Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

P RO T O K ÓŁ Nr XLVI

z obrad XLVI sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 30 sierpnia 2006 roku w sali nr 1 Urzędu Miejskiego od godz. 1005 do godz. 1250.
W sesji udział wzięli:
Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska, , kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi, mieszkańcy.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1005 otworzył obrady XLVI sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów
i gości stanowią załączniki do protokołu.

Ad. 2

Przewodniczący poinformował, że nie wpłynęły poprawki do protokołu z XLV sesji
w związku z tym zaproponował przyjęcie protokołu przez aklamację.

Radny Krzysztof Marusiński poprosił o głos i w swojej wypowiedzi stwierdził, iż przyjęcie protokołu powinno odbywać się poprzez głosowanie tymczasem Rada tego nie robi.
W protokole z XLV sesji jest napisana nieprawda. Dotyczy ona podjęcia uchwały w sprawie ustanowienia hymnu Gminy Orzysz. Rada w/w uchwały nie głosowała, a pan Przewodniczący ją i protokół podpisał przez co poświadczył nieprawdę.
Przewodniczący Wasilewski sprawę przegapił i dalej brnie w nieprawdę. Jest to nie do przyjęcia.
Zaapelował o wycofanie protokołu z dzisiejszych obrad.

Przewodniczący Wasilewski
Ustosunkował się do w/w wypowiedzi i wyjaśnił, iż zgodnie ze Statutem Gminy wnioski lub poprawki do protokołu wnosi się w regulaminowym terminie. Takich poprawek nie zgłoszono. Przy czym projekt uchwały w sprawie uchwalenia hymnu gminy radni otrzymali przed XLV sesją, a zatem treść uchwały była radnym znana. Podczas obrad nie zgłoszono poprawek do uchwały. Jedyną merytoryczną treścią uchwały był wybór melodii do słów wcześniej przyjętych. Po odsłuchaniu 4 wersji melodii radni w głosowaniu jawnym wybrali jedną z nich. A zatem zarzut, że głosowanie nie dotyczyło uchwały jest bezpodstawny. Wybraną wersję należało tylko wpisać do projektu uchwały.
Przewodniczący przyjął zarzut, że nie odczytał ponownie całej treści uchwały.


Następnie zaproponował głosowanie nad przyjęciem protokołu z XLV sesji.
W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem protokołu głosowało – 10, przeciw – 2.

Protokół został przyjęty.

Ad. 3

W głosowaniu jawnym na Sekretarza obrad wybrano Radną Monikę Zielińską.

Ad. 4
Z-ca Burmistrza Zbigniew Bosiński
Zgłosił następujące poprawki do porządku obrad:

1. Skreślić pkt. 8 i 15.
2. Wprowadzić w pkt. 8 nowy projekt uchwały: „Zawarcie porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie”. Dotyczy ono rozszerzenia zakresu prac na drodze nr 63 Orzysz - Pisz (ulica Wojska Polskiego od ul. Cierniaka do skrzyżowania z drogą do Nowych Gut).

Krzysztof Marusiński
Zgłosił wniosek o wykreślenie pkt. 14, 15 i 16 ponieważ projekty uchwał do tych punktów nie zostały dostarczone wraz z zawiadomieniem o terminie sesji, a dopiero przed sesją, jak również nie były rozpatrywane na komisjach, przez co radni nie są przygotowani do ich uchwalenia.

Przewodniczący Wasilewski
Poinformował, że zgodnie z prawem projekt uchwały w sprawie odwołania sekretarza gminy nie podlega opiniowaniu przez komisje Rady. Wyjaśnienia co do pozostałych projektów uchwał zostaną złożone przy ich omawianiu.

Adam Myka
Dodał, że samo wprowadzenie nowych uchwał do porządku dziennego nie jest jednoznaczne z ich uchwaleniem.

Krzysztof Marusiński
Podkreślił, że radni nie mieli czasu by się zapoznać z materiałami w terenie. Ponadto Statut zobowiązuje Przewodniczącego do dostarczenia radnym materiałów na sesję.

Po wyczerpaniu się głosów Przewodniczący zarządził głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami.

1. wykreślić punkt 8 – za- 10, przeciw – 0, wstrzymało się – 2. Poprawka przyjęta.
2. wprowadzić jako pkt. 8 - projekt uchwały w sprawie podpisania porozumienia
z GDDKiA - za- 12, przeciw-0, wstrzymujących się – 0. Poprawka przyjęta.
3. skreślić pkt. 15 - za – wszyscy. Poprawka przyjęta,
4. skreślić pkt. 14 - za – 2, przeciw - 8, wstrzymało się – 2. Poprawka nie przyjęta.
5. skreślić pkt. 16 – za – 2, przeciw – 9, wstrzymał się – 1. Poprawka nie przyjęta.








Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne

1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XLV sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XLVI sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XLVI sesji.

B. Część sprawozdawcza

5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
7. Informacja Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przeprowadzonych kontrolach.


C. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:

8. Podpisanie porozumienia.
9 Nabycie nieruchomości w Dziubielach.
10. Udzielenie bonifikaty od pierwszej opłaty rocznej.
11. Zmiany budżetu gminy na 2006 rok.
12. Ustanowienie flagi Gminy Orzysz.
13. Ustanowienie insygniów Gminy Orzysz.
14. Wydzierżawienie nieruchomości gruntowych przy ulicy Wierzbińskiej.
15. Odwołanie Sekretarza Gminy Orzysz.

E. Statutowe elementy obrad.
16. Interpelacje radnych.
17. Odpowiedzi na interpelacje.
18. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
- zaopiniowanie wniosku Nadleśnictwa Giżycko o uznanie wnioskowanych gruntów za
lasy ochronne.
19. Odpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
20. Zamknięcie obrad.

Ad. 5

Informację z prac Burmistrza między sesjami – przedstawił Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński.
Informacja w załączeniu.
Ad. 6

Na wstępie Przewodniczący Wasilewski przedstawił i powitał delegację uczniów z Zespołu Szkół w Dąbrówce, którzy przybyli na obrady Rady w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej na zakup sztandaru dla swojej szkoły. Zachęcił wszystkich obecnych do składania datków na ten cel.

Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski.
Informacja w załączeniu.

Ad. 7

Informację z przeprowadzonej kontroli przez Komisję Rewizyjną na temat: „Realizacja budżetu gminy w I-szym półroczu 2006r.” przedstawiła Przewodnicząca komisji Dorota Zadroga.

O godz. 1055 na obrady przybyła Radna Aldona Mataj. Stan radnych – 13.

Na prośbę przedstawiciela Nadleśnictwa Giżycko Przewodniczący przeniósł temat: Zaopiniowanie wniosku Nadleśnictwa Giżycko o uznanie wnioskowanych gruntów za lasy ochronne” do punktu 7-go.

Pan Gawrecki
Przedstawił treść wniosku wraz z objaśnieniami.

Adam Myka – Z-ca Przewodn. Komisji Gospodarczo-Finansowej przedstawił pozytywną opinię Komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

Przewodniczący Wasilewski postawił wniosek o wydanie pozytywnej opinii o w/w wniosku.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada wydała opinię p o z y t y w n ą.

Ad. 8

Projekt uchwały w sprawie podpisania porozumienia.

Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem przedstawiła inspektor Krystyna Chludzińska informując, iż projekt uchwały dotyczy poszerzenia zakresu projektu budowlanego i wykonawczego inwestycji budowy chodników i ścieżek rowerowych, budowy i przebudowy oświetlenia drogowego, budowy i przebudowy kanalizacji deszczowej na drodze nr 63, na odcinku od skrzyżowania ulicy Wojska Polskiego z ul. Cierniaka do skrzyżowania drogi na Pisz do Nowych Gut.

dyskusji nie zgłoszono

Adam Myka – Z-ca Przewodn. Komisji Gospodarczo-Finansowej przedstawił pozytywna opinię Komisji.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLVI/655/06 w sprawie podpisania porozumienia.







Ad. 9

Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości (Suchy Róg).

Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem przedstawiła inspektor Sabina Brzozowska informując,
że dotyczy to terenu, na którym znajduje się hydrofornia dostarczająca wodę pitną dla mieszkańców Suchego Rogu.

dyskusji nie zgłoszono

Adam Myka – Z-ca Przewodn. Komisji Gospodarczo-Finansowej przedstawił pozytywną opinię Komisji

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLVI/656/06 w sprawie nabycia nieruchomości.

Ad. 10.

O godz. 1120 na obrady przybył Radny Marek Wysocki. Stan radnych – 14.

Projekt uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty od pierwszej opłaty rocznej.


Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem przedstawiła inspektor Sabina Brzozowska informując,
że dotyczy to budynku mieszkalnego w Orzyszu przy ul. Wojska Polskiego 42.

dyskusji nie zgłoszono

Marek Wysocki – Przewodn. Komisji Gospodarczo-Finansowej przedstawił pozytywną opinię Komisji

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLVI/657/06 w sprawie
udzielenie bonifikaty od pierwszej opłaty rocznej.

O godz. 1125 przybył Radny Bogdan Kraszewski. Stan radnych – 15.

Ad. 11

Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2006 rok.

Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem przedstawiła Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska.

dyskusji nie zgłoszono

Marek Wysocki – Przewodn. Komisji Gospodarczo-Finansowej przedstawił pozytywną opinię Komisji

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLVI/658/06 w sprawie
zmiany budżetu gminy na 2006 rok.

Ad. 12

Projekt chwały w sprawie ustanowienia flagi Gminy Orzysz.

Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem przedstawił Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński informując, że wszystkie zgłoszone podczas obrad komisji poprawki, zostały uwzględnione.

Marek Wysocki – Przewodn. Komisji Gospodarczo-Finansowej przedstawił pozytywną opinię Komisji

dyskusji nie zgłoszono

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLVI/659/06 w sprawie
ustanowienia flagi Gminy Orzysz.

Ad. 13

Projekt uchwały w sprawie ustanowienia insygniów władz Gminy Orzysz.


Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem przedstawił Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński informując, że wszystkie zgłoszone podczas obrad komisji poprawki, zostały uwzględnione.

Marek Wysocki – Przewodn. Komisji Gospodarczo-Finansowej przedstawił pozytywną opinię Komisji

dyskusji nie zgłoszono

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLVI/660/06 w sprawie
ustanowienia insygniów władzy Gminy Orzysz.


Ad. 14

Projekt uchwały w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gruntowej ( ul. Wierzbińska)

Wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem przedstawił Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński oraz insp. Sabina Brzozowska.

Krzysztof Marusiński
Zapytał dlaczego nie ma przetargu.

Burmistrz Bosiński
Wyjaśnił, iż jest to związane z bardzo długą procedurą przetargową .Inwestor, który stworzy nowe miejsca pracy dla tutejszych mieszkańców chce zagospodarować tereny jak najszybciej. Forma bezprzetargowa jest zgodna z prawem ze względu na bardzo ważny interes społeczny i jednocześnie pozwoli na szybkie przystąpienie do inwestycji.




Krzysztof Marusiński
W związku z tym , że w/w firmie proponuje się szczególne uprzywilejowania to czy zasięgnięto o niej informacji. Ilu zatrudnia ludzi, czy jest solidna, czym się dotychczas zajmowała.

Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, iż po zgłoszeniu się firmy UM wystąpił do KRS skąd otrzymano niezbędne informacje. Jest to firma dość młoda, założona w 2003r. W zakresie produkcji biopaliw rozpoczyna działalność po raz pierwszy. Firma działa pod nadzorem wielu uczelni np. Uniwersytetu we Wrocławiu, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu w Lublinie, Zamościu. W dniu dzisiejszym trudno jest dać pewność 100- procentową, że firma sprawdzi się. Stąd jest to tylko dzierżawa terenu, a niego sprzedaż.

Marek Wysocki
Zapytał jakie jest zainteresowanie inwestorów terenami powojskowymi.

Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że nie ma żadnego.

Adam Myka
Zapytał kto jest właścicielem firmy.

Burmistrz Bosiński
Wyjaśnił, iż są to osoby prywatne. Nie ma tam znanych nazwisk.

Przewodniczący Wasilewski
Podkreślił, iż gmina posiada dużo wolnych terenów pod działalność usługową, gospodarczą itp. Niestety leżą one niewykorzystane z braku zainteresowania inwestorów. Dlatego też należy każdego kto się interesuje zakupem czy dzierżawą terenów umieć zachęcić.
Pewności co do tego, że wszystko się uda zgodnie z planami nie ma i trudno jest zapewnić,
że tym razem na pewno się uda.

Odczytał treść projektu uchwały i zaproponował głosowanie.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem głosowało – 12, przeciw-nie było,
wstrzymało się – 3.

Rada podjęła uchwałę Nr XVLI/661/06 w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowych.

Ad. 15

Projekt uchwały w sprawie odwołania Sekretarz Gminy Orzysz.

Uzasadnienie przedstawił Burmistrz Bosiński.

Krzysztof Marusiński
Zapytał dlaczego temat nie był omawiany na posiedzeniu komisji.


Przewodniczący Wasilewski
Zacytował orzeczenia NSA, z których wnika, że nie ma ustawowego obowiązku opiniowania przez komisje Rady projektu uchwały w sprawie odwołania sekretarza gminy, jak również wniosek o odwołanie sekretarza nie wymaga formy pisemnej.

Krzysztof Marusiński
Stwierdził, iż prawo pozwala na zadawanie pytań osobom publicznym, a taką jest sekretarz gminy. Dlatego też zapytuje dlaczego Pan Duda wystąpił z wnioskiem o odwołanie.

Sekretarz Duda
Poinformował, że zgodnie z cytowanymi wyrokami NSA nie ma on obowiązku uzasadniania swojego stanowiska. Jest to jego osobista decyzja do której przychylił się burmistrz.

Adam Myka
Zaapelował do radnych by okazali szacunek dla suwerennej decyzji Pana Dudy.

Przewodniczący odczytał treść uchwały i zaproponował głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XVLI/662/06 w sprawie odwołania Sekretarza Gminy Orzysz.

Ad. 16

Adam Myka
Złożył pisemną interpelację w sprawie usunięcia śmieci z zatoczki autobusowej przy wsi Strzelniki.

Ad. 17

Odpowiedzi na interpelacje z XLV sesji nie było.

Ad. 18

Wnioski, zapytania, informacje

Piotr Chorąży
Utwardzić drogę Góra - Cierzpięty.

Grzegorz Kraszewski
Podać jakie chodniki będą remontowane jeszcze w tym roku.

Bogdan Kraszewski
W przygotowywanym porozumieniu z GDDKiA na przebudowę ul. Wojska Polskiego ująć dodatkowo budowę zatoczki przy budynkach na końcu ulicy.

Adm Myka
1. Jeszcze przed zimą dokonać przeglądu dachu na świetlicy w Wierzbinach.
2. Kiedy zostanie zbudowany przystanek dla dzieci dojeżdżających do szkoły
w Rostkach Skomackich

Sołtys z Nowych Gut
1. Dokończyć remont dróg gminnych w Nowych Gutach.
2. Uporządkować plażę wiejską w Nowych Gutach.
3. Zlikwidować dzikie wysypiska śmieci.

Sołtys wsi Gaudynki
Wyremontować drogę na skrzyżowaniu do wsi Gaudynki. Wniosek powtarzany kilkukrotnie.

Edward Majewski
Wyjaśnić przyczyny wycofania z porządku obrad projektu uchwały w sprawie nabycia nieruchomości w Wężewie.

Sołtys wsi Szwejkówko
Wyremontować drogę asfaltową do wsi Szwejkówko.

Sołtys wsi Okartowo
1. Do kogo należy sprzątanie przystanków autobusowych.
2. Oświetlić drogę od miejsca gdzie stoi tablica z nazwą miejscowości do końca drogi.

Sołtys wsi Klusy
1. Czy autobus dowożący dzieci do szkoły może zatrzymywać się pod zadaszonym przystankiem PKS.
2. Kiedy nastąpi wymiana wiaty PKS.

Sołtys wsi Drozdowo
1. Dołożyć jedną lampę w Drozdowie na przeciw sklepu.
2. Czy będą jeszcze w tym roku prowadzone remonty dróg gminnych. Potrzeba występuje w sołectwie Drozdowo-Zastrużne.

Sołtys wsi Mikosze
W rozdanych w dniu dzisiejszym rozkładach jazdy autobusów dowożących uczniów, poprawić nazwę wsi: „ Mikosze PGR” na „MIkosze Osada”, gdyż już od dawna nie ma nazwy „Mikosze PGR”.

Krzysztof Marusiński
1. Nie otrzymał odpowiedzi na pytanie czy mają pozwolenie na budowę inwestorzy we wsi Góra ( na przeciw wsi Mikosze Osada).

Wioletta Kiewlak
Po raz kolejny wnioskuje o usunięcie tablicy z zakazem parkowania samochodów przy ul. Osiedle Rob. 12.

Ad. 19

Odpowiedzi i wyjaśnień udzielił Burmistrz Bosiński.

- wszystkie wnioski i uwagi dotyczące dróg powiatowych lub krajowych przekazane zostaną do ich dyrekcji,
- proponowana zatoczka przy ul. Woj.Pol. zostanie przekazana dla projektanta.
Z dotychczasowych wyjaśnień projektanta wynika, że w ciągu ulicy Wojska Polskiego nie
będzie żadnej zatoczki. Projektant proponuje parkingi.
- przegląd dachu na świetlicy w Wierzbinach zostanie przeprowadzony i gdyby zaszła
potrzeba jakichkolwiek napraw będzie to zrobione,
- przystanek we wsi Rostki Skomackie był już wyznaczony, ale mieszkańcy nie zgodzili się
z ta lokalizacją,
- nowe przystanki dla Klus i dla Rostek będą, jest już zakupionych 9 wiat, które będą
sukcesywnie ustawiane, jednak nie będą one usytuowane przy drogach krajowych, gdyż nie
zgadza się na to GDDKiA,
- remonty dróg gminnych będą kontynuowane ale wówczas gdy poprawi się pogoda i
przestanie padać deszcz,
- dzikie wysypiska należy zgłaszać do pracowników UM do pani Gajdulewicz Lucyny
i Joanny Koronkiewicz
- śmieci z przystanku lub też innych miejsc usuwa właściciel terenu,
- w sprawie remontu skrzyżowania w Gaudynku należy zgłosić się po sesji do p. Gajdulewicz
i ustalić zakres robót,
- w sprawie zakupu terenu pod budowę świetlicy w Wężewie - zmieniło się stanowisko
właściciela stąd projekt uchwały musiał być wycofany,
- wyremontowanie drogi do Szwejkówka nastąpi z chwilą kontynuowania asfaltowania ulic
w Orzyszu,
- oświetlenie drogi w Okartowie należy do dróg krajowych, jest to bardzo duża inwestycja
i gmina tego nie zrobi. W Okartowie wymieniono już 8 lamp, 2 zostaną jeszcze ustawione na
terenie Okartowo - Tartak. Przystanek powinien sprzątać przewoźnik. Robi to jednak gmina
kilka razy w roku.
- sprawa zatrzymywania się autobusu szkolnego w Klusach zostanie przekazana dla
- w sprawie używania właściwych nazw miejscowości – uwaga ta zostanie przekazana
pracownikowi, a rozkłady jazdy będą poprawione,
- inwestycja w Górze – wyjaśnienia przedstawił pan Kubrak informując, iż pan Łupinko
otrzymał pozwolenie na budowę od Starostwa w Piszu, tak więc prowadzi inwestycję
zgodnie z prawem,

Sołtys wsi Drozdowo
Zgłosił sprawę braku wiaty przystankowej w Drozdowie.

Burmistrz Bosiński
Odpowiedział, że tam gdzie dojeżdżają autobusy będą ustawione wiaty przystankowe.

Przewodniczący Wasilewski
Poinformował, że w m-cu wrześniu ostatnia środa miesiąca przypada w dniu 27 i na ten dzień była planowana kolejna sesja. Z uwagi na to, że Zespół Szkół w Dąbrówce również w tym dniu zaplanował uroczystość nadania imienia szkole i wręczenia sztandaru to trzeba będzie sesję Rady przenieść albo dzień wcześniej, albo dzień później. Zaapelował do radnych by
w swoich kalendarzach taką możliwość uwzględnili.

Burmistrz Bosiński
Zaprosił wszystkich obecnych na uroczystości dożynkowe, które odbędą się w dniu
10 września w Orzyszu, a sołtysów prosił o wykonanie wieńców dożynkowych i udział
w konkursie na najpiękniejszy wieniec.



Ad. 20

Wobec wyczerpania się porządku dziennego Przewodniczący zakończył obrady i o godzinie 1250 zamknął XVI sesję Rady Miejskiej w Orzyszu.


Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski



Data powstania: poniedziałek, 9 paź 2006 10:01
Data opublikowania: poniedziałek, 9 paź 2006 10:05
Opublikował(a): Elżbieta Adamska
Zaakceptował(a): Elżbieta Adamska
Artykuł był czytany: 2969 razy