Wydawanie dowodów osobistych w przypadku: wymiany, utraty, zniszczenia, upływu terminu ważności
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego ul. Giżycka 15 telefon: (087) 424 10 45
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego.
2. Załączniki w zależności od sytuacji:
• dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,50 cm × 4,50 cm,
• dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego,
• dowód osobisty podlegający wymianie (do wglądu),
• dokument stwierdzający podstawę wymiany dowodu (np. decyzja o zmianie imienia lub nazwiska),
• odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku – w przypadku zmiany nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego.
2. Załączniki w zależności od sytuacji:
• dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,50 cm × 4,50 cm,
• dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego,
• dowód osobisty podlegający wymianie (do wglądu),
• dokument stwierdzający podstawę wymiany dowodu (np. decyzja o zmianie imienia lub nazwiska),
• odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku – w przypadku zmiany nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego.
Opłaty:
30,00 zł - za wydanie dowodu osobistego.
Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób:
• ubiegających się o wymianę dowodu osobistego z powodu jego wady technicznej lub sporządzonego niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,
• zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy lub numeru domu,
• które utraciły dowód osobisty w wyniku klęsk żywiołowych,
• przebywających w domach opieki społecznej lub korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,
• małoletnich przebywających w domach dziecka.
Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób:
• ubiegających się o wymianę dowodu osobistego z powodu jego wady technicznej lub sporządzonego niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,
• zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy lub numeru domu,
• które utraciły dowód osobisty w wyniku klęsk żywiołowych,
• przebywających w domach opieki społecznej lub korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,
• małoletnich przebywających w domach dziecka.
Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
Do 45 dni.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, za pośrednictwem Burmistrza Orzysza (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Miejskiego w Orzyszu). Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Inne wskazówki, uwagi:
Składanie wniosku i odbiór dowodu osobistego musi nastąpić osobiście.
1. Osoby w wieku 13 - 18 lat ubiegające się o dowód osobisty składają wniosek i odbierają dowód osobisty w obecności swego rodzica lub opiekuna prawnego, który również podpisuje wniosek.
2. W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę.
3. Dowód osobisty podlega wymianie w razie:
• zmiany danych osobowo-adresowych,
• zmiany stanu cywilnego,
• uszkodzenia lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,
• upływu okresu ważności dowodu osobistego.
4. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Urzędzie Stanu Cywilnego.
5. Fotografia powinna być aktualna, wyraźna, przedstawiająca osobę:
• bez nakrycia głowy,
• bez okularów z ciemnymi szkłami,
• głowa w lewym półprofilu z widocznym lewym uchem,
• równomiernie oświetlona twarz.
1. Osoby w wieku 13 - 18 lat ubiegające się o dowód osobisty składają wniosek i odbierają dowód osobisty w obecności swego rodzica lub opiekuna prawnego, który również podpisuje wniosek.
2. W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę.
3. Dowód osobisty podlega wymianie w razie:
• zmiany danych osobowo-adresowych,
• zmiany stanu cywilnego,
• uszkodzenia lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,
• upływu okresu ważności dowodu osobistego.
4. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Urzędzie Stanu Cywilnego.
5. Fotografia powinna być aktualna, wyraźna, przedstawiająca osobę:
• bez nakrycia głowy,
• bez okularów z ciemnymi szkłami,
• głowa w lewym półprofilu z widocznym lewym uchem,
• równomiernie oświetlona twarz.
Podstawa prawna:
1)art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001r. Nr 87, poz. 960 z późn. zmianami),
2)rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 112, poz. 1182, ze zmianą).
3)rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000 r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz. U. Nr 105 poz. 1110).
2)rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 112, poz. 1182, ze zmianą).
3)rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000 r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz. U. Nr 105 poz. 1110).
Opracował
Lucyna Czaban
Odpowiedzialny za aktualizację informacji:
Lucyna Czaban
Data sporządzenia
poniedziałek, 13 paź 2003 23:07
Data zatwierdzenia
wtorek, 14 paź 2003 11:22