Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Sposób stanowienia aktów prawnopublicznych

1. Normatywnymi aktami prawnym Gminy są:
1) Uchwały Rady Miejskiej w Orzyszu, zawierające przepisy prawa miejscowego powszechnie obowiązujące na terenie Gminy oraz przepisy porządkowe.
2) Inne uchwały Rady Miejskiej podejmowane w zakresie własnych kompetencji określonych przepisami ustawowymi.
3) Przepisy porządkowe, wydawane przez Burmistrza Orzysza w przypadkach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego.
4) Zarządzenia i decyzje Burmistrza.
2. Na podstawie upoważnień ustawowych, organom gminy przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego powszechnie obowiązującego na terenie gminy.
3. W zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, przepisy porządkowe może wydawać:
1) Rada Miejska w Orzyszu, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego,
2) Burmistrz, przepisy porządkowe Burmistrza wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady Miejskiej.
4. W sprawach przewidzianych ustawowo rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum lokalnego. Referendum może być przeprowadzone w każdej ważnej sprawie dla Gminy. Tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa o referendum.
5. Rada Miejska wydaje akty prawa miejscowego powszechnie obowiązujące w tym również przepisy porządkowe w formie uchwał.
6. Burmistrz wydaje akty prawne kierowania wewnętrznego w formie decyzji i zarządzeń.
7. Projekty uchwał, zarządzeń i decyzji opracowują pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym rzeczowo właściwe wydziały i samodzielne stanowiska pracy, kierując się zasadami techniki legislacyjnej.
8. Przed przedłożeniem projektu aktu prawnego organom Gminy do podpisu właściwe komórki organizacyjne uzgadniają go ze Skarbnikiem Gminy – Głównym Księgowym Budżetu, jeżeli treść aktu prawnego dotyczy budżetu lub ma spowodować skutki finansowe.
9. Projekty aktów prawnych podlegają konsultacji, jeżeli obowiązek ten wynika z przepisów szczególnych.
10. Projekty aktów prawnych należy przekazać do zaopiniowania przez właściwe jednostki organizacyjne, zgodnie z przepisami prawa i Statutem Gminy.
11. Projekty aktów prawnych wymagają zaopiniowania przez Radcę Prawnego.
12. Po zaopiniowaniu przez Radcę Prawnego przedkładane są do akceptacji Burmistrza i następnie przekazywane na stanowisko do spraw obsługi organów Gminy.
13. Akty prawne organów Gminy stanowisko ds. obsługi organów Gminy ewidencjonuje i przekazuje zainteresowanym.
14. Akty prawne kierowania wewnętrznego ewidencjonuje się w rejestrach i przekazuje zainteresowanym.
15. Tryb podejmowania uchwał przez Radę Miejską określony jest w Statucie Gminy.
16. Przepisy aktów prawa miejscowego stanowionego przez Gminę ogłaszane są w trybie i na zasadach określonych w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
17. Przepisy prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu innego.
18. W Urzędzie Miejskim prowadzi się zbiór aktów prawa miejscowego dostępny do powszechnego wglądu.
19. Uchwały i zarządzenia organów Gminy nie stanowiące aktów prawa miejscowego mogą być podane do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie w miejscach publicznych, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.
20. Kontrolę realizacji aktów prawnych, ustanawiających przepisy prawa miejscowego i aktów prawnych kierowania wewnętrznego, wykonują naczelnicy wydziałów.