P R O T O K Ó Ł Nr XXX/05
z XXX uroczystej sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 03 marca 2005r. w sali posiedzeń W.D.W. w Orzyszu oraz w Kawiarni „Anna” od godz. 1010 do godz. 1615..
W I części sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Orzysza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok ,dyrektorzy jednostek organizacyjnych gminy oraz spółek gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1010 otworzył obrady XXX sesję i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów oraz gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski poinformował radnych, że do Biura Rady wpłynęły poprawki do protokołu z XXIX sesji złożone przez radnego Grzegorza Kraszewskiego.
Po ich dokładnej analizie i porównaniu z zapisami w protokole zgłasza wniosek
o odrzucenie proponowanych zmian w całości.
Uzasadnienie:
Proponowane zmiany są niespójne, chaotyczne i nierzetelne. Noszą znamiona stenopisu, a nie protokołu. W proponowanych zmianach występują powtórzenia i treści identyczne z zawartymi w protokole. Proponuje się zapisy odbiegające od zwyczajowo przyjętych.
Przyjęcie wniosku radnego spowoduje, że protokół będzie zagmatwany, nieczytelny i niezrozumiały dla czytelnika nieobecnego na sesji Rady.
Zapewniam, że mój podpis pod protokołem jest gwarantem rzetelności i przejrzystości tego dokumentu
Grzegorz Kraszewski
Wyjaśnił, że podstawą jego propozycji zmian do protokołu z XXIX sesji jest § 52 ust.6 Statutu Gminy Orzysz.
W zaproponowanych poprawkach chciał odzwierciedlić przebieg dyskusji nad uchwałami
w sprawie Planu Rozwoju Wsi Ogródek i realizacji tego programu.. Ponadto w protokole brak jest wniosku jaki zgłosił Przewodniczący Wasilewski, a który dotyczył streszczania przez niego wypowiedzi mówców
Zgłosił w n i o s e k: przyjąć wszystkie zgłoszone poprawki do protokołu z XXIX sesji.
Przewodniczący Wasilewski
Stwierdził, że postawiony wniosek był tylko przypomnieniem dla radnych § 52 ust.6 Statutu Gminy Orzysz.
Akceptuje jednak tą proponowaną poprawkę i znajdzie się ona w treści protokołu
z XXIX sesji Rady Miejskiej.
Po wysłuchaniu głosów „za” i „przeciw” przewodniczący zarządził głosowanie.
Pierwsze głosowanie dotyczy wniosku radnego Grzegorza Kraszewskiego w sprawie przyjęcia poprawek do protokołu z XXIX sesji.
‘za” przyjęciem poprawek radnego Grzegorza Kraszewskiego głosowało – 4, przeciw – 9, wstrzymało się od głosu – 1.
Wniosek został odrzucony.
Drugie głosowanie dotyczy przyjęcia protokołu z XXIX sesji.
„za” głosowało 9, przeciw – 4, wstrzymało się od głosu – 1.
Protokół z XXIX sesji został przyjęty.
Ad. 3
Na wniosek Przewodniczącego, Rada w głosowaniu jawnym przy 12 głosach „za” wybrała Radnego Mieczysława Kopańczyka na Sekretarza obrad XXX sesji.
2 radnych nie brało udziału w głosowaniu.
Ad. 4
Nawiązując do przekazanego wcześniej wszystkim radnym, porządku obrad XXX sesji Przewodniczący zapytał czy są do niego zmiany lub uzupełnienia.
Przewodniczący Wasilewski przedstawił pismo Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, które wpłynęło do Biura Rady w dniu 02 marca b.r
a dotyczy zaopiniowanie projektu planu aglomeracji. Pismo w załączeniu. W związku
z powyższym zaproponował, aby do porządku dziennego obrad, w pkt. 19a., wprowadzić projekt uchwały dotyczący wydania opinii w sprawie Projektu Planu Aglomeracji.
Bogdan Kraszewski
Wnioskował o zmianę kolejności głosowania:
- w punkcie 11 głosować projekt uchwały w sprawie kredytu na termomodernizację szkoły ,
- a w pkt.12 w sprawie zmiany budżetu gminy, ponieważ obie uchwały są ze sobą związane.
Bogdan Kraszewski
Wnioskował o wprowadzenie zmian w części uroczystej obrad.
W pkt. 8 po wyrazie „gości” zamiast kropki wpisać przecinek a po nim dopisać: „ „mieszkańców, radnych”.
Krzysztof Marusiński
Uzasadnił w/w wniosek informując, że chodzi o to by dać możliwość wypowiedzenia się radnym i mieszkańcom gminy.
Wioletta Kiewlak
Zwróciła uwagę, że każda uroczystość ma swój określony scenariusz i chętni do wystąpień powinni wcześniej zgłosić to na ręce przewodniczącego obrad, inaczej powstanie chaos.
Przewodniczący Wasilewski
Stwierdził, że każda uroczystosć ma swój ograniczony czas. Ponadto wystąpienia gości, mieszkańców i radnych są przewidziane w części D porządku obrad. Po tych wyjaśnieniach zarządził głosowanie.
1) dopisać pkt. 19 „projekt uchwały w sprawie zaopiniowania planu aglomeracji”,
„za” przyjęciem wniosku głosowało – 10, przeciw – nie było, wstrzymało się – 4.
poprawka została przyjęta
2) zmienić kolejność uchwał: - uchwałę w sprawie kredytu przenieść przed uchwałę w sprawie zmian budżetu.
„za” głosowali wszyscy, poprawka została przyjęta,
3) w części uroczystej E, w pkt. 8 po wyrazie „gości”, po przecinku, dopisać „mieszkańcy, radni”.
„za” głosowało – 4, przeciw – 10. Wniosek został odrzucony.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXIX Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXX sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXX sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
7. Program „Integracja społeczna i zawodowa osób z gminy Orzysz zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją”
8. Wprowadzenie zmian do Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Orzyszu.
9. Program współpracy na 2005 rok Gminy Orzysz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
10. W sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
11. Zaciągnięcie kredytu długoterminowego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku Szkoły Podstawowej w Orzyszu.
12. .Zmiany budżetu gminy na rok 2005.
13. W sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej (Okartowo).
14. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Szkole Podstawowej
w Orzyszu.
15. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Gimnazjum w Orzyszu.
16. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Przedszkola Miejskiego
w Orzyszu.
17. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Szkoły Podstawowej
w Okartowie.
18. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Zespołu Szkół
w Dąbrówce.
19. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Centrum Informacji Turystycznej w Orzyszu.
20. Zaopiniowanie projektu planu aglomeracji.
D. Statutowe elementy obrad.
21. Interpelacje radnych.
22. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
23. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
GODZINA 14OO
E. CZĘŚĆ UROCZYSTA OBRAD
1. Powitanie gości i wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej w Orzyszu.
2. Występ artystyczny.
3. Wystąpienie Burmistrza Orzysza: „Rozwój Orzysza w ostatnich latach i perspektywa na przyszłość”.
4. Występ artystyczny.
5. R e f e r a t - „Rys historyczny miasta Orzysz”.
6. Występ artystyczny.
7. Wręczenie pamiątek.
8. W y s t ą p i e n i a Gości.
9. Występ artystyczny.
10. Zakończenie obrad.
Ad. 5
Informację o pracy Burmistrza między sesjami w okresie od 28 stycznia do 2 marca 2005r. przedstawił Burmistrz Aleszczyk. Informacja w załączeniu.
Ad. 6
Informację o pracach Przewodniczącego Rady w okresie od 28 stycznia do 3 marca 2005r. przedstawił Przewodniczący Wiesław Wasilewski. Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie programu „Integracja społeczna i zawodowa osób z gminy Orzysz zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją”
Wyjaśnienia przedstawiła Kierownik MOPS Jolanta Rakowska.
Opinie stałych komisji – pozytywne.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/512/05 w sprawie programu „Integracja społeczna i zawodowa osób z gminy Orzysz zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją”
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie zmian do Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Orzyszu.
Krzysztof Marusiński
W swoim wypowiedzi podkreślił, że nie tak dawno Rada przyjmowała Statut MOPS,
a zaproponowane dziś zmiany dotyczą tylko podniesienia rangi osób tam pracujących. Dotychczasowy Kierownik ma być zastąpiony nazwą Dyrektor, sekcje mają mieć swoich kierowników.. Radni „Wspólnoty dla Orzysza” będą przeciwni.
Opinia stałych komisji – pozytywna.
dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem projektu uchwały głosowało – 10, przeciw – 4.
Rada podjęła uchwałę Nr XXX/513/05 w sprawie zmian do Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Orzyszu.
Ad. 9
Program współpracy na 2005 rok Gminy Orzysz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
Opinia stałych komisji – pozytywna.
Krzysztof Marusiński
Poinformował, że podczas prac nad w/w projektem zgłoszono wiele poprawek. Jedne zostały przyjęte inne nie. Np. przyjęto nowe zadanie w sprawie ochrony przyrody, a nie przyjęto dofinansowania wspólnot mieszkaniowych, a był to wniosek skierowany na rozwój ludzi, mieszkańców. W związku
z tym zgłasza kolejne wnioski:
- w § 3, ust.5 – skreślić wyrazy „w miarę możliwości”,
- w § 4 dopisać nowe zdanie w brzmieniu:
„7) na rozwój wspólnot i społeczności lokalnej”
Grzegorz Kraszewski
Zapytał z jakimi organizacjami pozarządowymi w/w program był przygotowywany.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że na spotkanie zaproszono organizacje działające najprężniej i te, które znajdują się w rejestrze Starostwa. Obecny na spotkaniu Krzysztof Marusiński, reprezentował 3 organizacje, których jest członkiem. Propozycja poprawki w § 3 ust.5 jest jednoznaczna z tym, że organizacje nie będą wypełniały własnego statutu, lecz będą na garnuszku gminy. Do propozycji wpisania nowego zdania w § 4 ustosunkował się również negatywnie, wyjaśniając, że przyjęta liczba sześciu zadań jest duża i na miarę tegorocznego budżetu. Ponadto na każdym etapie realizacji w/w uchwały można będzie wnosić poprawki i wpisywać nowe zadania, w miarę posiadanych środków finansowych. Zadania ujęte w programie muszą być zgodne z kompetencjami wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym.
Krzysztof Marusiński
Nie zgodził się z wyjaśnieniami burmistrza Bosińskiego, gdyż dokument był przygotowany bez udziału istotnych organizacji. W gminie nie ma wykazu organizacji, które działają na jej terenie a w związku z tym do współpracy wzięto tylko te, które krążą wokół. Zarzut, że propozycja zapisu jest mało szczegółowa jest niewłaściwy ponieważ szczegóły zostaną podane podczas konkursu na realizację danego zadania. Organizacje mają zajmować się tym czym nie może zajmować się administracja i nie można ich dzielić na te dobre i te złe. To źle wróży ich współpracy. Jego zdaniem na spotkanie został zaproszony jako radny, a nie jako przedstawiciel, którejkolwiek z organizacji.
Przewodniczący Wasilewski
Poprosił mówców o skracanie wypowiedzi.
Grzegorz Kraszewski
Poprosił o podanie kryterium prężności organizacji i nazw tych organizacji.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że na spotkania zaproszono te organizacje, które znajdują się w wykazie przekazanym przez Starostwo wg swojego rejestru Wkrótce zostaną zaproszone wszystkie organizacje, gdyż będzie powoływany Zespół Konsultacyjno-Opiniujący.
Głosowanie nad poprawkami:
1). w § 4 dopisać nowe zadanie: „ 7) na rozwój wspólnot i społeczności lokalnych”
„za” głosowało – 4, przeciw – 10. Wniosek upadł.
2). w § 3 ust. 5 pkt.1 skreślić wyrazy „w miarę możliwości”
„za” – głosowało – 4, przeciw – 10. Wniosek upadł.
Głosowanie nad całością uchwały:
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/514/05 w sprawie Programu współpracy na 2005 rok Gminy Orzysz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Krzysztof Marusiński
Zgłosił następujące poprawki:
- w § 6 ust. 2 pkt. 3 – skreślić wyraz „dwaj”, a wpisać „czterech”,
- w § 10 ust.11 skreślić wyrazy „we wszystkich”
Głosowanie nad poprawkami
– w § 6 ust. 2 pkt.3 skreślić „dwaj”, wpisać „czterech”
„za”- głosowało 4, przeciw – 10. Wniosek upadł.
- w § 10, ust.11 – skreślić wyrazy „we wszystkich”
„za” głosowało – 5, przeciw – 7, wstrzymało się od głosu – 2. Wniosek upadł.
Głosowanie nad całością uchwały:
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/515/05 w sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu (na termomodernizację Szkoły Podstawowej w Orzyszu).
Bogdan Kraszewski
Zauważył, że oprócz złego stanu ścian budynku starej szkoły, w złym stanie jest i dach. Obawia się on, że pieniądze z kredytu wystarczą tylko na termomodernizację, a zabraknie ich na wymianę dachu.
Burmistrz Aleszczyk
Wyjaśnił, że opracowany został audyt energetyczny dla szkoły podstawowej według, którego przygotowano projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu. Do audytu będzie jeszcze opracowany kosztorys, który wykaże, czy zachodzi potrzeba remontu dachu, czy też nie.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem gospodarskie podejście do sprawy jest takie, że najpierw remontuje się dach a potem odnawia się elewację budynku.
Przewodniczący poprosił o zabranie głosu dyrektora szkoły Pana Dariusza Kizlinga.
Dyrektor Kizling
W swoim wystąpieniu przypomniał, że szkoła istnieje 60 lat. Uczy się w niej najwięcej dzieci. Do starego budynku szkoły doszedł stary budynek po Miarexie. Sytuacja dojrzała do tego by przystąpić do kapitalnego remontu. Szkoła już czterokrotnie składała wnioski o dofinansowanie niestety nie skutecznie. Obecnie pojawiła się możliwość pozyskania środków na termomodernizację Procedura otrzymania kredytu jest bardzo długa dlatego też projekt uchwały przedstawiony jest dużo wcześniej. Najistotniejszą rzeczą jest kolejność działań remontowych. Do tego niezbędny jest kosztorys, gdyż z niego będą wynikały potrzeby i koszty. Termomodernizacja na początek z tego powodu, że procedura pozyskania na nią środków jest najdłuższa. Pozostałe przedsięwzięcia są krótsze i będą robione łącznie.
Adam Myka
Zapytał czy remont dachu jest konieczny i czy znany jest jego koszt
Dyrektor Kizling
Wyjaśnił, że nie zna kwoty do czasu otrzymania kosztorysu.
Wobec wyczerpania się głosów w dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/516/05
w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
Opinia komisji – pozytywna
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/517/05
w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2005.
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej (Okartowo).
Opinia komsiji – pozytywna.
Bogdan Kraszewski
Zapytał:
- gdzie dokładnie jest położona działka,
- jaka jest jej wartość,
- czy opłaca się ją sprzedawać.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem sprawa wygląda na dziwną, gdyż Rada wielokrotnie do niej podchodzi. Następnie zapytał jaka jest potrzeba sprzedaży działki w sytuacji gdy Gmina nic nie zyska ponieważ wynegocjowane pieniądze będzie musiała zwrócić do Agencji.
Jaki gmina ma w tym cel, kto użytkuje tą działkę, kto użytkuje działkę nr 64.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że działka nr 64 jest dzierżawiona przez Panią Jadwigę Gąsiewską. Wartość działki, której dotyczy uchwała wynosi około 10 tys. zł.
Przewodniczący Wasilewski
Przypomniał radnym, że na posiedzeniu komisji radni mieli wgląd do mapy a zatem są zorientowani w położeniu obu działek.
Zbigniew Krawczyk
Podkreślił, że jako rolnik jest za tym by działka była zadbana, bowiem najwięcej chwastów na pola uprawne przedostaje się z ugorów.
Monika Zielińska
Przypomniała radnym, że sprzedaż odbędzie się w drodze przetargu nieograniczonego i każdy będzie mógł wziąć w nim udział.
Bogdan Kraszewski
Złożył w n i o s e k:
Oddalić projekt uchwały. Poczekać ze sprzedażą 5 lat, dopiero po tym okresie przystąpić do sprzedaży. Przez w/w okres działkę można by wydzierżawić.
Głosowanie nad wnioskiem.
„za” przyjęciem wniosku głosowało – 6 radnych, przeciw – 5, wstrzymało się od głosu – 3.
Wniosek został przyjęty, wobec czego uchwała stała się bezprzedmiotowa.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
w Szkole Podstawowej w Orzyszu.
Marek Wysocki
Zgłosił wniosek formalny :
W związku z tym, że 5 kolejnych projektów uchwał jest podobnej treści oraz z taką samą podstawą prawną wnioskuje o nie odczytywanie każdorazowo powtarzających się elementów.
Głosowanie nad wnioskiem.
„za” przyjęciem wniosku głosowało – 13, przeciw – nie było, wstrzymujących się-nie było.
Jeden radny nie głosował.
Wniosek został przyjęty.
Wyjaśnienia do 5 projektów uchwał przedstawiła pełnomocnik ds. oświaty Pani Krystyna Harłożyńska.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/518/05 w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Szkole Podstawowej w Orzyszu.
Ad. 15
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
w Gimnazjum w Orzyszu.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/519/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Gimnazjum
w Orzyszu.
Ad. 16
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Przedszkola Miejskiego w Orzyszu.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/520/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Przedszkola Miejskiego w Orzyszu.
Ad.17
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Szkoły Podstawowej w Okartowie.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/521/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Szkoły Podstawowej w Okartowie.
Ad. 18
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Zespołu Szkół w Dąbrówce .
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/522/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Zespołu Szkół
w Dąbrówce.
Ad. 19
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Centrum Informacji Turystycznej w Orzyszu.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/523/05 w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Centrum Informacji Turystycznej w Orzyszu.
Ad. 20
Projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji.
Wyjaśnienia przedstawiła Pani Krystna Chludzińska - insp. UM w Orzyszu, informując jednocześnie, że sam plan aglomeracji przygotowuje Wojewoda, a następnie przekazuje go do Ministerstwa. Dlatego też sprawa zaopiniowania projektu planu aglomeracji przez gminy jest terminowa i pilna.
Krzysztof Marusiński
Zapytał dlaczego w załączniku są wymienione tylko 22 miejscowości. Brak jest np. Dziubiel.
Krystyna Chludzińska
Odpowiedziała, że nie wymienione w załączniku miejscowości mają inny termin realizacji tj. po 2007 roku. W obecnym planie ujęto tylko te miejscowości, które leżą promieniście blisko oczyszczalni ścieków.
Bogdan Kraszewski
Zauważył, że w uchwale budżetowej na rok 2005 był załączony wykaz inwestycji, ale bez podania roku ich realizacji, tu już są wskazane konkretne lata. Po czym zapytał czy w/w plan był konsultowany z sołtysami. Z głosów płynących z sali słychać, że sołtysi mają wątpliwości. Ponadto brak jest mapy, planu skanalizowania gminy. Czy jest określony termin przekazania opinii.
Krystyna Chludzińska i Przewodniczący Wasilewski
Przypomnieli treść pisma Urzędu Wojewódzkiego w tej sprawie, w którym określono termin do końca marca b.r. Do tego terminu Wojewoda musi przekazać Plan do Ministerstwa.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 10, przeciw – nie było, wstrzymało się – 4.
Rada podjęła uchwałę Nr XXX/524/05 w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji.
Ad. 21
Interpelacji nie zgłoszono.
Ad. 22
Wnioski i zapytania
Grzegorz Kraszewski
Zapytał burmistrza czy planuje się ponowne otwarcie siłowni, gdyż są chętni do tego rodzaju ćwiczeń.
Bogdan Kraszewski
1). Stwierdził, że Pan Jan Owczarek podał nieprawdziwe dane do Biuletynu Informacyjnego Gminy ponieważ napisał, że w halowych mistrzostwach w Okratowie brali udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Orzyszu z opiekunem Panem Nowacki. Pan Nowacki nie jest nauczycielem SP w Orzyszu lecz LO, a nauczyciele ze SP nie wiedzieli nic o takich mistrzostwach.
2) Minął rok od czasu zatrudnienia nowego dyrektora w Domu Kultury w Orzyszu,
a burmistrz nie podał informacji na temat jego dalszego zatrudnienia lub też zmiany na tym stanowisku.
3). Poprosił o podanie informacji w następujących tematach:
- na czym polega modernizacja ulicy Wierzbińskiej,
- oświetlenie i ścieżki rowerowe,
- jakie to będą wspólne inwestycje drogowe
4). Czy pracownicy Urzędu Miejskiego otrzymali już podwyżki płac, kiedy podwyżki otrzymają pracownicy szkół.
Sołtys z Ogródka
Pochwalił bardzo dobre odśnieżanie dróg.
Następnie poinformował, że odcięto mu telefon stacjonarny ponieważ był to telefon szkolny.
Prosił o założenie nowego telefonu.
Sołtys z Okartowa
Zwrócił się o zlikwidowanie starego przystanek autobusowego i o budowę nowego.
Sołtys z Ublika
Skarżył się na złe odśnieżanie drogi Cierzpięty – Danowo, którą wykonuje pan Jórzak.
Wioletta Kiewlak
Poinformowała, że w dalszym ciągu nie odśnieżono dróg dojazdowych do garaży na ulicy
22 Lipca. Następnie zaproponowała, aby ogłosić konkurs dla biur architektonicznych na opracowanie planów zagospodarowania terenów rekreacyjnych.
Sołtys z Gaudynka
Skarżyła się na złe odśnieżanie w Gaudynku.
Sołtys z Pianek
Zgłosiła brak piasku na drodze powiatowej, co powoduje, że autobus dowożący dzieci do szkoły w Orzyszu ma ogromne trudności z dojazdem po dzieci.
Sołtys z Nowych Gut
Zapytał o to czy pani Archacka będzie miała przedłużoną umowę o pracę w świetlicy
w Nowych Gutach.
Ad .23
Odpowiedzi na tematy związane z odśnieżaniem udzielił Przewodniczący Wasilewski, który m.in. przypomniał o kolejności i standardach odśnieżania dróg.
Pozostałych odpowiedzi udzielił Burmistrz Aleszczyk
- w sprawie siłowni wyjaśnił, iż kino, w którym do tej pory mieściła się siłownia, będzie remontowane i jeśli po tym remoncie będą tam wolne pomieszczenia, to będzie je można wydzierżawić na siłownię. Obecnie otwarto siłownię w wojsku.
- w sprawie zawodów uczniowskich w Okartowie wyjaśnień udzielił Burmistrz Bosiński, informując, że pan Nowacki opiekuje się uczniami-sportowcami ze wszystkich szkół. Wśród tych dzieci są uczniowie ze SP w Orzyszu. Pan Nowacki wraz ze swoją grupą sportowców brał udział w mistrzostwach, w Okartwie i taką informację podał do Biuletynu Pan Owczarek,
- w sprawie zatrudnienia dyrektora Domu Kultury Burmistrz Aleszczyk odpowiedział, że po roku pracy pani Beata Szymankiewicz otrzymała umowę o pracę na czas nieokreślony,
- ulica Wierzbińska jest nową ulicą i będzie ona budowana od początku czyli uzbrajana we wszystkie media, oświetlenie itd. jak również planuje się tam ścieżkę rowerową,
- wspólne inwestycje drogowe - dotyczą dróg powiatowych , po weryfikacji budżetu trzeba będzie przeznaczyć część nadwyżki na wsparcie robót drogowych mimo, że są to drogi powiatowe. W ubiegłym roku, wiązane inwestycje z Dyrekcją dróg karajowych, zaowocowały modernizacją odcinka dróg krajowych,
- podwyżek płac pracownicy Urzędu Miejskiego nie otrzymali,
- wyjaśnienia w sprawie podwyżki płac w szkołach udzieliła Pani Krystyna Harłożyńska informując, że personel otrzyma je w m-cu marcu,
- telefon dla sołtysa w Ogródku - Burmistrz poinformował, że zostanie to wyjaśnione,
- przystanki w Okartowie – sprawa będzie rozpatrywana wiosną,
- odśnieżanie dróg do garaży – zostanie zlecone do wykonania,
- konkurs dla biur architektonicznych – w celu wskazania terenów pod budowę infrastruktury została powołana komisja urbanistyczna, która opracuje wskazania dla Orzysza, po czym zostanie ogłoszony konkurs na najlepszy projekt techniczny. Konkurs będzie nagradzany w związku z tym trzeba się liczyć z wydatkami.
- przedłużenie umowy na pracę w świetlicy w Nowych Gutach dla pani Archackiej będzie możliwe wówczas, gdy Powiatowy Urząd Pracy w Piszu będzie miał na to środki. Pani Archacka ma umowę do dnia 31 marca b.r.
Radni Grzegorz i Bogdan Kraszewski
Wyjaśnili, że nie prowadzą działalności gospodarczej, a zabiegają o reaktywowanie siłowni, gdyż są w Orzyszu młodzi pasjonaci tego rodzaju ćwiczeń.
Sołtys z Okartowa
Zapytał do kogo należy odśnieżanie chodnika oraz poruszył sprawę ogromnych hałd śnieżnych, które leżą na zatoczkach autobusowych i których nikt nie usuwa.
Wiesław Wasilewski
Odpowiedział, że odśnieżanie chodnika należy do administratora lub właściciela posesji przyległej drogi.
Sołtys z Chmielewa
Przypomniał o naprawie oświetlenia ulicznego w Chmielewie.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że sprawy związane z wymianą oświetlenia ulicznego są w trakcie załatwiania.
Wobec wyczerpania się głosów Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski zaprosił wszystkich obecnych na drugą część obrad, która odbędzie się w kawiarni „Anna.”
E. CZĘŚĆ UROCZYSTA OBRAD
Po oficjalnym otwarciu uroczystej części sesji z okazji obchodów 280 rocznicy
nadania praw miejskich dla Orzysza, Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski
powitał wszystkich przybyłych gości.
Następnie przeczytał domniemany tekst nadania praw miejskich przez króla Fryderyka Wilhelma I w 1725 roku.
Lista obecności gości stanowi załącznik do protokołu.
Po tej części oficjalnej występ artystyczny przedstawiły dzieci ze Szkoły Podstawowej
w Orzyszu.
Następnie odbyło się wystąpienie Burmistrza Orzysza Pana Jana Aleszczyk (tekst
w załączeniu).
Drugi występ artystyczny przedstawiła młodzież z Gimnazjum w Orzyszu.
Pan Jacek Foszczyński – nauczyciel historii w LO- wygłosił referat na temat:
„Rys historyczny miasta Orzysz”, (tekst w załączeniu).
Kolejny występ był z udziałem dzieci ze Szkoły Podstawowej w Orzyszu.
Przewodniczący Rady i Burmistrz Orzysza wręczyli osobom wyróżnionym okolicznościowe Statuetki oraz podziękowania za ich dotychczasową pracę.
Lista osób wyróżnionych
Naczelnicy-Burmistrze
1. Pan Bolesław Cieślak Naczelnik w latach 1962 -1979
2. Pan Janusz Nowakowski Naczelnik w latach 1979 - 1980
3. Pani Irena Januszko p.o.Naczelnika w roku 1980
4. Pan Walerian Stępień Naczelnik w latach 1980 -1981
5. Pan Zenon Świeczka Naczelnik w latach 1981 - 1990
6. Pan Adam Koronkiewicz Burmistrz w latach 1990- 1998
Przewodniczący Rady Miejskiej
1. Pan Jan Czaban – Przewodniczący Rady Narodowej w latach 1970-1980
2. Pan Ryszard Wasielewski- Przewodniczący Rady Narodowej w latach 1980 - 1988
3. Pani Danuta Liwoch – Przewodnicząca Rady Miejskiej w latach 1990- 1994
4. Pan Jerzy Rajkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej w latach 1994 - 1998
5. Pan Władysław Pszczółkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej w latach 1998-2002
Starosta Powiatu Piskiego - Pan Zbigniew Włodkowski,
Radny o najdłuższym stażu - Pan Marek Wysocki,
Dyrektor Caritas w Ełku - Ks. Dariusz Kruczyński,
Przedstawiciele wojska
1. Gen.Bryg. Pan Jerzy Zatoński – Dowódca 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej,
2. ppłk Pan Marek Marcińczyk – Dowódca Garnizonu Orzysz,
3. ppłk. Pan Ryszard Wiśniewski – Dowódca 15 Mazurskiego Batalionu Saperów,
4. ppłk. Pan Marian Żuławski – Komenda Wydziału Żandarmerii,
Zespół ludowy ORZYSZANKI,
Pan Leon Truszkowski – Komendant M-G Związku Ochotniczych Straży Pożarnych,
Przedstawiciele organizacji społecznych
1. Pan Józef Żmojda - Związek Sybiraków Prezes Koła w Orzyszu,
2. Pan Piotr Głuch – Prezes Związku Emerytów Cywilnych Koła w Orzyszu,
3. Pan Lech Zielke – Światowy Związek Żołnierzy AK, koło w Orzyszu,
4. Pan Edward Janiszewski – Związek Emerytów Wojskowych,
L e k a r z e Pani Lilia Świeczka, Pan Kazimierz Liwoch.
Działacze sportowi : Pan Andrzej Gosk, Pan Zbigniew Piątek
Rolnicy Grażyna i Zbigniew Wójcikowie z Gaudynka, Danuta i Jerzy Ordowscy
z Czarnej.
Sołtysi z najdłuższym stażem : Pani Kazimiera Borchet, Pan Adam Pietrzak
Wśród gości głos zabrali:
- Pan Zbigniew Włodkowski – Starosta powiatu piskiego,
- w imieniu ppłk. Marka Marcińczyka przemówił ppłk. Andrzej Brzostek,
- ks. Janusz Warych – Proboszcz Parafii Niepokalanego Serca Pana Jezusa w Orzyszu,
- Pan Władysław Pszczółkowski – Przewodn.RM w latach 1998-2002,
- Pan Wiesław Sadok – Wójt Gminy Miłki,
- Pan Eugeniusz Simson – Prezes Zarządu Sybiraków, który wraz z Panem Józefem Żmojda Prezesem Koła w Orzyszu wręczyli okolicznościowe podziękowania dla Burmistrza Jana Aleszczyka , Przewodniczącego Rady Wiesława Wasilewskiego i Pani Bożeny Szewczyk Dyrektor Przedszkola, za pomoc organizacyjną i wspieranie działań sybiraków.
Więcej chętnych do zabrania głosu – nie było.
Na zakończenie uroczystości występy artystyczne przedstawili:
- młodzież z Gimnazjum w Orzyszu.
- dzieci ze Szkoły Podstawowej w Orzyszu,
- dziecięca para taneczna - pokaz tańca towarzyskiego,
- pokaz taneczny zespołu „BUZIAKI” z Klubu Garnizonowego,
- zespół Orzyszanki.
Wszyscy uczestnicy uroczystości otrzymali okolicznościowe pamiątki w postaci kopii dokumentu nadania praw miejskich dla Orzysza przez Fryderyka Wilhelma króla Księstwa Pruskiego w 1725 roku oraz foldery, mapy, przewodniki po Gminie Orzysz.
Po czym wpisali się do Księgi Pamiątkowej.
Wobec wyczerpania się porządku dziennego obrad Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski zakończył XXX sesję i zaprosił obecnych na poczęstunek.
Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Orzysza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Zofia Prorok ,dyrektorzy jednostek organizacyjnych gminy oraz spółek gminy, sołtysi, mieszkańcy.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1010 otworzył obrady XXX sesję i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów oraz gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad. 2
Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski poinformował radnych, że do Biura Rady wpłynęły poprawki do protokołu z XXIX sesji złożone przez radnego Grzegorza Kraszewskiego.
Po ich dokładnej analizie i porównaniu z zapisami w protokole zgłasza wniosek
o odrzucenie proponowanych zmian w całości.
Uzasadnienie:
Proponowane zmiany są niespójne, chaotyczne i nierzetelne. Noszą znamiona stenopisu, a nie protokołu. W proponowanych zmianach występują powtórzenia i treści identyczne z zawartymi w protokole. Proponuje się zapisy odbiegające od zwyczajowo przyjętych.
Przyjęcie wniosku radnego spowoduje, że protokół będzie zagmatwany, nieczytelny i niezrozumiały dla czytelnika nieobecnego na sesji Rady.
Zapewniam, że mój podpis pod protokołem jest gwarantem rzetelności i przejrzystości tego dokumentu
Grzegorz Kraszewski
Wyjaśnił, że podstawą jego propozycji zmian do protokołu z XXIX sesji jest § 52 ust.6 Statutu Gminy Orzysz.
W zaproponowanych poprawkach chciał odzwierciedlić przebieg dyskusji nad uchwałami
w sprawie Planu Rozwoju Wsi Ogródek i realizacji tego programu.. Ponadto w protokole brak jest wniosku jaki zgłosił Przewodniczący Wasilewski, a który dotyczył streszczania przez niego wypowiedzi mówców
Zgłosił w n i o s e k: przyjąć wszystkie zgłoszone poprawki do protokołu z XXIX sesji.
Przewodniczący Wasilewski
Stwierdził, że postawiony wniosek był tylko przypomnieniem dla radnych § 52 ust.6 Statutu Gminy Orzysz.
Akceptuje jednak tą proponowaną poprawkę i znajdzie się ona w treści protokołu
z XXIX sesji Rady Miejskiej.
Po wysłuchaniu głosów „za” i „przeciw” przewodniczący zarządził głosowanie.
Pierwsze głosowanie dotyczy wniosku radnego Grzegorza Kraszewskiego w sprawie przyjęcia poprawek do protokołu z XXIX sesji.
‘za” przyjęciem poprawek radnego Grzegorza Kraszewskiego głosowało – 4, przeciw – 9, wstrzymało się od głosu – 1.
Wniosek został odrzucony.
Drugie głosowanie dotyczy przyjęcia protokołu z XXIX sesji.
„za” głosowało 9, przeciw – 4, wstrzymało się od głosu – 1.
Protokół z XXIX sesji został przyjęty.
Ad. 3
Na wniosek Przewodniczącego, Rada w głosowaniu jawnym przy 12 głosach „za” wybrała Radnego Mieczysława Kopańczyka na Sekretarza obrad XXX sesji.
2 radnych nie brało udziału w głosowaniu.
Ad. 4
Nawiązując do przekazanego wcześniej wszystkim radnym, porządku obrad XXX sesji Przewodniczący zapytał czy są do niego zmiany lub uzupełnienia.
Przewodniczący Wasilewski przedstawił pismo Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, które wpłynęło do Biura Rady w dniu 02 marca b.r
a dotyczy zaopiniowanie projektu planu aglomeracji. Pismo w załączeniu. W związku
z powyższym zaproponował, aby do porządku dziennego obrad, w pkt. 19a., wprowadzić projekt uchwały dotyczący wydania opinii w sprawie Projektu Planu Aglomeracji.
Bogdan Kraszewski
Wnioskował o zmianę kolejności głosowania:
- w punkcie 11 głosować projekt uchwały w sprawie kredytu na termomodernizację szkoły ,
- a w pkt.12 w sprawie zmiany budżetu gminy, ponieważ obie uchwały są ze sobą związane.
Bogdan Kraszewski
Wnioskował o wprowadzenie zmian w części uroczystej obrad.
W pkt. 8 po wyrazie „gości” zamiast kropki wpisać przecinek a po nim dopisać: „ „mieszkańców, radnych”.
Krzysztof Marusiński
Uzasadnił w/w wniosek informując, że chodzi o to by dać możliwość wypowiedzenia się radnym i mieszkańcom gminy.
Wioletta Kiewlak
Zwróciła uwagę, że każda uroczystość ma swój określony scenariusz i chętni do wystąpień powinni wcześniej zgłosić to na ręce przewodniczącego obrad, inaczej powstanie chaos.
Przewodniczący Wasilewski
Stwierdził, że każda uroczystosć ma swój ograniczony czas. Ponadto wystąpienia gości, mieszkańców i radnych są przewidziane w części D porządku obrad. Po tych wyjaśnieniach zarządził głosowanie.
1) dopisać pkt. 19 „projekt uchwały w sprawie zaopiniowania planu aglomeracji”,
„za” przyjęciem wniosku głosowało – 10, przeciw – nie było, wstrzymało się – 4.
poprawka została przyjęta
2) zmienić kolejność uchwał: - uchwałę w sprawie kredytu przenieść przed uchwałę w sprawie zmian budżetu.
„za” głosowali wszyscy, poprawka została przyjęta,
3) w części uroczystej E, w pkt. 8 po wyrazie „gości”, po przecinku, dopisać „mieszkańcy, radni”.
„za” głosowało – 4, przeciw – 10. Wniosek został odrzucony.
Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XXIX Sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XXX sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XXX sesji.
B. Część sprawozdawcza obrad.
5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
C. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:
7. Program „Integracja społeczna i zawodowa osób z gminy Orzysz zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją”
8. Wprowadzenie zmian do Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Orzyszu.
9. Program współpracy na 2005 rok Gminy Orzysz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
10. W sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
11. Zaciągnięcie kredytu długoterminowego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku Szkoły Podstawowej w Orzyszu.
12. .Zmiany budżetu gminy na rok 2005.
13. W sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej (Okartowo).
14. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Szkole Podstawowej
w Orzyszu.
15. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Gimnazjum w Orzyszu.
16. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Przedszkola Miejskiego
w Orzyszu.
17. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Szkoły Podstawowej
w Okartowie.
18. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Zespołu Szkół
w Dąbrówce.
19. Utworzenie wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Centrum Informacji Turystycznej w Orzyszu.
20. Zaopiniowanie projektu planu aglomeracji.
D. Statutowe elementy obrad.
21. Interpelacje radnych.
22. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
23. 0dpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
GODZINA 14OO
E. CZĘŚĆ UROCZYSTA OBRAD
1. Powitanie gości i wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej w Orzyszu.
2. Występ artystyczny.
3. Wystąpienie Burmistrza Orzysza: „Rozwój Orzysza w ostatnich latach i perspektywa na przyszłość”.
4. Występ artystyczny.
5. R e f e r a t - „Rys historyczny miasta Orzysz”.
6. Występ artystyczny.
7. Wręczenie pamiątek.
8. W y s t ą p i e n i a Gości.
9. Występ artystyczny.
10. Zakończenie obrad.
Ad. 5
Informację o pracy Burmistrza między sesjami w okresie od 28 stycznia do 2 marca 2005r. przedstawił Burmistrz Aleszczyk. Informacja w załączeniu.
Ad. 6
Informację o pracach Przewodniczącego Rady w okresie od 28 stycznia do 3 marca 2005r. przedstawił Przewodniczący Wiesław Wasilewski. Informacja w załączeniu.
Ad. 7
Projekt uchwały w sprawie programu „Integracja społeczna i zawodowa osób z gminy Orzysz zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją”
Wyjaśnienia przedstawiła Kierownik MOPS Jolanta Rakowska.
Opinie stałych komisji – pozytywne.
Dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/512/05 w sprawie programu „Integracja społeczna i zawodowa osób z gminy Orzysz zagrożonych wykluczeniem społecznym i marginalizacją”
Ad. 8
Projekt uchwały w sprawie zmian do Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Orzyszu.
Krzysztof Marusiński
W swoim wypowiedzi podkreślił, że nie tak dawno Rada przyjmowała Statut MOPS,
a zaproponowane dziś zmiany dotyczą tylko podniesienia rangi osób tam pracujących. Dotychczasowy Kierownik ma być zastąpiony nazwą Dyrektor, sekcje mają mieć swoich kierowników.. Radni „Wspólnoty dla Orzysza” będą przeciwni.
Opinia stałych komisji – pozytywna.
dyskusji nie zgłoszono.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem projektu uchwały głosowało – 10, przeciw – 4.
Rada podjęła uchwałę Nr XXX/513/05 w sprawie zmian do Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Orzyszu.
Ad. 9
Program współpracy na 2005 rok Gminy Orzysz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
Opinia stałych komisji – pozytywna.
Krzysztof Marusiński
Poinformował, że podczas prac nad w/w projektem zgłoszono wiele poprawek. Jedne zostały przyjęte inne nie. Np. przyjęto nowe zadanie w sprawie ochrony przyrody, a nie przyjęto dofinansowania wspólnot mieszkaniowych, a był to wniosek skierowany na rozwój ludzi, mieszkańców. W związku
z tym zgłasza kolejne wnioski:
- w § 3, ust.5 – skreślić wyrazy „w miarę możliwości”,
- w § 4 dopisać nowe zdanie w brzmieniu:
„7) na rozwój wspólnot i społeczności lokalnej”
Grzegorz Kraszewski
Zapytał z jakimi organizacjami pozarządowymi w/w program był przygotowywany.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że na spotkanie zaproszono organizacje działające najprężniej i te, które znajdują się w rejestrze Starostwa. Obecny na spotkaniu Krzysztof Marusiński, reprezentował 3 organizacje, których jest członkiem. Propozycja poprawki w § 3 ust.5 jest jednoznaczna z tym, że organizacje nie będą wypełniały własnego statutu, lecz będą na garnuszku gminy. Do propozycji wpisania nowego zdania w § 4 ustosunkował się również negatywnie, wyjaśniając, że przyjęta liczba sześciu zadań jest duża i na miarę tegorocznego budżetu. Ponadto na każdym etapie realizacji w/w uchwały można będzie wnosić poprawki i wpisywać nowe zadania, w miarę posiadanych środków finansowych. Zadania ujęte w programie muszą być zgodne z kompetencjami wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym.
Krzysztof Marusiński
Nie zgodził się z wyjaśnieniami burmistrza Bosińskiego, gdyż dokument był przygotowany bez udziału istotnych organizacji. W gminie nie ma wykazu organizacji, które działają na jej terenie a w związku z tym do współpracy wzięto tylko te, które krążą wokół. Zarzut, że propozycja zapisu jest mało szczegółowa jest niewłaściwy ponieważ szczegóły zostaną podane podczas konkursu na realizację danego zadania. Organizacje mają zajmować się tym czym nie może zajmować się administracja i nie można ich dzielić na te dobre i te złe. To źle wróży ich współpracy. Jego zdaniem na spotkanie został zaproszony jako radny, a nie jako przedstawiciel, którejkolwiek z organizacji.
Przewodniczący Wasilewski
Poprosił mówców o skracanie wypowiedzi.
Grzegorz Kraszewski
Poprosił o podanie kryterium prężności organizacji i nazw tych organizacji.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że na spotkania zaproszono te organizacje, które znajdują się w wykazie przekazanym przez Starostwo wg swojego rejestru Wkrótce zostaną zaproszone wszystkie organizacje, gdyż będzie powoływany Zespół Konsultacyjno-Opiniujący.
Głosowanie nad poprawkami:
1). w § 4 dopisać nowe zadanie: „ 7) na rozwój wspólnot i społeczności lokalnych”
„za” głosowało – 4, przeciw – 10. Wniosek upadł.
2). w § 3 ust. 5 pkt.1 skreślić wyrazy „w miarę możliwości”
„za” – głosowało – 4, przeciw – 10. Wniosek upadł.
Głosowanie nad całością uchwały:
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/514/05 w sprawie Programu współpracy na 2005 rok Gminy Orzysz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
Ad. 10
Projekt uchwały w sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Krzysztof Marusiński
Zgłosił następujące poprawki:
- w § 6 ust. 2 pkt. 3 – skreślić wyraz „dwaj”, a wpisać „czterech”,
- w § 10 ust.11 skreślić wyrazy „we wszystkich”
Głosowanie nad poprawkami
– w § 6 ust. 2 pkt.3 skreślić „dwaj”, wpisać „czterech”
„za”- głosowało 4, przeciw – 10. Wniosek upadł.
- w § 10, ust.11 – skreślić wyrazy „we wszystkich”
„za” głosowało – 5, przeciw – 7, wstrzymało się od głosu – 2. Wniosek upadł.
Głosowanie nad całością uchwały:
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/515/05 w sprawie karty współpracy Gminy Orzysz wobec organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Ad. 11
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu (na termomodernizację Szkoły Podstawowej w Orzyszu).
Bogdan Kraszewski
Zauważył, że oprócz złego stanu ścian budynku starej szkoły, w złym stanie jest i dach. Obawia się on, że pieniądze z kredytu wystarczą tylko na termomodernizację, a zabraknie ich na wymianę dachu.
Burmistrz Aleszczyk
Wyjaśnił, że opracowany został audyt energetyczny dla szkoły podstawowej według, którego przygotowano projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu. Do audytu będzie jeszcze opracowany kosztorys, który wykaże, czy zachodzi potrzeba remontu dachu, czy też nie.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem gospodarskie podejście do sprawy jest takie, że najpierw remontuje się dach a potem odnawia się elewację budynku.
Przewodniczący poprosił o zabranie głosu dyrektora szkoły Pana Dariusza Kizlinga.
Dyrektor Kizling
W swoim wystąpieniu przypomniał, że szkoła istnieje 60 lat. Uczy się w niej najwięcej dzieci. Do starego budynku szkoły doszedł stary budynek po Miarexie. Sytuacja dojrzała do tego by przystąpić do kapitalnego remontu. Szkoła już czterokrotnie składała wnioski o dofinansowanie niestety nie skutecznie. Obecnie pojawiła się możliwość pozyskania środków na termomodernizację Procedura otrzymania kredytu jest bardzo długa dlatego też projekt uchwały przedstawiony jest dużo wcześniej. Najistotniejszą rzeczą jest kolejność działań remontowych. Do tego niezbędny jest kosztorys, gdyż z niego będą wynikały potrzeby i koszty. Termomodernizacja na początek z tego powodu, że procedura pozyskania na nią środków jest najdłuższa. Pozostałe przedsięwzięcia są krótsze i będą robione łącznie.
Adam Myka
Zapytał czy remont dachu jest konieczny i czy znany jest jego koszt
Dyrektor Kizling
Wyjaśnił, że nie zna kwoty do czasu otrzymania kosztorysu.
Wobec wyczerpania się głosów w dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/516/05
w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu.
Ad. 12
Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2005 rok.
Opinia komisji – pozytywna
dyskusji nie zgłoszono
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/517/05
w sprawie zmiany budżetu gminy na rok 2005.
Ad. 13
Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej (Okartowo).
Opinia komsiji – pozytywna.
Bogdan Kraszewski
Zapytał:
- gdzie dokładnie jest położona działka,
- jaka jest jej wartość,
- czy opłaca się ją sprzedawać.
Krzysztof Marusiński
Jego zdaniem sprawa wygląda na dziwną, gdyż Rada wielokrotnie do niej podchodzi. Następnie zapytał jaka jest potrzeba sprzedaży działki w sytuacji gdy Gmina nic nie zyska ponieważ wynegocjowane pieniądze będzie musiała zwrócić do Agencji.
Jaki gmina ma w tym cel, kto użytkuje tą działkę, kto użytkuje działkę nr 64.
Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że działka nr 64 jest dzierżawiona przez Panią Jadwigę Gąsiewską. Wartość działki, której dotyczy uchwała wynosi około 10 tys. zł.
Przewodniczący Wasilewski
Przypomniał radnym, że na posiedzeniu komisji radni mieli wgląd do mapy a zatem są zorientowani w położeniu obu działek.
Zbigniew Krawczyk
Podkreślił, że jako rolnik jest za tym by działka była zadbana, bowiem najwięcej chwastów na pola uprawne przedostaje się z ugorów.
Monika Zielińska
Przypomniała radnym, że sprzedaż odbędzie się w drodze przetargu nieograniczonego i każdy będzie mógł wziąć w nim udział.
Bogdan Kraszewski
Złożył w n i o s e k:
Oddalić projekt uchwały. Poczekać ze sprzedażą 5 lat, dopiero po tym okresie przystąpić do sprzedaży. Przez w/w okres działkę można by wydzierżawić.
Głosowanie nad wnioskiem.
„za” przyjęciem wniosku głosowało – 6 radnych, przeciw – 5, wstrzymało się od głosu – 3.
Wniosek został przyjęty, wobec czego uchwała stała się bezprzedmiotowa.
Ad. 14
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
w Szkole Podstawowej w Orzyszu.
Marek Wysocki
Zgłosił wniosek formalny :
W związku z tym, że 5 kolejnych projektów uchwał jest podobnej treści oraz z taką samą podstawą prawną wnioskuje o nie odczytywanie każdorazowo powtarzających się elementów.
Głosowanie nad wnioskiem.
„za” przyjęciem wniosku głosowało – 13, przeciw – nie było, wstrzymujących się-nie było.
Jeden radny nie głosował.
Wniosek został przyjęty.
Wyjaśnienia do 5 projektów uchwał przedstawiła pełnomocnik ds. oświaty Pani Krystyna Harłożyńska.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/518/05 w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Szkole Podstawowej w Orzyszu.
Ad. 15
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
w Gimnazjum w Orzyszu.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/519/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych w Gimnazjum
w Orzyszu.
Ad. 16
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Przedszkola Miejskiego w Orzyszu.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/520/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Przedszkola Miejskiego w Orzyszu.
Ad.17
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Szkoły Podstawowej w Okartowie.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/521/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Szkoły Podstawowej w Okartowie.
Ad. 18
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Zespołu Szkół w Dąbrówce .
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/522/05
w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Zespołu Szkół
w Dąbrówce.
Ad. 19
Projekt uchwały w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych
Centrum Informacji Turystycznej w Orzyszu.
dyskusji nie zgłoszono
W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XXX/523/05 w sprawie utworzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych Centrum Informacji Turystycznej w Orzyszu.
Ad. 20
Projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji.
Wyjaśnienia przedstawiła Pani Krystna Chludzińska - insp. UM w Orzyszu, informując jednocześnie, że sam plan aglomeracji przygotowuje Wojewoda, a następnie przekazuje go do Ministerstwa. Dlatego też sprawa zaopiniowania projektu planu aglomeracji przez gminy jest terminowa i pilna.
Krzysztof Marusiński
Zapytał dlaczego w załączniku są wymienione tylko 22 miejscowości. Brak jest np. Dziubiel.
Krystyna Chludzińska
Odpowiedziała, że nie wymienione w załączniku miejscowości mają inny termin realizacji tj. po 2007 roku. W obecnym planie ujęto tylko te miejscowości, które leżą promieniście blisko oczyszczalni ścieków.
Bogdan Kraszewski
Zauważył, że w uchwale budżetowej na rok 2005 był załączony wykaz inwestycji, ale bez podania roku ich realizacji, tu już są wskazane konkretne lata. Po czym zapytał czy w/w plan był konsultowany z sołtysami. Z głosów płynących z sali słychać, że sołtysi mają wątpliwości. Ponadto brak jest mapy, planu skanalizowania gminy. Czy jest określony termin przekazania opinii.
Krystyna Chludzińska i Przewodniczący Wasilewski
Przypomnieli treść pisma Urzędu Wojewódzkiego w tej sprawie, w którym określono termin do końca marca b.r. Do tego terminu Wojewoda musi przekazać Plan do Ministerstwa.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 10, przeciw – nie było, wstrzymało się – 4.
Rada podjęła uchwałę Nr XXX/524/05 w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji.
Ad. 21
Interpelacji nie zgłoszono.
Ad. 22
Wnioski i zapytania
Grzegorz Kraszewski
Zapytał burmistrza czy planuje się ponowne otwarcie siłowni, gdyż są chętni do tego rodzaju ćwiczeń.
Bogdan Kraszewski
1). Stwierdził, że Pan Jan Owczarek podał nieprawdziwe dane do Biuletynu Informacyjnego Gminy ponieważ napisał, że w halowych mistrzostwach w Okratowie brali udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Orzyszu z opiekunem Panem Nowacki. Pan Nowacki nie jest nauczycielem SP w Orzyszu lecz LO, a nauczyciele ze SP nie wiedzieli nic o takich mistrzostwach.
2) Minął rok od czasu zatrudnienia nowego dyrektora w Domu Kultury w Orzyszu,
a burmistrz nie podał informacji na temat jego dalszego zatrudnienia lub też zmiany na tym stanowisku.
3). Poprosił o podanie informacji w następujących tematach:
- na czym polega modernizacja ulicy Wierzbińskiej,
- oświetlenie i ścieżki rowerowe,
- jakie to będą wspólne inwestycje drogowe
4). Czy pracownicy Urzędu Miejskiego otrzymali już podwyżki płac, kiedy podwyżki otrzymają pracownicy szkół.
Sołtys z Ogródka
Pochwalił bardzo dobre odśnieżanie dróg.
Następnie poinformował, że odcięto mu telefon stacjonarny ponieważ był to telefon szkolny.
Prosił o założenie nowego telefonu.
Sołtys z Okartowa
Zwrócił się o zlikwidowanie starego przystanek autobusowego i o budowę nowego.
Sołtys z Ublika
Skarżył się na złe odśnieżanie drogi Cierzpięty – Danowo, którą wykonuje pan Jórzak.
Wioletta Kiewlak
Poinformowała, że w dalszym ciągu nie odśnieżono dróg dojazdowych do garaży na ulicy
22 Lipca. Następnie zaproponowała, aby ogłosić konkurs dla biur architektonicznych na opracowanie planów zagospodarowania terenów rekreacyjnych.
Sołtys z Gaudynka
Skarżyła się na złe odśnieżanie w Gaudynku.
Sołtys z Pianek
Zgłosiła brak piasku na drodze powiatowej, co powoduje, że autobus dowożący dzieci do szkoły w Orzyszu ma ogromne trudności z dojazdem po dzieci.
Sołtys z Nowych Gut
Zapytał o to czy pani Archacka będzie miała przedłużoną umowę o pracę w świetlicy
w Nowych Gutach.
Ad .23
Odpowiedzi na tematy związane z odśnieżaniem udzielił Przewodniczący Wasilewski, który m.in. przypomniał o kolejności i standardach odśnieżania dróg.
Pozostałych odpowiedzi udzielił Burmistrz Aleszczyk
- w sprawie siłowni wyjaśnił, iż kino, w którym do tej pory mieściła się siłownia, będzie remontowane i jeśli po tym remoncie będą tam wolne pomieszczenia, to będzie je można wydzierżawić na siłownię. Obecnie otwarto siłownię w wojsku.
- w sprawie zawodów uczniowskich w Okartowie wyjaśnień udzielił Burmistrz Bosiński, informując, że pan Nowacki opiekuje się uczniami-sportowcami ze wszystkich szkół. Wśród tych dzieci są uczniowie ze SP w Orzyszu. Pan Nowacki wraz ze swoją grupą sportowców brał udział w mistrzostwach, w Okartwie i taką informację podał do Biuletynu Pan Owczarek,
- w sprawie zatrudnienia dyrektora Domu Kultury Burmistrz Aleszczyk odpowiedział, że po roku pracy pani Beata Szymankiewicz otrzymała umowę o pracę na czas nieokreślony,
- ulica Wierzbińska jest nową ulicą i będzie ona budowana od początku czyli uzbrajana we wszystkie media, oświetlenie itd. jak również planuje się tam ścieżkę rowerową,
- wspólne inwestycje drogowe - dotyczą dróg powiatowych , po weryfikacji budżetu trzeba będzie przeznaczyć część nadwyżki na wsparcie robót drogowych mimo, że są to drogi powiatowe. W ubiegłym roku, wiązane inwestycje z Dyrekcją dróg karajowych, zaowocowały modernizacją odcinka dróg krajowych,
- podwyżek płac pracownicy Urzędu Miejskiego nie otrzymali,
- wyjaśnienia w sprawie podwyżki płac w szkołach udzieliła Pani Krystyna Harłożyńska informując, że personel otrzyma je w m-cu marcu,
- telefon dla sołtysa w Ogródku - Burmistrz poinformował, że zostanie to wyjaśnione,
- przystanki w Okartowie – sprawa będzie rozpatrywana wiosną,
- odśnieżanie dróg do garaży – zostanie zlecone do wykonania,
- konkurs dla biur architektonicznych – w celu wskazania terenów pod budowę infrastruktury została powołana komisja urbanistyczna, która opracuje wskazania dla Orzysza, po czym zostanie ogłoszony konkurs na najlepszy projekt techniczny. Konkurs będzie nagradzany w związku z tym trzeba się liczyć z wydatkami.
- przedłużenie umowy na pracę w świetlicy w Nowych Gutach dla pani Archackiej będzie możliwe wówczas, gdy Powiatowy Urząd Pracy w Piszu będzie miał na to środki. Pani Archacka ma umowę do dnia 31 marca b.r.
Radni Grzegorz i Bogdan Kraszewski
Wyjaśnili, że nie prowadzą działalności gospodarczej, a zabiegają o reaktywowanie siłowni, gdyż są w Orzyszu młodzi pasjonaci tego rodzaju ćwiczeń.
Sołtys z Okartowa
Zapytał do kogo należy odśnieżanie chodnika oraz poruszył sprawę ogromnych hałd śnieżnych, które leżą na zatoczkach autobusowych i których nikt nie usuwa.
Wiesław Wasilewski
Odpowiedział, że odśnieżanie chodnika należy do administratora lub właściciela posesji przyległej drogi.
Sołtys z Chmielewa
Przypomniał o naprawie oświetlenia ulicznego w Chmielewie.
Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że sprawy związane z wymianą oświetlenia ulicznego są w trakcie załatwiania.
Wobec wyczerpania się głosów Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski zaprosił wszystkich obecnych na drugą część obrad, która odbędzie się w kawiarni „Anna.”
E. CZĘŚĆ UROCZYSTA OBRAD
Po oficjalnym otwarciu uroczystej części sesji z okazji obchodów 280 rocznicy
nadania praw miejskich dla Orzysza, Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski
powitał wszystkich przybyłych gości.
Następnie przeczytał domniemany tekst nadania praw miejskich przez króla Fryderyka Wilhelma I w 1725 roku.
Lista obecności gości stanowi załącznik do protokołu.
Po tej części oficjalnej występ artystyczny przedstawiły dzieci ze Szkoły Podstawowej
w Orzyszu.
Następnie odbyło się wystąpienie Burmistrza Orzysza Pana Jana Aleszczyk (tekst
w załączeniu).
Drugi występ artystyczny przedstawiła młodzież z Gimnazjum w Orzyszu.
Pan Jacek Foszczyński – nauczyciel historii w LO- wygłosił referat na temat:
„Rys historyczny miasta Orzysz”, (tekst w załączeniu).
Kolejny występ był z udziałem dzieci ze Szkoły Podstawowej w Orzyszu.
Przewodniczący Rady i Burmistrz Orzysza wręczyli osobom wyróżnionym okolicznościowe Statuetki oraz podziękowania za ich dotychczasową pracę.
Lista osób wyróżnionych
Naczelnicy-Burmistrze
1. Pan Bolesław Cieślak Naczelnik w latach 1962 -1979
2. Pan Janusz Nowakowski Naczelnik w latach 1979 - 1980
3. Pani Irena Januszko p.o.Naczelnika w roku 1980
4. Pan Walerian Stępień Naczelnik w latach 1980 -1981
5. Pan Zenon Świeczka Naczelnik w latach 1981 - 1990
6. Pan Adam Koronkiewicz Burmistrz w latach 1990- 1998
Przewodniczący Rady Miejskiej
1. Pan Jan Czaban – Przewodniczący Rady Narodowej w latach 1970-1980
2. Pan Ryszard Wasielewski- Przewodniczący Rady Narodowej w latach 1980 - 1988
3. Pani Danuta Liwoch – Przewodnicząca Rady Miejskiej w latach 1990- 1994
4. Pan Jerzy Rajkiewicz – Przewodniczący Rady Miejskiej w latach 1994 - 1998
5. Pan Władysław Pszczółkowski – Przewodniczący Rady Miejskiej w latach 1998-2002
Starosta Powiatu Piskiego - Pan Zbigniew Włodkowski,
Radny o najdłuższym stażu - Pan Marek Wysocki,
Dyrektor Caritas w Ełku - Ks. Dariusz Kruczyński,
Przedstawiciele wojska
1. Gen.Bryg. Pan Jerzy Zatoński – Dowódca 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej,
2. ppłk Pan Marek Marcińczyk – Dowódca Garnizonu Orzysz,
3. ppłk. Pan Ryszard Wiśniewski – Dowódca 15 Mazurskiego Batalionu Saperów,
4. ppłk. Pan Marian Żuławski – Komenda Wydziału Żandarmerii,
Zespół ludowy ORZYSZANKI,
Pan Leon Truszkowski – Komendant M-G Związku Ochotniczych Straży Pożarnych,
Przedstawiciele organizacji społecznych
1. Pan Józef Żmojda - Związek Sybiraków Prezes Koła w Orzyszu,
2. Pan Piotr Głuch – Prezes Związku Emerytów Cywilnych Koła w Orzyszu,
3. Pan Lech Zielke – Światowy Związek Żołnierzy AK, koło w Orzyszu,
4. Pan Edward Janiszewski – Związek Emerytów Wojskowych,
L e k a r z e Pani Lilia Świeczka, Pan Kazimierz Liwoch.
Działacze sportowi : Pan Andrzej Gosk, Pan Zbigniew Piątek
Rolnicy Grażyna i Zbigniew Wójcikowie z Gaudynka, Danuta i Jerzy Ordowscy
z Czarnej.
Sołtysi z najdłuższym stażem : Pani Kazimiera Borchet, Pan Adam Pietrzak
Wśród gości głos zabrali:
- Pan Zbigniew Włodkowski – Starosta powiatu piskiego,
- w imieniu ppłk. Marka Marcińczyka przemówił ppłk. Andrzej Brzostek,
- ks. Janusz Warych – Proboszcz Parafii Niepokalanego Serca Pana Jezusa w Orzyszu,
- Pan Władysław Pszczółkowski – Przewodn.RM w latach 1998-2002,
- Pan Wiesław Sadok – Wójt Gminy Miłki,
- Pan Eugeniusz Simson – Prezes Zarządu Sybiraków, który wraz z Panem Józefem Żmojda Prezesem Koła w Orzyszu wręczyli okolicznościowe podziękowania dla Burmistrza Jana Aleszczyka , Przewodniczącego Rady Wiesława Wasilewskiego i Pani Bożeny Szewczyk Dyrektor Przedszkola, za pomoc organizacyjną i wspieranie działań sybiraków.
Więcej chętnych do zabrania głosu – nie było.
Na zakończenie uroczystości występy artystyczne przedstawili:
- młodzież z Gimnazjum w Orzyszu.
- dzieci ze Szkoły Podstawowej w Orzyszu,
- dziecięca para taneczna - pokaz tańca towarzyskiego,
- pokaz taneczny zespołu „BUZIAKI” z Klubu Garnizonowego,
- zespół Orzyszanki.
Wszyscy uczestnicy uroczystości otrzymali okolicznościowe pamiątki w postaci kopii dokumentu nadania praw miejskich dla Orzysza przez Fryderyka Wilhelma króla Księstwa Pruskiego w 1725 roku oraz foldery, mapy, przewodniki po Gminie Orzysz.
Po czym wpisali się do Księgi Pamiątkowej.
Wobec wyczerpania się porządku dziennego obrad Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski zakończył XXX sesję i zaprosił obecnych na poczęstunek.
Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski