Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XV/07

z XV sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 28 grudnia 2007r.
P R O T O K Ó Ł Nr XV/07

z obrad XV sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 28 grudnia 2007 roku w Caritas
w Orzyszu od godz. 10o5 do godz. 13oo.



W sesji udział wzięli:
Burmistrz Jan Aleszczyk, Zastępca Burmistrza Dariusz Kizling, Sekretarz Gminy Władysław Pszczółkowski, Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska, kierownicy referatów, kierownicy spółek gminy i jednostek organizacyjnych , sołtysi, mieszkańcy.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski otworzył XV sesję Rady Miejskiej w Orzyszu, stwierdzając, że ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych, na sali obecnych jest 13, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Ad. 2

Do protokołu z XIV sesji radni nie zgłosili poprawek wobec czego protokół został przyjęty przez aklamację.
Ad. 3

W głosowaniu jawnym jednomyślnie na Sekretarza obrad wybrano Radną Monikę Zielińską.

Ad. 4

Porządek dzienny radni otrzymali wraz z zawiadomieniem o terminie sesji.

Poprawek nie zgłoszono.

Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne

1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XIV sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XV sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XV sesji.
5. Interpelacje radnych.
6. Wnioski i zapytania.
B. Część sprawozdawcza

7. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
8. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
9. Sprawozdania Przewodniczących stałych Komisji Rady podsumowujące działalność
ich komisji za 2007 rok.



C. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:

10. Uchwalenie budżetu gminy na 2008 rok.
11.Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2008 rok.
12. Wyrażenie zgody na wynajęcie części nieruchomości gruntowej od Nadleśnictwa Giżycko
13. Zmiany budżetu gminy na rok 2007.
14. Uchwalenie Planów pracy stałych Komisji Rady na 2008 rok w tym Komisji Rewizyjnej.
15. Uchwalenie planu pracy Rady Miejskiej w Orzyszu na 2008 rok.

D. Statutowe elementy obrad

16 Odpowiedzi na interpelacje.
17. Odpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
18. Zamknięcie obrad.

Ad. 5

Krzysztof Grądzki
Złożył interpelację w sprawie usytuowania nowego przejścia dla pieszych na ulicy Giżyckiej, na wprost budynku Banku Spółdzielczego i Kościoła.

Ad. 6

Jako pierwszy głos zabrał przewodniczący Wasilewski, który przedstawił treść pisma otrzymanego od sołectw Pieczarki, Spytkowo i Świdry. Pismo dotyczy protestu w/w sołectw w sprawie usytuowania składowiska odpadów w Spytkowie /Świderach.
(Pismo w załączeniu).

W związku z tym, że Rada nie posiada pełnej wiedzy w sprawie lokalizacji składowiska i sortowni odpadów stałych, złożył wiosek, aby o tym zdecydowali przedstawiciele poszczególnych gmin wybrani do Mazurskiego Międzygminnego Związku – Gospodarka Odpadami. Gminę Orzysz reprezentują Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk i Radny Adam Myka.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada wniosek przyjęła.

Następnie Przewodniczący przedstawił kolejne pismo, które wpłynęło do Biura Rady tj. Skargę Pana Stanisława Strzelczyka zam. Orzysz ul. Rynek 6/13 na działalność Administracji Budynków Komunalnych w Orzyszu.

Zaproponował, aby w/w pismem zajęła się Komisja Rewizyjna.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada wniosek przyjęła.

Następnie głos zabierali:

Radny Adam Myka
W sprawie złego oznakowania drogi z Bemowa Piskiego do drogi nr 16 w Wierzbinach (brak oznakowania drogi z pierwszeństwem przejazdu).

Radny Krzysztof Grądzki
Zgłosił, że na w/w drogach brak jest tablicy białej z oznakowaniem końca zabudowań.

Radny Grzegorz Kraszewski
Zapytał kto będzie rozpatrywał podania i weryfikował sytuację mieszkańców lokali socjalnych po roku ich zamieszkiwania w lokalach socjalnych.

Krzysztof Grądzki
Przypomniał, że na jednej z sesji zgłosił wniosek o opracowanie „Kodeksu etycznego radnego”. Wniosek Rada przyjęła i nawet powołano komisję, która go przygotuje. Jak do tej pory żadne posiedzenie się nie odbyło i kodeksu brak. Zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego Rady kiedy to nastąpi.

Sołtys Konefał Zbigniew
Zgłosił sprawę wywożenia gruzu, nieczystości na drogę Cierzpięty – Drozdowo-Zastrużne przez właścicieli działek letniskowych, którzy wykonywali remonty swoich domków letniskowych, czy też sprzątali swojej posesje.

Ad. 7.

Informację Burmistrza o pracach między sesjami przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk.

Ad. 8

Informację Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami przedstawił Przewodniczący Wiesław Wasilewski.

Ad. 9

Przewodniczący stałych Komisji Rady przedłożyli swoje sprawozdania z działalności komisji za rok 2007.

1. Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej – Adam Myka,
2. Zastępca Przewodniczącego Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury – Andrzej Rogiński,
3. Przewodniczący Komisji Rolnictwa – Zbigniew Krawczyk,
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Jacek Foszczyński.

O godz. 11 na obrady przybył Radny Edward Majewski. Stan radnych – 14.

Ad. 10

Budżet Gminy na 2008 rok.

Skarbnik Gminy Pani Krystyna Harłożyńska przedstawiła pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej Adam Myka przedstawił pozytywną opinię komisji Rady.

d y s k u s j a
Jako pierwszy głos zabrał Burmistrz Jan Aleszczyk, który w swoim wystąpieniu uzasadnił zaproponowany budżet. Wyjaśnił skąd się wzięły wysokie dochody gminy tj. z podatku od nieruchomości za dzierżawę terenów pod poligon wojskowy. Poinformował o tym, że już ostatecznie zakończyły się wszystkie rozprawy sądowe związane z odzyskaniem w/w podatku. Są one pomyślne dla Gminy. Następnie ustosunkował się do wniosków zgłoszonych przez komisje.
1. Remont drogi w Suchym Rogu – droga będzie remontowana w ramach zaplanowanych środków na rok 2008. Przebudowa tej drogi jest to już duża inwestycja, która jak na razie nie jest planowana.
2. Zmniejszenie środków finansowych o 60 tys. w dziale Dom Kultury – wniosek nie został przyjęty ponieważ działalność kulturalna wymaga dużych nakładów
i pozbawienie Domu Kultury aż tylu pieniędzy zmniejszy jego pracę.
3. Przenieść środki zaplanowane na dokumentację budowy drogi Wierzbińskiej
a przeznaczyć je na remont budynku szkolnego Szkoły Podstawowej w Orzyszu–
wniosek nie został przyjęty, gdyż Urząd występuje o pozyskanie środków z zewnątrz.
W przypadku gdyby się nie udało remont Szkoły Podstawowej zostanie wykonany
z budżetu gminy.

Adam Myka
Zapytał kiedy rozpocznie się inwestycja - ”przebudowa drogi w Suchym Rogu”.

Burmistrz Aleszczyk
Odpowiedział, że w planach inwestycyjnych tego nie ma. Jeśli radni zdecydują, że trzeba do niej przystąpić to w pierwszym półroczu 2008 roku należy przystąpić do opracowania dokumentacji, a w latach następnych do przebudowy.

Innych głosów nie było.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem budżetu głosowało – 11, przeciw – nie było, wstrzymało się od głosu – 3.

Rada podjęła uchwałę Nr XV/101/07 w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2008 rok.

Ad. 11

Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2008 rok.

Zastępca Przewodniczącego Komisji Zdrowia Andrzej Rogiński przedstawił pozytywną opinię Komisji.

dyskusji nie zgłoszono.

Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.



W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XV/102/07 w sprawie uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2008 rok.

Ad. 12

Wyrażenie zgody na wynajęcie części nieruchomości gruntowej od Nadleśnictwa Giżycko

Uzasadnienie i objaśnienia do uchwały przedstawił Zastępca Burmistrza Dariusz Kizling.

Opinię pozytywną komisji przedstawił Przewodniczący Adam Myka.

dyskusji nie zgłoszono

Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XV/103/07 w sprawie wyrażenia zgody na wynajęcie części nieruchomości gruntowej od Nadleśnictwa Giżycko.

Ad. 13

Zmiany budżetu gminy na 2007 rok.

Uzasadnienie i wyjaśnienia do projektu uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Krystyna Harłożyńska.

Skarbnik Gminy przedstawiła pismo Dyrektora Szpitala w Piszu, który prosi o zmianę przeznaczenia otrzymanej od Gminy Orzysz dotacji 10 tys. zł. z zakupu defibrylatora na zakup karetki pogotowia.

W związku z tym został przygotowany drugi projekt uchwały uwzględniający tę prośbę.

Burmistrz Aleszczyk
Wnioskował o zaakceptowanie prośby dyrektora Szpitala i przedłożył pod obrady stosowny projekt uchwały.

Adam Myka
Stwierdził, że będzie głosował za przyjęciem uchwały, gdyż są w niej inne ważne zadania do przyjęcia, ale nie podoba mu się zachowanie dyrektora Szpitala, który prosi o zmianę przeznaczenia środków, zaakceptowanych wcześniej przez Radę.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XV/104/07 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2007 rok.


Ad. 14

Plany pracy stałych Komisji Rady na 2008 rok.

1. Komisja Rewizyjna - plan przedstawił Przewodniczący Jacek Foszczyński

W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 12, przeciw – nie było, wstrzymało się – 2.

Plan pracy został przyjęty.

2. Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska - plan przedstawił Przewodniczący Zbigniew
Krawczyk.

W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 13, przeciw – nie było, wstrzymało się – 1.

Plan pracy został przyjęty.

3.Komisja Zdrowia, Oświaty, Kultury - plan przedstawił Zastępca Przewodniczącego
Andrzej Rogiński.

W głosowaniu jawnym, jednomyślnie Plan pracy został przyjęty.

4. Komisja Gospodarczo-Finansowa - plan przedstawił Przewodniczący Adam Myka.

W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 13, przeciw – nie było, wstrzymało się – 1.

Plan pracy został przyjęty.

Ad. 15

Plan pracy Rady Miejskiej na rok 2008 przedstawił Przewodniczący Wasilewski.

W głosowaniu jawnym, jednomyślnie Plan pracy został przyjęty.

Ad. 16

Odpowiedzi na interpelacje radni otrzymali na piśmie przed posiedzeniem Rady.

Ad. 17

O d p o w i e d z i.

Wiesław Wasilewski
1). Oznakowanie drogi w Wierzbinach- jest wykonane zgodnie z dokumentacją na przebudowę drogi. Jednak życie pokazało pewne braki, które utrudniają rozeznanie kierowcom na nowym skrzyżowaniu. Wniosek Radnego Myki jest słuszny i już w m-cu październiku zostało złożone zamówienie na dodatkowe tablice. Dotychczas jeszcze ich nie wykonano. Po otrzymaniu zostaną zamontowane.

2). Brak tablicy białej – już wkrótce 70% miejscowości położonych przy drogach powiatowych w powiecie Piskim otrzymają w/w tablice w tym i Wierzbiny.
3). Kodeks etyczny – po przyjęciu wniosku przez Radę wnioskodawca powinien zainicjować spotkanie komisji i rozpocząć pracę zespołu. Temat zostanie wkrótce przypomniany.

Burmistrz Aleszczyk
1). Nowe przejście do BS i Kościoła na ul. Giżyckiej – Burmistrz wystąpi o nie do GDDKiA.
2). Weryfikacja umów najmu – przeprowadzi je Komisja Mieszkaniowa, Burmistrz i ABK.
3). Wysypywanie gruzu i śmieci na drogi – zostanie przeprowadzone dochodzenie w tej sprawie.

Na obrady przybył V-ce Starosta Powiatu Piskiego Pan Marek Wysocki, który wręczył Burmistrzowi Aleszczykowi wyróżnienie od Wojewody Warmńsko-Mazurskiego za Realizację Zadań Obronnych, Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego.

Następnie złożył wszystkim obecnym serdeczne życzenia noworoczne.

Ad. 18

Przed zamknięciem sesji Przewodniczący Rady Miejskiej Wiesław Wasilewski złożył wszystkim najserdeczniejsze życzenia noworoczne. O godz. 13-tej zamknął XV sesję
i zaprosił obecnych na symboliczną lampkę szampana.

Protokółowała: Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski

Data powstania: poniedziałek, 4 lut 2008 09:06
Data opublikowania: poniedziałek, 4 lut 2008 09:08
Opublikował(a): Elżbieta Adamska
Zaakceptował(a): Elżbieta Adamska
Artykuł był czytany: 2278 razy