Urząd Miejski w Orzyszu

Biuletyn Informacji Publicznej

USC-15 Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego (USC)
ul.Rynek 3
12-250 Orzysz
tel. (87) 307 09 31
e-mail: usc@um.orzysz.pl

Wymagane dokumenty

1. Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego;
2. Dokument tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie aktów stanu cywilnego;
3. Jeśli odpis aktu podlega opłacie skarbowej - należy załączyć do wniosku oryginał opłaty skarbowej.

Gdzie odebrać formularze:

Urząd Stanu Cywilnego

Opłaty:

- wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego - 33 zł
- wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego - 22 zł
- wydanie skróconego odpisu aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym - 22 zł

Zwolnienia z opłaty skarbowej określone są w ustawie z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (tj.Dz.U. z 21 listopada 2012, poz.1282 ze zm.)

Opłata skarbowa wnoszona jest w kasie Urzędu Miejskiego w Orzyszu pokój nr 105
lub na rachunek bankowy:
Urząd Miejski w Orzyszu
Warmińsko - Mazurski Bank Spółdzielczy Oddział w Orzyszu
ul.Giżycka 3A
67 9364 0000 2003 0001 9817 0001

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego, dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, został złożony do Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC Orzysz, przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Inne wskazówki, uwagi:

Odpisy aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek sądu lub innego organu państwowego, osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony, jej wstępnego, zstępnego rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Odpisy aktów stanu cywilnego mogą być również wydane na wniosek osób, które wykażą w tym interes prawny, oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.z 2018r., poz.2224 ze zm.)
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 204),
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego ( Dz. U. z 2015 r., poz. 225),
ustawa z 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1000)

Opracował

Teresa Sokołowska

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Teresa Sokołowska

Zatwierdził

Teresa Sokołowska

Data sporządzenia

środa, 18 maj 2016 10:32

Data zatwierdzenia

środa, 18 maj 2016 10:50
Pliki do pobrania:
Data dodania: środa, 18 maj 2016 10:32
Data upublicznienia: środa, 18 maj 2016 10:50
Opublikował(a): Teresa Sokołowska
Zaakceptował(a): Teresa Sokołowska
Artykuł był czytany: 2313 razy
Ilość edycji: 2