu Policji w Orzyszu Krzysztof Grądzki, Z-ca Komendanta Powiatowej Straży Pożarnej w Piszu Marek Czarnalis, Komendant M-G Związku Ochotniczych Straży Pożarnych w Orzyszu Leon Truszkowski, dyrektorzy jednostek organizacyjnych gminy, spółek gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 10 otworzył obrady XXXI sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.
Ad. 2
Przewodniczący Wasilewski poinformował radnych, że do Biura Rady wpłynęły poprawki do protokołu z XXX sesji złożone przez radnego Grzegorza Kraszewskiego.
Radnym zostały przekazane kopie zgłoszonych poprawek oraz kopie protokołu z XXX sesji.
Przewodniczący poinformował, że dokonał analizy w/w dokumentów. Jego zdaniem wszystkie zaproponowane poprawki są zapisane w protokole tylko innymi słowami.
W związku z tym postawił wniosek o odrzucenie poprawek.
Grzegorz Kraszewski
Uzasadnił swoje poprawki oraz zgłosił wniosek o ich przyjęcie.
Wypowiedź na piśmie w załączeniu do protokołu.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem poprawek głosowało – 4, przeciw – 8, wstrzymujących się – nie było.
Poprawek nie przyjęto.
Wobec powyższego Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu
z XXX sesji.
„za” przyjęciem protokołu głosowało – 8, przeciw – 4, wstrzymujących się – nie było.
Rada przyjęła protokół z XXX sesji.
Ad. 3
Na wniosek Przewodniczącego, Rada w głosowaniu jawnym jednogłośnie wybrała Radną Monikę Zielińską na Sekretarza obrad XXXI sesji.
Ad. 4
Nawiązując do przekazanego wszystkim radnym porządku obrad XXXI sesji Przewodniczący zapytał czy są do niego uzupełnienia lub poprawki.
Burmistrz Aleszczyk
Zgłosił projekt uchwały w sprawie udzielenia poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada przyjęła poprawkę do porządku obrad.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXX Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXI sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXI sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Zasadnicza część obrad.
7.Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Orzysz.
8.Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za rok 2004.
9.Sprawozdanie z działalności Gminnej Rady Sportu za rok 2004.
D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
10. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obrębu Wierzbiny,
11. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obrębu Odoje,
12. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obrębu Cierzpięty,
13. Pomoc materialna dla uczniów zamieszkałych w Gminie Orzysz,
13 a Udzielenie poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego,
14. Zmiany budżetu gminy na rok 2005,
E. Statutowe elementy obrad.
15. Interpelacje radnych.
16. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
17. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
18. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk przedstawił pisemną informację o swoich pracach
między sesjami. Informacja w załączeniu.
Krzysztof Marusiński
Wnioskował o to by Burmistrz w tym punkcie informował Radę o kontrolach wewnętrznych
i zewnętrznych odbywających się w Urzędzie Miejskim oraz ich wynikach. Następnie zapytał czy w okresie sprawozdawczym były takie kontrole przeprowadzane.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że od 10 marca b.r. trwa planowa kontrola kompleksowa przeprowadzana przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Olsztynie. Kontrole wewnętrzne przeprowadzane są na bieżąco prze kierowników referatów.
Ad. 6
Przewodniczący Rady przedstawił pisemną informację o swoich pracach między sesjami. Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Orzysz.
Informację przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Orzyszu Pan Krzysztof Grądzki oraz Komendant M-G Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Pan Leon Truszkowski.
Informacje w załączeniu.
d y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
Przedstawił problem gromadzącej się przy blokach mieszkalnych młodzieży, która zachowuje się niewłaściwie na co uskarżają się mieszkańcy. Zapytał o działania policji w tym kierunku.
Komendant Grądzki
Wyjaśnił, że zgłaszany problem został przedstawiony policjantom. Będą oni patrolowali wskazane tereny szczególnie po godzinie 22-giej.
Wiesław Wasilewski
Zapytał jak powinna wyglądać formuła zgłaszania wypadku, zajścia czy zdarzenia. Jakich danych może żądać policjant przyjmujący zgłoszenie.
Komendant Borkowski
Przede wszystkim podziękował za zaproszenie po czym poinformował, że Komisariat Policji w Orzyszu na tle całego powiatu ma ocenę bardzo dobrą. Formułę przyjmowania zgłoszeń policjanci w Orzyszu znają, a po godzinie 22-giej należy dzwonić pod nr 997. Dość często zgłoszenia są przez niego odsłuchiwane i nie ma uwag co do ich przyjmowania. Policja przygotowuje się już do sezonu turystycznego. Komenda Powiatowa ubiega się
o dodatkowych policjantów. Jest zapewnienie, że tacy przybędą w związku z czym zajdzie
potrzeba ich zakwaterowania i wyżywienia. Problem młodzieży to nie tylko problem policji ale przede wszystkim rodziców i wychowawców.
Przedstawił prośbę do samorządu gminnego w sprawie współfinansowania zakupu samochodu do Komisariatu Policji w Orzyszu.
Zbigniew Jasiński
Zapytał czy osoba zgłaszająca zdarzenie policjantowi musi przedstawić się z imienia
i nazwiska.
Komendant Grądzki
Odpowiedział, że można zgłaszać się anonimowo.
Burmistrz Aleszczyk
Poprosił Komendanta Borkowskiego o przedstawienie potrzeb policji w Orzyszu. dotyczących sprzętu, obsady etatowej, zakupu alkomatu itd.
Komendant Borkowski
Poinformował, że budżet Komendy Powiatowej Policji na 2005 rok jest o 50% mniejszy
w stosunku do roku 2004. Problemy są w
- sprzęcie, a konkretnie brak samochodu,
- w obsadzie etatowej,
- brak alkomatu do badania stanu trzeźwości.
Sołtys z Ublika
Zwrócił uwagę na ciągle dewastowany dawny PGR w Cierzpiętach i brak nadzoru ze strony policji.
Komendant Grądzki
Poinformował, że jest prowadzone w tej sprawie dochodzenie. O samej dewastacji
i kradzieżach właściciel wie, ale nic nie robi by nieruchomość zabezpieczyć.
Adam Myka
Zapytał w jakiej wysokości powinien być udział gminy przy zakupie samochodu.
Komendant Borkowski
Jego zdaniem należałoby brać pod uwagę samochód marki opel Astra lub Skoda. Ogólny koszt w/w samochodów kształtuje się w wysokości 60 – 70 tys.zł. Udział gminy to 50% ceny.
Leon Truszkowski
Przedstawił potrzeby Ochotniczych Straży Pożarnych w Gminie Orzysz. Wymienił niezbędny sprzęt jaki powinien zasilić poszczególne jednostki OSP oraz potrzeby remontowe
w remizach strażackich.
Ogólne potrzeby oszacował na kwotę 688 tys.zł.
O godz. 1130 obrady opuścił radny Zbigniew Jasiński. Stan radnych – 12.
Krzysztof Marusiński
Podkreślił, że oszczędzanie na honorariach strażaków to działanie idące w złym kierunku. Lepiej byłoby zaoszczędzić na administracji i urzędnikach.
Kopańczyk Mieczysław
Zapytał jakie stawki otrzymują strażacy w Komendzie Powiatowej w Piszu.
Z-ca Komendanta Czarnalis
Przedstawił sposób gratyfikacji strażaków w Państwowej Straży Pożarnej dodając, że nie można go porównać do wynagradzania strażaków z ochotniczych straży. Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej wynagrodzenie w OSP może sięgać do 1/175 średniej płacy krajowej. Zaapelował by go nie ograniczać, po to by nie zniechęcać ochotników.
Burmistrz Aleszczyk
Jego zdaniem do spraw pilnych należy zaliczyć budowę remizy we wsi Odoje. Wcześniej trzeba dokupić gruntu pod tą budowę. Ekwiwalent dla strażaków za gaszenie pożaru został zróżnicowany ze względu na niskie budżety w minionych latach, a także na rodzaj gaszonego pożaru. Obowiązujące stawki są właściwe na dzień dzisiejszy.
Wobec wyczerpania się dyskusji Przewodniczący podziękował komendantom za przedstawione informacje i wyjaśnienia po czym zakończył ten punkt porządku dziennego.
Ad. 8
Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2004 rok przedstawił Zastępca Przewodniczącego komisji Piotr Chorąży. Sprawozdanie w załączeniu.
Ad. 9
Sprawozdanie z działalności Gminnej Rady Sportu za 2004 rok przestawił Przewodniczący tej Rady Jan Owczarek. Sprawozdanie w załączeniu.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Wierzbiny.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych komisji Rady oraz zgłosił wniosek formalny.
W związku z bardzo długą i powtarzającą się treścią w poszczególnych projektuach uchwał odczytać tylko paragrafy 1, 2, 76, 77, 78, 79.
d y s k u s j a
Krzysztof Marusiński
Zapytał czy projekty uchwał zostały udostępnione sołtysom i Radom Sołeckim.
Danuta Marcinkiewicz
Odpowiedziała, że o całej procedurze planistycznej zostali poinformowani sołtysi
i mieszkańcy. Ponadto w/w informacje zostały opublikowane w Gazecie Olsztyńskiej i na stronie internetowej.
Bogdan Kraszewski
Poprosił o wskazanie na mapie terenów objętych 15% opłatą adiacencką.
arch. Chojnacki
Wskazał na mapie w/w tereny.
Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Wysockiego.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
„za” przyjęcie projektu uchwały głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/525/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Wierzbiny.
W tym momencie na obrady przybyli:
Starosta Powiaty Piskiego Zbigniew Włodkowski, Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy Pani Wioletta Śląska-Zyśk, Naczelnik Wydziału Promocji w Starostwie Pan Wojciech Strzałkowski.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Odoje.
Opinia stałych komisji Rady – pozytywna.
Marek Wysocki
Wniosek formalny:
Odczytać paragrafy: 1, 2 ,96, 97,98 ,99.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za’ głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/526/05 w sprawie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego obrębu Odoje.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Cierzpięty.
Marek Wysocki
Wniosek formalny:
Odczytać paragrafy: 1, 2,88,89,90, 91.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za’ głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/527/05 w sprawie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego obrębu Cierzpięty.
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie pomocy materialnej dla uczniów zamieszkałych w Gminie Orzysz.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.
d y s k u s j a
Bogdan Kraszewski
W n i o s e k
W § 13 wykreślić ust.3 „dyrektorzy szkół lub ich przedstawiciele”.
Wniosek uzasadnił tym, że dyrektor szkoły wchodzi w skład komisji przyznającej stypendium lub zasiłek szkolny i sam sobie nie powinien go przydzielać.
Krzysztof Marusiński
Powiedział, że nie jest to normalne jeżeli wniosek jest rozpatrywany przez osobę, która go składa.
Wiesław Wasilewki
Przedstawił zdanie odmienne, gdyż jego zdaniem to dyrektorzy szkół lub ich przedstawiciele mają najwięcej wiadomości na temat ucznia i jego sytuacji materialnej.
Burmistrz Bosiński
Podkreślił, że idąc tokiem rozumowania radnych Marusińskiego i Kraszewskiego należałoby wykreślić również § 10.
Krzysztof Marusiński
Nie zgodził się z wypowiedzią Burmistrza wyjaśniając, że przyznawanie zasiłków z urzędu nie podlega opiniowaniu.
Adam Myka
Zauważył, że być może sam zapis nie jest najlepszy, ale w tym przypadku chodzi o dobro dzieci i to dzieci będące w trudnej sytuacji materialnej i tylko tym należy się kierować.
Monika Zielińska
Zaapelowała o kredyt zaufania dla powołanej komisji ds. przyznawania zasiłku szkolnego czy stypendium.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Kraszewskiego.
W głosowaniu jawnym „za” skreśleniem ust.3 w § 13 Regulaminu głosowało – 3 radnych, przeciw – 9, wstrzymujących się – nie było.
Wniosek upadł.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i ogłosił głosowanie.
„za” przyjęciem uchwały głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu-3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/528/05 w sprawie pomocy materialnej dla uczniów zamieszkałych w Gminie Orzysz.
Ad. 13 a
Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie udzielenia poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego.
Wyjaśnienia przedstawiła Skarbnik przypominając, że 27 sierpnia 2004r. Rada podjęła uchwałę o udzieleniu poręczenia dla S-ki ZEC na kredyt inwestycyjny bez wyskazania ustawowych odsetek w sytuacji, gdyby ZEC nie spłacał kredytu w terminie. Kontrola RIO wskazała błąd, który należy naprawić, stąd projekt uchwały o zmianach w uchwale z 2004r.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/529/05 zmieniającą uchwałę w sprawie udzielenia poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
Skarbnik Gminy Pani Zofia Prorok przedstawiła nowy projekt uchwały informując, że został on uzupełniony o uchwałę w sprawie poręczenia kredytu inwestycyjnego dla ZEC.
d y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
W swoim wystąpieniu nawiązał do załącznika nr 4 – „wykaz zadań własnych gminy zleconych do realizacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku w roku 2005”, stwierdzając, że brak jest w nim finansowania zadań takich jak ochrona zbytków, ochrona przyrody i inne. Zadania te Rada wpisała do realizacji, podejmując na poprzedniej sesji, uchwałę w sprawie współpracy z organizacjami pożytku publicznego. Ma również wątpliwości co do ostatniego zapisu w/w załączniku „stadion miejski – utrzymanie i bieżące remonty”. Jego zdaniem nie jest to zadanie publiczne. Do zadań publicznych bardziej pasowałoby sprzątanie ulic, wymiana żarówek na słupach oświetleniowych itd. Na wszystkie wymienione w załączniku nr 4 zadania przeznaczono kwotę 18 tys.zł, a na sam stadion miejski, aż 10 tys.z tej kwoty. A zatem na realizację siedmiu zadań pozostało tylko 8 tys., to za mało.
W związku z tym postawił w n i o s e k o odrzucenie załącznika nr 4 do ponownego rozpatrzenia.
Skarbnik Gminy
Wyjaśniła, że w uchwale w sprawie współpracy z organizacjami pozarządowymi jest ujętych o wiele więcej zadań. Na dziś wskazanych do finansowania jest tylko kilka wg załącznika
nr 4 ponieważ na tyle starczy środków finansowych w budżecie na 2005r. Dopiero po obliczeniu nadwyżki budżetowej będzie można część środków skierować na realizację kolejnych zadań np. tych, o których mówi radny Marusiński.
Piotr Chorąży
Podkreślił, że zmiany budżetu są na każdej sesji i nie powinno to być już dla nikogo zaskoczeniem. Kolejność działań jest prawidłowa. Najpierw określenie zadań, a następnie przygotowanie pieniędzy.
Bogdan Kraszewski
Jego zdaniem zostały wykazane wątpliwości co do załącznika nr 4. Radni powinni wziąć pod rozwagę czy zaproponowana forma tego załącznika jest zadawalająca. Przypomniał, że intencją ustawy o pożytku publicznym jest stworzenie możliwości rozwoju społeczności lokalnych, stowarzyszeń. To stowarzyszenie wie najlepiej, który pomysł zgłosić i kto będzie go realizował. Następnie zapytał czy zostali już powołani koordynator i zespół koordynacyjny.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że nie ma jeszcze ze Starostwa wykazu stowarzyszeń, których przedstawiciele mają wchodzić w skład zespołu, dlatego ani koordynator, ani zespół nie został jeszcze powołany. Wykaz imprez do finansowania z budżetu gminy nie jest propozycją burmistrza
a Gminnej Rady Sportu, którą radni wskazali jako to ciało, które ma ułożyć gminny kalendarz imprez na rok 2005. Przypomniał, że w skład GRS wchodzą przedstawiciele miejscowych organizacji sportowych. W związku z tym, że zgodnie z w/w kalendarzem już w m-cu kwietniu odbędą się niektóre imprezy, trzeba jak najszybciej przeznaczyć na nie środki
i ogłosić konkurs na ich wykonanie..
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o wycofanie załącznika nr 4.
„za” wnioskiem głosowało – 3, przeciw, 9, wstrzymujących się od głosu- nie było.
Wniosek nie został przyjęty.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
„za” głosowało – 9, przeciw – 3, wstrzymujących się – nie było.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/530/05 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
Ad. 15
Interpelacje
Radny Bogdan Kraszewski złożył na piśmie dwie interpelacje.
1. w sprawie wykonania generalnego remontu budynku mieszkalnego przy ul. Moniuszki 1
2. w sprawie wykonania ubikacji w lokalu mieszkalnym na ul. Wojska Polskiego 9/8.
Ad. 16
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski przypomniał radnym o składaniu oświadczeń majątkowych.
Sołtys z Tuchlina
Zwróciła się do Burmistrza o wystąpienie do PKP w Ełku lub Olsztynie z wnioskiem o to by pociąg relacji Mikołajki – Ełk zatrzymywał się na stacjach: Dąbrówka, Tuchlin i Odoje.
Sołtys z Nowych Gut
Zapytał czy już jest pewne, że pani Archacka będzie nadal pracowała w świetlicy oraz kiedy rozpocznie się remont remizy strażackiej i budowa sanitariatów.
Przewodniczący Gminnej Rady Sportu
Złożył wyjaśnienia do zarzutów zgłoszonych na XXX sesji przez radnego Bogdana Kraszewskiego dotyczących wydrukowanych informacji w Biuletynie Orzyskim w sprawie opieki nad uczniami podczas zawodów sportowych w Okartowie.
Wyjaśnił, że pan Nowacki był opiekunem w/w uczniów ponieważ inni nauczyciele wf nie chcieli.
Bogdan Kraszewski
Poruszył kilka spraw m.in.
- czy zgodnie z prawem wywożone jest drewno z zawalonego dachu na byłym kinie wojskowym,
- w budynku mieszkalnym przy ul. Woj.Pol.16 w piwnicach stoi woda, którą należy wypompować a budynek zabezpieczyć przed ponownym zalewaniem,
- w soboty i niedziele żaden lekarz nie przyjmuje chorych, spowodować by w te dni był pełniony dyżur lekarski,
- czy przed remontem drogi w Wierzbinach zostanie położona kanalizacja wodociągowa
i ściekowa po to by w przyszłości nie niszczyć nowej jezdni.
Starosta Piski
Podziękował za zaproszenie na sesję. Zaproponował aby na kolejną zaplanować w porządku obrad dwa punkty poświęcone budżetowi powiatu na 2005 rok oraz przedstawieniu działań Powiatowego Urzędu Pracy.
Dyrektor PUP
Przedstawiła ogólne działania Urzędu Pracy oraz inicjatywę Burmistrza Aleszczyka
w sprawie zaaktywizowania około 200 osób z terenu Gminy Orzysz. W celu powołania nowego zakładu pracy potrzebny jest wkład gminy w wysokości 35% czyli około 700-800 tys.zł.
Ad. 17
1.
Odpowiedzi udzielili Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński i Burmistrz Aleszczyk.
- pismo w sprawie zatrzymywania się pociągu na wymienionych stacjach zostanie przesłane,
- PUP czyni starania i obiecuje, że przedłuży umowę dla pani Archackiej,
- na remont remizy strażackiej są już środki finansowe, w sprawie szczegółów należy
zgłosić się po sesji,
- w sprawie drewna po kinie Reduta wyjaśnił, że jak dotąd nie było żadnych informacji
o kradzieży drewna, jeśli takie będą to należy zgłaszać je jak najszybciej, a nie czekać do sesji, w chwili obecnej rozbiórkę i teren dozoruje zatrudniona tam osoba,
- woda w budynku W.P.16 była już wypompowywana przez straż być może jakaś warstwa pozostała, problemem tym zajmuje się ABK, jak dotąd nikt z mieszkańców sprawy nie zgłaszał,
- dyżury lekarskie w soboty i niedziele są pełnione przez pogotowie w Orzyszu
i ambulatorium w Piszu,
- w sprawie przebudowy drogi w Wierzbinach wyjaśnił, że w nowej technologii nie prowadzi się ani wodociągu, ani kanalizacji ściekowej w pasie drogowym, lecz poza nim.
Krzysztof Marusiński
Poprosił o przybliżenie sprawy wywózki drewna z kina Reduta.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że po zawaleniu się dachu polecił dla ABK by usunięto zniszczenia.
W związku z tym ABK przystąpiła do rozbiórki i lepsze drewno jest wywożone na potrzeby remontowe, a to gorsze jest rozdawane ludziom do palenia. Jest tam pracownik, który to nadzoruje. Od dziś będzie również możliwość odzyskiwania w ten sam sposób cegły. Gruz będzie wywożony na nową ulicę Wierzbińską celem jej utwardzenia.
Bogdan Kraszewski
Nawiązał do wystąpienia Przewodniczącego GRS pana Owczarka i wyjaśnił, że pan Nowacki nie jest opiekunem zawodników ze szkoły podstawowej i nimi się nie opiekował. Natomiast opiekował się zawodnikami z UKS Śniardwy. W SP w Orzyszu nie było żadnej informacji
o mistrzostwach w Okartowie.
Jan Owczarek
Stwierdził, że pan Nowacki osobiście rozmawiał w tej sprawie z panem Kraszewskim Bogdanem, a On osobiście informował żonę pana Kraszewskiego, która jest także nauczycielem wf. Oboje odmówili opieki nad dziećmi podczas rozgrywek.
Ad. 18
Wobec wyczerpania się porządku dziennego obrad Przewodniczący podziękował wszystkim za udział i ogdz. 1345 zakończył XXXI sesję Rady Miejskiej.
Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Komendant Powiatowej Policji w Piszu Andrzej Borkowski, Komendant Komisariatu Policji w Orzyszu Krzysztof Grądzki, Z-ca Komendanta Powiatowej Straży Pożarnej w Piszu Marek Czarnalis, Komendant M-G Związku Ochotniczych Straży Pożarnych w Orzyszu Leon Truszkowski, dyrektorzy jednostek organizacyjnych gminy, spółek gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 10 otworzył obrady XXXI sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów i gości stanowią załączniki do protokołu.
Ad. 2
Przewodniczący Wasilewski poinformował radnych, że do Biura Rady wpłynęły poprawki do protokołu z XXX sesji złożone przez radnego Grzegorza Kraszewskiego.
Radnym zostały przekazane kopie zgłoszonych poprawek oraz kopie protokołu z XXX sesji.
Przewodniczący poinformował, że dokonał analizy w/w dokumentów. Jego zdaniem wszystkie zaproponowane poprawki są zapisane w protokole tylko innymi słowami.
W związku z tym postawił wniosek o odrzucenie poprawek.
Grzegorz Kraszewski
Uzasadnił swoje poprawki oraz zgłosił wniosek o ich przyjęcie.
Wypowiedź na piśmie w załączeniu do protokołu.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem poprawek głosowało – 4, przeciw – 8, wstrzymujących się – nie było.
Poprawek nie przyjęto.
Wobec powyższego Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu
z XXX sesji.
„za” przyjęciem protokołu głosowało – 8, przeciw – 4, wstrzymujących się – nie było.
Rada przyjęła protokół z XXX sesji.
Ad. 3
Na wniosek Przewodniczącego, Rada w głosowaniu jawnym jednogłośnie wybrała Radną Monikę Zielińską na Sekretarza obrad XXXI sesji.
Ad. 4
Nawiązując do przekazanego wszystkim radnym porządku obrad XXXI sesji Przewodniczący zapytał czy są do niego uzupełnienia lub poprawki.
Burmistrz Aleszczyk
Zgłosił projekt uchwały w sprawie udzielenia poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada przyjęła poprawkę do porządku obrad.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXX Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXXI sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXXI sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Zasadnicza część obrad.
7.Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Orzysz.
8.Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za rok 2004.
9.Sprawozdanie z działalności Gminnej Rady Sportu za rok 2004.
D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
10. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obrębu Wierzbiny,
11. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obrębu Odoje,
12. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obrębu Cierzpięty,
13. Pomoc materialna dla uczniów zamieszkałych w Gminie Orzysz,
13 a Udzielenie poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego,
14. Zmiany budżetu gminy na rok 2005,
E. Statutowe elementy obrad.
15. Interpelacje radnych.
16. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
17. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
18. Zamknięcie obrad.
Ad. 5
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk przedstawił pisemną informację o swoich pracach
między sesjami. Informacja w załączeniu.
Krzysztof Marusiński
Wnioskował o to by Burmistrz w tym punkcie informował Radę o kontrolach wewnętrznych
i zewnętrznych odbywających się w Urzędzie Miejskim oraz ich wynikach. Następnie zapytał czy w okresie sprawozdawczym były takie kontrole przeprowadzane.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że od 10 marca b.r. trwa planowa kontrola kompleksowa przeprowadzana przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Olsztynie. Kontrole wewnętrzne przeprowadzane są na bieżąco prze kierowników referatów.
Ad. 6
Przewodniczący Rady przedstawił pisemną informację o swoich pracach między sesjami. Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Orzysz.
Informację przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Orzyszu Pan Krzysztof Grądzki oraz Komendant M-G Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Pan Leon Truszkowski.
Informacje w załączeniu.
d y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
Przedstawił problem gromadzącej się przy blokach mieszkalnych młodzieży, która zachowuje się niewłaściwie na co uskarżają się mieszkańcy. Zapytał o działania policji w tym kierunku.
Komendant Grądzki
Wyjaśnił, że zgłaszany problem został przedstawiony policjantom. Będą oni patrolowali wskazane tereny szczególnie po godzinie 22-giej.
Wiesław Wasilewski
Zapytał jak powinna wyglądać formuła zgłaszania wypadku, zajścia czy zdarzenia. Jakich danych może żądać policjant przyjmujący zgłoszenie.
Komendant Borkowski
Przede wszystkim podziękował za zaproszenie po czym poinformował, że Komisariat Policji w Orzyszu na tle całego powiatu ma ocenę bardzo dobrą. Formułę przyjmowania zgłoszeń policjanci w Orzyszu znają, a po godzinie 22-giej należy dzwonić pod nr 997. Dość często zgłoszenia są przez niego odsłuchiwane i nie ma uwag co do ich przyjmowania. Policja przygotowuje się już do sezonu turystycznego. Komenda Powiatowa ubiega się
o dodatkowych policjantów. Jest zapewnienie, że tacy przybędą w związku z czym zajdzie
potrzeba ich zakwaterowania i wyżywienia. Problem młodzieży to nie tylko problem policji ale przede wszystkim rodziców i wychowawców.
Przedstawił prośbę do samorządu gminnego w sprawie współfinansowania zakupu samochodu do Komisariatu Policji w Orzyszu.
Zbigniew Jasiński
Zapytał czy osoba zgłaszająca zdarzenie policjantowi musi przedstawić się z imienia
i nazwiska.
Komendant Grądzki
Odpowiedział, że można zgłaszać się anonimowo.
Burmistrz Aleszczyk
Poprosił Komendanta Borkowskiego o przedstawienie potrzeb policji w Orzyszu. dotyczących sprzętu, obsady etatowej, zakupu alkomatu itd.
Komendant Borkowski
Poinformował, że budżet Komendy Powiatowej Policji na 2005 rok jest o 50% mniejszy
w stosunku do roku 2004. Problemy są w
- sprzęcie, a konkretnie brak samochodu,
- w obsadzie etatowej,
- brak alkomatu do badania stanu trzeźwości.
Sołtys z Ublika
Zwrócił uwagę na ciągle dewastowany dawny PGR w Cierzpiętach i brak nadzoru ze strony policji.
Komendant Grądzki
Poinformował, że jest prowadzone w tej sprawie dochodzenie. O samej dewastacji
i kradzieżach właściciel wie, ale nic nie robi by nieruchomość zabezpieczyć.
Adam Myka
Zapytał w jakiej wysokości powinien być udział gminy przy zakupie samochodu.
Komendant Borkowski
Jego zdaniem należałoby brać pod uwagę samochód marki opel Astra lub Skoda. Ogólny koszt w/w samochodów kształtuje się w wysokości 60 – 70 tys.zł. Udział gminy to 50% ceny.
Leon Truszkowski
Przedstawił potrzeby Ochotniczych Straży Pożarnych w Gminie Orzysz. Wymienił niezbędny sprzęt jaki powinien zasilić poszczególne jednostki OSP oraz potrzeby remontowe
w remizach strażackich.
Ogólne potrzeby oszacował na kwotę 688 tys.zł.
O godz. 1130 obrady opuścił radny Zbigniew Jasiński. Stan radnych – 12.
Krzysztof Marusiński
Podkreślił, że oszczędzanie na honorariach strażaków to działanie idące w złym kierunku. Lepiej byłoby zaoszczędzić na administracji i urzędnikach.
Kopańczyk Mieczysław
Zapytał jakie stawki otrzymują strażacy w Komendzie Powiatowej w Piszu.
Z-ca Komendanta Czarnalis
Przedstawił sposób gratyfikacji strażaków w Państwowej Straży Pożarnej dodając, że nie można go porównać do wynagradzania strażaków z ochotniczych straży. Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej wynagrodzenie w OSP może sięgać do 1/175 średniej płacy krajowej. Zaapelował by go nie ograniczać, po to by nie zniechęcać ochotników.
Burmistrz Aleszczyk
Jego zdaniem do spraw pilnych należy zaliczyć budowę remizy we wsi Odoje. Wcześniej trzeba dokupić gruntu pod tą budowę. Ekwiwalent dla strażaków za gaszenie pożaru został zróżnicowany ze względu na niskie budżety w minionych latach, a także na rodzaj gaszonego pożaru. Obowiązujące stawki są właściwe na dzień dzisiejszy.
Wobec wyczerpania się dyskusji Przewodniczący podziękował komendantom za przedstawione informacje i wyjaśnienia po czym zakończył ten punkt porządku dziennego.
Ad. 8
Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2004 rok przedstawił Zastępca Przewodniczącego komisji Piotr Chorąży. Sprawozdanie w załączeniu.
Ad. 9
Sprawozdanie z działalności Gminnej Rady Sportu za 2004 rok przestawił Przewodniczący tej Rady Jan Owczarek. Sprawozdanie w załączeniu.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Wierzbiny.
Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Marek Wysocki przedstawił pozytywną opinię stałych komisji Rady oraz zgłosił wniosek formalny.
W związku z bardzo długą i powtarzającą się treścią w poszczególnych projektuach uchwał odczytać tylko paragrafy 1, 2, 76, 77, 78, 79.
d y s k u s j a
Krzysztof Marusiński
Zapytał czy projekty uchwał zostały udostępnione sołtysom i Radom Sołeckim.
Danuta Marcinkiewicz
Odpowiedziała, że o całej procedurze planistycznej zostali poinformowani sołtysi
i mieszkańcy. Ponadto w/w informacje zostały opublikowane w Gazecie Olsztyńskiej i na stronie internetowej.
Bogdan Kraszewski
Poprosił o wskazanie na mapie terenów objętych 15% opłatą adiacencką.
arch. Chojnacki
Wskazał na mapie w/w tereny.
Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Wysockiego.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
„za” przyjęcie projektu uchwały głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/525/05 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Wierzbiny.
W tym momencie na obrady przybyli:
Starosta Powiaty Piskiego Zbigniew Włodkowski, Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy Pani Wioletta Śląska-Zyśk, Naczelnik Wydziału Promocji w Starostwie Pan Wojciech Strzałkowski.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Odoje.
Opinia stałych komisji Rady – pozytywna.
Marek Wysocki
Wniosek formalny:
Odczytać paragrafy: 1, 2 ,96, 97,98 ,99.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za’ głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/526/05 w sprawie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego obrębu Odoje.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obrębu Cierzpięty.
Marek Wysocki
Wniosek formalny:
Odczytać paragrafy: 1, 2,88,89,90, 91.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie wniosek został przyjęty.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za’ głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/527/05 w sprawie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego obrębu Cierzpięty.
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie pomocy materialnej dla uczniów zamieszkałych w Gminie Orzysz.
Wyjaśnienia przedstawił Burmistrz Bosiński.
d y s k u s j a
Bogdan Kraszewski
W n i o s e k
W § 13 wykreślić ust.3 „dyrektorzy szkół lub ich przedstawiciele”.
Wniosek uzasadnił tym, że dyrektor szkoły wchodzi w skład komisji przyznającej stypendium lub zasiłek szkolny i sam sobie nie powinien go przydzielać.
Krzysztof Marusiński
Powiedział, że nie jest to normalne jeżeli wniosek jest rozpatrywany przez osobę, która go składa.
Wiesław Wasilewki
Przedstawił zdanie odmienne, gdyż jego zdaniem to dyrektorzy szkół lub ich przedstawiciele mają najwięcej wiadomości na temat ucznia i jego sytuacji materialnej.
Burmistrz Bosiński
Podkreślił, że idąc tokiem rozumowania radnych Marusińskiego i Kraszewskiego należałoby wykreślić również § 10.
Krzysztof Marusiński
Nie zgodził się z wypowiedzią Burmistrza wyjaśniając, że przyznawanie zasiłków z urzędu nie podlega opiniowaniu.
Adam Myka
Zauważył, że być może sam zapis nie jest najlepszy, ale w tym przypadku chodzi o dobro dzieci i to dzieci będące w trudnej sytuacji materialnej i tylko tym należy się kierować.
Monika Zielińska
Zaapelowała o kredyt zaufania dla powołanej komisji ds. przyznawania zasiłku szkolnego czy stypendium.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Kraszewskiego.
W głosowaniu jawnym „za” skreśleniem ust.3 w § 13 Regulaminu głosowało – 3 radnych, przeciw – 9, wstrzymujących się – nie było.
Wniosek upadł.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i ogłosił głosowanie.
„za” przyjęciem uchwały głosowało – 9, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu-3.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/528/05 w sprawie pomocy materialnej dla uczniów zamieszkałych w Gminie Orzysz.
Ad. 13 a
Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie udzielenia poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego.
Wyjaśnienia przedstawiła Skarbnik przypominając, że 27 sierpnia 2004r. Rada podjęła uchwałę o udzieleniu poręczenia dla S-ki ZEC na kredyt inwestycyjny bez wyskazania ustawowych odsetek w sytuacji, gdyby ZEC nie spłacał kredytu w terminie. Kontrola RIO wskazała błąd, który należy naprawić, stąd projekt uchwały o zmianach w uchwale z 2004r.
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/529/05 zmieniającą uchwałę w sprawie udzielenia poręczenia spłaty kredytu inwestycyjnego.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
Skarbnik Gminy Pani Zofia Prorok przedstawiła nowy projekt uchwały informując, że został on uzupełniony o uchwałę w sprawie poręczenia kredytu inwestycyjnego dla ZEC.
d y s k u s j a:
Krzysztof Marusiński
W swoim wystąpieniu nawiązał do załącznika nr 4 – „wykaz zadań własnych gminy zleconych do realizacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku w roku 2005”, stwierdzając, że brak jest w nim finansowania zadań takich jak ochrona zbytków, ochrona przyrody i inne. Zadania te Rada wpisała do realizacji, podejmując na poprzedniej sesji, uchwałę w sprawie współpracy z organizacjami pożytku publicznego. Ma również wątpliwości co do ostatniego zapisu w/w załączniku „stadion miejski – utrzymanie i bieżące remonty”. Jego zdaniem nie jest to zadanie publiczne. Do zadań publicznych bardziej pasowałoby sprzątanie ulic, wymiana żarówek na słupach oświetleniowych itd. Na wszystkie wymienione w załączniku nr 4 zadania przeznaczono kwotę 18 tys.zł, a na sam stadion miejski, aż 10 tys.z tej kwoty. A zatem na realizację siedmiu zadań pozostało tylko 8 tys., to za mało.
W związku z tym postawił w n i o s e k o odrzucenie załącznika nr 4 do ponownego rozpatrzenia.
Skarbnik Gminy
Wyjaśniła, że w uchwale w sprawie współpracy z organizacjami pozarządowymi jest ujętych o wiele więcej zadań. Na dziś wskazanych do finansowania jest tylko kilka wg załącznika
nr 4 ponieważ na tyle starczy środków finansowych w budżecie na 2005r. Dopiero po obliczeniu nadwyżki budżetowej będzie można część środków skierować na realizację kolejnych zadań np. tych, o których mówi radny Marusiński.
Piotr Chorąży
Podkreślił, że zmiany budżetu są na każdej sesji i nie powinno to być już dla nikogo zaskoczeniem. Kolejność działań jest prawidłowa. Najpierw określenie zadań, a następnie przygotowanie pieniędzy.
Bogdan Kraszewski
Jego zdaniem zostały wykazane wątpliwości co do załącznika nr 4. Radni powinni wziąć pod rozwagę czy zaproponowana forma tego załącznika jest zadawalająca. Przypomniał, że intencją ustawy o pożytku publicznym jest stworzenie możliwości rozwoju społeczności lokalnych, stowarzyszeń. To stowarzyszenie wie najlepiej, który pomysł zgłosić i kto będzie go realizował. Następnie zapytał czy zostali już powołani koordynator i zespół koordynacyjny.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że nie ma jeszcze ze Starostwa wykazu stowarzyszeń, których przedstawiciele mają wchodzić w skład zespołu, dlatego ani koordynator, ani zespół nie został jeszcze powołany. Wykaz imprez do finansowania z budżetu gminy nie jest propozycją burmistrza
a Gminnej Rady Sportu, którą radni wskazali jako to ciało, które ma ułożyć gminny kalendarz imprez na rok 2005. Przypomniał, że w skład GRS wchodzą przedstawiciele miejscowych organizacji sportowych. W związku z tym, że zgodnie z w/w kalendarzem już w m-cu kwietniu odbędą się niektóre imprezy, trzeba jak najszybciej przeznaczyć na nie środki
i ogłosić konkurs na ich wykonanie..
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o wycofanie załącznika nr 4.
„za” wnioskiem głosowało – 3, przeciw, 9, wstrzymujących się od głosu- nie było.
Wniosek nie został przyjęty.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.
„za” głosowało – 9, przeciw – 3, wstrzymujących się – nie było.
Rada podjęła uchwałę Nr XXXI/530/05 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
Ad. 15
Interpelacje
Radny Bogdan Kraszewski złożył na piśmie dwie interpelacje.
1. w sprawie wykonania generalnego remontu budynku mieszkalnego przy ul. Moniuszki 1
2. w sprawie wykonania ubikacji w lokalu mieszkalnym na ul. Wojska Polskiego 9/8.
Ad. 16
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski przypomniał radnym o składaniu oświadczeń majątkowych.
Sołtys z Tuchlina
Zwróciła się do Burmistrza o wystąpienie do PKP w Ełku lub Olsztynie z wnioskiem o to by pociąg relacji Mikołajki – Ełk zatrzymywał się na stacjach: Dąbrówka, Tuchlin i Odoje.
Sołtys z Nowych Gut
Zapytał czy już jest pewne, że pani Archacka będzie nadal pracowała w świetlicy oraz kiedy rozpocznie się remont remizy strażackiej i budowa sanitariatów.
Przewodniczący Gminnej Rady Sportu
Złożył wyjaśnienia do zarzutów zgłoszonych na XXX sesji przez radnego Bogdana Kraszewskiego dotyczących wydrukowanych informacji w Biuletynie Orzyskim w sprawie opieki nad uczniami podczas zawodów sportowych w Okartowie.
Wyjaśnił, że pan Nowacki był opiekunem w/w uczniów ponieważ inni nauczyciele wf nie chcieli.
Bogdan Kraszewski
Poruszył kilka spraw m.in.
- czy zgodnie z prawem wywożone jest drewno z zawalonego dachu na byłym kinie wojskowym,
- w budynku mieszkalnym przy ul. Woj.Pol.16 w piwnicach stoi woda, którą należy wypompować a budynek zabezpieczyć przed ponownym zalewaniem,
- w soboty i niedziele żaden lekarz nie przyjmuje chorych, spowodować by w te dni był pełniony dyżur lekarski,
- czy przed remontem drogi w Wierzbinach zostanie położona kanalizacja wodociągowa
i ściekowa po to by w przyszłości nie niszczyć nowej jezdni.
Starosta Piski
Podziękował za zaproszenie na sesję. Zaproponował aby na kolejną zaplanować w porządku obrad dwa punkty poświęcone budżetowi powiatu na 2005 rok oraz przedstawieniu działań Powiatowego Urzędu Pracy.
Dyrektor PUP
Przedstawiła ogólne działania Urzędu Pracy oraz inicjatywę Burmistrza Aleszczyka
w sprawie zaaktywizowania około 200 osób z terenu Gminy Orzysz. W celu powołania nowego zakładu pracy potrzebny jest wkład gminy w wysokości 35% czyli około 700-800 tys.zł.
Ad. 17
1.
Odpowiedzi udzielili Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński i Burmistrz Aleszczyk.
- pismo w sprawie zatrzymywania się pociągu na wymienionych stacjach zostanie przesłane,
- PUP czyni starania i obiecuje, że przedłuży umowę dla pani Archackiej,
- na remont remizy strażackiej są już środki finansowe, w sprawie szczegółów należy
zgłosić się po sesji,
- w sprawie drewna po kinie Reduta wyjaśnił, że jak dotąd nie było żadnych informacji
o kradzieży drewna, jeśli takie będą to należy zgłaszać je jak najszybciej, a nie czekać do sesji, w chwili obecnej rozbiórkę i teren dozoruje zatrudniona tam osoba,
- woda w budynku W.P.16 była już wypompowywana przez straż być może jakaś warstwa pozostała, problemem tym zajmuje się ABK, jak dotąd nikt z mieszkańców sprawy nie zgłaszał,
- dyżury lekarskie w soboty i niedziele są pełnione przez pogotowie w Orzyszu
i ambulatorium w Piszu,
- w sprawie przebudowy drogi w Wierzbinach wyjaśnił, że w nowej technologii nie prowadzi się ani wodociągu, ani kanalizacji ściekowej w pasie drogowym, lecz poza nim.
Krzysztof Marusiński
Poprosił o przybliżenie sprawy wywózki drewna z kina Reduta.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że po zawaleniu się dachu polecił dla ABK by usunięto zniszczenia.
W związku z tym ABK przystąpiła do rozbiórki i lepsze drewno jest wywożone na potrzeby remontowe, a to gorsze jest rozdawane ludziom do palenia. Jest tam pracownik, który to nadzoruje. Od dziś będzie również możliwość odzyskiwania w ten sam sposób cegły. Gruz będzie wywożony na nową ulicę Wierzbińską celem jej utwardzenia.
Bogdan Kraszewski
Nawiązał do wystąpienia Przewodniczącego GRS pana Owczarka i wyjaśnił, że pan Nowacki nie jest opiekunem zawodników ze szkoły podstawowej i nimi się nie opiekował. Natomiast opiekował się zawodnikami z UKS Śniardwy. W SP w Orzyszu nie było żadnej informacji
o mistrzostwach w Okartowie.
Jan Owczarek
Stwierdził, że pan Nowacki osobiście rozmawiał w tej sprawie z panem Kraszewskim Bogdanem, a On osobiście informował żonę pana Kraszewskiego, która jest także nauczycielem wf. Oboje odmówili opieki nad dziećmi podczas rozgrywek.
Ad. 18
Wobec wyczerpania się porządku dziennego obrad Przewodniczący podziękował wszystkim za udział i ogdz. 1345 zakończył XXXI sesję Rady Miejskiej.
Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski