Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Wydawanie dowodów osobistych po raz pierwszy

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego ul. Giżycka 15 telefon: (087) 424 10 45

Wymagane dokumenty

1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego.
2. Załączniki:
• dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,50 cm × 4,50 cm,
• dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego,
• odpis skrócony aktu urodzenia
• odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku – w przypadku zmiany nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego, jeśli akt został sporządzony poza Orzyszem.

Opłaty:

1. Opłata:
• 30,00zł - za wydanie dowodu osobistego dokonywana na konto Urzędu Miejskiego w Orzyszu,
• 5,00zł – opłata skarbowa na wniosek (dotyczy wyłącznie osób, które nie ukończyły 18 lat).
2. Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób:
• ubiegających się o wymianę dowodu osobistego z powodu jego wady technicznej lub sporządzonego niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,
• zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy lub numeru domu,
• które utraciły dowód osobisty w wyniku klęsk żywiołowych,
• przebywających w domach opieki społecznej lub korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,
• małoletnich przebywających w domach dziecka.

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Do 45 dni.

Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Orzysza (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Miejskiego w Orzyszu ). Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Inne wskazówki, uwagi:

1. Składanie wniosku i odbiór dowodu osobistego musi nastąpić osobiście.
2. Osoby w wieku 13 - 18 lat ubiegające się o dowód osobisty składają wniosek i odbierają dowód osobisty w obecności swego rodzica lub opiekuna prawnego, który również podpisuje wniosek.
3. W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę.
4. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Urzędzie Stanu Cywilnego.
5. Fotografia powinna być aktualna, wyraźna, przedstawiająca osobę:
• bez nakrycia głowy,
• bez okularów z ciemnymi szkłami,
• głowa w lewym półprofilu z widocznym lewym uchem,
• równomiernie oświetlona twarz.

Podstawa prawna:

1) art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001r. Nr 87, poz. 960 z późn. zmianami),
2) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 112, poz. 1182, ze zm.).
3) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000 r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz. U. Nr 105 poz. 1110).

Opracował

Lucyna Czaban

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Lucyna Czaban

Data sporządzenia

poniedziałek, 13 paź 2003 23:04

Data zatwierdzenia

wtorek, 14 paź 2003 11:22
Data dodania: poniedziałek, 13 paź 2003 23:04
Data upublicznienia: wtorek, 14 paź 2003 11:22
Data przejścia do archiwum: wtorek, 17 maj 2016 14:47
Opublikował(a): Lucyna Czaban
Zaakceptował(a): Antoni Duda
Artykuł był czytany: 3253 razy