D E C Y Z J A o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Burmistrz Orzysza
ul. Rynek 3
12-250 Orzysz
WIG.6220.2.2025.DGA Orzysz, 21 maja 2025 r.
D E C Y Z J A o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Działając na podstawie art. 71 ust 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 i art. 84 i 85 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm. dalej ooś) art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 dalej kpa) oraz § 3 ust. 1 pkt. 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Orzyszu Sp. z o.o., ul. Rynek 3, 12-250 Orzysz z dnia 21.01.2025 r. (data wpływu 21.01.2025 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej dla m. Strzelniki, Gmina Orzysz” po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Giżycku;
orzekam
1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej dla m. Strzelniki, Gmina Orzysz” na działkach o numerach geodezyjnych: 3048/4, 3033, 3032, 3031/1, 3015, 31/1, 31/2, 128, 35, 34, 129, 126, 38/1, 38/2, 39/4, 131, 45/1, 46, 47, 48/4, 48/11, 49, 50, 137, 51, 52, 53/6, 53/5, 53/4, 58/3, 59, 108, 114/1, 114/2, 140, 147, 83, 82, 81/3, 79, 143, 77, 78, 74, 75/3, 75/2, 75/1, 75/4, 142, 76, 136, 102, 103, 104, 105, 106, 73, 70/1, 69/1, 134, 164, 99/1, 98/1, 97/3, 97/4, 97/2, 97/1, 96, 95, 94, 93, 92/1, 92/3, 92/4, 63, 62, 91, 90, 132/3, 89, 132/1, 132/2, 133, 26, 27/1, 27/4, 28/2, 28/1, 32, 33, 70/4 położonych w obrębie Strzelniki, gmina Orzysz.
2. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
Uzasadnienie
W dniu 21.01.2025 r. do tut. organu wpłynął wniosek Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Orzyszu Sp. z o.o., ul. Rynek 3, 12-250 Orzysz w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej dla m. Strzelniki, Gmina Orzysz” na działkach o numerach geodezyjnych: 3048/4, 3033, 3032, 3031/1, 3015, 31/1, 31/2, 128, 35, 34, 129, 126, 38/1, 38/2, 39/4, 131, 45/1, 46, 47, 48/4, 48/11, 49, 50, 137, 51, 52, 53/6, 53/5, 53/4, 58/3, 59, 108, 114/1, 114/2, 140, 147, 83, 82, 81/3, 79, 143, 77, 78, 74, 75/3, 75/2, 75/1, 75/4, 142, 76, 136, 102, 103, 104, 105, 106, 73, 70/1, 69/1, 134, 164, 99/1, 98/1, 97/3, 97/4, 97/2, 97/1, 96, 95, 94, 93, 92/1, 92/3, 92/4, 63, 62, 91, 90, 132/3, 89, 132/1, 132/2, 133, 26, 27/1, 27/4, 28/2, 28/1, 32, 33, 70/4 położonych w obrębie Strzelniki, gmina Orzysz wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz poświadczoną przez właściwy organ kopią mapy ewidencyjnej obejmującej przewidziany teren, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia wraz ze wskazanym terenem, na który będzie ono oddziaływać.
Przedsięwzięcie polega na budowie sieci wodno - kanalizacyjnej dla zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej dla m. Strzelniki, Gmina Orzysz”.
Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839 z późn. zm.) inwestycja została zakwalifikowana jako mogąca potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko tj. „sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km,
z wyłączeniem: a) przebudowy tych sieci metodą bezwykopową, b) sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w pasie drogowym i obszarze kolejowym, c) przyłączy do budynków.”
Burmistrz Orzysza zawiadomieniem/obwieszczeniem znak: WIG.6220.2.1.2025.DGA w dniu 24.01.2025 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania informując jednocześnie, iż zgodnie art.
10 Kpa strony mają prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania, w tym o prawie do przeglądania akt sprawy, uzyskania wyjaśnień oraz składania wniosków w przedmiotowym postępowaniu. Ponieważ w powyższej sprawie liczba stron postępowania przekracza 10, zgodnie z art. 74 ust. 3 pkt 1 ustawy ooś oraz art. 49 k.p.a – zawiadomienie zostało zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Orzyszu bip.orzysz.pl oraz na Tablicy Ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Orzyszu oraz Tablicy Ogłoszeń Sołectwa Strzelniki.
Tut. organ, działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.), zwrócił się w dniu 24.01.2025 r. pismem znak: WIG.6220.2.2.2025.DGA do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu, ul. Warszawska 5, 12 - 200 Pisz, pismem znak: WIG.6220.2.3.2025.DGA do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Giżycku oraz pismem znak: WIG.6220.2.4.2025.DGA do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, ul. Dworcowa 60, 10 – 437 Olsztyn o opinię, czy dla ww. przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu opinią sanitarną znak: ZNS.9022.5.1.2025 z dnia 29.01.2025 r. stwierdził, że dla ww. przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W dniu 06.02.2025 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie pismem znak WOOŚ.4220.49.2024.SCH.1 zwrócił się o przedłożenia karty informacyjnej przedsięwzięcia w formie elektronicznej. W dniu 11.02.2025 r. przesłano KIP do RDOŚ w Olsztynie.
W dniu 18.02.2025 r. (data wpływu 18.02.2025 r.) Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Giżycku opinią znak: BI.ZZŚ.4901.22.2025.AS nie stwierdziło potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiska dla ww. przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie postanowieniem z dnia 17.02.2025 r. znak: WOOŚ.4220.49.2025.SCH.2 wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś, w uzasadnieniu decyzji o stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, należy zawrzeć informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 tej ustawy, uwzględnionych przy stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
W myśl powyższych przepisów przy stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, uwzględniono następujące uwarunkowania:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie.
Teren zainwestowania położony jest w woj. warmińsko-mazurskim w m. Strzelniki, Gmina Orzysz. Przedmiotem opracowanie jest wybudowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej tłocznej do zabudowy jednorodzinnej, zagrodowej i usługowej miejscowości Strzelniki
i odprowadzenie ścieków do komunalnej oczyszczalni ścieków w Mikoszach. Wodociąg będzie zasilany ze stacji uzdatniania wody w Orzyszu.
W ramach projektu zostanie wykonany następujący zakres prac:
• budowa kanalizacji sanitarnej tłocznej z terenu leśniczówki w pobliżu miejscowości Wierzbiny do m. Strzelniki.
• budowa kanalizacji ciśnieniowej w m. Strzelniki do systemu kanalizacji sanitarnej w m. Wierzbiny w celu odprowadzenie ścieków do komunalnej oczyszczalni w Mikoszach.
• budowa sieci wodociągowej w m. Strzelniki i zasilenie jej z wodociągu w m. Wierzbiny.
• budowa zbiornika retencyjnego wody o pojemności 50 m3 w m. Strzelniki w budynku świetlicy wiejskiej.
• montaż zestawu podwyższającego ciśnie i lampy UV w budynku świetlicy wiejskiej.
Zakres prac do wykonania to:
- kanalizacja sanitarna grawitacyjna o długości ok. 45 m;
- kanalizacja sanitarna tłoczna o długości ok 4 667,00 m;
- sieć wodociągowa o długości ok 4 243,00 m;
- przepompownie ścieków 2 sztuki oraz przepompownie przydomowe 34 sztuki.
Projektowana sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej będzie zlokalizowana na terenach prywatnych, pasach drogowych dróg gminnych, wewnętrznych i powiatowych oraz na terenie leśnym (istniejąca droga leśna) będącym w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego – Lasy Państwowe. Inwestycja będzie zlokalizowana na działkach o numerach geodezyjnych: 3048/4, 3033, 3032, 3031/1, 3015, 31/1, 31/2, 128, 35, 34, 129, 126, 38/1, 38/2, 39/4, 131, 45/1, 46, 47, 48/4, 48/11, 49, 50, 137, 51, 52, 53/6, 53/5, 53/4, 58/3, 59, 108, 114/1, 114/2, 140, 147, 83, 82, 81/3, 79, 143, 77, 78, 74, 75/3, 75/2, 75/1, 75/4, 142, 76, 136, 102, 103, 104, 105, 106, 73, 70/1, 69/1, 134, 164, 99/1, 98/1, 97/3, 97/4, 97/2, 97/1, 96, 95, 94, 93, 92/1, 92/3, 92/4, 63, 62, 91, 90, 132/3, 89, 132/1, 132/2, 133, 26, 27/1, 27/4, 28/2, 28/1, 32, 33, 70/4 położonych w obrębie Strzelniki, gmina Orzysz.
Przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
W obrębie projektowanej trasy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej występują już urządzenia infrastruktury podziemnej oraz linie elektroenergetyczne.
Planowana inwestycja przebiega przez tereny dotychczas zajmowane przez teren leśny – istniejąca droga leśna łącząca leśniczówkę Wierzbiny z miejscowością Strzelniki, istniejącą drogę wewnętrzną gminna, drogę publiczną powiatową, tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny zabudowy zagrodowej oraz użytki rolne i leśne. Przedsięwzięcie nie koliduje z żadną zabudową mieszkaniową ani gospodarczą. Najbliższe otoczenie to przylegające do projektowanej inwestycji działki są w większości zabudowane w miejscowości Strzelniki, łąki, pastwiska i tereny rolne, tereny leśne.
Inwestycja nie będzie wchodzić w interakcje z liczebnością i kondycja populacji roślin i zwierząt. Na obszarze inwestycji nie stwierdzono występowania gatunków chronionych ani siedlisk gatunków chronionych. Zakres, skala i charakter planowanego przedsięwzięcia pozwalają przypuszczać, iż jego realizacja nie wywrze znaczącego pośredniego i bezpośredniego wpływu na gatunki i populacje chronione, tj.:
- nie zostanie pogorszony krajobraz, stan siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczone obszary chronione,
- nie wpłynie negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000.
Zamierzona inwestycja nie zmieni dotychczasowego sposobu zagospodarowania terenu względem istniejącego stanu a zaplanowana trasa nie przewiduje wycinki istniejącego drzewostanu.
W przypadku lokalizacji w terenie zadrzewionym przewiduje się wykonanie przecisków kierowanych. Przedsięwzięcie będzie miało charakter krótkotrwały a po zakończeniu prac budowlanych teren zostanie przywrócony do stanu pierwotnego. Planowana inwestycja nie będzie wywierała istotnego wpływu na stan przyrody oraz stan i trasy migracji żadnej z ewentualnie występujących populacji. Przedmiotowy projekt ma za zadanie ograniczyć odprowadzanie ścieków do wód gruntowych i do jeziora Strzelniki.
Rurociągi grawitacyjne będą wykonane z rur PCV o sztywności obwodowej SN 8. Rurociągi główne średnicy 150 - 200 mm. Rurociągi ciśnieniowe będą wykonane z PE RC średnicy 50 - 90 mm. Przepompownia ścieków z pompami zatapialnymi o średnicy 1500 mm z betonu zbrojonego. Przepompownie przydomowe wykonane będą z PE średnicy 800 mm. Sieci wodociągowe będą wykonane z PE RC średnicy 40 - 160 mm. Zbiornik retencyjny pionowy, będzie ocieplany o pojemności 50 m3. Zestaw do podwyższania ciśnienia zamontowany w pomieszczeniach świetlicy wiejskiej. Kanalizację sanitarną grawitacyjną należy wykonać z rur kielichowych PVC-U ze ścianką litą o średnicy Dn 150 - 200 mm i sztywności obwodowej co najmniej SN8, łączonych za pomocą uszczelek gumowych. Rury w drogach jezdnych na głębokości 0,8 – 4,0 m na podsypce powinny być ułożone w gruntach zagęszczonych. Przed przepompowniami ścieków należy zamontować studnię średnicy 1200 mm z osadnikiem głębokości 0,5 m wykonana z kręgów betonowych. Osadnik pozwoli na zatrzymywanie części mineralnych, głównie piasku i żwiru i tym samym części te nie dostaną się do rurociągu tłocznego i zapewni to większą trwałość agregatów pompowych. Sieć kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej należy wykonać z rur ciśnieniowych PE 100 RC SDR 17. Połączenia rurociągów PE wykonać za pomocą kształtek elektrooporowych PE100 PN 10 lub za pomocą zgrzewów doczołowych. Przepompownie przydomowe składają się z: zbiornik kpl z polietylenu z włazem lekkim z polietylenu, z wejściem pod rurę kanalizacyjną PVC160 i wyjściem pod rurę PE40.
Sieć wodociągową zaprojektowano z rur PE 100 RC SDR 17 łączonych za pomocą zgrzewania czołowego. Uzbrojenie sieci wodociągowej: Studnie wodomierzowe z monitoringiem. Przewiduje się budowę dwóch studni wodomierzowych z pełnym monitoringiem.
Zbiornik retencyjny: Pionowe, jednokomorowe zbiorniki retencyjne służą do magazynowania wody pitnej, co pozwala na wyrównanie okresowych deficytów wody, spowodowanych najczęściej zbyt małą wydajnością studni na ujęciu w stosunku do zapotrzebowania. Zbiorniki retencyjne stanowią jednocześnie dodatkowe zabezpieczenie źródła wody z przeznaczeniem do celów przeciwpożarowych.
Rurociągi należy ułożyć na podsypce piaskowej 10 cm tak, aby przewód przylegał do podłoża na całej długości. W gruntach nawodnionych rurociągi należy posadowić na podsypce żwirowej
o grubości 20 cm z rzędem sączków ceramicznych 100 mm o stykach owijanych papą lub rurociągiem perforowanym z tworzyw sztucznych.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
Planowa na do realizacji inwestycja nie będzie powiązana z innymi przedsięwzięciami. Ewentualne skumulowanie oddziaływań może wystąpić jedynie w fazie budowy planowanego przedsięwzięcia i będzie polegało na zwiększonej emisji hałasu wytwarzanego przez pracujące maszyny. Hałas wytwarzany przez maszyny budowlane powinien być minimalizowany przez użycie sprawnego technicznie sprzętu, wyłączania maszyn podczas postoju jak i po przez wykonywanie prac w godzinach dziennych.
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,
Planowana inwestycja przebiega przez tereny dotychczas zajmowane przez teren leśny – istniejąca droga leśna łącząca leśniczówkę Wierzbiny z miejscowością Strzelniki, istniejącą drogę wewnętrzną gminna, drogę publiczną powiatową, tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny zabudowy zagrodowej oraz użytki rolne i leśne. Przedsięwzięcie nie koliduje z żadną zabudową mieszkaniową ani gospodarczą. Najbliższe otoczenie to przylegające do projektowanej inwestycji działki są w większości zabudowane w miejscowości Strzelniki, łąki, pastwiska i tereny rolne oraz tereny leśne.
Inwestycja nie będzie wchodzić w interakcje z liczebnością i kondycja populacji roślin i zwierząt. Na obszarze inwestycji nie stwierdzono występowania gatunków chronionych ani siedlisk gatunków chronionych. Zakres, skala i charakter planowanego przedsięwzięcia pozwalają przypuszczać, iż jego realizacja nie wywrze znaczącego pośredniego i bezpośredniego wpływu na gatunki i populacje chronione, tj.:
- nie zostanie pogorszony krajobraz, stan siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczone obszary chronione,
- nie wpłynie negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000.
Zamierzona inwestycja nie zmieni dotychczasowego sposobu zagospodarowania terenu względem istniejącego stanu a zaplanowana trasa nie przewiduje wycinki istniejącego drzewostanu.
W przypadku lokalizacji w terenie zadrzewionym przewiduje się wykonanie przecisków kierowanych. Przedsięwzięcie będzie miało charakter krótkotrwały a po zakończeniu prac budowlanych teren zostanie przywrócony do stanu pierwotnego. Uważa się, że planowana inwestycja nie będzie wywierała istotnego wpływu na stan przyrody oraz stan i trasy migracji żadnej z ewentualnie występujących populacji. Przedmiotowy projekt ma za zadanie ograniczyć odprowadzanie ścieków do wód gruntowych i do jeziora Strzelniki.
Materiały wykorzystywane w toku budowy to: woda, piasek, kruszywo, tworzywa sztuczne, beton i humus. Na obecnym etapie, przed ostatecznym wykonaniem projektu wykonawczego, nie są znane przewidywane ilości wykorzystywanej wody i innych surowców, materiałów, paliw oraz energii w okresie realizacji inwestycji. Ponadto ilości te zależne będą również pośrednio od przyszłego Wykonawcy robót (m.in. od sprzętu technicznego, jakiego będzie używał). Materiały te w większości są obojętne dla środowiska. W trakcie budowy nastąpi zużycie kopalin do celów budowlanych, co nie stanowi zagrożenia dla środowiska przy skali i długości kanalizacji sanitarnej i wodociągu. Materiałochłonność i energochłonność prowadzonej budowy nie będzie odbiegać od analogicznych przedsięwzięć o podobnym profilu działalności. Zastosowane rozwiązania techniczne w trakcie budowy będą nowoczesne i nie będą stwarzać trwałych i ponadnormatywnych zagrożeń dla środowiska. Podczas wykonywania sieci wod-kan wystąpi niewielkie zapotrzebowanie na wodę, energię elektryczną oraz paliwo. Technologia układania rur wymaga układania rury na podsypce piaskowo – żwirowej, jak również wykonania obsypki oraz zasypki wykopów tym materiałem. Pobór wody do wykonania prób szczelności odbywać się będzie z istniejącej sieci wodociągowej, a po wykonaniu niezbędnych prób zużyta woda odprowadzana będzie do istniejącej kanalizacji. Pobór mocy elektrycznej do celów oświetleniowych przewiduje się ze słupów elektrycznych wskazanych przez Zakład Energetyczny. Paliwo w postaci oleju napędowego potrzebne będzie do zasilania silników koparek i spycharek. Ilość paliwa uzależniona jest od wielkości silników oraz godzin pracy urządzeń.
d) emisji i występowania innych uciążliwości,
Planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem substancji gazowych, pyłowych
i ponadnormatywnych emisji hałasu przedostających się do środowiska i nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Emisja hałasu i zanieczyszczeń do powietrza, związana z inwestycją, powstawać będzie jedynie w fazie robót budowlanych, w wyniku użycia maszyn, sprzętu budowlanego i transportowego do realizacji przedsięwzięcia. Roboty budowlane będą prowadzone tak, aby nie naruszać interesów osób trzecich, teren robót po zakończeniu prac będzie doprowadzony do stanu pierwotnego. Uciążliwości związane z okresem budowy będą krótkotrwałe i odwracalne. Wynika to ze skali inwestycji, stosowanej technologii i rodzaju przedsięwzięcia. Oddziaływania powyższe są integralnie związane z zakresem przedsięwzięcia i w zasadzie nie mogą być wyeliminowane. Istnieje ograniczona możliwość zmniejszenia uciążliwości budowy (głównie w zakresie emisji hałasu) poprzez ograniczenie hałaśliwych robót w rejonie zabudowy mieszkaniowej do pory dziennej. W fazie realizacji inwestycji będą powstawały różne odpady. Można je zaliczyć do następujących grup w zależności od źródła powstawania: odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (wyłączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), odpady komunalne łącznie z frakcjami gromadzonymi selektywnie. Oprócz wymienionych grup odpadów powstawać będą odpady związane z funkcjonowaniem zapleczy budowlanych, takie jak: zużyte oleje (zaliczone do odpadów niebezpiecznych), różnego rodzaju odpady opakowaniowe oraz inne odpady. Powstawanie odpadów w fazie budowy może być także związane z: eksploatacją maszyn i urządzeń budowlanych, - pobytem ludzi w pasie roboczym (odpady komunalne).
Wpływ prac budowlanych na środowisko gruntowe będzie krótkotrwały i przemijający. Bezpośrednie oddziaływanie w czasie budowy sieci na powierzchnię ziemi i glebę będzie lokalne.
Zanieczyszczenie gleb w czasie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić głównie w wyniku:
- wycieku substancji ze źle konserwowanych lub wadliwie stosowanych maszyn, urządzeń i samochodów,
- przenikania szkodliwych substancji do gruntu na skutek niewłaściwego składowania materiałów budowlanych lub podczas wykonywania robót;
- awaryjnego wycieku paliwa zez sprzętu budowlanego i transportowego;
- zanieczyszczenia ściekami socjalno — bytowymi z miejsca budowy.
W celu ograniczenia możliwości zanieczyszczenia środowiska glebowego na etapie realizacji inwestycji, należy:
- roboty w trakcie budowy i późniejszej eksploatacji (remontów) będą wykonywane tak, aby nie były źródłem zanieczyszczenia środowiska surowcami materiałami, odpadami lub innymi substancjami stosowanymi w czasie ich trwania,
- organizacja placu budowy będzie prowadzona tak, aby na jego terenie i w okolicy nie pozostawały resztki materiałów budowlanych, które mogłyby powodować zanieczyszczenie gruntu,
- zapewnione zostanie oszczędne korzystanie z terenu i ochrona naturalnego ukształtowania,
- zastosowane do budowy sieci materiały zapewnią jej szczelność, wytrzymałość i nieagresywność dla środowiska,
- podczas budowy wykorzystane zostaną maszyny i sprzęt budowlany oraz transportowy wyłącznie sprawny, zabezpieczony przed wyciekiem paliw i olejów, celem eliminacji możliwości zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych i powierzchniowych substancjami ropopochodnymi,
- wytwarzane w trakcie budowy odpady komunalne i budowlane będą składowane czasowo w miejscach do tego przeznaczonych, przy czym odpady niebezpieczne będą magazynowane
w specjalistycznych pojemnikach,
- wszystkie wytworzone odpady będą przekazane do unieszkodliwienia i odzysku poza teren przedsięwzięcia,
- gospodarka odpadami będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Pewne zagrożenie dla wód gruntowych może wystąpić jedynie podczas wykonywania prac budowlanych. Stąd prowadzenie prac budowlanych powinno odbywać się z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń przed wyciekami oleju z pracującego sprzętu budowlanego.
Wykonana budowa sieci wodno – kanalizacyjnej nie będzie miała znaczącego wpływu na elementy jakości wód. Przedmiotowy projekt ma za zadanie ograniczyć odprowadzanie ścieków do wód gruntowych i do jeziora Strzelniki.
Podczas realizacji przedsięwzięcia zostaną zastosowane następujące działania mające na celu zapobieganie zanieczyszczeniom oraz skażeniu wód powierzchniowych i podziemnych:
- odpowiednia organizacja robót i lokalizacja zaplecza oraz bazy sprzętowej, tak, aby nie stanowiły one zagrożenia, ani wyciekami eksploatacyjnymi, ani wyciekami awaryjnymi,
- ograniczenie możliwości zanieczyszczenia wód podziemnych i powierzchniowych poprzez wyeliminowanie zdarzeń sprzyjających przedostawaniu się substancji niebezpiecznych zawartych
w wytwarzanych odpadach oraz płynów eksploatacyjnych z wykorzystywanych urządzeń do środowiska wodnego.
Zanieczyszczenie powietrza, będzie wiązało się z emisją spalin z silników pojazdów i maszyn budowlanych, pyleniem z dróg i powierzchni terenu objętych pracami ziemnymi, emisja zanieczyszczeń będzie posiadała charakter czasowy, lokalny i będzie zmieniała się w zależności od miejsca i fazy realizacji robót, zniknie wraz z ich zakończeniem.
Hałas powodowany przez pracę maszyn, urządzeń i samochodów będzie minimalizowany poprzez zastosowanie sprawdzonych, dobrze konserwowanych, posiadających właściwe atesty maszyn, urządzeń i samochodów spełniających wymogi w zakresie dopuszczalnej wielkości emisji hałasu do środowiska. Prace budowlane przy użyciu sprzętu mechanicznego prowadzone będą w porze dziennej w celu ograniczenia do minimum uciążliwości hałasowej.
Podczas realizacji przedsięwzięcia zostaną zastosowane następujące działania mające na celu zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań na środowisko:
- rozplanowanie w czasie czynności budowlanych, odbywać się będzie tak, aby nie zakłócały one siedlisk i warunków życia zwierząt,
- roboty budowlane prowadzone będą poza okresem lęgowym ptaków i poza okresem migracji płazów,
- projektowana infrastruktura znajduje się z dala od siedlisk i ostoi ptaków chronionych,
- niezbędne do wykonania prace ziemne w pobliżu drzew lub krzewów wykonywane będą w taki sposób, aby nie doszło do uszkodzenia systemu korzeniowego jak i części nadziemnej drzew
i krzewów.
Ze względu na krótkotrwały i odwracalny charakter zmian środowiska, na etapie realizacji inwestycji i późniejszej eksploatacji, nie przewiduje się istotnego negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na obszary chronione.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu,
Planowane przedsięwzięcie nie należy do inwestycji stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej.
Rodzaj planowanego przedsięwzięcia stanowi typowe roboty budowlane polegające na budowie istniejącego podziemnego uzbrojenia terenu, w tym przypadku sieci kanalizacji sanitarnej. Sposób wykonania i eksploatacji tych urządzeń nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrofy naturalnej lub budowlanej.
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko,
w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie,
Podczas realizacji inwestycji mogą zostać wytworzone odpady w ilościach :
17 02 03 – Tworzywa sztuczne /fragmenty rur/ – ok 0,5 m3.
15 01 01 – Opakowania z papieru i tektury – 1 m3.
15 01 02 – Opakowania z tworzyw sztucznych – 0,5 m3.
15 01 03 – opakowania zabezpieczające z drewna – 1 m3.
15 02 02 - Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne – 1,5 m3.
17 09 04 – inne zmieszane odpady z budowy – ok 2 m3.
Na etapie organizacji budowy należy zaplanować stosowanie przez wykonawców głównie opakowań zwrotnych oraz zorganizować właściwą segregację i gromadzenie odpadów. Niezbędne będzie również prowadzenie ewidencji powstających odpadów. Ponieważ zaplecza budowy organizuje Wykonawca, na obecnym etapie niemożliwe jest dokładnie podanie miejsc magazynowania odpadów oraz podanie ilości powstających odpadów.
Na terenie zapleczy budowy kanalizacji powinny być wydzielone miejsca magazynowania odpadów – do wyznaczenia tych miejsc powinien zostać zobowiązany Wykonawca w projekcie organizacji placu budowy. Opakowania metalowe powinny być przekazane na złom, a opakowania z tworzyw sztucznych i papieru w postaci worków przekazane do skupu surowców wtórnych. Odpady podobne do komunalnych powstające w trakcie budowy winny być gromadzone w pojemnikach na śmieci
i systematycznie wywożone na wysypisko. Podczas prowadzonych prac nie przewiduje się powstania nadmiaru mas ziemnych. W przypadku powstania niewielkiego ich nadmiaru zostaną one użyte do umocnienia skarp i niwelacji pobliskiego terenu. W związku z powyższym wytworzone na placu budowy odpady nie wpłyną negatywnie na środowisko. W fazie eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej odpady nie będą wytwarzane w sposób ciągły. Możliwe jest wytworzenie odpadów jedynie podczas prac naprawczych wykonywanych na sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Będą to odpady z tych samych grup co w fazie budowy lecz w znikomych ilościach.
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji;
Z przedstawionych dokumentów znajdujących się w aktach sprawy wynika, że realizacja i eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu zastosowanych technologii
i użytych materiałów, nie będzie powodować zagrożeń dla zdrowia ludzi. Eksploatacja planowanej inwestycji nie wiąże się z emisjami, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi. Ponadto PPIS w Piszu nie wniósł zastrzeżeń dla przedmiotowej inwestycji pod względem wymagań higienicznych i sanitarnych dla zdrowia ludzi.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska,
w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek,
Analiza materiału dowodowego wskazała, iż przedsięwzięcie będzie realizowane poza miejscem występowania obszarów wodno- błotnych, innych obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedlisk łęgowych oraz ujść rzek.
b) obszary wybrzeży i środowisko morskie,
Obszar przedsięwzięcia leży poza obszarami wybrzeży oraz poza pasem nadmorskim.
c) obszary górskie lub leśne,
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami górskimi. Na obszarze inwestycji występują obszary leśne - istniejąca droga leśna będącym w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego – Lasy Państwowe.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,
Zamierzenie inwestycyjne zlokalizowane jest poza strefami ochronnymi ujęć wód, obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w sąsiedztwie wód jeziora Orzysz odległość ok 100m w najbliższym punkcie (przy Leśniczówce Wierzbiny)
i w sąsiedztwie jeziora Strzelniki odległość ok 110 m w najbliższym punkcie.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów
i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody,
Teren inwestycji znajduje się w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezior Orzyskich, na obszarze którego obowiązują przepisy Rozporządzenia Nr 152 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 13 listopada 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezior Orzyskich (Dz. Urz. Woj. W-M z 2008r. Nr 179, poz. 2637). Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami rezerwatów przyrody, parków narodowych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz obszarem NATURA 2000. W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia nie są zlokalizowane żadne pomniki przyrody. Obszar realizacji i oddziaływania przedsięwzięcia zlokalizowany jest w części w korytarzu ekologicznym, istotnym dla populacji dużych ssaków leśnych oraz spójności siedlisk leśnych i wodno-błotnych w skali krajowej i kontynentalnej o nazwie Puszcza Borecka – Puszcza Piska.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia,
Planowane przedsięwzięcie nie obejmuje obszarów o przekroczonych normach jakości środowiska takich jak obszary z rozwijającym się przemysłem ciężkim, powodujących wzrost emisji gazów, pyłów itp. oraz obszary o przekroczonych standardach jakości wód podziemnych i powierzchniowych.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami o krajobrazie mającymi znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Przy projektowanej sieci wodno-kanalizacyjnej znajduje się cmentarz ewangelicki nieczynny dawny Inspire Id. PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_28_CM.43087 oraz stanowisko archeologiczne o nazwie Strzelniki st. 3 obszar AZP 023-076 Inspire Id PL.1.9.ZIPOZ.NID_E_28_AR.3160315.
h) gęstość zaludnienia,
Obszar przedsięwzięcia zlokalizowany jest w miejscowości Strzelniki. Gminę Orzysz zamieszkuje 8 830 mieszkańców, pod względem zaludnienia jest to 1032 gmina w Polsce. Gęstość zaludnienia w gminie Orzysz wynosi 24 na 1 km2 jest 2300 gminą w Polsce pod względem gęstości zaludnienia.
i) obszary przylegające do jezior,
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w sąsiedztwie wód jeziora Orzysz odległość ok 100m
w najbliższym punkcie (przy Leśniczówce Wierzbiny) i w sąsiedztwie jeziora Strzelniki odległość ok 110 m w najbliższym punkcie.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej,
Inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami uzdrowisk oraz poza strefą obszarów ochrony uzdrowiskowej.
k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe;
Planowane zamierzenie pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest w dorzeczu Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 04 listopada 2022 r. (Dz.U. 2023 r. poz. 300). Inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200031. Stan ilościowy i chemiczny ww. jednolitej części wód podziemnych został określony jako dobry; JCWPd jest niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Analizowana JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Ponadto inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych (JCWP RW) o nazwie: „Pisa do jez. Roś", kod: PLRW200018264759. Jest to monitorowana, naturalna część wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego. Ogólny stan wód ww. JCWP określono jako zły. Zgodnie z zaktualizowanym Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, dana JCWP posjada umiarkowany stan ekologiczny, determinowany wskaźnikiem: ichtiofauna oraz stan chemiczny poniżej dobrego, determinowany wskaźnikami: benzo(a)piren, heptachlor. Celem środowiskowym dla danej JCWP jest osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego, zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego Pisa w obrębie JCWP (dla węgorza europejskiego) oraz osiągnięcie dobrego stanu chemicznego. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Odstępstwo, polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r. (lub roku 2039 - dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE) jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: EFI+PL/IBI_PL; benzo(a)piren(b), heptachlor(b). Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań). Zamierzenie realizowane będzie także w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych jeziornych (JCWP LW) o nazwie: „Orzysz", kod: PLLW30252. Jest to monitorowana, naturalna część wód, niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego. Ogólny stan wód ww. JCWP określono jako zły. Zgodnie z zaktualizowanym Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, do wskaźników determinujących stan ekologiczny ww. JCWP należą: cynk i miedź. Dana JCWP posiada stan chemiczny poniżej dobrego, determinowany obecnością kadmu. Celem środowiskowym dla danej JCWP jest dobry stan ekologiczny oraz stan chemiczny: dla złagodzonych wskaźników [kadm (w)] poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników - stan dobry. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Odstępstwo, polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r. (lub roku 2039 - dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE) jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: miedź, cynk. Dla danej JCWP zostało ustanowione również odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Odstępstwo, polegające na złagodzeniu celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: kadm (w). Warunkiem ww. odstępstw jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać,
Z uwagi na niewielką emisję zanieczyszczeń, ograniczoną głównie do prac związanych
z etapem budowy, należy uznać, że realizacja inwestycji nie wpłynie negatywnie na mieszkańców oraz na tereny zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie. Oddziaływanie będzie krótkotrwałe.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze,
Nie stwierdza się możliwości wystąpienia oddziaływań o charakterze transgranicznym (bezpośrednich ani pośrednich). Przedsięwzięcie ma charakter lokalny.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania,
Projektowana inwestycja nie będzie pogarszała środowiska przyrodniczego i oddziaływała negatywnie na środowisko oraz zdrowie człowieka. Planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem substancji gazowych, pyłowych i ponadnormatywnych emisji hałasu przedostających się do środowiska i nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Emisja hałasu
i zanieczyszczeń do powietrza, związana z inwestycją, powstawać będzie jedynie w fazie robót budowlanych, w wyniku użycia maszyn, sprzętu budowlanego i transportowego do realizacji przedsięwzięcia. Roboty budowlane będą prowadzone tak, aby nie naruszać interesów osób trzecich, teren robót po zakończeniu prac będzie doprowadzony do stanu pierwotnego. Uciążliwości związane
z okresem budowy będą krótkotrwałe i odwracalne. Wynika to ze skali inwestycji, stosowanej technologii i rodzaju przedsięwzięcia. Oddziaływania powyższe są integralnie związane z zakresem przedsięwzięcia i w zasadzie nie mogą być wyeliminowane. Istnieje ograniczona możliwość zmniejszenia uciążliwości budowy (głównie w zakresie emisji hałasu) poprzez ograniczenie hałaśliwych robót w rejonie zabudowy mieszkaniowej do pory dziennej.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania,
Ze względu na swój charakter oraz przy zachowaniu warunków prowadzenia prac przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie wpływać na środowisko przyrodnicze (obszary chronione, siedliska przyrodnicze oraz chronione gatunki zwierząt i roślin). Ze względu na uwarunkowania przyrodnicze i charakterystykę przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie wpływać na przyrodnicze elementy środowiska naturalnego.
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania,
Planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem substancji gazowych, pyłowych
i ponadnormatywnych emisji hałasu przedostających się do środowiska i nie będzie miało negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Emisja hałasu i zanieczyszczeń do powietrza, związana z inwestycją, powstawać będzie jedynie w fazie robót budowlanych, w wyniku użycia maszyn, sprzętu budowlanego i transportowego do realizacji przedsięwzięcia. Roboty budowlane będą prowadzone tak, aby nie naruszać interesów osób trzecich, teren robót po zakończeniu prac będzie doprowadzony do stanu pierwotnego. Uciążliwości związane z okresem budowy będą krótkotrwałe
i odwracalne. Wynika to ze skali inwestycji, stosowanej technologii i rodzaju przedsięwzięcia. Oddziaływania powyższe są integralnie związane z zakresem przedsięwzięcia i w zasadzie nie mogą być wyeliminowane. Istnieje ograniczona możliwość zmniejszenia uciążliwości budowy (głównie
w zakresie emisji hałasu) poprzez ograniczenie hałaśliwych robót w rejonie zabudowy mieszkaniowej do pory dziennej.
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
Planowane przedsięwzięcie nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami na obszarze, na który będzie oddziaływać i nie przewiduje się skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
g) możliwości ograniczenia oddziaływania,
Na etapie realizacji inwestycji w celu eliminacji lub zminimalizowania szkodliwego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko wprowadzone będą następujące środki ochrony:
- organizacja pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa dla zdrowia i życia ludzi, w tym organizacja prac budowlanych w sposób uniemożliwiający wystąpienie niekontrolowanych skażeń wód, gruntu, powietrza tj. zgodnie
z harmonogramem prac oraz w ciągu technologicznym -zgodnie z zaplanowanym postępem frontu robót;
- stały nadzór nad kierownikami budowy, kierownikami robót i ich pracownikami;
- wykonywanie prac budowlanych w godzinach dziennych, tj. od 6:00 do 22:00;
- maksymalne ograniczenie czasu pracy mechanicznego sprzętu budowlanego;
- korzystanie ze sprawnego sprzętu i środków transportu, pozostających w dobrym stanie technicznym;
- dbałość o dobry stan techniczny sprzętu i środków transportu tj.: systematyczna kontrola stanu technicznego sprzętu i środków transportu, prawidłowa eksploatacja,
- zajęcie terenu w trakcie realizacji przedsięwzięcia ograniczone będzie do niezbędnego minimum,
a materiały budowlane będą dostarczane na teren budowy sukcesywnie w zależności od postępu prac
a ich składowanie będzie zlokalizowane przy trasie budowanych sieci, czasowo i w niewielkich ilościach,
- powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia i prowadzenia prac odpady będą zagospodarowane zgodnie z przepisami,
- na dzień dzisiejszy nie jest możliwe określenie miejsca zaplecza budowy. Miejsce to będzie zależne m.in. od ilości sprzętu jakim będzie dysponował wykonawca wyłoniony w wyniku przetargu. Zaplecze budowy należy zorganizować na placu utwardzonym z zabezpieczeniem terenu przed przedostaniem się nieczystości ropopochodnych bezpośrednio do gruntu.
- zaplecze socjalne stanowić będzie kontener mobilny stanowiący miejsce spożywania posiłków, odpoczynku dla pracowników wraz z częścią administracyjną oraz systemowa przenośna toaleta. Toaleta będzie opróżniana przez uprawnioną firmę.
- teren po wykonaniu robót ziemnych i po zapleczu budowy zostanie przywrócony do stanu pierwotnego podobnie jak inne tereny niekorzystnie zmienione w związku z realizacją przedsięwzięcia,
- zastosowana technologia wykonania i materiały będą zapewniać szczelność sieci,
- maszyny oraz sprzęt budowlany i transportowy użyty w trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie sprawny techniczne i zabezpieczony przed wyciekiem paliw i olejów, celem eliminacji możliwości zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych substancjami ropopochodnymi, oraz będzie spełniać wymogi w zakresie dopuszczalnej wielkości emisji spalin i hałasu do środowiska,
- plac budowy niniejszego przedsięwzięcia będzie wyposażony w sorbenty na wypadek awaryjnego
i niekontrolowanego wycieku substancji ropopochodnych. Wykonawca będzie do tego zobligowany,
- nie przewiduje się tankowania sprzętu na budowie gdyż nie zachodzi taka potrzeba, sprzęt tankowany będzie na stacjach paliw,
- materiały będą dostarczane na budowę będą bezpośrednio wbudowywane,
- w przypadku konieczności wykonania robót ziemnych w okolicach drzew należy pamiętać, że strefa odpowiadająca powierzchni rzutu korony drzewa, powiększonemu o 20%, podlega ochronie ze względu na to, że w jej zasięgu znajdują się aktywne korzenie zaopatrujące drzewo w wodę i składniki odżywcze. W tym obszarze prace zostaną ograniczone do niezbędnego minimum. W celu ochrony drzew przed ich ewentualnym uszkodzeniem, podczas wykonywania robót:
- pnie drzew rosnących w bezpośrednim sąsiedztwie przeprowadzanych robót ziemnych zostaną osłonięte wykorzystując do tego np. deski połączone drutem,
- roboty ziemne w pobliżu korzeni będą wykonywane ręcznie,
- odpadem wytworzonym podczas realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia będzie tworzywo sztuczne, które nadaje się do ponownego przetworzenia.
W trakcie realizacji zadania Wykonawca robót ma obowiązek:
- magazynowania odpadów do czasu odbioru, w sposób ograniczających ich negatywny wpływ na środowisko w specjalnie w tym celu wyznaczonych miejscach i pojemnikach,
- przekazywania odpadów wyłącznie odbiorcom posiadającym odpowiednie zezwolenia, np. zakłady przetwórstwa tworzyw sztucznych.
- podczas prowadzonych prac nie przewiduje się powstania nadmiaru mas ziemnych. W przypadku powstania niewielkiego ich nadmiaru zostaną one użyte do umocnienia skarp i niwelacji pobliskiego terenu.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia:
- utrzymywanie urządzeń w dobrym stanie technicznym (regularne przeglądy techniczne),
- przyjęta technologia wykonania sieci z rur PE (polietylen) łączonych poprzez zgrzewanie oraz rur PVC/PP z wydłużonym kielichem i zintegrowaną uszczelką zapewnia szczelność układu, długotrwałą bezawaryjną eksploatację, bardzo wysoką wytrzymałość i odporność na agresywne właściwości ścieków bytowych.
Brak negatywnego oddziaływania RDOŚ w Olsztynie stwierdził iż, przy założeniu, że inwestycja będzie realizowana zgodnie z założeniami ustawy o ochronie przyrody, która określa zakazy obowiązujące w stosunku do roślin, zwierząt oraz grzybów objętych ochroną gatunkową oraz jasno wskazuje, że wszelkie odstępstwa od wprowadzonych zakazów są możliwe jedynie po uzyskaniu zgody regionalnego dyrektora ochrony środowiska na podstawie:
• rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1408),
• rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r., poz. 1409),
• rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2022 r., poz. 2380).
W związku z powyższym przed wykonaniem jakichkolwiek prac, które będą się wiązały
z niszczeniem siedlisk przyrodniczych, miejsc rozrodu i regularnego przebywania zwierząt, umyślnym zabijaniem osobników, wycinką drzew, zgodnie z art. 56 ustawy o ochronie przyrody należy każdorazowo wystąpić do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z odpowiednim wnioskiem o wydanie stosownego zezwolenia na wykonanie czynności zabronionych.
Burmistrz Orzysza po przeanalizowaniu dokumentacji załączonej do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz szczegółowych uwarunkowań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, w szczególności rodzaju, skali i usytuowania przedsięwzięcia oraz uwzględniając opinie organów: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Piszu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Giżycku postanowił o odstąpieniu od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wymienionego w sentencji przedsięwzięcia.
Przed wydaniem decyzji, zgodnie z zapisem art. 10 Kpa, powiadomiono strony postępowania zawiadomieniem/obwieszczeniem znak WIG.6220.2.7.2025.DGA z dnia 24.02.2025 roku o zebraniu całego materiału dowodowego oraz możliwości wypowiedzenia się w sprawie jej wydania.
W wyznaczonym terminie żadna ze stron nie wniosła do tut. organu żadnych uwag i wniosków.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji decyzji.
Pouczenie
Stronie służy prawo wniesienia odwołania od niniejszej decyzji w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie ul. Kajki 10/12 – za pośrednictwem Burmistrza Orzysza.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2024r. poz. 1112 z późn. zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje
w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b.
Organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on warunki zawarte w tej decyzji.
(-) Burmistrz
Zbigniew Włodkowski
Otrzymują:
1. Wnioskodawca
2. Strony postępowania poprzez obwieszczenie zgodnie z art. 49 kpa
3. A/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie
2. Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Giżycku
Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik do Decyzji Burmistrza Orzysza z dnia 21.05.2025 r. (znak:WIG.6220.2.2025.DGA)
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.).
Przedsięwzięcie polega na budowie sieci wodno - kanalizacyjnej dla zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej dla m. Strzelniki, Gmina Orzysz”. Projektowana sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej będzie zlokalizowana na terenach prywatnych, pasach drogowych dróg gminnych, wewnętrznych i powiatowych oraz na terenie leśnym (istniejąca droga leśna) będącym
w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego – Lasy Państwowe.
W ramach projektu zostanie wykonany następujący zakres prac:
• budowa kanalizacji sanitarnej tłocznej z terenu leśniczówki w pobliżu miejscowości Wierzbiny do m. Strzelniki.
• budowa kanalizacji ciśnieniowej w m. Strzelniki do systemu kanalizacji sanitarnej w m. Wierzbiny w celu odprowadzenie ścieków do komunalnej oczyszczalni w Mikoszach.
• budowa sieci wodociągowej w m. Strzelniki i zasilenie jej z wodociągu w m. Wierzbiny.
• budowa zbiornika retencyjnego wody o pojemności 50 m3 w m. Strzelniki w budynku świetlicy wiejskiej.
• montaż zestawu podwyższającego ciśnie i lampy UV w budynku świetlicy wiejskiej.
Przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Planowana inwestycja przebiega przez tereny dotychczas zajmowane przez teren leśny – istniejąca droga leśna łącząca leśniczówkę Wierzbiny z miejscowością Strzelniki, istniejącą drogę wewnętrzną gminna, drogę publiczną powiatową, tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny zabudowy zagrodowej oraz użytki rolne i leśne. Przedsięwzięcie nie koliduje z żadną zabudową mieszkaniową ani gospodarczą. Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami górskimi. Teren inwestycji znajduje się w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezior Orzyskich, na obszarze którego obowiązują przepisy Rozporządzenia Nr 152 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 13 listopada 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezior Orzyskich (Dz. Urz. Woj. W-M z 2008r. Nr 179, poz. 2637).
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami rezerwatów przyrody, parków narodowych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz obszarem NATURA 2000. W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia nie są zlokalizowane żadne pomniki przyrody. Obszar realizacji i oddziaływania przedsięwzięcia zlokalizowany jest w części w korytarzu ekologicznym, istotnym dla populacji dużych ssaków leśnych oraz spójności siedlisk leśnych i wodno-błotnych w skali krajowej i kontynentalnej o nazwie Puszcza Borecka – Puszcza Piska. Planowane zamierzenie pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest
w dorzeczu Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 04 listopada 2022 r. (Dz.U. 2023 poz. 300). Inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200031. Stan ilościowy i chemiczny ww. jednolitej części wód podziemnych został określony jako dobry; JCWPd jest niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Analizowana JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Ponadto inwestycja znajduje się w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych (JCWP RW) o nazwie: „Pisa do jez. Roś", kod: PLRW200018264759. Jest to monitorowana, naturalna część wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
Przedmiotowy projekt ma za zadanie ograniczyć odprowadzanie ścieków do wód gruntowych i do jeziora Strzelniki.
(-) Burmistrz
Zbigniew Włodkowski