Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

P R O T O K Ó Ł Nr XLII/06

z obrad XLII sesji Rady Miejskiej w Orzyszu odbytej w dniu 29 marca 2006r. w świetlicy opiekuńczo-wychowawczej w Orzyszu od godz. 1010 do godziny 1450.
W sesji udział wzięli:
Burmistrz Orzysza Jan Aleszczyk, Sekretarz Gminy Antoni Duda, Skarbnik Gminy Krystyna Harłożyńska, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, sołtysi.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Wiesław Wasilewski o godz. 1010 otworzył obrady XLII sesji
i po powitaniu radnych oraz gości oświadczył, że zgodnie z listą obecności na sali jest 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady, wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Listy obecności radnych, sołtysów
i gości stanowią załączniki do protokołu.

O godz. 1013 przybył Radny Piotr Chorąży. Stan radnych wynosi – 13.

Ad. 2

Przewodniczący poinformował, że nie wpłynęły poprawki do protokołu z XLI sesji.

Zapytał czy w dniu dzisiejszym ktoś chciałby jeszcze się wypowiedzieć w sprawie w/w protokołu.

W związku z tym , że nikt się nie zgłosił stwierdził, iż protokół z XLI sesji został przyjęty przez aklamację.

Ad. 3

W głosowaniu jawnym jednogłośnie na Sekretarza obrad wybrano Radną Monikę Zielińską.

Ad. 4

Zmiany do porządku obrad.

Przewodniczący Rady
Złożył wniosek, by uzupełnić porządek dzienny o dodatkowy punkt:

19. Stanowisko Rady w sprawie skargi na Przewodniczącego Rady Miejskiej
w Orzyszu.

Adam Myka
Złożył wniosek, by uzupełnić porządek dzienny o dodatkowy punkt:


4 a Podjęcie przez Radę Apelu do Ministra Rolnictwa.

Krzysztof Marusiński
Zapytał czego apel dotyczy, dlaczego nie ma w tym temacie projektu uchwały oraz jej uzasadnienia.
W n i o s e k:
1).Temat: Apel do Ministra Rolnictwa przenieść na następną sesję.

Poza tym projekty uchwał dotyczące rozpatrzenia skarg na Burmistrza są źle opracowane.
W n i o s e k:
2).Uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg na Burmistrza przenieść na następną sesję.

Brak projektu uchwały w sprawie skargi na Przewodniczącego Rady.
W n i o s e k:
3). Rozpatrzenie skargi na Przewodniczącego Rady przenieść na następną sesję.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski Radnego Marusińskiego.

Głosowanie

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem wniosków głosowało „4”, przeciw – 9, wstrzymujących się – nie było.

Wnioski zostały odrzucone.

Głosowanie nad poprawkami do porządku dziennego.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem pkt. 19 – Stanowisko Rady w sprawie skargi na Przewodniczącego RM w Orzyszu głosowało – 11, przeciw – nie było, wstrzymało się – 2.

Wniosek został przyjęty.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem pkt. 4 a – Apel do Ministra Rolnictwa –
głosowało 10, przeciw – nie było, wstrzymało się – 3.

Wniosek został przyjęty.

Porządek dzienny:
A. Wstępne czynności organizacyjne

1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z XLI sesji.
3. Wybór Sekretarza obrad XLII sesji.
4. Dokonanie zmian lub uzupełnień porządku obrad XLII sesji.
4 a – Apel do Ministra Rolnictwa.

B. Część sprawozdawcza

5. Informacja Burmistrza o pracach między sesjami.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o pracach między sesjami.
7. Sprawozdanie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z prac komisji w 2005r.
8. Prezentacja zespołu szkolnego z Dąbrówki.

C. Zasadnicza część obrad.

9. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006 – 2010.

D. Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawach:

10. Zasady zwrotu wydatków na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy
w odniesieniu do dożywiania.
11. Nieodpłatne nabycia nieruchomości gruntowej (Oś.Rob 6).
12. Nieodpłatne nabycia nieruchomości gruntowej (Woj.Pol.7 i Wyzwolenia 1).
13. Zmieniająca uchwałę w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej.
14. Nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej od Barbary
i Zygmunta Borzymowskich na poszerzenie drogi.
15. Przekazanie dla Marszałka Woj. Warm.Maz. nieruchomości gruntowych na cel publiczny.
16. Zmiana Programu Rewitalizacji Obszarów Powojskowych i Poprzemysłowych w Gminie
Orzysz.
17. Zmiany budżetu na rok 2006r.
18. Stanowisko Rady w sprawie skarg na Burmistrza Orzysza.
19. Stanowisko Rady w sprawie skarg na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Orzyszu.

E. Statutowe elementy obrad.
20. Interpelacje radnych.
21. Odpowiedzi na interpelacje.
22. Wnioski i zapytania radnych, gości, mieszkańców.
23. Odpowiedzi, wyjaśnienia, informacje.
24. Zamknięcie obrad.

Ad. 4 a

Radny Adam Myka
Odczytał treść apelu do Ministra Rolnictwa w sprawie przyśpieszenia wypłacania dopłat dla rolników.

Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę, że radni w/w apelu nie otrzymali wraz z materiałami na sesję.

Przewodniczący Rady
Wyjaśnił, że tak się czasem zdarza, gdy omawiany punkt wprowadzany jest na zasadzie „poprawek do porządku dziennego”.

Adam Myka
Zapytał obecnych na sesji sołtysów czy popierają w/w apel.

Sołtysi odpowiedzieli, że popierają, ponieważ jest już koniec marca, a rolnicy nie otrzymali żadnych dopłat.


Marek Wysocki
Wnioskował, aby treść apelu otrzymał również poseł Zbigniew Włodkowski oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie.

Dorota Zadroga
Poinformowała, że w ubiegłym roku dopłaty spłynęły pod kowiec lutego, a w roku bieżącym jest już koniec marca a dopłat jeszcze nie ma. W związku z tym apel jest jak najbardziej słuszny.

Przewodniczący Rady poddał apel pod głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada postanowiła przesłać Apel do Ministra Rolnictwa, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji oraz do posła Zbigniewa Włodkowskiego.

O godz. 1045 przybył radny Edward Majewski. San radnych – 14.

Ad. 5

Informację Burmistrza z prac między sesjami – przedstawił Burmistrz Jan Aleszczyk.
Informacja w załączeniu.
Ad. 6

Informację Przewodniczącego Rady z prac między sesjami – przedstawił Przewodniczący Wasilewski.
Informacja w załączeniu.
Ad. 7

Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za rok 2005 przedstawiła Przewodnicząca Komisji Radna Dorota Zadroga.
Sprawozdanie w załączeniu.
Ad. 8

Uczniowie Zespołu Szkół w Dąbrówce zaprezentowali przedstawienie o życiu i twórczości Michała Kajki.

Poinformowali radnych, iż w/w poetę wybrali na patrona swojej szkoły. Po czym zaprosili wszystkich na uroczystości z tym związane, które odbędą się w m-cu wrześniu b.r.

Zwrócili się również do obecnych o wsparcie finansowe w celu zakupu sztandaru dla szkoły.

O godz. 1105 wyszedł radny Grzegorz Kraszewski. Stan radnych – 13.
O godz. 1110 przybył radny Bogdan Kraszewski. Stan radnych – 14.






Ad. 9

Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006 – 2010

Objaśnienia przedstawił Z-ca Burmistrza Zdzisław Bosiński.

O godz. 1123 powrócił radny Grzegorz Kraszewski. Stan radnych – 15.

D y s k u s j a

Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę, że wszystkie działania profilaktyczne nastawione są na dzieci i młodzież szkolną. Natomiast nic nie mówi się o młodzieży starszej, pracującej. Jest to błąd przez który nie ma pełnego obrazu zjawiska. W związku z tym zaapelował, by przeprowadzić ankietyzację także wśród starszej młodzieży.

Burmistrz Bosiński
Wyjaśnił, że temat dalej będzie kontynuowany na posiedzeniach komisji Rady, gdzie będą przedstawione dokładne wyniki ankietyzacji i wówczas trzeba będzie opracować sposób postępowania ze starszą młodzieżą.

Marusiński Krzysztof
Jego zdaniem ankietyzację powinno się zlecić fachowcom, a nie radnym. Fachowcy właściwie przeprowadzą sondaż środowiska jak i fachowo zinterpretują wyniki ankiety.

Wobec wyczerpania się głosów w dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLII/620/06
w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006 – 2010.

Ad. 10

Zasady zwrotu wydatków na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy
w odniesieniu do dożywiania.

Objaśnienia przedstawiła Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Orzyszu Pani Jolanta Rakowska.

Dyskusji nie zgłoszono.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLII/619/06
w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia przyznane w ramach zadań własnych gminy w odniesieniu do dożywiania.




Ad. 11

Nieodpłatne nabycia nieruchomości gruntowej (Oś.Rob 6).

W imieniu Burmistrza objaśnienia do projektu uchwały przedstawiła Sabina Brzozowska.

Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę na poprawną pisownię nazwisk.

Wobec braku dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLII/621/06
w sprawie nieodpłatne nabycia nieruchomości gruntowej (Oś.Rob 6).

Ad. 12

Nieodpłatne nabycia nieruchomości gruntowej (Woj.Pol.7 i Wyzwolenia 1).

W imieniu Burmistrza objaśnienia do projektu uchwały przedstawiła Sabina Brzozowska.

Radna Aldona Mataj
W związku z tym, iż uchwała dotyczy m.in. jej materialnego statusu ( art.25 a Ustawy
o samorządzie gminnym) wycofała się z głosowania.

Liczba radnych do głosowania wynosi – 14.

Zbigniew Jasiński
Zapytał czy omawiany teren nadal będzie ogrodzony.

Burmistrz Bosiński i inspektor Sabina Brzozowska
Wyjaśnili, że teren jest i będzie ogrodzony zgodnie z wolą tamtejszych mieszkańców, którzy o niego dbają. Natomiast brama wjazdowa była i będzie otwarta.

Aldona Mataj
Dodała, że posiadaczami garaży stojących na w/w działce są mieszkańcy z różnych stron miasta.

Zbigniew Jasiński
Stanął na stanowisku, aby Gmina nie utrzymywała z własnych środków terenu, który ma swoich prywatnych właścicieli.

Burmistrz Bosiński
Stwierdził, że Gmina na terenie całego miasta reguluje własności dróg wewnętrznych
i przejmuje je na własność po to, by uniknąć skarg, że są one nie sprzątane, nie remontowane
i nie odśnieżane.

Marek Wyscoki
Podkreślił, że jego zdaniem jeśli tamtejsi mieszkańcy wyrażają na to zgodę to Gmina powinna drogi wewnętrzne przejąć na swoją rzecz.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem uchwały głosowało – 13, przeciw – nie było,
wstrzymał się od głosu – 1.

Rada podjęła uchwałę Nr XLII/622/06 w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej (Woj.Pol.7 i Wyzwolenia 1).

Ad. 13

Zmieniająca uchwałę w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej.

W imieniu Burmistrza objaśnienia do projektu uchwały przedstawiła Sabina Brzozowska.

Wobec braku dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.


W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLII/623/06
mieniającą uchwałę w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości gruntowej
(Oś.Rob 6).

Ad. 14

Nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej od Barbary i Zygmunta Borzymowskich na poszerzenie drogi.

W imieniu Burmistrza objaśnienia do projektu uchwały przedstawiła Sabina Brzozowska.

Wobec braku dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLII/624/06
w sprawie nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej od Barbary i Zygmunta Borzymowskich na poszerzenie drogi.

Ad. 15

Przekazanie dla Marszałka Woj. Warm.Maz. nieruchomości gruntowych na cel publiczny.

W imieniu Burmistrza objaśnienia do projektu uchwały przedstawiła Sabina Brzozowska.

Wobec braku dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLII/625/06
w sprawie Przekazanie dla Marszałka Woj. Warm.Maz. nieruchomości gruntowych
na cel publiczny.







Ad. 16

Zmiana Programu Rewitalizacji Obszarów Powojskowych i Poprzemysłowych w Gminie Orzysz.

Objaśnienia do projektu uchwały przedstawił Burmistrz Bosiński.

Bogdan Kraszewski
Zapytał skąd będą pochodzić źródła finansowania, czy np. z nadwyżki budżetowej. Jaka jest opinia komisji w sprawie tej uchwały i wcześniej podjętych.

Przewodniczący obrad i Skarbnik Gminy wyjaśnili, że źródła finansowania są podane
w projekcie uchwały oraz w budżecie gminy.

Marek Wysocki- Przewodniczący Komisji Gosp. Finansowej
Przedstawił p o z y t y w n e opinie Komisji do wszystkich wcześniej omawianych projektów uchwały.

Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały
i zaproponował głosowanie.

W głosowaniu jawnym jednogłośnie Rada podjęła uchwałę Nr XLII/626/06
w sprawie zmiany Programu Rewitalizacji Obszarów Powojskowych i Poprzemysłowych
w Gminie Orzysz.

Ad. 17

Zmiany budżetu gminy na 2006 rok.

Objaśnienia do projektu uchwały przedstawiła Skarbnik Krystyna Harłożyńska.

Przewodniczący Komisji Gospodarczo-Finansowej
Przedstawił p o z y t y w n ą opinię komisji.

Dyskusji nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem uchwały głosowało – 14, przeciw – nie było, wstrzymał się od głosu – 1.

Rada podjęła uchwałę Nr XLII/627/06 w sprawie zmiany budżetu gminy na 2006 rok.










Ad. 18

Stanowisko Rady w sprawie skargi na Burmistrza Orzysza.

Przewodniczący Komisji Doraźnej Piotr Chorąży

Przedstawił orzeczenie komisji w sprawie skargi radnego Grzegorza Kraszewskiego wraz
z wnioskiem komisji o uznanie skargi za zasadną w części dotyczącej uchybienia terminu odpowiedzi w dwóch przypadkach, a w pozostałej części uznanie skargi za niezasadną.
(Uzasadnienie w załączeniu).

Grzegorz Kraszewski
Zapytał czego dotyczy niezasadność skargi.
Następnie przytoczył terminy i treści złożonych pism dotyczących wniosków radnych „Wspólnoty dla Orzysza” do projektu budżetu gminy na 2006 rok, odpowiedzi Burmistrza
w tej sprawie, pism wzywających Burmistrza o uzupełnienie odpowiedzi itd.
Zacytował art.36 kpa o terminach udzielania odpowiedzi i na zakończenie wystąpienia postawił
W n i o s e k:
„ W projekcie uchwały dokonać zmiany zapisu w § 1 ust. 2 uznając skargę za zasadną
w pozostałych sprawach”.

Przewodniczący Wasilewski
Zaapelował, by słuchać przedmówców, ponieważ wypowiedź Radnego G. Kraszewskiego
w znacznej części pokrywa się z wypowiedzią Przewodniczącego Komisji Doraźnej P.Chorążego.

Krzysztof Marusiński
Zwrócił uwagę, że radni otrzymali przed sesją dwa takie same projekty uchwał w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza, bez podania jakiej skargi dotyczy dany projekt. Radni nie otrzymali również treści skarg. Jest to celowe postępowanie. Nie ma także propozycji jakie poniesie konsekwencje ten kto uchybił terminom. Komisja Doraźna tylko stwierdziła zasadność skargi, ale nie zaproponowała dalszego postępowania. W związku z tym zaproponował aby projekt uchwały przeredagować.

Bogdan Kraszewski
Stwierdził, że nie wie o co chodzi w skardze, gdyż dawno ją podpisywał. Wobec tego zażądał odczytania treści skargi.

Przewodniczący Wasilewski
Przypomniał radnym, że na XLI sesji, miesiąc temu, kiedy to Rada powoływała Komisję Doraźną, była mowa o skargach. A zatem w ciągu całego miesiąca każdy radny mógł przyjść do Biura Rady i przeczytać dokumenty. Absurdem jest, że na największy brak wiedzy skarżą się ci radni, którzy są stroną w skardze. Zgodnie z kpa ten fakt wyklucza ich z dalszego postępowania, zatem żądanie pewnych działań i naciski na zmianę oceny Komisji Doraźnej są niedopuszczalne.

Po burzliwej i chaotycznej dyskusji zaproponował przystąpienie do głosowania nad wnioskiem radnego Grzegorza Kraszewskiego o zmianie zapisu w § 1 ustępu drugiego.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem wniosku głosowało – 4, przeciw – 10, wstrzymujących się – nie było.
Radna Wioletta Kiewlak nie brała udziału w głosowaniu.

Wniosek upadł.

Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem uchwały głosowało – 11, przeciw – 4, wstrzymujących się – nie było.

Rada podjęła uchwałę Nr XLII/628/06 w sprawie skargi na Burmistrza Orzysza.

Projekt uchwały w sprawie skargi na Burmistrza Orzysza ( Pana Leszka Fronta).

Przewodniczący Komisji Doraźnej Piotr Chorąży

Przedstawił orzeczenie komisji w sprawie skargi Pana Leszka Fronta wraz z wnioskiem komisji o uznanie skargi za zasadną w części dotyczącej uchybienia terminu odpowiedzi
a w pozostałej części uznanie skargi za niezasadną.
(Uzasadnienie w załączeniu).

Krzysztof Marusiński
Podkreślił, iż Przewodniczący Komisji Doraźnej mówił o kanalizacji, o ściekach, gdy tymczasem skarga dotyczyła nieterminowości odpowiedzi udzielanej przez Burmistrza Orzysza. Następnie zapytał, które części skargi Komisja Doraźna uznała za zasadne, a które nie.
Wnioskował, aby koszty pracy Komisji Doraźnej, o której mówił Radny Chorąży, poniosła sama komisja, gdyż pracowała nie w tym temacie, w którym była skarga.

Przewodniczący Wasilewski zarządził głosowanie nad w/w wnioskiem.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem wniosku głosowało – 3, przeciw – 11, wstrzymał się od głosowania – 1.

Wniosek został odrzucony.
Zbigniew Jasiński
Zgłosił wniosek:
W projekcie uchwały w § 1 wykreślić ust. 2.

Krzysztof Marusiński
Zgłosił wniosek, że w razie przyjęcia poprawki zgłoszonej przez Jasińskiego
„Przeredagować cały projekt uchwały w taki sposób, iż „skargę uznaje się za zasadną
w całości”.

Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Jasińskiego.

W głosowaniu jawnym „za” przyjęciem wniosku głosowało – 5, przeciw – 9, wstrzymał się od głosu – 1.
Wniosek został odrzucony.

W związku z powyższym wniosek radnego Marusińskiego nie był głosowany.

Wioletta Kiewlak
Stwierdziła, że nie rozumie o co chodzi, gdyż nie otrzymała treści skargi.

Po burzliwej i chaotycznej dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zaproponował głosowanie.

W głosowaniu jawnym „za” głosowało – 10, przeciw – 4, wstrzymało się od głosu – 1.

Rada podjęła uchwałę Nr XLII/629/06 w sprawie skargi na Burmistrza Orzysza.

Ad. 19

Skarga Radnego Bogdana Kraszewskiego dotycząca potrącenia mu 1/3 diety za nieobecność na XLI sesji RM przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Orzyszu.

Skarga radnego Bogdana Kraszewskiego odczytana została na sesji i stanowi załącznik do protokółu.
Stanowisko w tej sprawie Przewodniczącego zostało przedstawione na piśmie, odczytane
i stanowi załącznik do protokółu.

O godz. 1345 obrady opuściła radna Dorota Zadroga. Stan radnych – 14.

Krzysztof Marusiński
Przewodniczący interpretuje prawo w sposób sobie dowolny. Mimo końca kadencji proponuje Przewodniczącemu poczytać Statut i ustawę. Statut nie mówi ile razy można się spóźniać, a ile nie, dlatego należało wypłacić dietę dla Bogdana Kraszewskiego. W związku z tym, że nie znaliśmy treści skarg a więc i nie mogliśmy zająć obiektywnego stanowiska przy źle przygotowanych uchwałach. Komisja Doraźna źle pracowała. Uniemożliwiono nam uczestniczenie w jej obradach. Przewodniczący bez przerwy łamie prawo.

Przewodniczący Rady
Stwierdził, że trudno jest polemizować z wypowiedziami Marusińskiego, bo każde jego zdanie jest kłamliwe, tak jak zakłamany jest on cały.


Sołtysi skwitowali to brawami i jeden po drugim opuścili obrady sesji.

Na zakończenie burzliwej i chaotycznej dyskusji Przewodniczący zarządził głosowanie zadając pytania:

1. Kto uważa skargę za zasadną – brak głosów.
2. Kto uważa skargę za niezasadną - „8” głosów.
3. Kto się wstrzymał od głosowania – brak głosów.

W wyniku głosowania Rada uznała skargę za niezasadną.


W następstwie w/w głosowania Radny Bogdan Kraszewski zadał następujące pytania:
( przedruk pisma radnego).

1. Jak przedstawia się uczestnictwo radnych w posiedzeniach Komisji Gospodarczo-Finansowej i Porządku Publicznego za miesiące: czerwiec, październik, listopad, grudzień 2005r., m-c luty 2006r.?
2. Czy radni spóźniali się na posiedzenia, bądź opuszczali je przed zakończeniem? Jeżeli tak to proszę podać którzy radni?
3. Czy z w/w powodów radnym została potrącona 1/3 miesięcznego ryczałtu z tytułu sprawowania funkcji radnego? Jeżeli tak, to proszę o podanie podstawy prawnej, jeżeli nie, to również proszę o podanie podstawy prawnej.

Odpowiedzi Przewodniczącego Rady.

ad.1
Pytanie proszę skierować do Przewodniczącego Komisji, albo samemu sprawdzić.
Proszę pamiętać, że wszyscy radni są równi w prawach i obowiązkach, bez względu na zajmowane funkcje. Pana pytanie jest próbą obarczenia innych swoimi obsesjami.

ad.2
Należy odpowiedzieć jak poprzednio. Dodam jednak , że owszem wielu radnych spóźnia się nieznacznie na posiedzenia, lub opuszczają je przed zakończeniem. Nikomu jednak nie zdarza się to tak często jak Panu. W swoim 16-letnim stażu samorządowym nie przypominam sobie zdarzenia, aby ktokolwiek domagał się wypłacenia diety po przyjściu na „ wolne wnioski” jakiegoś posiedzenia.

ad. 3
Jakiej podstawy prawnej Pan się domaga? Czyżby tej, na którą się Pan powołuje w swojej skardze – nieaktualnej. O przyczynach potrącenia diet, bezpośrednio związanych z niedopełnieniem obowiązku brania udziału w pracach radach gminy i jej komisjach, zająłem stanowisko odpowiadając na Pana skargę ( załącznik do w/w skargi).

Ad. 20

Interpelacji nie zgłoszono.

Ad. 21

Odpowiedzi na interpelacje złożone na sesji i w okresie między sesjami radni otrzymali na piśmie przed sesja.

Ad. 22

Bogdan Kraszewski
Przytoczył nazwiska radnych, którzy w miesiącach czerwcu, listopadzie, grudniu 2005r. oraz w styczniu, lutym 2006r. spóźnili się na posiedzenie Komisji Gospodarczo-Finansowej i na sesję Rady.

Przewodniczący Wasilewski
Poprosił o uzupełnienie w/w wypowiedzi poprzez podanie dodatkowej informacji o tym,
w której części obrad radni przychodzili lub wychodzili i czy miało to decydujący wpływ na wyniki głosowania.

Radny Bogdan Kraszewski
Stwierdził, że nie posiada takich informacji i kontynuował zgłaszanie wniosków i zapytań.

1. Zgłosił, iż w miejscowym Ośrodku Zdrowia podczas szczepień dzieci było zimno,
a okres grzewczy jeszcze się nie skończył.
2. Przy omawianiu w dniu dzisiejszym projektów uchwał żaden z nich , poza uchwałą
o zmianach w budżecie, nie miał załączonego uzasadnienia.
3. Tablice ogłoszeń ( przy Urzędzie i na mieście) wyglądają niechlujnie, pisma się
odklejają a informacje są nieaktualne.
4. Na jakim etapie są rozmowy z GDDKiA na temat podpisania porozumienia w sprawie
budowy ciągu pieszo-rowerowego na ulicy Wojska Polskiego.
5. Kiedy nastąpi wymiana okien w budynku mieszkalnym przy ul. Woj.Pol. 104.

Monika Zielińska
Zapytała radnego Bogdana Kraszewskiego dlaczego wypisując wszystkich radnych, którzy się spóźniali nie wykazał przede wszystkim siebie i kolegi Jasińskiego.

Adam Myka
Zapytał czy wzorem roku ubiegłego na terenie gminy będzie prowadzony program dla dzieci pod nazwą „Bezpieczne wakacje”.
W przypadku gdyby Starostwo nie kontynuowało tego programu zaproponował by zrobiła to Gmina.

Wioletta Kiewlak
Zaapelowała, aby trzymać się obowiązującego prawa i posługiwać się Statutem Gminy
oraz, by nie interpretować dowolnie przepisów.

Następnie zwróciła się z prośbą do Przewodniczącego Rady o zmianę godziny obrad kolejnej sesji ,w m-cu kwietniu, ze względu na to, że nauczyciele w tym dniu mają egzamin końcowy w szkołach, który rozpoczyna się o godzinie 9 i trwa do godziny 11.

Zbigniew Krawczyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa
Wytknął radnemu Bogdanowi Kraszewskiemu, że to on notorycznie spóźnia się na obrady Komisji Rolnictwa.

Marek Wyscoki
Zapytał czy burmistrzowie coś robią w sprawie szpecących miasto budynków typu : stara apteka, hotel, z którego spadają już dachówki i inne.

Sołtys Stanisław Król
Stwierdził, że to wstyd, iż taki kłótliwy przebieg miały dzisiejsze obrady sesji. Jedynym miłym akcentem były występy uczniów z Dąbrówki.

W związku z tym, że idzie wiosna zgłosił potrzebę przystąpienia do remontu dróg po zimie.



Zbigniew Jasiński
W Powiatowym Urzędzie Pracy jest wiele ofert pracy zagranicą. Barierą dla bezrobotnych jest język obcy. W związku z tym czy można by zorganizować bezpłatną naukę języka anielskiego i innych.

Krzysztof Marusiński
1. Zgłosił, że ogrodzenie przy przedszkolu na ul. Woj. Pol. jest porwane i zardzewiałe. Jest ono niebezpieczne dla małych dzieci trzeba je szybko naprawić.
2. Jego zdaniem do wszystkich skarg należało podejść jednakowo, czego nie było, gdyż na rozpatrzenie skarg, które przesłał Wojewoda, Rada powołała Komisję Doraźną, czego już nie zrobiła w przypadku skargi skierowanej bezpośrednio przez radnego na ręce Przewodniczącego. Do tego, Rada zaproponowała radnemu przygotowanie projektu uchwały co nie należy do jego obowiązków.



Ad. 23
Odpowiedzi

Radca Prawny
Stwierdził, że treść projektu uchwały powinien przygotować autor tematu.

Wiesław Wasilewski
Sprostował, że obie pierwsze skargi nie były to skargi Wojewody a radnych i mieszkańców.
Wojewoda uznał się za organ niewłaściwy do rozpatrzenia skarg, które do niego wpłynęły i przesłał je do Rady według kompetencji.

Natomiast wypłatę diet radnym robi na podstawie list obecności. Dowolności w podejmowaniu decyzji o potrąceniu diety nie ma. Zgodnie z ustawą samorządową radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów.
Uzasadnienie projektów uchwał jest każdorazowo, pisemne bądź ustne. Ponadto za każdym razem radny ma możliwość zadawania pytań, a projektodawca je objaśnia.

Zmiana godziny kwietniowej sesji zostanie wzięta pod uwagę.

Burmistrz Jan Aleszczyk
- zimno w Ośrodku Zdrowia było przez jeden dzień z powodu awarii pieca co,
- tablice ogłoszeń muszą być schludne, zostanie to poprawione,
- odnośnie GDDKiA w Olsztynie jest tylko propozycja podpisania porozumienia w sprawie przygotowania przez Gminę dokumentacji technicznej na budowę ciągu pieszego w kierunku na Grądy wraz z oświetleniem. Innych propozycji nie ma. Zostanie ponowiona próba podjęcia rozmów w sprawie ulicy Wojska Polskiego.
- wymiana okien w bloku 104 na ul. Woj. Pol.- nie ma jeszcze podjętej decyzji ze względu na to, że we wszystkich budynkach, ze starych zasobów, trzeba wymienić okna. Są to ogromne koszty. Gmina nie wie czy będzie ją na to stać.
- Program „Bezpieczne Miasto” jest to program wieloletni, ale w każdym roku pod innym hasłem. Będzie on kontynuowany.
- budynki szpecące miasto – działania władz są prowadzone cały czas. Właśnie wczoraj odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego. W sprawie budynku po starej aptece rozmowy zmierzają do jego rozebrania. Jednakże procedury budowlane trwają długo i nie widać ich efektu.
- remonty dróg po zimie- sołtysi mogą już zgłaszać swoje potrzeby, po ustabilizowaniu się pogody roboty zostaną rozpoczęte,
- kursy językowe- są prowadzone w Orzyszu w Domu Kultury za niewielką odpłatnością, gminna innych możliwości nie ma.
- zardzewiała siatka w przedszkolu – zostanie zaraz sprawdzona i podjęta decyzja.

Jasiński Zbigniew
Podkreślił, że zależy mu na bezpłatnych kursach tylko dla bezrobotnych.

Stanisław Kuliś
Poinformował, że taka forma istnieje w Piszu. Trzeba tylko tam dojechać.

Wobec wyczerpania się głosów w dyskusji Przewodniczący o godz. o godz.14 50 zakończył obrady XLII sesji.

Protokółowała Przewodniczący Rady
Elżbieta Adamska Wiesław Wasilewski








Data powstania: poniedziałek, 22 maj 2006 11:46
Data opublikowania: poniedziałek, 22 maj 2006 11:49
Opublikował(a): Elżbieta Adamska
Zaakceptował(a): Elżbieta Adamska
Artykuł był czytany: 2783 razy